Tuesday, May 25, 2010

Cerita saya 3 hari ini

Salam...

Sejak petang ahad dan sehingga hari ini saya masih lagi batuk dan selesama. Badan pun rasa seperti hendak demam tapi tidaklah terlalu panas. Hari Sabtu, jam 7.30 pagi saya bertolak ke Bandar Seri Putera. Saya ikut highway Guthrie ( Atas nasihat kak Eka yang mengatakan laluan itu mudah)..dan ternyata memang benar apa yang dikatakan kak eka itu. Selalunya saya menggunakan laluan itu jika hendak ke Shah Alam sahaja...Tapi sekarang ini...Guthrie mmg pilihan saya kalau mahu ke arah selatan...mudah dan tak banyak kereta...
Saya tiba di tol Bandar Seri Putera n tunggu Damya yg sudah otw. 5 minit kemudian..Damya sampai dan kami terus bergerak ke rumah Laila Kamilia. Di sana, Lynn Dayana sudah tiba. Hidangan nasi lemak juga sudah memenuhi meja.
Hampir setahun lebih tak berjumpa Laila, memang banyak cerita kami...sambil makan..bercerita dan menunggu kak eka yang tak kunjung tiba walaupun rumahnya cukup dekat dengan rumah Laila...hehehe..(kak eka siap pesan yg dia mmg lewat sedikit)
Hana yang bari keluar hospital nampak susut sedikit tetapi kecomelannya tetap tak lari...Aduh mmg geram tgk pipi dia yang tembam tu..tangan dan kaki pun berketul2 saja..hahahah..
Hari itu perjumpaan kami tidak lama..menjelang tengahari..kami mengundur diri. Maing-masing ada komitment lain selepas itu. saya terus ke rumah Shanika. Mujurlah Damya sudi menghantar saya ke sana sebab aku sendiri dah pening nak memahami jalan mana yang perlu saya ikut ke Bandar Tasik Permaisuri ( ke apa ke....).
Lega..akhirnya saya sampai juga di rumah ika. Petang tu kami keluar nak survey tempat yang kami akan kursus. Maklumlah takut salah jalan dan lebih penting takut sesat menjadi bangunan yang tak jumpa2...Namun mujurlah...Kg Pandan itu dekat saja jaraknya dari rumah ika. Dan bangunan ANDALUSIA itu mudah saja kami jumpa walaupun tersilap jalan sekali.
Memikirkan kekangan tempat parking, saya bercadang mahu menumpang kereta ika sahaja, sedangkan sebelum ini saya memang bercadang memandu sendiri kerana mahu terus pulang.
Oleh kerana mahu berebut tempat parking, kami keluar awal dari rumah. pukul 7.30 kami dah keluar sedangkan kursus bermula pada jam 9 pagi. Ketika kami sampai...memang ada beberapa orang sudah menunggu. Dan semakin merapati masa kursus, orang semakin ramai sehingga ruang itu penuh. Mujurlah kami tiba awal.
Sedang saya bersembang dengan ika, saya terlihat wajah seseorang. saya katakan pada ika " aku macam kenal je makcik tu. macam muka tok saudara aku.( ada ke patut tak kenal muka tok saudara sendiri)...Ya...saya ada tok lang ( adik tok saya) yang menetap di Kg Pandan. Tetapi saya rasa was-was takut saya silap orang. Dia duduk memang betul2 berhadapan dengan saya. Saya terus pandang dia. Dalam kepala dok terfikir sama ada mahu tegur ataupun tidak. Saya call emak saya, bertanyakan nama sebenar toklang perempuan itu. Masa itu pulak line connection emak saya tak berapa baik..tengah saya dok berhelo dengan emak, saya nampak tok lang lelaki memanjat tangga. SAH!..memang betul. Terus saya bergerak ke tok lang perempuan dan memperkenalkan diri. Rupa-rupanya dia juga tengah mengusha..(cewah) saya. Dia pun terfikir sebab bila tgk saya dia kata ada iras muka arwah ayah saya.
