Thursday, November 05, 2015

HAQ

credit pic from google

Ini HAQ saya.. Hero ke 9 saya. Oh matanya memang amat menepati ciri2 hero idaman saya dalam dunia ciptaan saya. Entahlah siapa nama asal mamat ni tapi sebaik sahaja saya bertemu dia di dalam google tiba-tiba dia menjadi Haq saya. 

Saya masih menulis tentang Haq dan Alin. Kisah yang perlu saya tamatkan sebelum 15 Disember ini.  By hook or by crook saya mesti tamatkan kisah HAQ ini.. InsyaALLAH... Semoga Allah memberi saya ilham dan kelancaran untuk menemukan titik noktah kisah ini. 

JIka ada rezeki, kisah ini akan diterbitkan bersama-sama kisah lain yang diolah oleh BFF saya dalam dunia penulisan  iaitu Hezzy Azra..Lynn Dayana dan Aleya Aneesa dalam sebuah Antalogi bernama CINTA. 

InsyaALLAH... nantikan ya pengumuman kami selanjutnya....

Tuesday, October 06, 2015

STOK BAHARU JKP, RBB & RUD




SALAM…

Untuk yang sering bertanya bagaimana hendak mendapatkan koleksi buku-buku saya, ini peluang anda untuk berbuat demikian. 
ini merupakan stok-stok terakhir yang berada dengan saya. Selepas ini mungkin sudah menjadi semakin sukar kerana realitinya buku2 ini sudah lebih 7 tahun di pasaran…dengan kemunculan berpuluh2 novel baharu setiap bulan, sudah pasti buku2 lama saya ini tidak akan berada di mana-mana kedai buku. 

Jadi emel saya di mardhiyahmn@gmail.com atau pm saya di fb jika anda ingin mendapatkan karya2 saya ini. 
Naskah buku JAUH KAU PERGI terhad dan sehingga kini semakin susut bilangannya..Jadi, jangan tunggu lama-lama..

Thursday, October 01, 2015

Beijing



Sudah 7 bulan kembali dari Negara China ini namun tak ada satu kisah pun yang saya ceritakan di dalam blog ini...

InsyaALLAH...ada masa saya cerita kisah yang tertangguh ini...



JUALAN GUDANG KEMBALI


Ia kembali lagi,,, kepada anda yang Giler buku..ini masanya untuk anda mendapatkan semuanya dengan harga diskaun yang berbaloi-baloi.



Saturday, March 07, 2015

Print On Demand ~ JAUH KAU PERGI & KUDAMBA BAHAGIA





Salam

Khas untuk pembaca yang seringkali emel dan pm saya bertanyakan mengenai kedua buah buku ini.. seperti yang anda maklum, saya sendiri sukar untuk memberi sebarang jawapan dulu. Asyik tak ada stok saja kan?

Alhamdullillah kini tidak lagi. InsyaALLAH JKP dan KDB akan dicetak semula. Tetapi cetakan ini akan berdasarkan Print on Demand... Jadi...berapa banyak tempahan yang saya terima, itulah yang akan dicetak. 

Jadi, sekiranya anda tidak mahu membuat tempahan sekarang, kebarangkalian untuk anda menunggu lama untuk cetakan seterusnya adalah lama. 

So.. tunggu apa lagi.

Anda ada masa sehingga 31 Mac 2015 sebelum saya menutup tempahan ya. Tempahan tidak terhad kepada buku di atas sahaja, nak buku saya yang lain pun boleh juga.

Bagi yang sudah memiliki KDB atau JKP, anda boleh sahaja membeli salah satu buku sahaja. Tidak semestinya anda perlu membeli set Kombo itu. Tetapi jika anda berkeras juga mahu membeli, saya amat alu-alukan. Hehehehehe

Harga yang terpapar adalah termasuk sekali dengan Postage ya. ( POS LAJU) tetapi urusan penghantaran adalah selepas dari tarikh 31 Mac itu ya. Jangan pm saya bertanya kenapa tak pos2 lagi sebelum lepas tarikh yang tertera. 

Dan ini yang menarik ni...Jeng jeng jeng...

Setiap pembelian, InsyaALLAH akan disertakan dengan sedikit souvenir...hmmmm...special dari..... hmmm mana ya?

Adalah....rahsia...nanti esok lusa akan tahu juga tau...

Jadi...jangan tunggu lama-lama..khabarkan ke seluruh pelosok kampung fb, twitter or ig bahawa tempahan sudah dibuka...

Emel saya di mardhiyahmn@gmail.com

subject : order buku


Saturday, February 07, 2015

UMRAH : YANG ANDA TAHU..... ATAUPUN TIDAK?


