Showing posts with label Penulisan. Show all posts
Showing posts with label Penulisan. Show all posts

Wednesday, January 30, 2013

KARNIVAL KARANGKRAF 2013

SALAM...MAHU DAPATKAN KARYA2 DZ INI...





JOM KE SINI




ANTARA PENULIS YANG HADIR




Saturday, January 26, 2013

Ulasan JKP n TBK


Salam..

Ini merupakan komen yang saya terima melalui fb yang datangnya daripada Lina Abd Majid..muchas gracias, chica...


salam Dhiya Zafira,
ingat nak add friend tapi dah tak boleh...tak pelah...
saya baru habis baca Jauh Kau Pergi. Dah beberapa ketika jugak beli tapi baru ada masa nak baca. Jujurnya, saya suka sangat! Tak sangka ada penulis wanita yg mampu meruntun semangat saspens saya! sekali baca, ada iras2 tulisan saudara Ramlee Awang Murshid - yelah, ala2 thriller gitu. tapi pada saya perlukisan emosi dan konflik perasaan yg digarapkan dlm novel ni lebih hidup dan menyentuh jiwa saya.
saya tau mengenai novel ini setelah tertarik membaca satu review oleh seorang rakan fb. bagus review dia tapi saya tak pandai nak buat review jugak. cuma nak bagitau perasaan saya selepas baca novel ini saja.
pada mulanya saya sangka ini novel perang. Tergambar dlm fikiran saya kisah cinta zaman perang macam perang jepun tu...heheh. rupa2nya ini kisah zaman moden yg tersulam dgn unsur saspens yg sgt mendebarkan hingga membuatkan saya rasa tak nak berhenti langsung membaca sebab tak sabar nak tahu kesudahannya, lebih2 lagi apa rahsia si Rif yg dia duk sorok sangat drp Afi sampai dia tak yakin dpt jadi suami Afi yg baik.
Selain itu, saya rasa sweet sangat apabila seorang perempuan yg manja, childish dijaga dan dilindungi oleh 4 org lelaki yg gagah dan ganteng walaupun pada masa yg sama dia kena buli jugak...suka!
Keseluruhannya saya berpuas hati. sekurang2nya lari sikit daripada tema cinta dan kahwin paksa yg melambak di pasaran sekarang. Tahniah!



Dhiya,
Saya baru tamat tbk. Emmm..............tak tau nak kata camana. Rasa tak reti nak gambarkan betapa saya sgt enjoy dan suka dgn cerita ni. Sebagaimana Jauh kau pergi menghiburkan saya, macam tu jugaklah dgn TBK ini. Malah dua kali ganda kot sebab dah kenal dan mesra (heheh) dgn sebahagian besar watak2nya esp jimmy, rif n the gang n afi...

Mainan emosi digarapkan dgn bagus sebab saya pun turut dapat merasakan yg cemas, yg happy n of course yg sedih. Kesian sungguh bila jimmy dan auni terpisah-sama2 menderita akibat cinta dan rindu tapi dicemari oleh salah faham dan ego yg tinggi...
Yg paling tak tahan, penat je saya nangis masa afi kat tepi tebing tu...rupa2nya dia tengah syok makan ayam goreng! Jimmy tau pulak tu...adeh! Hahaha
Selain watak2 utama tu, saya paling menyenangi Eddie. Dia cool dan matang. Di saat semua rakan tengah hot dgn auni, dia tampil menyejukkan emosi dgn pandangannya yg bernas dan jauh. Ehem...Dhiya tak nak kembangkan watak dia pulak ke? Bagi la dia seorang gadis yg baik jugak hehehe
Saya memang respek dgn pengetahuan dhiya tentang tentera dan komando itu. Kalau saja2 nak baca memang tak la kot. Mcmana dhiya tau byk tentang ni? Haa...kahwin dgn komando ek? Hahaha
Anyway, tahniah dhiya zafira untuk kisah yg sgt hebat ini. Semoga karya yg akan dtg lebih meletop lagi.

Wednesday, January 02, 2013

'BACA dan ULAS' ~ ulasan 5 pemenang


BerikUT adalah ulasan dari 5 pembaca yang memenangi peraduan ' Baca dan Ulas' Oktober lalu...Nombor adalah random ya kerana setiap daripada mereka memenangi hadiah yang sama. Set sujeo ( sudu n chopstick) dan Bookmark merangkap sanggul rambut merangkap pembuka surat..heheh all made in korea okeh..heheheheh



