Day1- Taiping - Baling - Alor Setar


Salam...
Pagi Jumaat Aku, mak, metty, ijat, Husna, sarah, adik, daiful, arumi dan Hadiff ( banyaknya) bertolak ke Baling, rumah Husna ( isteri ijat). Kalau mengikut plan memang tak rancang pon nak singgah baling sebab kalau nak berpatah semula ke Alor Setar tu macam jauh je. Tetapi terpaksa jugak pergi sebab nak mengambil kucing Husna yang ditinggalkan kat sana masa dia balik kampung beberapa minggu lepas. Sebab tinggal kucing tu pon sebab ijat kena p kursus di Ipoh seminggu. dan untuk seminggu tu dia hantarlah Husna balik umah mak dia...so bawaklah sekali kucing dan sangkar dia. Bila Ijat abis kursus, dia penat nak ke baling semula dan terpaksalah Husna ni naik bas. dah naik bas tu takkanlah nak bawak sekali kucing tu kan. Jadi...dah alang2 kami nak ke utara, Ijat pon ajaklah singgah sana untuk makan tengahari sekali.
Perjalanan ke Baling tu adalah kira2 2 jam jugak nak sampai. Ijat ajak singgah sampai malam sebab nak mandi air panas tu, tapi kepala masing2 dah menggeleng. Kalau boleh nak sampai Alor setar sebelum lewat petang. Sesiapa yang pernah p dan tinggal di Baling ni patutnya tahulah keadaan jalan dia yang tak berapa nak elok ni. Jalan rosak sepanjang perjalanan..kalau tak berlubang, penuh pulak dengan batu2 atas jalan. Ada jugak yang jalannya, masa aku ikut pergi kenduri ijat setahun yang lalu pun masih belum siap2 lagi. Mujurlah jalan ke kampung becah sawa tu dah ok sikit.
Sampai kat umah MIL ijat, si husna tak menyempat-nyempat cari kucing dia..ala2 rindu agaknya..hahahha...hmmm..sebelum ada anak ni...bermanja dengan anak kucing ajelah ya...Tapi tak apa...depa pun muda lagi. Sementara orang2 dewasa ni bersembang2...budak2 tunjuk kreatif masing2. Sangkar kucing tu yang jadi mangsa. Tengoklah pak cho ( Ijat) melayan karenah anak-anak saudara yang ikut sama tu.
Mulanya memang tak plan nak bawak arumi dan hadiff sebab depa baru balik dari pahang. sebab kenduri mak saudara depa. Infact sampai malam khamis tu...dan beg pun tak sempat nak punggah bila mak cakap nak bawak depa sama. Yelah..kalau tak bawak kesian pula sebab kami memang niat nak bawak budak2 tu ke gua kelam....Bila mak nak bawak budak2 tu ada dua reaksi dari kami semua. Aku setuju dengan pendapat mak. Yang lain tak berapa setuju sebab mengenangkan Arumi yang suka buat perangai bila dah berkumpul ramai2. Lagi satu mak bapak dia tak nak ikut sebab penat jadi takutlah kalau malam2 dia mencari pula mak dia kan. Jenuh macam mana nak hantar balik. Arumi kalau menangis Fuh...yang mendengarnya memang kena istighfar banyak2...Ynag boleh pujuk dia pun metty aje..Aku pun dia ikut mood. Ada masa aku boleh pujuk dia..dan beberapa banyak masa yang lain, aku memang mati kutu kalau dia menangis...
So...bila dah berbincang tu, kami bawalah juga. Kasihan pulak kalau ditinggalkan. Lagipun kami dah plan akan suruh depa bermain sampai penat, so malam tak meragamlah..hahha..keji punya mak saudara...
So...berbalik semula pada trip..lepas lunch dan solat, kami bergerak ke Alor setar. Aku drive kat belakang so, iJat yang lead. Boila tgk ijat guna jalan lain, kami diamkan dan ikut ajelah sebab tahu pergi alor setar ada bererapa jalan alternatif, cuma yang berzanya jauh dan tak jauh ajelah...Tak sangka pula sebab ijat guna jalan yang jauh...Aku dah gelabah dah..masa kat Taiping mak isi minyak, aku tak isi sebab minyak ada lagi. Aku bajet sempat sampai AS. tapi bila dah guna jalan jauh ni...stesen minyak langsung tak nampak. Aku dah cuak dah sebab lampu minyak tu asik2 menyala aje...Last2 jumpa jugak stesen minyak mini ...hahhaha..ala2 stesen minyak kampung yang ntah apa2 nama minyak nya ntah...( tapi mujurlah caltex)..
Lepas isi..teruskan perjalanan..Kami mengambil masa hampir 3 jam nak sampai AS. aku dah mengeluh sebab dari taiping ke AS pun dalan jangka masa yang sama juga. Mujurlah sepanjang perjalanan tu, kami disajikan dengan pemandangan yang indah..jadi tak adalah rasa nak marah sangat sedangkan aku tahu..ada jalan yang lebih dekat. Kalau aku tahu beginilah jauhnya..memang aku nak bertegas kat Ijat supaya ikut jalan yang pernah aku lalu dulu...otw..tu ada jumpa satu tasik...( tak tahu apa nama dia) cantik sangat...kalau ikutkan rasa hati nak aje aku parkir keta dan amik gambar...rasa rugi pulak tak amik pic masa tu...

Comments

Popular posts from this blog

SAYA RASA NAK BAKAR PEJABAT POS Kamunting

mutiara kata sasterawan negara

PRE ORDER ~ JAUH KAU PERGI