Salam


Ok..marilah kita sambung entri sebelum ni yang dah berkurun lama dah sampai naik basi. Saya malas nak bercerita banyak tapi saya akan cerita beberapa perkara yang mungkin sesetengah daripada kita tidak dimaklumkan atau diberitahu oleh mutawif semasa kita di Makkah. 

Saya pun maklumat ini dapat pun masa umrah kali ke dua dan saya rasa perkara ini perlu diketahui oleh semua. 

Kepada anda yang sudah tahu dan mahu berkongsi ilmu, silakan. Bagi yang belum tahu harap2 sedikit maklumat ini mampu membantu anda apabila tiba di sana nanti.

Apa perkara itu? 

Jom kita tengok


    Ini yang diberitahu oleh mutawif kami. Its an open secret sebenarnya. Ada yang tahu dan ada yang masih tidak tahu. Pihak kerajaan Saudi tidak mahu mengembar-gemburkan perkara ini takut pula kejadian-kejadian yang tidak sepatutnya dilakukan oleh jemaah-jemaah yang agak taksub dengan benda ni semua. 

    Oh jangan fikir tak ada jemaah yang tidak melampaui batas. Kadang-kadang naik seram bulu roma melihat kelakuan masing-masing. Lebih-lebih lagi jika kita sedang berada di Raudhah Masjid Nabawi.  

    Mutawif siap berpesan kepada kami, 'jika saya beritahu sesuatu... anda lihat tolong jangan bising-bising dan jangan kelihatan 'excited' kerana tidak mahu jemaah yang lain berasa curiga. Kami pun memang mengangguk sahajalah. Takkan nak cakap...tak mau tak mau..kami nak excited jugak...

    hahahhahaa...tak lawak kan....

    Ok..lihat gambar di atas. Jangan tengok saya dengan my FIL n Enche Keri (Nak tengok pun ok juga..hehehe)...tiang di sebelah kiri kami (kanan belah anda)..ada tulis arab kan?

    Ok...antara banyak-banyak tiang di Masjidil Haram ini, hanya inilah satu-satunya tiang yang ada tulisan. 
    Jika anda masuk di pintu King Abdul Aziz... anda bergerak ke bahagian kiri dan cari pintu no 62 ( macam dalam gambar juga).
    Kalau anda nak tahu, Di sinilah tiang yang selalu digunakan oleh Rasulullah SAW untuk mengikat unta Baginda pada setiap kali Baginda mahu menunaikan umrah dan Haji.

    Gambar ke dua tu lebih jelas no pintu nya.. BAB UMRAH ( PINTU UMRAH) itu klu dia..dan memang jelas pun klu dia kan?

    Ok...gambar seterusnya...Di bahagian yang sama cuma tempatnya ini di bahagian solat wanita. Jika anda berada di tiang itu tadi.. Berjalan terus ke arah kiri sehingga berjumpa ruang solat wanita yang berada do dalam pagar rendah. 

    Nampak objek seperti kelopak bunga yang belum mengembang tu? fyi.. di sinilah berlakunya peristiwa Israk dan Mikraj. Di sinilah Buraq turun dan membawa Rasullullah SAW dari Makkah ke Baitul Maqdis. 





    Ni gambar yang lebih jelas


    Gambar ni boleh dilihat ketika kita sedang tawaf kaabah atau mengelilingi kawasan dataran kaabah itu

    Ok yang seterusnya pula...

    Ada apa yang di kedua bangunan ini? Bangunan yang terletak di depan pintu masuk King Abd Aziz dan gambar di bawah di sebelah kiri bangunan ini. (Tak ingat pintu apa)

    Ok...untuk gambar pertama, anda perhatikan tulisan arab neon berwarna hijau itu. Nampak tak? Sapa tak nampak tandanya dia nak mam...(heheheheh..jangan maraaa aaa..gurau je)..tandanya kena pi check mata lah ya

    Ok nampak kan? 

    sekarang kita lihat gambar ke dua pula...sila lihat bulatan bewarna merah yang saya buat khas untuk anda ( rajin tak saya)..heheheh..

    Ok..apa kaitan kedua2nya...

    Menurut kata mutawif.. kedua2 ruang yang bertanda itu turut digunakan untuk bersolat sekiranya Masjidil Haram penuh especially bila tiba solat Jumaat. Walaupun bersolat di dalam bangunan lain namun kerajaan Saudi dan para ulamak di sana menyatakan solat itu sah. Allah hu a'lam 

    Yang lampu neon hijau tu dikhaskan untuk VVIP la...





