Thursday, May 20, 2010

Review RBB & RUD

Salam...

Membaca mesej Fauzan dalam comment post membuat saya teruja. Jarang sebenarnya lelaki yang mahu mengulas hasil penulisan saya ini. Walaupan hanya mengenali Fauzan secara alam maya, tetapi saya benar-benar berasa terharu kerana mengenali dengan seorang pembaca yang begitu mengukai RBB (betul kan)..sampai sanggup baca berulang kali..sampai sanggup melukis grafik untuk watak hero n heroinnya. Apabila menulis RBB dan RUD, saya tahu saya mengambil risiko kerana kebanyakkan pembaca masih mengharapkan sebuah novel cinta 100%. Dan bila ada pembaca yang menyukainya...saya rasa lega...saya rasa seronok..saya rasa begitu tersentuh hati. dan saya tahu...saya tidak melakukan kesilapan mempertahankan genre yang saya minati ini...Apa2 pun...silalah baca komennya.....


Haaa...aku baru habis mengulang-kaji dua buah novel dari novelis kesukaan aku Dhiya Zafira...buat sesiapa yang tak tau tu...RBB is "Rindu Belum Berhenti"...and RUD is "Rindu Untuk Dia" yer...hehehe...





Okay la...dulu waktu aku mula-mula baca RBB, waktu sekitar part 5, waktu Diploma in Insurance lagi...dah lama dah, almost 2 years gitu kot. lantaklah tu...yang aku nak cakap here is that that is the first novel yang buat aku rasa macam,"oh no!!! i like this novel very much...", this is b'cuz most novel i read before bukan dari genre sebegini...sejujurnya, genre inilah yang aku suka sangat-sangat. in a love story i think the guy should be someone yang macho yang boleh diharapkan untuk menyelamatkan si pujaan hatinya. benda ni normal kot. Citer english pun banyak evolve around benda-benda yang macam ni...sebab tulah dorang punya fairytale sumer pasal prince selamatkan princess dorang..kan..kan..kan?? hehehe..Enough about that let get down to the review...





Okeylah...perbandingan antara RBB and RUD, camner nak mula ni...okey, similarity-nya adalah both bergenre action-romance (memetik kata-kata penulis sendiri), ada gaduh-gaduh sikit...ada orang jahat yang bukan just disebabkan persaingan dalam cinta. kak Dhiya pandai bermain dengan emosi pembaca bila sampai pada part-part yang tertentu, contohnya, prolog untuk RBB, first baca jer aku dah suspen...ni citer hantu ker?? dah baca baru tau yang ni bukan citer hantu...haha, aku pun gelak sendiri sebab ingatkan citer ni cerita hantu pulak...
Dalam RBB, penulis mengajak pembaca menyelami perasaan seorang lelaki yang jauh tersasar hanya disebabkan kecewa dalam bercinta, walaupun cinta itu tak pernah secara jelasnya, wujud. Izz Karami berubah menjadi Zack, si algojo yang tiada belas dengan musuh-musuhnya. camtu la yang dapat aku simpulkan sikit sebanyak. penulis secara sikit demi sedikit menukar watak itu menjadi seorang lelaki yang sangat sempurna sifatnya, bila cinta yang, kononnya kecewa itu tidak dapat dia lupakan...Izz with unquestionable determination telah mengambil keputusan drastik untuk menentang kawan-kawan sendiri setelah tahu mangsa adalah masa silamnya yang paling dalam dalam hatinya, in other word, awek pujaan hatinya lah, Adni Zuhayra.

