Wednesday, August 11, 2010

KOMEN DR NOWWA...

Salam,
Ini pula komen yang saya terima dari rakan sekolah masa saya form 3.....komen asal boleh anda lihat pada blog beliau nowwa . tulisan italic tu..komen saya ya...so...nowwa yang juga tokey nowwachoc ini...terima kasih banyak2 atas komen yang diberikan....


Saya telah berjanji dengan penulis untuk menulis review tentang buku terbaru beliau.Saya bukan penulis hebat,atau sesiapa.Tetapi atas dasar kawan sekolah lama,saya dipanggil secara paksa rela,untuk menulis review tentang buku terbaru beliau.Hasil tulisan beliau yang ke-4.Ko jangan marah aku Mar! ( Tak..aku tak marah de..hehehhe)

Saya pernah membaca buku-buku beliau yang terdahulu malah memilikinya.Ini tanda sokongan saya terhadap seorang sahabat walaupun pada dasarnya,dia bukan rapat dengan saya.Tapi buat yang mengenali saya yang main lunggah atau terjah sahaja dalam bab berkawan,kira Mar ni pernah juga di tegur oleh saya sewaktu kami sama sekolah.Hihih...kalau aku tulis kat sini aku panggil ko Tok Batin agak-agak ko marah tak Mar? ( Tak apa..aku pasrah aje dgn gelaran masa sekolah dulu)

JKP

Jangan Kau Pergi kalau hendak dibandingkan dengan karya beliau yang terdahulu,saya terpaksa meletakkan JKP paling dekat di hati saya.Almaklum,saya ni bini askar.Ala-ala bila sebut je banyak terms askar yang digunakan dalam novel tu rasa macam dah masuk dalam citer tu. (^_^)

Ok kita nak mula dari mana?

Kita jangan harapkan sebuah naskhah ala-ala Habiburahman El-Shirazy dalam penulisan Mar atau mana-mana penulis Malaysia.Jangan samakan dengan Danielle Steel,Nora Roberts,John Grisham atau sapa-sapa lagi yang korang suka. (Ya...aku mmg tak boleh jadi depa..n depa pun takleh jadi aku..hahahahahaha...aku berkarya ikut kemampuan...aku pon tak harap tulisan aku memenangi hadiah Sastera atau anugerah prestij yg lain...aku menulis sebab aku minat...dan mahu berkongsi minat dengan pembaca yg suka dengan hasil karya aku..hehehe)


Bagi saya,karya kita cara kita.

Bagi Mar atau dikenali sebagai Dhiya Zhafira,menulis mungkin memberi kepuasan bagi diri beliau terutama bila kita fokuskan terhadap penekanan tentang romantic thriller yang menjadi signature beliau.

Tapi bagi saya karya beliau yang terdahulu,agak kurang rasa,plain,seolah hilang arah tetiba baca dah habis?Eh..ini aja? ( Aduh...tersentap..hahahahha...it's ok...sebagai pembaca, aku terima segala komen yang diberikan..insyaALLAH...akan cuba perbaiki di masa akan datang...)


Tapi JKP ada kelainannya
JKP ada jiwa tersendiri[sementelah anak bekas askar macam Dhiya,ditambah tugasnya sebagai Pustakawan]saya rasa kali ini Dhiya berjaya mengadaptasi pengalaman & imaginasi beliau sendiri.Ditambah dengan momen-momen "sweet" antara Rif & Afi,yang begitu terasa pengaruh citer siti Korea nya,saya rasa Mar sendiri hanyut dalam penulisan beliau kali ini. ( ada unsur citer korea ek..part mana? hahahahha...almaklumlah aku kan minat citer2 tu..hehehhehe)

Hero atau watak?

Jangan tanya saya sesungguhnya Rif tetap menang di hati saya sebab dia abang askar okeh.Sebelum ini watak-watak hero ciptaan Dhiya agak keliru dengan perwatakan sendiri,agak kurang "jiwanya",tapi bagi saya watak Rif berjaya dihidupkan dengan jayanya.Dhiya sudah matang dalam menjiwai watak hero ciptaan beliau.

[Anak askar kalau bayang abang askar...mestilah lain sikitkan?Hari-hari dok tengok dalam kem dulu..hahahaha] - (Mat terap dihatiku..hikhihkihk)

Afi,bagi saya wajar wataknya dikembangkan sedikit kerana Dhiya selalu menumpukan pengembangan watak terhadap hero sahaja.Haih taulah ramai pembaca perempuan,yang gila bayang dengan Rif,tapi watak Afi sepatutnya patut lebih digambarkan secara mendalam.Lebih jiwanya...
( Ya..terima kasih atas teguran ini...aku pun mmg perasan aku melakukan benda ni..ahahhha....mungkin sebab aku ni perempuan, so..almaklumlah..perempuan mesti dengan lelaki....dengan perempuan ni mcm rasa elergik sket..hahahah....so...lepas ni...InsyaALLAH..penambahbaikan akan berlaku...hahaha)


Secara peribadi,buat pertama kali saya rasa suka dengan karya Dhiya.Sebab sebelumnysaya belum rasa jiwa dalam penulisan beliau.Kali ini Dhiya sudah matang dan tahu apa yang diingini oleh pembaca.

Untuk yang tidak pernah membaca,atau dulu baca karya penulis tempatan,kemudian sekarang baru nak berjinak kembali,anda perlu tahu, kalau kita baca buku masa umur kita 17 tahun manakan sama bila kita mula membaca semula apabila umur kita umur 32tahun,42 tahun atau seterusnya.

Ini kerana pengalaman hidup kita mungkin lebih hebat dari imaginasi penulis.

Izinkan mereka berkarya.Masih ada lagi yang mengharapkan naskhah bacaan ringan,atau masih ramai yang ingin lari dari kemelut masalah sendiri & turut hanyut di dalam imaginasi penulis.Jadi karya sebegini masih diperlukan. (ya...tapi aku nak membela karya sendiri jugak kat sini. hehehe.. atleast karya aku ni takdela seringan karya tangkap leleh yg ada kt pasaran skrang ni...hahahha)

Maka kalau kita suka,kita terus membeli karya tempatan.Kalau tak suka,takpe takde siapa yang paksa.



Ok Dhiya ini pendapat ikhlas aku.Kau pun tau aku very selective terhadap hasil karya tempatan sekarang.Malah aku ada senarai pendek penulis yang masih aku baca karyanya.Aku harap di masa hadapan kau turut masuk dalam list aku tu yea!!! ( teruskan masukkan nama aku dlm senarai ko...tak baca pon..asal beli sudah..hhahaha..boleh gitu?)


Ehm..ni bini askar nak komen sikit ni..ada typo..CO [pegawai memerintah Lt Kol]yea bukan OC[pegawai pemerintah -level Kapt/Mejar je ni]..ada sedikit kesalahan sewaktu di muka awal tu.Nanti pesan kalau di ulang cetak betulkan yea....

(Ya..aku ambil maklum perkara ni...kesilapan di permulaan awal...mmg dah perasan....aduhai..abang2 tentera jgn marah saya ye...pejamkan mata hingga pembetulan dibuat utk next cetakan...hmmmmm...kalau direprintlah ya....)
Sekian ( terima kasih)


No comments:

OFFER HATI BERGETAR RINDU

OFFER RM20 (sm)/ RM 25(ss)  termasuk pos throwback 🔙  novel ke 5 yang terbit pada Mac 2011. Terbit selepas hanya 7 bula...