    Ok...untuk sampai ke bangunan ini, kami terpaksa menapak agak jauh juga. Namun masih di dalam kawasan masjid cumanya bahagian ini masih di dalam pembinaan. Memang kiri kanan penuh dengan barang2 dan pekerja yang melakukan tugas untuk membesarkan kawasan masjid. 

    Masa ni memang terik betul..tapi semua tu dah macam takde hal bila kita berada di sana. Mutawif sebenarnya membawa kami ke sini pada waktu malam. Saja kami datang semula keesokkan harinya. 

    Ok..bangunan ini merupakan perpustakaan. Yang pada masa itu merupakan bekas rumah di mana Rasulullah SAW kesayangan kita dilahirkan. Boleh bayangkan tak? Tempat di mana Siti Aminah melahirkan manusia Agung itu? Subhanallah. 

    Tapi rasanya perpustakaan ni macam off limits je sebab mungkin dikhaskan untuk orang2 tertentu. Jadi kami memang tak ada peluang untuk menjengah ke dalam. 


    Dan jika anda lihat di sebelah kanan perpustakaan tersebut ada macam jaring besi kat atas tu kan...
    Di situ sumber air zam-zam untuk penduduk yang menetap di Makkah. Mereka boleh datang ambil air tersebut bila-bila masa sahaja dan percuma. 


    OK...gambar seterusnya tempat enche Keri dan mutawif kami dan jemaah2 yang lain berdiri ini merupakan tapak rumah isteri kesayangan Rasul iaitu Siti Khadijah RA. Kalau nak kira jarak antara rumah Siti Khadijah ini begitu hampir dengan rumah Rasullulah SAW dilahirkan. Sempat menunaikan solat sunat di sini.

    Jika anda ingin ke kedua tempat ini, boleh gunakan laluan untuk ke tempat untuk Saie. Naik escalator dan apabila sampai di pintu keluar, anda ambil jalan ke kiri. Jika terus kita akan ke pergi ke pintu untuk memulakan saie ataupun laluan lain untuk keluar.

    Tapi ini laluan yang saya guna setahun lebih dahulu. Laluan mungkin berubah memandang pembinaan yang mungkin sudah siap atau sebaliknya. Tapi boleh cuba pergi kalau masih tidak berubah. 



    Ok.. ini maklumat tambahan...Jika anda ke Arafah selalunya memang jemaah memang berebut-rebut nak memanjat Jabal Rahmah untuk berdoa apatah lagi Nabi Adam dan Siti Hawa bertemu di situ setelah lama terpisah. 
    Yang sebenarnya tempat yang paling paling paling (Walaupun berdoa di mana-mana bahagian Arafah itu sememangnya memang mustajab) mustajab berdoa adalah ditempat yang kami berdiri ini. 
    Tempat di mana Rasulullah SAW menyampaikan wahyunya yang terakhir. 
    Anda lihat papan tanda yang besar tu sebelah kiri, itu klunya. bila sampai di sana nanti, berdoalah di sini dahulu. Jika ada masa, barulah memanjat Jabal Rahmah itu. 


    OK..bagi yang tertanya-tanya buat apa kami di sini. Inilah adalah taman di mana jenazah Rasullullah SAW tercinta dimandikan. Ini di Madinah ya incase ada yang terkeliru sebab semua gambar di atas adalah di Makkah. 
    Saya tidak ingat nama kawasan ini tetapi amat berdekatan dengan Hotel Madinah Movenpick. Saya duduk di hotel lain jadi kami kena berjalan jauh sedikit (takdelah jauh sangat) untuk tiba di tempat ini. 
    Juga antara tempat yang mustajab doa. 


    Jika anda ke sana..menunaikan umrah dan mutawif anda tidak menunjukkan tempat ini, jangan salahkan dia. Semua agensi tidak sama. mutawif juga perangainya berbeza-beza. Alhamdulillah rezeki kami mendapat mutawif yang amat baik seperti ini. 
    Anda jangan risau... jika mereka tidak bawa...rasanya boleh cari sendiri. Pandai2 cari ruang dan masa ya...

    Sekian...

    Semoga maklumat yang sedikit ini mampu membantu anda. 


    P/S Inilah mutawif yang membimbing umrah kami sepanjang masa di Madinah dan Makkah. Ust. Zulfahmi dan Ust Hafiz.. ustaz muda yang penuh ilmunya tapi cukup lembut dan humble. Jika rezeki saya ada untuk ke sana lagi, saya tetap ingin menggunakan khidmat mereka ini sebagai mutawif. 



    JAUH KAU PERGI VERSI BAHARU

    # throwback 🔙  yang seterusnya  ✌🏻  Kali ini tentang novel  # jauhkaupergi   Terbit Julai 2010.  Saya masih ingat lagi masa ni saya dah...