1. Noraini Abd Aziz

Sebelum saya membuat ulasan ttg TBK, terlebih dahulu saya ingin mengucapkan tahniah & syabas kepada Dhiya kerana penghasilan novel ini.
Walaupun ulasan ini untuk pertandingan, tapi saya menulisnya berdasarkan pandangan peribadi saya dan terlebih dahulu saya memohon maaf andaikata ada ulasan saya yang tidak kena pada pandangan Dhiya. Maklumlah, I’m just a reader so ulasan pun mesti tak sama macam the writer kan ? Anyway, I’m glad to be a part of it…so this is it!
TBK memang novel yang ditunggu-tunggu oleh semua peminat Dhiya, termasuk saya! Jimmy’s story always worth waiting. Bagi pembaca tegar novel2 Dhiya mcm saya, Jimmy dah well known dah. His feature dah mmg terlekat di minda. Begitu juga dgn twinnya Afi dan klik dia terutamanya Rif. Tetapi walaupun kehadiran hero&heroin JKP sentiasa ada dlm TBK, novel ini masih lagi all about Jimmy & Auni! Itu yang saya suka sangat. Dhiya berjaya menjadikan TBK berdiri dgn sendirinya. Sehingga kadang-kala saya sendiri terlupa bagaimana hangatnya Rif & Afi bercinta disebabkan Jimmy & Auni!
Saya suka cara Dhiya mengolah percintaan antara Jimmy & Auni. Straight forward & sweet! Love at the first sight..suka tengok ( diminda ya ) karakter Jimmy masa memikat Auni.  Funny yet logical! Kelakar tetapi mmg cinta itu sesuatu yang boleh membuatkan dunia kita tunggang terbalik ! TBK memperlihatkan the other side of Jimmy. Kalau dlm JKP, Jimmy yg kita kenali adalah lebih serius ttp TBK mengenalkan kita kpd Jimmy sebagai seorang lelaki biasa. Lelaki yg perlukan cinta & keluarga.Dhiya mmg pandai memilih pasangan Jimmy. Saya suka sangat dengan watak Auni Sofina. She really something. Entah mengapa, saya asyik terbayang Angelina Jolie bila baca ttg Auni Sofina! She fit the character!! Macam dalam TOMB RIDERS tu..terutama waktu dia dan Jimmy beraksi.
TBK bukan sekadar novel yang boleh dibaca tebuk-tebuk ( istilah kawan saya yg mmg kaki novel gak ). TBK perlukan penghayatan . TBK perlu dibaca daripada mukasurat pertama hingga ke akhirnya. This is the beauty of TBK! Tidak seperti sesentengah novel yg mmg predictable. Ya, memang pembaca sukakan happy ending but the twist in it yang buatkan pembaca teruja. Itulah yang ada dalam TBK. Tidak seperti kabanyakan novel yg hanya menggunakan konflik jiwa @ keluarga, TBK lebih besar skalanya. Tidak meleret-leret dan padat dengan plot-plot yang berbeza.
Seperti yang pernah saya nyatakan dulu, Dhiya mmg queen of flashback! Imbas kembali Dhiya mmg brilliant..saya suka! Walaupun watak2 dlm TBK telah wujud dlm JKP tetapi penghasilan ceritanya mmg berbeza. Tak klise langsung! Kali ini Jimmy lebih byk beraksi sbg individu & tanpa uniform! Walaupun banyak aksi, tetapi TBK juga penuh emosi. Saya rasa touching sangat membaca part Auni ckp dgn Jimmy ttg baby mereka waktu habis tahlil di pusara Jeff…feel like crying jer…dan suka sangat bila Dhiya mentioned JIMMY OPPA..sweet je bunyinya…
Overall, TBK memang TERBAIK BUAT KU! Sungguh tidak menghampakan. TBK akan memberikan impak yang besar kepada orang yang membacanya. Garapan Dhiya kali ini, seperti yang sudah2, memang TERBAEK!! Salute to you..semoga terus sukses lagi dalam menghasilkan novel2 yang bermutu dan menghiburkan. InsyAllah J
p/s : Cover pun mmg sesuai untuk Jimmy ‘s Story…I LIKE...


2. iLHANI mAZLAN

~assalamualaikum kak dhiya,sy pn nak join baca dan ulas TBK.. 

Assalamualaikum wbt..
Sekalung tahniah buat novelis Dhiya Zafira di atas kelahiran buah tangan yang ke- 6,Tertulis Buat Kita aka Jimmy’s Story.
Kalau dulu dalam JKP,watak Jimmy ada di antara celah-celah Rif dan Afi. Tapi kali ni Najmi Hariri si komando yang menjadi hero di samping pelengkap hidupnya,Auni Sofina.
Bagi saya, cerita ni sangat best. Satu,jalan ceritanya lain dari yang lain. Kalau sekarang fenomena novelis menulis cerita kahwin paksa, kahwin sebab khalwat dan sebagainya. Tapi penulis TBK memilih jalan cerita yang langsung jauh dari cerita yang stereotaip. Saya puji penulis yang berani membuat kelainan pada jalan ceritanya. Jalan cerita yang tak klise.
Kedua, penulis TBK menggunakan ayat yang mudah untuk dihadam oleh pembaca. Dan saya amat suka penggunaan bahasa Inggeris dalam TBK. Simple.
Ketiga, dah tentu warna-warni watak hero dan heroin TBK yang melengkapkan perisa dalam TBK. Kalau dalam JKP, kita hanya kenal Jimmy si Cougar yang merbahaya. Tapi melalui TBK,kita dapat kenal Jimmy dari pelbagai sisi. Jimmy yang tegas,dan tough. Tapi pada sisi lain seorang yang lembut hatinya dan juga kelakar. Kalau lelaki lain di tempat Jimmy belum tentu lelaki tersebut punyai kesabaran macam Jimmy. Sabar je walau nak kena tembak dengan isteri sendiri.
Auni Sofina. Nampak je lembut tapi sebenarnya sangat lasak. Kasih sayangnya terhadap Jeff amat mengharukan. Tetap berharap abangnya pulang. Tapi Allah lebih sayangkan Jeff. Auni, seorang wanita yang keras kepala tapi lembut di hati.
Part yang paling best dalam TBK semasa Auni tembak Jimmy. Jimmy sempat lagi berayat manis dengan Auni. Padahal waktu tu antara hidup dan mati. Jimmy pun macam pasrah je dan sangat memahami kenapa Auni tembak dia. Tapi Auni pun sebenarnya tak sanggup nak tarik picu tu. Part paling sedih sewaktu Auni menjadi ‘tawanan’ pada suami sendiri. Masa tu, Jimmy seolah-olah dibayangi Cougar. Sangat menakutkan. Cakap pun beraku-kau. Tapi dalam hati,Jimmy pun sedih sebab layan Auni macam tu tapi itu semua untuk kebaikan Auni sendiri.
Keseluruhannya, TBK amat mengujakan kerana jalan cerita lain dari yang lain,dan watak-watak hero-heroin yang membuai rasa. Konflik pun mudah untuk difahami. Dan cerita ni buat saya rasa semakin nak tahu apa yang akan jadi selepasnya dan seterusnya. Di tambah pula dengan unsur-unsur suspens,komedi dan romantika de amor membuatkan adunan TBK menjadi sempurna dengan segala rencah rasa. Tahniah buat Dhiya Zafira. Semoga terus berkarya 




3. Ilham Adda

Assalamualaikum akak dhiya zafira --_--



Hehe rasanya belum terlambat lagi kan nak wish happy belated 1st anniversary..semoga akak dan suami berkekalan bahagia hingga ke jannah…akak tarikh luput dah nak tamat kan peraduan  “baca” dan “ulas” TBK..baru berkesempatan nak review nih…sorry sangat-sangat lambat post…buzy lah “konon” eheh  apa-apa pun saye cube ye…
Watak di dalam TERTULIS BUAT KITA dijodohkan sekufu..sekufu di dalam keturunan,sikap dalaman dan luaran..AUNI SOFINA dan JIMMY merupakan watak utama sebagai “HERO” dan “HEROIN” di dalam novel ini..sekufu yang saye  nak katakan di antara mereka ini antaranya yang dapat di lihat :-