 
So kita skip jer la...yer...korang nak tau lebih lanjut apa kata korang baca jer the novel itself...skang dah murah dah...RM18.00 jer...sila rembat di mana-mana kedai buku yer.
Adni Zuhayra?? Izz lebih memanggilnya dengan nama Dinie, nama manjalah ni kiranya. kita tahu direct translation dari bahasa Arab, Dinie derived from the word ad-Din@Din bermaksud 'pegangan'. ini memberi maksud yang penulis cuba memberitahu pembaca perasaan sebenar Izz terhadap Dinie...bukanlah berpegang sebagai agama, tapi menandakan betapa dia sangat menghargai gadis itu.
Adni/Dinie, adalah seorang perempuan yang sangat sempurna jika dilihat dari pandangan saya yang telah membaca novel ini, cuma dia jer yang 'kesian' sebab dah mak bapak dia meninggal, balak yang tak berapa nak balak pulak 'mati'. selepas tulah hidup dia jadi sangat kosong. ini tidak dijelaskan sangat dalam novel tapi, bila pembaca yang dah baca novel ni dengan bersungguh-sungguh, mereka akan rasa apa yang watak rasa, kadang-kadang apa yang penulis tak meant to feel about watak pun pembaca boleh rasa, tau. hebat kita ni semua wahai pembaca-pembaca novel sekalian...dah! kita sambung balik.
Novel ni walaupun berelemenkan (bak kata kak Dhiya lagi) kill kill, die die; tak meninggalkan tema kemanusiaan yang lain, contohnya tema kekeluargaan. sebagai contoh, salah faham antara ayah dah anak, pakcik Hisham dan anaknya, Izz Karami. Ke-tidak-ngam-an antara adik beradik, Izz Karami dan Khairy Hashimi...kasih ibu yang tak percaya anaknya sudah mati selagi tak jumpa mayat anaknya, Puan Zurina dan Izz Karami. semua ini menjadi rencah yang menambah perisa dalam novel RBB ini supaya ia tudak terarah kepada satu benda sahaja, pembaca melayu sekarang sudah cerdik dan mereka nak berfikir dengan lebih ligat lagi semasa membaca. tak nak cepat bosan katanya. hehe...
Antara scene yang paling saya suka ialah malam selepas Hadiff datang ke kediaman Izz. waktu Izz meluahkan "I love you" kepada Dinie. so romantic. lagi satu sebelum tu, kat dalam hutan, Dinie jatuh sebab kaki dia sakit, dia ingat Izz takkan datang tolong dia tapi tak. Izz ada kat depan dia waktu dia mendongak.
For action scene pulak, waktu mereka kena serang dekat rumah yang ada Tony sekali tu. Yang Tony kena tembak kat lengan tu...waktu Izz tolak Adni and jadikan diri dia sebagai perisai. I can picture that scene clearly. Hebat, seriously hebat!

Senang citer, novel ni best. Habis. Full stop.





RUD...hmm, takde yang gagalnya novel ni...cuma ianya less-action tapi more-romance dari RBB. Jad Imran memanglah tak semacho Izz tapi still macho, sebab dorang satu family..Izz dan Jad ni ada sedikit persamaan tapi banyak perbezaan, sanggup lakukan apa sahaja untuk orabg tersayang masing-masing..bezanya, Jad ni cepat sangat, ikut kepala dia jer dan pendek akal jugaklah kalau boleh dikatakan. tapi saya still picture Jad ni lelaki melayu yang normal, tak macam Izz, dia ni bukan typical malay guy...entah, tak tau kenapa..mungkin sebab ada sesuatu dalam mata dia...yang bahaya, sangat bahaya...chewah...





Beralih kepada heroinnya pula, Amie Najla', (sebutan dia A-mi Naj-la, yer...dah confimkan dengan penulis hari tu...), seorang perempuan yang...well, kesian...sebab jadi mangsa kepada manusia berhati binatang...dalam RUD, penulis nak bangkitkan kembali tema keganasan terhadap wanita (perkara tipikal yang akan berlaku dalam novel melayu). tapi story diolah dengan baik sekali... Post Traumatic Stress Disorder (PTSD) (cambest jer kan nama!), ini adalah satu masalah mental yang membabitkan gangguan terhadap seseorang yang telah mengalami suatu pengalaman yang sangat buruk,teruk sehingga meninggalkan kesan yang mendalam dalam diri mereka, personaliti boleh berubah disebabkan masalah ni. Serious jer bunyinya, tapi di Malaysia, takdenya ramai yang give a damn pasal benda ni...so, penulis berjaya meng-educate pembaca tentang perkara ini yer...sila berikan tepukan.

