Tahniah Sarah



Salam....
Akhirnya...setelah lebih 2 bulan menanti dan terlewat dari kawan-kawan yang lain, Sarah berjaya juga mendapat penempatan untuk memulakan kerjayanya sebagai seorang guru. Ya..kami sekeluarga benar-benar bersyukur dengan perkhabaran berita ini walaupun minggu lepas sudah mendapat jawapannya. Namun selagi tidak keluar di website dan mendapatkan surat daripada pihak Jabatan Pendidikan Negeri, semuanya jadi tidak kena. Hendak bergembira pun rasanya agak terenjat sedikit. Manalah tahu..tiba-tiba sesuatu berlaku pula.
Ujian INSAK dan temuduga pertama, Sarah gagal. Lalu dia tersisih dari rakan-rakan sejabatan yang mendaftar untuk posting bulan 10 tempoh hari. Reaksi Sarah? Hancur luluh hati dia bila menerima surat daripada KPM. Mana tidaknya, untuk interview, dia dinilai dengan baik. Para penemuduga mengatakan dia memberikan jawapan yang jelas, dan lancar. Dan ada beberapa orang di antara temannya tidak menunjukkan prestasi yang baik ketika ditemuduga. Tapi, temannya ini lulus untuk posting dan Sarah sendiri gagal. Mungkin keadaan itu menyebabkan Sarah sukar menerima kenyataan.
Setelah bertenang dan melihat kegagalan ini dari aspek yang positif, kami menganggap bahawa bukan prestasi Sarah yang menjadi alasan, cuma bukan rezekinya sahaja. Kami kembali duduk berbincang memikirkan opsyen yang Sarah ada sekiranya Saran sememangnya ditakdirkan tidak mendapat tempat untuk mengajar. Opsyen yang boleh dilakukan dan yang kami jumpa adalah ;
1. Sambung buat Master dan memohon jawatan tutor
2. Memohon skim RLKA di USM ( di mana belajar sehingga PHD dengan perbelanjaaan USM dan bekerja dengan USM selepas itu) - Mujur CGPAnya OK.
3. Memohon jawatan guru bahasa di setiap Universiti yang terdapat kekosongan
4. Memohon jawatan guru bahasa di MARA
Ya..itu antara opsyen yang boleh kami fikirkan untuk ketika itu. Perlu diingat bahawa ketika itu, berita pembekuan mengenai posting guru ini sudah tersebar dengan kencang. Melalui sumber-sumbar dari pihak JPN sendiri mengatakan bahawa posting terakhir adalah pada bulan Januari 2010 sebelum akan dibekukan untuk tempoh 2 tahun. Kalau aku ditempat Sarah, sudah pasti aku juga bimbang. Masa depan untuk seketikanya terasa gelap. Namun mujurlah tidak lama selepas itu, Sarah dipanggil untuk interview kedua.
Selepas itu proses menunggu jawapan dari KPM sungguh membebankan. Dengar2 khabar bahawa keputusan akan keluar di laman web pada 17 dis. Satu malam Sarah tak boleh tidur memikirkan perkara ni. Sampai tarikh dimaksudkan, tarikh ditukar ke 21 Dis pula. Sarah sudah tidak sabar2 lagi. Lalu dengan selamba, dia menefon JPN perak untuk bertanyakan adakah namanya tersenarai. Jawapan...ADA...dapat posting di perak betul2 membuatkan kami gembira tapi sekali lagi telefon pihak KPM...jawapannya " Harap maaf..kami tidak menerima apa2 maklumat lagi" WTH...kalau dah list nama dah hantar ke JPN, macam mana pihak KPM tak dapat maklumat lagi. sedangkan list nama tu dikeluarkan oleh mereka. Nampak sangatkan...
Apa salahnya kalau KPM appoint seorang atau dua orang staff menguruskan hal ini. Ini nama sahaja berpuluh2 kakitangan dan direktori telefon dalam laman web...kalau tak enggaged, telefon tak berangkat..kalau berangkat jawapan mereka memanjang tidak ada maklumat lagi. hmmm..Patutlah kakitangan awam ni selalu mendapat kutukan orang. Aku yang kerja gomen ni pun rasa nak menyumpah saja.
Last2 panggilan Sarah lepas juga...dan dapat confirmation bahawa dia memang dapat di Perak. ALHAMDULILLAH....
dan pagi ini...laman web KPM sudah mengeluarkan keputusannya....Syukur sekali lagi...
Apa2 pun, buat Sarah...tahniah....ingat plan kita ek....2011...simpan duit tau..hahahaha

Comments

Popular posts from this blog

SAYA RASA NAK BAKAR PEJABAT POS Kamunting

Pre Order DIBUKA SEKARANG - HAQ II

mutiara kata sasterawan negara