PERTAMA:  Mereka mempunyai 2 sahaja adik beradik iaitu lelaki dan perempuan..pertama pasangan kembar yang berlainan jantina.JIMMY abang ,adik kembar perempuannya AFI…manakala AUNI adik perempuan kepada JEFFRI..erk first time saye bace,saye rase Auni and Jeff kembar..betol kan saye rase betol dieorang kembar.. tp saye cek cek balik saye jumpe “abang” je…ehhh???apakah.. eheh kalau salah maaf akak...@_@

KEDUA: Kedua-duanya terlibat di dalam suasana dan profesyen /kerjaya ketenteraan.Jimmy atau Mejar Najmi Hariri dari Unit Grup 21 Gerak Khas dari Kem Sungai Udang Melaka... #bace cerite ni bile lalu melake and sg udang hati rase berbunge bunge je...gaye macam jumpe 5 komando tu kihkihkih....Manakala abang Auni, Jeffri juga merupakan seorang askar komando.Semasa di hantar ke Kem Mersing ,Jeffri mengatakan dirinya telah dianaiya dengan fitnah mengambil dadah yang telah dijumpai oleh pegawainya di dalam loker Jeffri.Walaupun Jeffri lepas ujian air kencing ,kesnya dibawa ke mahkamah tentera yang telah menyebabkan Jeffri  telah dijatuhkan hukuman ‘DI BUANG PERKHIDMATAN’.. bab nie saye sungguh geram tang abang die ikut kumpulan jahat tuh…isyhhh patotlah Auni brutal plus lasak…^^

KETIGA: Dalaman diri yang kuat ,bersifat berani dan nekad,dendam yang kadangkala mempengaruhi pertimbangan akal… TBK merupakan sekuel JKP... jujur di akui.. ’tak senang baring’ duk habiskan TBK...kejap kanan kejap kiri pastuh menonggeng semua ade..ehe. lagi lagi bila imaginasi penulis bertembung dgn  emosi dan realiti si pembaca.... amat mendera perasaan,fizikal dan mental..amat amat geram!!! Akak masih mengekalkan (prolog) yg mampu menjadikan ‘oh kenapakah, apakah, mengapakah sume terlayar2 di dalam kepala,hati dan sanubari..
 
Dgn situasi yg sebegini
 
pin keselamatan pistol dibuka.. & muncungnya dihalakan kearah jantung ‘ lelaki’ itu...”..dan ‘lelaki itu’ menjawab tenang “ I love you. Remember that, at least...”
 
Ingat kan sape yang terbunuh dan dibunuh..oh akak.. Dan untuk heroin “A” kali nie memang lebih tripple tabik spring toing toing plus brutal.. paling ekstreem..bab paling cun dan tersenyum2 apabila MEJAR NAJMI HARIRI mula falling in love dengan gurlz yang benci tahap petala kelapan dengan tentera di pulau lagenda tu.....tapi tapi tapi dari benci  bertukar sayang dan akhirnya lafaz ‘aku terima nikahnya’ termetrai....awal2 perkahwinan yang bahagia tuh sesungguhnya so sweet...

KEEMPAT: Perasaan kasih dan sayang.Setegas-tegas hati,sekeras-keras semangat,sebagai manusia biasa,anugerah berkasih sayang,ingin dimencintai dan dicintai  tidak dapat di hindari oleh kedua-dua watak.Akhirnya perasaan ini diluahkan dan mereka bertemu jodoh seterusnya menjadi pasangan suami isteri. TAHNIAH akak..akak berjaya membuatkan saya ‘merasai’ keperitan.. kesakitan saat Jimmy diperlakukan sebegitu hingga  meninggalkan ‘parut’ yg mengakibatkan Afi trauma dan Auni menjerit sedih dan marah saat pertama kali terpandang  “art yang sungguh ‘opsss’ tercipta di belakang badan jimmy”.

KELIMA: Kasih sayang di antara dua bersaudara,walaupun berlainan jantina biasanya pasangan kembar ini kuat deria rasanya..dan saling berhubung kait lebih-lebih lagi jika salah seorang dari mereka berada di dalam kesusahan atau kesedihan.rasa begini pasti akan terasa sejak mereka dilahirkan sehinggalah salah seorang daripadanya meninggal dunia..memang terasa saat Afi marah gila-gila ngan Auni dekat hospital tu..saat pinggan pringggg jatuh bekecai time abang dia nak kene tembak and time Afi takut nak lepaskan abang dia kawin…

Walau bagaimanapun novel ini mengajar pembaca menerima hakikat bahawa takdir setiap orang telah ditentukan Allah SWT sejak azali lagi.. seharusnya pasangan suami isteri haruslah saling berkasihan, saling memahami, saling mempercayai dan menerima kekurangan dan kelebihan pasangan nya sebagai satu anugerah yang istimewa...sikap sedia memaafkan adalah kemuliaan akhlak seseorang insan..#tapi akak bab yang nak last-last tu saye memang geram and tak percaya sampai sekarang kenape Auni nekad nak bunuh suami dia..heeh suami tuh S.U.A.M.I…pastuh die menyesal pulak dia dah tembak.. dia tak terfikir ke kalau suami dia betol-betol mati time tu..memang tak faham... complicated sungguh jiwa time ni..

Last but not least asal lah name2 hero akak semua nye sedap2....rase macam betol-betol hero lah.. Adnan Taufik,Izz Karami,Jad Imran,Ziyad Sidqi,Najmi Hariri
Adha Hijazi...Isyhh  kalau bolehkan novel kief story(Khilfi Arami kan name die...^^) lepas ni nak tebal-tebal ea,so tak de la cepat sangat rase habis baca. Hehehe.. ape ape pon terubat rindu pada Afi dan Rif bersame anak-anak kembar mereka…

Paling cun habis ayat nih…
Aku bukan orang pertama yang kau benci,tapi percayalah..Kau orang pertama yang kucintai.
Novel ini tetap ada keistimewaan tersendiri antara kesemua novel akak…keep up the good work akak..may ALLAH bless u


Yang mengkomen,
Ilham Adda at kem desa pasifik kL
isnin



4. Melawati Ali

Salam dhiya...ni ulasan dari saya, tak tahu ok ke tak, dah lama tinggal alam sekolah hihihi......

