Thursday, May 13, 2010

ADA APA DENGAN...???


amaran - n3 agak panjang..nak lepas gian..heheheh

Apa apa dengan 2 benda ini? Sudah namanya manusia yang diberikan nafsu, memang tidak dapat lari dari segala macam kehendak. Sama ada kehendak itu bagi melengkapkan keperluan ataupun tidak, ianya selalu berada di tempat terakhir sekali apabila kehendak itu sudah melebihi segala-galanya. Ya...pada yang mempunyai wang, tentu saja tidak mempunyai masalah untuk menunaikan segala kehendak yang diingini. Dan...sebagai manusia juga, perkataan puas dan syukur itu jarang-jarang ada dalam diri sendiri. Sudah dapat itu, mahu yang ini pula. Sudah dapat ini, mahu yang itu pula.
Saya turut tidak dapat lari dengan keadaan itu. Banyak sebenarnya yang saya mahukan...dan apa yang selalu saja saya mahukan itu diluar kemampuan saya. Kata emak...selalu ukur baju di badan sendiri. Kalau tak tak ada duit itu, buatlah cara tak ada duit. hahahah...saya faham maksud emak itu. Emak cukup bimbang kalau saya boros menguruskan duit saya. Bagi emak...setiap kali saya dapat cek, cek itu haruslah terus dimasuk ke dalam ASB saya. Kalau mahu guna pun, sikit-sikit sahaja. Simpan untuk masa depan. Simpan kalau jadi apa-apa. Ya...saya tahu emak saya risau dengan perangai boros saya. Dan emak risau kalau2 nanti kami adik beradik mendapat penyakit yang memerlukan perbelanjaan yang tinggi. Sebab itulah emak selalu menyuruh kami menyimpan duit. Ayah meninggal kerana penyakit kansernya. Selama 7 tahun ayah berperang dengan penyakitnya...(ayah sembuh 5 tahun sebelum ia menyerang kembali)...sudah berpuluh ribu duit simpanan ayah habis kerana penyakitnya itu.
Emak juga mempunyai penyakit jantung. Rawatan emak juga memerlukan belanja yang tinggi, namun mujurlah emak memegang kad pesara arwah ayah. Jadi...rawatan yang memerlukan emak membayar RM2OK, emak hanya perlu bayar RM8 sahaja. Walaupun anak-anak emak semuanya bekerja sebagai kakitangan kerajaan, tetapi emak tetap bimbang. Simpan duit...itu pesan emak.
Tetapi bagi saya pula...ya..saya tahu kepentingan menyimpan duit itu. Saya juga takut andai sesuatu berlaku kepada saya dan saya tidak mampu menampungnya dek kerana duit habis kepada benda2 yang kurang penting. Saya tahu itu. Tetapi...saya juga tidak mahu.. kerana terlalu menyimpan duit sampai keinginan saya sendiri terpaksa dipadamkan. Tup2 kalau duit saya sudah berpuluh2 ribu sekalipun, tetapi kalau ketika itu..saya sudah tidak mampu untuk melakukan apa yang saya suka...apa gunanya jugakan?
Saya kata kepada emak...saya akan terus menyimpan..saya akan memastikan akaun bank saya sentiasa berbaki...tetapi saya mahu terus juga mencapai keinginan dan minat saya.
Saya suka berjalan2 tengok negara orang sebenarnya. Kalau dulu bila orang tanya apa hobi saya..saya tak berani nak cakap melancong sebab macam tak kena saja...nak kata suka melancong tapi buku merah itu pun saya tak ada...Jadi saya pendamkan minat. Dulu2 berjalan pun sekitar Malaysia...paling jauh sabah dan sarawak sahaja, itupun sebab arwah ayah tentera. Kalau tak...sampai sekarang agaknya saya tak berpeluang ke sana.
Bila saya menjadi penulis, barulah saya menyimpan impian kembali. Rezeki menulis membuatkan apa yang dulunya terasa begitu jauh dan sukar dicapai...menjadi lebih mudah.
Menulis..saya cuma baru memasuki tahun ke 4..Adakah saya terkenal seperti penulis-penulis senior yang sedia ada? Tidak...
Adakah karya-karya saya bestseller seperti sesetengah penulis? Mungkin tidak. Saya ini penulis biasa-biasa sahaja. Pembaca suka buku saya..saya bersyukur. Pembaca tak suka buku saya...saya nilai balik, di mana silap saya...
Jauh sungguh saya lari dari apa yang ingin saya cakapkan sebenarnya...
saya sebenarnya berangan-angan nak membeli kamera kt bawah ni. Dulu saya sudah hampir mahu mencapai...tapi emak menghalang. Niat nak membeli tu datang berkobar-kobar selepas kamera saya rosak. emak kata beli kamera biasa sudah...kalau nak beli pun tak payah sampai 2-3 ribu. membazir. Saya call akak, dia sependapat macam emak. dia kata mahal sangat. saya kata ok..nanti saya fikir balik. Tahu kakak saya kata apa..." hang jangan beli sebab aku tahu kalau mai gila hang, satgi mmg hang akan beli punya.." hahahah..adik-beradik mmg tahu perangai saya.
Tak dapat sokongan dari kakak..saya call adik yang sekepala dengan saya. saya ajak dia share..dia kata ok..tapi dia support dalam rm300...saya ketawa..itu bukan share tu...sepanjang berjalan dengan emak, kepala saya ligat berfikir..beli..tak beli...beli..tak beli...akhirnya saya ikut juga nasihat emak sebab fikirkan saya akan ke (nanti saya cakap ya) lepas ini. Mungkin memerlukan belanja yang tinggi.
Saya pendamkan keinginan hati...sama ada perlukah saya membeli kamera yang mahal begitu sedangkan kalau sekadar mahu mengambil gambar, kemera biasa juga boleh mengambil gambar. Atau adakah saya turut terpengaruh dengan teman-teman yang sudah memiliki kamera tersebut? Dengan harga 2-3 ribu itu juga mampu menampung duit tiket saya ke Korea..hahahahah.





