tahniah adik

Salam....
Sudah menerima surat, Sarah akan melapor diri ke Sekolah Menengah Kebangsaan Tat Beng, Trong. Harapan untuk mendapat di sekitar Taiping tidak berjaya tetapi kira oklah sebab tak adalah jauh sangat dari Taiping ni. Kira-kira dalam 35 minit perjalanan. Tak kisahlah mana-mana asalkan hasrat hatinya nak mengajar tu tercapai sudah. Kalau mengikut surat Sarah diminta mendaftar di PPD Ipoh 28 Dis ini.
25 Dis pulak kami sekeluarga akan ke Alor Setar (Rumah kakak sulung aku) kerana 27 Dis ni, kami akan menghantar Adik aku yang satu lagi ke Uitm Arau. Syukur ALHAMDULILLAH...hujung tahun ini, kami mendapat berita gembira yang berganda2. Adik yang kami panggil Adik itu juga nampaknya semakin tidak sabar untuk bergelar pelajar Universiti. Al maklumlah, lama juga dia menunggu sebelum permohonannya berjaya.
Dahulu semasa SPM, dia menerima keputusan yang agak baik namun tidak ada rezekinya untuk membuat Matrik, lalu atas cadangan kami sekeluarga, dia mengambil STPM. Adik ini otaknya lebih pandai kepada subjek kira2 ie ..akaun dan matematik. Antara kami semua, hanya dia dan Sarah yang masuk ke aliran sains sedangkan kami semua aliran sastera. Hmmm...aku pun tak ralat pun tak masuk kelas sains sebab otak aku bukannya otak math. Jadi, bila terpaksa bertukar ke aliran sastera semasa STPM, dia agak terkejut sedikit. Jadi, subjek yang dia ambil adalah ekonomi, Akaun, prinsip perniagaan dan PA...
Reading is not her strong suit...( semua maklum stpm ni kena banyak membaca), jadi result dia tidak berapa bagus. Walaupun kecewa, tapi seperti biasa anak2 Hj Mohd Nor dan Hajah Ramlah ini tidak mudah putus asa. Kami tak akan membiarkan kekecewaan menghalang apa yang kami mahu. Jadi...walaupun terpaksa bermula semula...akhirnya adik berjaya juga mengikuti kursus pengurusan bank.
Emak nampaknya yang paling gembira sebab mungkin emak risau, adik seorang sahaja yang belum lepas lagi. Yang lain sudahpun atau bakal bekerja. Lagi satu, emak cukup tak suka adik berkerja malam. Sementara menunggu, adik bekerja di Butik Pakaian tradisional. Jadual pulang harian lebih kurang pukul 9 malam. Mak memang sentiasa berleter tentang perkara ni. Ada masanya emak sampai sanggup offer adik duit asalkan adik tak bekerja lagi. Waktu siang tak mengapa, asal jangan waktu malam. Aku ketawa dengan keletah emak..Aku cakap pada mak..masa aku bekerja tunggu result stpm dulu pun aku balik dalam pukul 9 malam tapi mak tetap bagi juga...' seperti biasa jawapan emak...hangpa tak apa..." hehehee...bila mak jawap macam tu aku memang seronok sebab bermakna, emak percayakan aku. Emak tahu aku mcm mana..hahaha...
Hari ini, bertambah dengan berita Sarah, kegembiraan emak pasti berganda. Alangkah seronoknya kalau arwah ayah masih ada. Senyum ayah pasti sudah sampai ke telinga. Untuk adik dan Sarah...tahniah sekali lagi...
p/s - jenuh aku terpaksa menjadi driver untuk 2 orang budak ni. Sorang di arau, sorang di ipoh..masa selang sehari...Kalaulah boleh terbang mcam si Edward cullen tu kan best....

Comments

Popular posts from this blog

SAYA RASA NAK BAKAR PEJABAT POS Kamunting

PRE ORDER ~ JAUH KAU PERGI

mutiara kata sasterawan negara