Sebuah lagi karya Dhiya Zafira, TBK-Tertulis Buat Kita- dari sudut pandangan saya.
TBK juga novel aksi-romantik, cuma kali ini Dhiya banyak bermain dengan emosi.Sesiapa yang sudah pernah baca karya Dhiya sebelum ini pasti telah mengenali watak Jimmy iaitu hero dalam novel ini.Bagi yang belum mengenali Jimmy, Jimmy adalah seorang komando berpangkat mejar-Mejar Najmi Hariri. Kali ini Jimmy tidak banyak aksi namun Jimmy lebih bermain dengan emosi apabila dia bertemu dengan Auni, seorang gadis yang dikenali di Langkawi semasa menjalankan operasi mengumpul maklumat. Mereka telah jatuh cinta dan kahwin tanpa mengetahui ada rahsia yang perlu dirungkaikan. Permulaan perkahwinan yang sepatutnya mereka rai dengan gembira telah bertukar menjadi tragedi apabila Auni mengetahui bahawa pembunuh sebenar abangnya adalah Jimmy atas tuntutan tugas.
Jimmy yang pada mulanya baru mengetahui bahawa pembelot yang dibunuh semasa dia dalam undercover dahulu adalah abang Auni, yang sentiasa ditunggu oleh isterinya itu. Melayan perasaan kecewa, dendam dan tertipu, Auni telah berpakat dengan Robert iaitu musuh lama Jimmy untuk membalas dendam. Demi dendam juga, Auni sanggup membunuh Jimmy. Walaupun Auni telah berjaya membalas dendam, namun hakikatnya hatinya tidak tenang, malah semakin pedih da perit disebabkan cinta yang mendalam terhadap Jimmy.
Rif, Afi,Luqman,Eddie dan Helmi pula adalah 'penambah perisa' da watak penyokong dalam memainkan peranan besar dalam membantu Jimmy melalui masa2 pemulihan emosi.
Dhiya berjaya membawa kita menyelami hati Auni dan juga Jimmy. Walaupun Jimmy salah seorang komando yang cukup berani dalam menjalankan tugas, kadang kala tertewas juga dalam perang emosi.
Keseluruhan ceritaTBK ini adalah terbaik. Bagi saya, Dhiya telah menghasilkan novel yang cukup hebat. Kepada sesiapayang belum mendapatkan TBK, cepat dapatkannya dan hayati sendiri.Jom kita pakat2 mengenali Jimmy-Auni and the gang.
Kepuasan membaca karya beliau, terasa harga novel yang dibayar amat rendah berbanding pulangannya.Boleh dikira menang membeli, menang lagi membaca.....sekian.


5. SiKicap LadaHitam aka Rinn

askah yang mengangkat Jimmy sebagai hero ini sangat berbeza dari komando-komando lain yang pernah diangkat Dhiya Zafira dalam novelnya. Jimmy memang kita kenali sebagai seorang abg yg penyayang walaupun kerjayanya penuh pertempuran demi pertempuran. Pertemuan pertama Jimmy dan Auni jelas membuat kita merasa mereka seperti pinang dibelah dua apabila mereka sama2 meredah laut dalam kenderaan yg mengalami kegagalan brek. Situasi yang mencemaskan itu dikendalikan Jimmy dengan tenang dan dengan hati yang dilamun cinta :)
Auni adalah watak yang ada kekuatan yang berbeza. Selalunya kalau menyebut watak wanita yang kuat dalam sesebuah novel, ia merujuk kepada kekuatan mental dan emosi. Tapi Auni dia bukan saja kekuatan mental dan emosi, dia juga memiliki kemahiran yang menonjolkan kekuatan fizikal. Kekuatan fizikal itu mengangkat dia menjadi setaraf dan seiring dengan Jimmy. Auni mempunyai ketangkasan yang mampu menjatuhkan seorang lelaki dewasa. Kelebihan2 dan kekuatan2 itu juga menjadikan dia seorang yg mudah berdendam dan bertindak dengan emosi untuk melunaskan dendam.
Kebahagiaan mereka tercemar dek tindakan lalu yg tidak dapat dielakkan. Apabila Auni menunjukkan gambar Adli Azeem, aku terus cepat2 menyemak prolog di awal cerita. Prolog itu pada awalnya tidak memberi apa-apa rasa terus menimbulkan rasa berdebar-debar. Will she pull the trigger? Dari titik itu pembacaan sudah tidak boleh dihentikan. Mesti dihabiskan. Kalau tak nanti tak bleh tido :)
Pada aku Dhiya Zafira berjaya mengangkat Tertulis Buat Kita lebih baik dari Jauh Kau Pergi yang sebelum ini kelihatan setara hebatnya dengan Hati Bergetar Rindu. SEbelum ini apabila membaca karya Dhiya Zafira aku letakkan JKP sebagai penanda aras, dan untuk karya Dhiya Zafira seterusnya, penanda arasnya adalah Tertulis Buat Kita. :) tahniah buat penulis yang berjaya membaurkan elemen thriller dengan baik sekali ke dalam sebuah kisah cinta yang penuh emosi.
Perjalanan cerita yang dalam gerakan cepat dan pantas membuat jalan cerita tidak membosankan tetapi entah kenapa endingya terasa ditamatkan dengan agak mudah dan predictible. At one point aku terfikir Auni mungkin akan menembak Jimmy untuk mengaburi Robert dan konco-konconya bahawa Cougar sudah benar-benar mati dan mereka akan berenti memburu Jimmy.
Apa2pun jutaan terima kasih buat Dhiya Zafira kerana menjadikan kisah ini HAPPY ENDING!
--
Sure fine whatever
Rinn

Tuesday, December 18, 2012

Entri tertangguh - And the WINNERS are....