Jadi..ibarat berjejak kasih pula di situ. Saya jarang bertemu dengan toklang P ( merujuk pd perempuan) kerana yang kerap saya jumpa adalah toklang L. toklang tanya bila turn saya. saya cakaplah InsyaALLAH 3 julai nanti. Dia pula 12 Julai...dia tanya lagi siapa mahram...saya kata saya tumpang mahram sebab pergi dengan kawan. terus dia kata..awat tak habaq awai2..boleh p dengan toklang..tak payah tumpang2 lagi dah...hmmm...nak buat macam mana ya...saya pun tak terfikir nak call toklang walaupun dulu dia pernah cakap dengan saya kalau nak p, habaq kat dia. Saya pun fikirkan mungkin tahun ni toklang tak pi sebab rasanya hampir setiap tahun tok lang pergi ke sana.
Masa rehat utk minum, saya turut bawah. Tok lang L siap tunggu saya. Soalan yang sama juga diutarakan. Saya beri jawapan yang sama juga. heheehe..lepas minum sambung kursus sampai pukul 1.30( sepatutnya habis pukul satu..tapi memandangkan banyak sangat soalan...ustaz terpaksa melayani kesemua soalan itu)..
Badan saya masa tu dah rasa seram sejuk....malam sebelumnya saya dah mula selesema. Masa kursus saya rasa mcm nak demam. Kepala pun dah sakit. Dengan ramainya orang dan cuaca yg panas..mmg tak membantu. Toklang ajak saya singgah rumah. Sebelum tu saya juga dah cakap pada ika...kalau toklang ajak p rumah, saya mmg mahu singgah sebentar sebab dah lama sangat saya tak kerumahnya.
Tahun lepas masa saya ke pesta buku, emak dan kakak saya ikut menghantar kononnya mahu terus ke Kg pandan menjenguk toklang tapi dalam perjalanan kakak saya patah balik sebab mereka dah sesat. hhahahah....kali ini saya rasa saya perlu singgah untuk membayar hutang tahun lepas sebab tak jadi singgah.
Toklang suruh tunggu untuk makan tengahari tetapi saya menolak sebab saya perlu pulang ke Taiping hari itu juga. Yang selebihnya saya kasihan pula pada ika yang terpaksa mengikut saya sedangkan dia ada hal juga selepas itu. dan bertambah pula saya mmg sakit kepala sangat.
Saya harap toklang tak kecik hati bila saya beria-ia menolak untuk makan tengahari di rumah dia. Lain kali kalau ada masa dan kelapangan, saya akan singgah untuk makan dirumah dia.
Semasa dalam  kereta ika, saya muntah. Nasib baik ada plastik...niat saya nak terus balik mmg tak kesampaian. Saya mmg tak larat nak drive dlm keadaan macam tu. Saya naik rumah ika balik. Dalam lif..saya dah mula bukak brooch tudung..sampai di rumah dia terus saya serang bilik air dia...bila air kena kepala....LEGAAAAAAA.....hahaha..bil air ika mesti naik bulan tu..
Bila lepas mandi..saya rasa lega....dan dibantu dengan minyak cak kapak.....saya balik ke tg Malim...mujurlah ika mmg mahu keluar jadi dia tunjukkan jalan. beberapa minit kemudian, kami berpisah jalan. Saya ke utara dan ika ke arah gombak.
Sampai Tg. Malim..saya terus tidur sampai 6.30. Bila bangun...rasa pening kurang tetapi demam pula datang...Adik saya offer nak memandu, tetapi saya kurang percaya pada dia untuk memandu waktu malam. Jadi..saya yang drive sampai ke Taiping. Sampai ke rumah, lepas salam n cium emak, saya terus tidur sampai pagi. Mujur dah jamak kt R&R Sg Perak.
Dan kini...mujur saya tak perlu MC hari ni walaupun badan masih rasa tak sedap....

p/s - Ceramah yang diberikan oleh ustaz Daud Che Ngah itu tersangat-sangatlah best..Tak sangka beliau kelakar orangnya....

No comments:

OFFER HATI BERGETAR RINDU

OFFER RM20 (sm)/ RM 25(ss)  termasuk pos throwback 🔙  novel ke 5 yang terbit pada Mac 2011. Terbit selepas hanya 7 bula...