Sunday, December 20, 2009

Hijrah resolution

Salam...


Azam tahun baru aku tahun ini( Tahun Hijrah ya);


1. Menguruskan duit gaji dengan lebih teratur. Bukannya dalam seminggu semuanya licin. Dan jangan mempersoalkan kepada Sarah ke mana duit aku pergi....( Sebab Sarah akan kata duit aku tak hilang...semuanya dah abis aku belanjakan---Adik aku ni sanggup kira setiap sen gaji aku untuk membuktikan duit yang aku kata hilang setiap bulan itu bukannya hilang sebenarnya.)
2. Bayar hutang PTPTN dengan lebih konsisten yakni setiap bulan. Bukannya bayar sekali, miss 2 3 kali dan bayar sekali lagi. Hmmm...mungkin aku patut buat potongan gaji, jadi tak adalah aku mempersoalkan bila masa hutang pinjaman ni nak abis. Entahlah...sebenarnya pasal yuran pentadbiran yang dikenakan menyebabkan aku makin liat nak membayar. pasal benda alah inilah...hutang aku tak nampak susutnya. Kata kakak aku pula, itulah tak nak belajar betul2. Kalau macam diakan senang. Dapat degree 1st class...tak payah susah2 bayar hutang PTPTN..er...metty...kita share dua nak? hang bayar separuh? Boleh tak?
3. Menulis...menulis...menulis dan terus menulis. Hahahaha...azam yang tak berapa nak menjadi saban tahun. Aku rasa aku pernah menulis azam tahun baru untuk menulis 2 atau 3 buah buku setahun (duh), tapi seperti biasa aku berjaya menulis HANYA 1 buku. Teruk betul aku ni. Aku tahu... Aku kagum dengan sesetengah penulis yang mampu menulis sebuah manuskrip dalam masa sebulan, atau 2 3 novel setahun. Walaupun ada diantara mereka juga bekerja seperti aku..dan ada juga mempunyai komitmen lain. Macam mana ya aku nak contohi mereka ini? Ala dhiya...dah berapa kali dah kau dapat tips...kalau dah dasar malas tu..memang tak boleh buat apa ek...isk..isk..isk...
4. Nak jalan-jalan melihat negara orang dan negara sendiri. Untuk menjayakan azam ini, azam pertama dan ketiga perlu seiring dan diberi perhatian ya.
5. Itu ajelah kot. Kalau setakat nak jadi anak yang baik, umat Islam yang bertakwa semua tu, tak payahlah nak tunggu masa buat new year resolution. Itukan everyday, every second punya resolution kan...so lu fikirlah sendiri..

2 comments:

Anonymous said...

membaca seluruh blog, cukup bagus

dhiya zafira said...

Anonymous...
Terima kasih

OFFER HATI BERGETAR RINDU

OFFER RM20 (sm)/ RM 25(ss)  termasuk pos throwback 🔙  novel ke 5 yang terbit pada Mac 2011. Terbit selepas hanya 7 bula...