Salam...

Masih ingatkah anda dengan peraduan ini? 




Saya menerima 15 penyertaan daripada pembaca. Dan 5 pemenang utamanya adalah seperti berikut ;

1. Noraini Abd Aziz
2. Ilhani Mazlan
3. Ilham Adda
4. Melawati Ali
5. SiKicap LadaHitam @ Rinn

Walaupun pada awalnya saya hanya menyediakan hadiah untuk lima pemenang sahaja, namun sampai di sana saya ubah fikiran. Apa salahnya beri pada kesemua yang mengambil bahagian kan? Yang penting pembaca saya akan berasa hepi dan dihargai...hehehe..harap2 lah ya mereka suka dengan cenderahati yang yang berikan...(^_^)...

Pemenang-pemenang saguhati itu adalah :

1. Analiza Hj Mat Jusoh
2. Nurfee Novels
3. Alyssa Ezzura
4. Fiqa Shah
5. Tutty Fruity M 
6. Byt abrazak
7. Maz Omar
8. Izz Hazwani
9. Fatin Liyana
10. Saidatul

Tahniah kepada semua mereka. Hadiah akan dipos InsyaALLAH minggu ini juga...


Wednesday, November 21, 2012

Friday, November 16, 2012

TERTULIS BUAT KITA REPRINT



ALHAMDULILLAH...Syukur ke Hadrat ALLAH SWT. Saya sungguh tidak menyangka TBK diulang cetak tidak sampai sebulan dia berada di pasaran. Dan dengan lambakan pelbagai jenis novel di pasaran, karya-karya saya masih mendapat tempat di hati pembaca. Jadi..kepada anda dan anda yang menjadi pemilik TBK ini, saya ucapkan jutaan terima kasih...Mari sama-sama doakan agar satu hari nanti ada tambahan 0 dibelakang nombor 2 itu nanti...InsyaALLAH..Aamiin.....

'Baca dan Ulas' ~ 6 hari lagi


Salam....

Masih ingat lagi dengan peraduan yang saya jalankan? Well, tempoh akhir peraduan ini sudah hampir tiba ke penghujungnya, iaitu kira-kira 6 hari atau seminggu sahaja lagi. Ketika ini saya sudah menerima beberapa penyertaan daripada pembaca. Ada yang pm saya di fb supaya tarikh akhir penghantaran ini dilanjutkan sehingga 30 hb...tetapi terus-terang saya tidak dapat berbuat demikian kerana saya akan ke Korea 24hb. Jadi tarikh yang diberikan itu cukup sesuai untuk saya memilih 5 pengulas terbaik yang menyertai. Senang saya nak bajet lelaki ke pompuan..dan senang nak cari apa di sana nanti. Hadiah juga saya sendiri samar2 lagi mahu membeli apa. Tunggu sahaja saya tiba di sana, dan mungkin saya akan dapat idea, walaupun secara dasarnya saya tahu hendak beri apa..hehhehe..InsyaALLAH harapan saya agar ALLAH mempermudahkan segalanya. Aamiin. Gud luck kepada pembaca yang menyertai peraduan..agak-agaknya siapa yang bertuah dapat cenderahati dari Korea itu ya?

Monday, November 05, 2012

REVIEW TBK dan JK

Salam....setelah sekian lama agak menyepikan diri, akhirnya adik saya ni memunculkan dirinya semula beserta review panjang lebarnya..untuk Jahn... terima kasih banyak ya..

Assalamualaikum semua,

Okay, saya telah menelaah Tertulis Buat Kita (TBK), ya… Sorry Kak Dhiya… lama sangat, kan… baru nak baca but the wait worth the while lah… JIMMY ROCKS! AS EVER! Dengan rasminya saya hendak mengumumkan di sini saya akan cuba mengorat seorang awek dengan cara Jimmy tersebut… hahaha! Boleh pulak!… But I prefer not to do oldies, jangan risau, bukan KPOP either… Anuar Zain maybe… boleh?

Hahaha…
Okay, let’s get to the review.

TERTULIS BUAT KITA


Hmm, what to say ekk…


Jimmy ROCKS… Auni, probably the most female character yang ada variety pernah DZ nukilkan… I like her (Auni!), she got lots of things going on… so, it adds up to what the story is all about, how the story would go and what happened when she get her nerves on… but, that was it lah, when a character is portrayed up to her full potential, she gradually becomes dull in a way yang macam boleh buat orang fikir, is that her full potential?… but, in TBK, her potential would got as freak as that lah, sanggup bunuh suami sendiri… COOL!, jarang sungguh berlaku dalam novel-novel melayu, memang nampak tak logik but, don’t complain, it’s fiction… and a writer’s imagination is not to be blamed, okay!

Okay, sambung… about Auni again… in the beginning we can see how, ermmm… biasa she is… just a girl who works at a home stay, which happens to be her family business… then, you can see how AWESOME she REALLY is when she kick those as**ole’s butt of the boat, how cute she actually is when she acts all scared of a cockroach… how lovable she is when she was giving the bihun goreng Singapore to Jimmy… how clumsy she is when she jumped into the water although Jimmy has yet to count until 3… how jealous she’d became to Afi not knowing who Afi really is… how in love she is when she realizes her feeling towards Jimmy , like that one she was trying to save Jimmy Oppa at the sea, sanggup tu rempit jetski sepam mencari Oppa dia, tak ke cinta maut tu… (Jimmy-Hyung, you rock!)…
But things get really disturbing when she knew what Jimmy did… you can see how frustrated she is to know what really happened to Jeffri… how out of place she had became just because she couldn’t accept Jeffri’s death… how torn she be to choose loving the ‘2 Abangs’…how furious she be when she said she knows, how hypocrite she is to trick Jimmy for believing she’d forgave him, and I’m sure about this one… HOW UNBELIEVABLY DREADFUL SHE CAN EVEN THINK TO END JIMMY’S LIFE… her own husband… (I must admit, this is DZ’s ultimate absurdity she has ever commit, yet… thumbs up… Kak! Noona’s AWESOME too…)… if it’s unbelievable enough to think that Auni can picture her hubby dead… just think of how spitefully villainous she can be to pull that trigger straight to Jimmy’s buff chest? Acting out of despair? I guess that was the only justification she can really have, kan? After that, you can also see how ragged she became when she regained her conscience back but what was that for, she already ‘killed’ him… there’s a lot of transition of how this character changes from one part to another, and that was nicely arranged. Though at some part I do think that Auni’s change of heart was too fast but it doesn’t really jeopardy the whole story telling… I don’t think people would really detected and noted about that, so… what they don’t know won’t hurt them, tak gitu kak? kan…

Okay, moving on… Jimmy is still No. 1 to me… this will yet to change… (Izz Karami don’t sulk, you know you’re of without equal, Jimmy is right a step behind you, if Jimmy No. 1, you’d be ORIGIN! Okay, bro!)… back to my Hyung…, it would be not enough for reader to only read TBK to know Jimmy, if you hadn’t read Jauh Kau Pergi (JKP), please get a copy of that novel, that one is AWESOME… too.