Cerita ini cerita korea pertama yang saya tengok. Masih kekal antara drama yang paling saya suka. Kerana cerita inilah saya dan sarah ( adik) mengidam nak pergi Korea. Nak kata saya die hard fan korean drama, tak adalah sangat...sebab saya memilih cerita. Tapi kalau dah jumpa cerita yang saya benar-benar suka, sampai bila-bila pun saya akan suka...itu style saya.. Sekarang ni saya kemaruk tgk drama Cinderella' stepsister kat KBS 303. Fuh!..selalunya saya lebih suka cerita yang agak matang..kena dengan usia saya tapi kali ni citernya memang saya suka walaupun pelakon ala2 muka kanak2 ribena.
saya bajet tahun depan saya nak ke Korea pula...tapi Sarah masih tak dapat menyimpan duit. Maklumlah baru 5 bulan bekerja...kalau saya nak pergi bulan 3 / 4 mmg dia tak sempat kumpul duit punya.... dan saya pulak tak sanggup nak menunggu...Nak pergi sorang..alahai...buhsan je nanti...cadang2 nak ikut Apple holiday muslim pakej tu...hmmmm...macam mana ni...ada sapa2 nak ikut saya tak...sarah? tinggalkan dia..kalau tak cukup duit..hahhaha... Kalau saya guna bajet kamera itu..bermakna saya boleh ke korea...kalau saya beli kamera...hmmm..saya mungkin masih boleh pergi korea tapi tadahlah telinga dengar emak berleter....Pergi Spain 2 tahun lepas masih tak habis2 leterannya..."kalaulah hang simpan duit tu"...er..er..er..saya tak menyesal langsung berhabis semata2 nak ke spain...Ada scene di ALHAMBRA diabadikan dalam RINDU UNTUK DIA...saya suka..hehehhe


Hahaha...itulah yang sebenarnya..saya ada banyak keinginan..tapi kalau dapat yang dua ini....hmmmm..saya sudah cukup puas hati.( er..er..er..ye ke?)


2 comments:

Dessert Queen said...

Nak ikut..tabung botol susu aku pun baru nak penuh..

D3000 sekarang body je RM1495 je melainkan ko beli ngan extra lense yg buat berat bag je kalau beli tu dia RM1899 kat shashinki ni.

adik ipar aku pro photographer suggest beli kat sini.dia mmg xde real kedai but jual online je.selalu gak attend exhibition sume..sikit lagi..pasti boleh..

aku pun nak itut pi Korea..hihi..

kalau aku kasik draft citer ko boleh karangkan ssmpai habis x?

http://shashinki.com/shop/

dhiya zafira said...

Nowwa...yeke under 2k boleh dapat...wow wee junior jus...eh boleh lah ek...kt sini member aku boleh dpt full dalam 210...hmmm...itulah dok berbelah bahagi ni...
Tapi kalau korea tu...ada member..mmg aku on aje...nak tunggu adik aku bilalah aku dpt p..wei..jomlah p sama....

draf citer ko..hehehe kisah cinta ko ek..hahahah...tgk dulu mcm mana..kena tak dengan gaya penulisan aku..sebab citer aku more to action-romance...kalau ko tak kisah aku masukkan part tu sekali..aku boleh cuba...kalau aku mampulah ya...hahahah

OFFER HATI BERGETAR RINDU

OFFER RM20 (sm)/ RM 25(ss)  termasuk pos throwback 🔙  novel ke 5 yang terbit pada Mac 2011. Terbit selepas hanya 7 bula...