Apabila seorang perempuan itu (minta maaf, yer..) dirogol, dia akan merasakan diri mereka itu kotor, keji, hina, tak layak untuk sesiapa. Mereka jadi takut nak mengadu kepada sesiapa. Malu? Of course malu, korang tak kena kat batang hidung korang senanglah citer...cuba kena. Taulah korang. Tapi itulah silapnya, dengan rasa malu tulah si perogol tu masih bebas. Tapi tak boleh nak salahkan mangsa juga sebab, kita yang tak tahu apa yang berlaku kat dia, camner dia tanggung benda itu sendirian memang kita tak pernah fikir. Masyarakat pulak kadang-kadang bukan jenis yang supportive, yang kena rogol tu...kadang-kadang bukannya ditolong, dikejinya lagi ada. Inilah masyarakat kita yer, bukan orang lain. Dikatanya perempuan itu tak tau jaga diri, pakai terdedah sana sini. Tapi,kan...besar sangat ke dosa tidak menutup aurat secara sempurna tu kalau nak dibalas dengan dirogol...korang fikirlah sendiri...eh, membebel pulak aku...hehehe
Scene yang paling aku suka, at the ending of chapter 4...waktu Amie kena langgar tu...aku cuba bayangkan kenapa reaksi Amie sampai camtu sekali...dia macam kena pukau...bila nampak Jad...so aku tengok balik cover novel tu...

RINDU UNTUK DIA...dalam hatiku ada ingatan yang tak pernah mati terhadapnya...

Make sense!!! definitely make sense...dia jalan tu sebab itu minda di bawah sedar dia yang nak mendapatkan Jad...sama macam kenapa dia tiba-tiba beli banyak Campbell soup yang dia paling tak suka tu (makanan kesukaan Jad Imran)...dan Amie ada kata kat Hani, di akhir chapter 3, dia sendiri tak faham tindakan dia membeli soup tu semua...jadi dapat saya simpulkan di sini, Amie ada masalah jiwa selain PTSD...hahaha...dia terlampau sayangkan Jad sampai dia tak boleh berfikir dengan waras dan boleh mengelamun buat benda yang tak logik...
Hmm, memang dah jadi tabiat saya semasa membaca novel akan membayangkan camnerlah rupa mereka...kalu di buat filem or drama, saya rasa mereka ni sesuai kot menjadi pelakon-pelakonnya...

Izz Karami...tadi ada cakap yang dia ni bukan typical malay guy kan...so saya membayangkan Izz sebagai...jeng3...
 
Piolo Jose Nonato Pascual/Piolo Pascual…hensem ,kan?? Masa ni tengah obses giler ngan mamat ni... citer She-Wolf kat tv3 tu la... hahaha, sekali tengok hebat betul mamat ni. Sesuai ngan Izz...macho, badan tegap...sesuailah ngan Izz kesimpulannya…

Haa...meriah tak bila Adni Zuhayra tu dibayangkan sebagai Nur Fazura Sharifudin/Fazura...takleh nak cakap apa-apa, kan?? Memang Fazura lawa pun...dah heronya hensem...heroinnya mestilah lawa dalam kepala aku... yang sebenarnya aku yang suka Fazura...hehehe...

Apa korang nak kata bila Tiz Zaqyah aku bayangkan sebagai Amie Najla', memanglah hot... hahaha... Well, semua nak kena lawa...

Hari tu tengok Adamaya, episod akhir..tengok punya tengok. Eh, kalau Maya ni baik sikit orangnya sesuai pulak dengan Suraya. Muka sweet, bersih jer... sebenarnya aku memang suka kat Lisa, pun...hehe

 
Jad Imran, susah, payah nak cari siapa yang layak aku gambarkan sebagai mamat ni..dia sepatutnya hensem, tinggi, muka kena baik tapi kalau marah orang boleh takut instantly...siapa yer???aku tak dapat nak bayangkan siapa dia ni sampailah...

Zaquan Adha, tiba-tiba aku teringatkan mamat ni...so, what do you think???


 
itulah sahaja bebelan aku buat masa ni...kepada sesiapa yang belum baca RBB and RUD... sila baca sebab kedua-dua novel itu best...sekian, terima kasih...


p/s - Buat Fauzan...wah berimaginasi sampai mcm ni sekali ek....buat pengetahuan Fauzan..akak mmg tak pernah imagine muka2 orang melayu ni dalam mengambarkan watak..lebih2 artis Malaysia ni..hahah..tak tau kenapa...mcm tak best gitu..heheh..tapi sesiapa pun bebas mengambarkan siapa sahaja yang dia mahu bukan...jadi akak nak tunjukkan siapa yang akak bayangkan sebagai IZZ KARAMI ini..jeng jeng jeng...



No comments:

OFFER HATI BERGETAR RINDU

OFFER RM20 (sm)/ RM 25(ss)  termasuk pos throwback 🔙  novel ke 5 yang terbit pada Mac 2011. Terbit selepas hanya 7 bula...