What was with all those English talking? huhh…

Okay, watak dan perwatakan Jimmy dikembangkan dengan baik sekali… sebagai hero. (Alah, macamlah dalam JKP dia bukan hero!), saya dapat rasakan yang DZ lebih menyukai Jimmy berbanding Rif… entah kenapa tetapi Jimmy selalu nampak lebih terkesan sedikit berbanding Rif walaupun dalam JKP. Betulkan saya kalau saya silap, kak… ya? (tak payah bagi jawapan Akak tak beza-bezakan hero-hero Akak… dah macam drama TV1 kang, “mak tak pernah bezakan anak-anak mak!” gituuuu!!!). Okaylah serius sikit, Jimmy… pada saya seorang yang sangat perkasa dan heroic, epically pictured, kak… AWESOME LAGI! Machismo has been taken to another level, again… but pada sayalah, walaupun Jimmy pernah menjalani sebuah kehidupan yang cukup menakutkan tetapi dia tidak seperti Izz, Rif, Jad mahupun Sid. Jimmy nampak relaks. Akak intended to do that ke? Jimmy hanya ada kesan parut di belakang badannya sahaja untuk menunjukkan dia betul-betul pernah terseksa. Apabila Auni berkeras-keras mahu tahu tentang parut itu, Jimmy just bagitahu macam benda itu seperti takde apa-apa sangat… tak macam Izz dan Rif kalau mereka berahsia… kalau Izz kita tahu dia macam mana, Adni tak paham bahasa sikit, dia maki terus dalam Rindu Belum Berhenti (RBB), kalau Rif pulak, sampai sudahlah Afi tak tahu pasal Nadia kalau dia tak pergi ke dapur malam itu, itu pun Rif takde nak berkongsi dengan dia pun… last-lastnya, Jimmy jugak yang bagitahu apa yang sebenarnya jadi kepada Rif dengan Nadia tu… but, it’s okay, tidak mencacat celakan cerita pun, itu menunjukkan Jimmy lebih firm, dan berhati waja… lagipun dia bunuh Jeffri pun sebelum dia tahu siapa Jeffri sebenarnya, sebab tu lah dia tak rasa bersalah, kan… lepas Auni tunjuk gambar itu je dia jadi nanar macam itu, 2 bulan je, tak lama… tak macam Izz dengan Rif, bertahun-tahun…

But don’t get me wrong, Kak Dhiya… just because I am Jimmy’s No. 1 fan doesn’t mean there’s no weakness… hehehe, time to be cruel…
Kak… saya disturbed gilalah dengan kesalahan ejaan ni… macam lagi banyak daripada biasa je ni… apa citer? Akak letih ke? Proofreading department tak keje ke? Amboi kau! hehe…

Action kurang la, kak… sikit sangat… tak macam biasa gak… next one sila tambah lagi, buleh? It’s Jimmy, kak… he should’ve got more machismo moment… takde lah kecewa tapi… not enough je… hehehe, complain banyak pulak, kan…
Rasanya itu jelah apa yang saya tak puas hati kot. Other things worth mentioned:-

  1. Bukannya Afi sahaja yang buat Rif confuse siapa ‘abang’ dekat sini, Jimmy ke Rif?… Auni pun sama… Jimmy ke Jeffri?
  2. Rif tu memang semulajadi seorang yang ‘fizikal’ ke, kak? Ke saya yang dah pengaruhi akak? Tahulah tentera… Hahahaha!!!
  3. Macam dapat rasa yang akak akan kembangkan watak Eddie Sufian aje, kan… kalau bukan in his own full novel mesti dia ada dalam next novel sebagai second hero, kan… sesiapa ada feeling ni gak?
  4. Tagline “Aku bukan orang pertama yang kau benci, tapi percayalah… kau orang pertama yang kucintai”, ni Jimmy ke Auni cakap ni… macam both applicable… kan?
  5. Walaupun tidak ada scene ‘hot-hot’ tapi hint ‘hot-hot’ itu ada, people fantasize juga, kak… good job, gituuuu, kan! macam honey moon kat pulau tak bernama tu dan Rif yang a couple times jugaklah berperangai macam kuda kelaparan tu… hahaha!
  6. Saya cukup suka dengan bromance antara Jimmy, Rif and the three stooges tu… teringat zaman-zaman student dulu…
  7. Yang scene loceng bawah katil tu EPIC! Nanti abang saya kahwin sumpah nak buat camtu!! ni pengalaman sebenar ke apa ni, kak? ngehehehe!!!
  8. Salah satu scene yang saya terkesan adalah konfrontasi Afi dan Auni dekat hospital itu… emotionally effective, kak. Nice!
  9. KOMANDO HAIYAN RIFQI AKHIRNYA MENYANYI… tetapi saya agak-agak sure yang suara dia lebih kepada lagu gerak khas je, kan… btw, what song was that? Puitis sungguh…
  10. Siapa sebenarnya Shah? Macam mana dia kenal dengan those commandos? Akak just left it blank there… Akak just kata dia kenal Jimmy sahaja… ke ada yang saya terlepas pandang?



