SAYA RASA NAK BAKAR PEJABAT POS Kamunting

Salam...

Hari ini Hari Jumaat. Hari yang penuh keberkatan. Hari yang dimana kalau boleh...saya mahu apa yang berlaku hanya baik-baik sahaja. Tetapi hari ini bermula dengan panggilan editor saya yang mengatakan manuskrip yang sudah saya edit masih belum sampai ke tangannya. Saya pelik kerana saya menjangkakan hari Khamis sudah seharusnya tiba di pejabat Alaf 21.
Saya telefon bahagian pos laju di pejabat pos Taiping, untuk bertanyakan status penghantaran. Pada hari selasa..saya membuat penghantaran kepada 2 tempat. satu di Shah alam dan satu lagi ke Melaka. Bungkusan yang saya kirimkan ke shah alam itu sudah diterima oleh pihak mereka, sedangkan Di Melaka, bungkusan saya masih tersekat di pejabat pos Alor gajah.
Selepas itu saya call editor balik dan dia mengatakan dia menerima bungkusan lain dan bukannya manuskrip saya. Aduhai...kepala saya sudah mula berpinar. Saya tahu pejabat pos Kamunting sudah melakukan kesilapan dalam menghantar 2 bungkusan saya itu. Bungkusan ke Melaka tiba di Shah alam dan Bungkusan yang sepatutnya tiba di Shah Alam..tersekat di Alor Gajah.
Saya menelefon kembali pejabat pos Taiping untuk menyelesaikan masalah itu dan mereka berjanji akan membantu saya menjejaki kembali manuskrip itu supaya dapat dihantar semula ke Shah Alam. Ya...Tetapi saya tidak suka duduk sahaja menunggu mereka menyelesaikan masalah yang tidak sepatutnya dilakukan. Saya cuba menjejaki sendiri manuskrip saya itu. Bila saya mengadu pada pejabat pos besar di Melaka..mereka kata akan menolong saya...Saya minta nombor telefon pej. pos Alor Gajah...saya telefon berulang kali...sama ada tak angkat ataupun enggage. Aduh...saya sudah naik darah. Geramnya saya apabila memikirkan mungkin staf di sana sengaja tidak mahu menjawab panggilan telefon. Buktinya..setiap kali saya menelefon dan ada nada dail..tetapi pihak disebelah sana akan cuba reject panggilan saya. Namun saya ni tidak kenal erti putus asa..saya telefon lagi..mereka tetap macam itu juga...angkat tetapi tak nak bercakap..dan mereka cuba memutuskan talian tetapi tidak berjaya apabila saya tetap memegang gagang.
Last sekali, saya bersuara..." jawablah..." dengan suara yang agak keras..dan seorang lelaki menjawab panggilan saya.
Kalau ikut kepala saya yang sudah hampir bertanduk masa tu, memang mahu saja saya meluahkan rasa marah saya...( saya tak pandai marah sambil maki..cuma kalau saya marah....suara saya akan menjadi keras dan tegang..hahahaha)...
Saya minta mereka mencari kembali manuskrip saya..dan confirm manuskrip saya terlantar jauh ke Melaka.
Saya call pejabat pos besar sekali lagi memandangkan pejabat di Alor Gajah tidak boleh membuat apa-apa tindakan tanpa kebenaran pej pos besar. Saya call dan meminta mereka menghantar manuskrip saya ke Shah Alam...mereka tanya adakah saya mahu membuat aduan...kerana kalau saya mahu membuat aduan..saya terpaksa membuat aduan bertulis kepada pihak mereka.
Kata saya...saya tak ada masa nak buat aduan..saya hanya nak manuskrip saya sampai dengan selamat ke Shah Alam. Walau apa pun yang terjadi..saya mahu mss sampai ke tangan editor saya.
Esok saya akan menelefon lagi untuk bertanyakan status...saya beri mereka peluang untuk membetulkan kesilapan mereka. kalau mereka masih belum bertindak....hahahaha...memang nak kenalah jawabnya....
Sya sendiri tak tahu macam mana kesilapan itu boleh berlaku...ya...saya faham..kesilapan kadang kala tidak disengajakan. tetapi manuskrip yang saya hantar itu tebal dan besar. Alamatnya pula saya tulis dengan marker pen di atas kertas a4...saya yang rabun inipun boleh membaca tulisan itu. Inikan pula kakitangan yang memang selalu menjalankan tugas berkenaan. Nak kata waktu tu ramai orang sampai dia sendiri kelam kabut..memang tak..cuba saya salahkan dia sebab tak berhati-hati membuat kerja. cuai...leka...aduh..bermacam-macam lagi saya kata sebab geramkan lelaki yang menguruskan kiriman saya itu....
Lepas ni saya dah taubat..malas nak ke pej pos kamunting lagi...lebih baik berurusan di pej pos taiping yang lebih mesra pelanggan....

p/s - kalau selepas ini..memang benar pej pos kamunting itu terbakar..itu hanya kebetulan sahaja ya...luahan ini sebagai alibi saya..sekiranya kebakaran itu benar2 berlaku..hahahahah

Comments

Raja Radiah said…
salam mar....aduhhh kalau akak pun mau mengamuk sakan kalau manuskrip tak sampai pada masanya...xpe...next time tak mo guna pos malaysia dah ok..guna courier cm Skynet ke...City Link ke.....sabar ya...mudah2an manuskripnya akan dijumpai...
NoreLL said…
la ye ke?
sian kat kak..
sabar ye le...
klu depa xamik tindakan...
mmg la nk kena tu....
dhiya zafira said…
Kak Radiah,

Sebenarnya masalah dengan pejabat pos kamunting ni dah lama. Tapi sebelum ni memang rasa diamkan aje dan sabar...tapi bila dah jadi perkara mcm ni..hai..memanglah...kalau pergi pejabat pos taiping ok ja..takde masalah...hmmm...
dhiya zafira said…
Lela...

itulah..cian kat akak kan...hehehe..ALHAMDULILLAH...dah dpt call dan depa kata akan antar kembali mss tu kt shah alam..lega dengar...
Nowwa Fitri said…
Kalau coklat aku diorg buat camtu mau aku bakar betul pejabat pos tu..tapi setakat ni Poslaju ok lagi..

Mmmmm....ko jadi ke tempah coklat ni yang?
dhiya zafira said…
Nora...itulahkan...kadang2 depa ni buat kerja main-main...tak sungguh-sungguh..geram...

Pasal coklat tu jadi...cuma aku nak tunggu atleast cover aku siap..aku bgtau ko...sabar ek...hahhaha..mmg confirm jadi...
Dia.Honey said…
ai nak mengamuk kat pejabat pos kamunting sekarang..siap la derang!
Anonymous said…
salam saya pon berurusan dengan pejabat pos kemunting memang teruk sangat... bla nak antar barang dia buat muka macam toya macam kita ni buat salah...hiiiss geram sangat







Anonymous said…
staf pejabat pos kamunting memang tak mesra pelanggan. suka marah-marah orang.geram rasanye.

Popular posts from this blog

PRE ORDER ~ JAUH KAU PERGI

mutiara kata sasterawan negara