But, overall… naskah ini adalah cukup berbaloi untuk dijadikan koleksi kepada peminat-peminat novel genre Action Romance a.k.a JIWANG BRUTAL. (chewah nasihat orang, kau baca lambat…)
But, overall… naskah ini adalah cukup berbaloi untuk dijadikan koleksi kepada peminat-peminat novel genre Action Romance a.k.a JIWANG BRUTAL. (chewah nasihat orang, kau baca lambat…)


BURU BAYANGAN LUKA

 


Rasanya tak adil kalau saya tak sertakan sekali review tentang short story karya DZ ini sekali, kan… after all, Adha Hijazi is a macho himself too… and the heroin is still the A’s…


So, how to start… the story I consider as the best in the Anthology… Jiwa Kacau. The other stories are quite interesting also, seperti Dendam Bunga Dahlia karya Lynn Dayana dan Menari Dalam Duka karya Attokz Dikulgai. Attokz pada saya punya ilmu yang bukan sedikit sehinggakan boleh menulis sesuatu yang cukup informatif seperti itu, semacam membuat satu pembongkaran sahaja lagaknya. Surely, he did his homework first before starting to write cuma endingnya sahaja yang pada saya kurang memberansangkan. Karya sebagus Menari Dalam Duka sepatutnya dipanjangkan menjadi sebuah novel penuh, Arzam Domino punya potensi yang cukup besar kalau dia berada di dalam sebuah novel sendiri. Lynn Dayana pula pada saya, seorang penulis prolifik yang cukup baik, gaya bahasa yang konsisten dan penceritaan yang tidak meleret-leret walaupun terdapat ramai watak pada sebuah naskah yang pendek… focusedlah kalau hendak diterangkan bagaimana. Juga cerita yang tidak berakhir dengan satu jaw drop yang bukannya disebabkan oleh kagum. Maknanya ending dia okaylah… tak seperti sesebuah karya itu, yang sukar difahami pengakhirannya atau cerita berakhir dengan pengakhiran yang cukup rapuh (bahasa kesatnya, hampeh).
Ini nak citer apa sebenarnya ni?
Okay-okay… nak briefing sikit aje tadi… okay let’s get down people…
Adha Hijazi, teman sekerja Ziyad Sidqi, protagonis Hati Bergetar Rindu (HBR). Dia seorang lelaki normal pertama yang dicipta oleh DZ… At least dia nampak normal lah, tidak ada masa silam yang menyakitkan… cuma present yang sedikit buat sakit otak sahaja semenjak takdir menjodohkan pertemuan dengan Azalea Soraya, gadis kaya yang ada problem sikit.
Entah mengapa apabila saya membaca BBL, saya jadi automatik teringatkan RBB tersangat-sangat… ehh… BBL, RBB… Buru Bayangan Luka Rindu Belum Berhenti… hahaha…
Premis cerita triller yang boleh dikatakan agak berkesan juga… kesan triller itu ada dan pada suatu-suatu bahagian ia memang intriguing. Sampai kita jadi DIPASTIKAN yang jahat dan ada niat jahat itu orang lain, dan at some point DZ twist balik benda itu jadi 180 degree… then, twist semula sampai lengkap satu putaran bulat yang membuatkan orang pening sekejap. Nice work, kak…
Pernah sekali saya chat dengan DZ di FB, katanya ada sedikit kesalahan dalam BBL… but she must have done a very good work lah kerana saya tidak nampak di mana, I thought it was PERFECT! Dia ada kata juga sengaja nak sedapkan hati dia atau betul-betul… saya katalah betul-betul… sebab memang betul. As a reader, saya rasa saya tidak salah mengatakan yang karyanya adalah yang terbaik di dalam itu.
Kerana apa?
Kerana pertama… prolognya membawa pembaca untuk mengenalpasti cerita ini berkisar tentang apa dengan mudah. Tidak langsung susah difahami kerana sesiapa yang mengikuti penulisan DZ pasti faham, yang DZ tidak menggunakan bahasa yang menyusahkan. Some of our writers punya bahasa yang agak berbunga-bunga dan bersemak-samun.
Dan keduanya, harus diingat, it’s a thriller so, make it like one. DZ bukanlah penulis triller no. 1 di Malaysia. Saya tahu dan faham kenyataan itu. Saya sendiri mengikuti penulisan Ramlee Awang Murshid, brader tu legend… tetapi bagi seorang penulis wanita, DZ pada saya cukup berani kerana bermain dengan gaya yang seperti ini. Pengalaman mematangkannya dalam menulis genre Action Romance dan kini dia cuba ke arah lebih sedikit thrillernya… tetapi sesiapa yang membaca pasti akan sedar unsur-unsur Action Romance a.k.a JIWANG BRUTAL itu jelas terpampang di situ, kan? Sekali tengok pun dah boleh tahu yang Adha memang ada hati dekat Lea. Apatah lagi apabila Sid pula makin mencucuh-cucuh perasaan itu kepada Adha. Pernah juga sekali saya berbual dengannya di FB, katanya nak buat tak ada cintan-cintun… tetapi DZ nyata gagal kerana… that’s her style… ACTION ROMANCE, JIWANG BRUTAL! If you’re eating, swallow it whole… saya pun tak faham analogi saya… So, in the end saya simpulakan genre BBR adalah ROMANTIC THRILLER. Boleh?
Ketiganya, perkara yang paling basis dalam story telling, penceritaan yang kena pada tempatnya, klimaksnya pada saya berkesan walaupun agak biasa tetapi sekurang-kurangnya tidak anti-klimaks macam satu-satu karya itu. Dalam BBR, pada awal pembacaan saya sudah detect yang penjahat sebenar adalah Azira. Kan tadi saya ada kata yang BBR mengingatkan saya kepada RBB, jadi saya dengan automatik membayangkan Azira itu sama sahaja dengan Murni. Seseorang yang berlagak baik tetapi menyembunyikan niat penuh tembelang di belakang. TETAPI, seperti yang saya kata juga DZ twist cerita dengan MENAMPAKKAN Dr. Badrul seakan-akan ada niat jahat. Dan sejujurnya saya juga mencurigai Puan Sri Zuraidah apabila tahu dia bukan ibu kandung Azalea. Itu yang saya  maksudkan dengan twist semula menjadi 360 darjah. DZ tahu, walaupun orang boleh mengagak siapa antagonisnya, dia tetap harus menimbulkan unsur suspen dalam ceritanya. Dan nyata, penulisannya menjadi. Sekurang-kurangnya saya dapat merasainya. Dan saya yakin juga ramai turut mengakuinya.
Keempat, ending yang dramatik. I don’t want to spoil the surprise kepada yang belum membaca, so dapatkan naskah Jiwa Kacau anda sekarang. Dan epilog yang sememangnya menjadi pilihan setiap pembaca setia karya-karya DZ, harus ada happy ending… bukan… pada saya endingnya adalah romantik dan sentimental. Walaupun takdelah jiwang mana tetapi the thought is there… sesiapa yang membaca akan membayangkan suatu permulaan yang baru buat kedua-dua watak…
Dan alangkah baiknya jika Adha dan Azalea dipotraykan semula dalam satu naskah lain, say… selepas Kifli Arami? Sebagai cameo pun tak apa… mesti pembaca nak tahu apa yang terjadi kepada mereka, kan…
Saya tidak ulas terlalu banyak tentang kedua-dua Adha dan Azalea kerana… Adha seorang lelaki normal… tidak ada konflik dalam diri melainkan kehadiran Lea yang membuatkanya jadi tak senang duduk. Manakala Lea juga tidaklah mempunyai konflik yang terlalu membawa pandemik sangat. Lagipun, dia sudah semakin sembuh dan ada keinginan untuk sembuh tidak seperti the A’s yang lain sedari Alia sehinggalah Auni yang punya masa silam yang bernanah.
Pun begitu… BBR adalah naskah yang tidak mengecewakan langsung. Masih boleh dinikmati semasa minum petang. dan menyambung dengan peneman sebelum tidur.
Sekian, terima kasih!
Wassalam…

Wednesday, October 24, 2012

6 novel 6 Romantik Aksi


Saya suka poster ni.Terima kasih kepada team ALAF 21 yang membuat poster ini untuk saya...

Tuesday, October 23, 2012

review TBK di GOODREADS

Salam

Saya jumpa review ini semasa sedang menggoogle TBK...di Ulas oleh Intan M yang berasal dari Singapore. Yang paling buat saya terkedu dan ketawa bila membaca komennya diperenggan akhir.hehhehehe...


Ulasan

Intro yang sangat berkesan. Penyampaian yang teratur dan teliti. Cerita yang menarik kerana pertama kali dapat insight mengenai hidup seorang komando.



Najmi Hariri (Jimmy) adalah seorang komando yang sangat dihormati oleh orang bawahannya tapi digeruni oleh musuhnya. Semasa dia ditugaskan di Langkawi, atas alasan sedang bercuti rehat, dia berjumpa dengan Auni Sofina. Disitu kasihnya bertaut lalu mereka mendirikan rumahtangga. Dalam masa yang sama, Jimmy sedang dalam operasi mengumpul maklumat tentang kegiatan haram disana yang diketuai oleh Robert dan konco-konconya. Auni juga ada dihubung-kait dengan mereka kerana pembabitan abangnya, Jeffri suatu ketika dulu. Tapi sejak Jeffri menghilang, dia tidak lagi berkerja dengan mereka. Dalam meniti bahagia, Auni dapat tahu bahawa Jeffri telah meninggal dunia dan yang menguji hatinya ialah, Jimmy yang telah membunuh abangnya. Auni keliru dan bertindak untuk membalas dendam atas kematian abangnya. Jimmy ditembak dalam jarak dekat. Tapi Jimmy terselamat. Mereka berdua sangat menderita dan lebih menyakitkan adalah bila Auni keguguran. Masing-masing membawa haluan masing-masing kerana prasangka dan kecewa. Akhirnya, Jimmy bangkit dari kemelut deritanya dan pergi kepada Auni bila dapat tahu Auni telah kembali. Dia bawa Auni ke kuburan Jeffri dan mereka berjanji untuk hidup bersama kembali.



Cerita yang berat dengan rasa bersalah dan dendam tapi diselang-selikan dengan rasa kasih-sayang antara keluarga.



Harap penulis dapat bangkit dari masa hitamnya dan teruskan perjuangannya dalam dunia penulisan. Amin! ( er..er..er...er.)

Monday, October 08, 2012

BUKU DAN SAYA MASUK PAPER

Salam...

HATI BERGETAR RINDU pula mendapat giliran untuk diulas dalam Bahagian SASTERA akhbar BERITA HARIAN. Jika 2 tahun lepas RINDU UNTUK DIA membuat kemunculan kali pertama, saya sudah senyum sampai ke telinga..kini saya senyum sampai ke awan... Kalau kakak saya pernah keluar paper sebab dapat pingat emas pelajar terbaik Keseluruhan UM dulu..saya pun keluar juga..hehehe..walaupun saya tak cemerlang dalam bidang pelajaran ( huhuuuhu) tapi cemerlang dalam penulisan ok jugak kan...(motif masuk bakul angkat sendiri)..hahahahhahaah


14 SEPTEMBER 2012



12 FEBRUARI 2010







Saturday, October 06, 2012

Bila penulis jadi penjual buku

Salah satu punca kesibukan saya sehingga tidak mampu update blog adalah ini...Saya menjual buku saya sendiri. Dalam masa tidak sampai sebulan saya sudah menjual lebih 100 naskah TBK dan 50 naskah buku2 saya yang lain.Alhamdulillah untuk rezeki ini ALLAH...Sehingga kini saya masih perlu mengepos beberapa buah buku lagi..selepas ini saya mahu berehat sebentar untuk menumpukan perhatian kepada manuskrip baharu pula..Tbk di tangan saya pun sudah habis stok...Jadi anda boleh dapatkan dikedai2 berhampiran....







Review TBK 3

 Ulasan dari pembaca lelaki yang saya terima dari emel..terima kasih Ariefikbal..atas ulasan anda..
Saya sudahpun mendapatkan novel terbaru puan. menarik  tetapi saya
lebih terkesan dengan JKP dan HBR. Mungkin bila membaca tentang Najmi
Hariri yang jiwang karat tak sudah saya jadi ngilu pulak. Apatah lagi
dengan tergamaknya seorang isteri membunuh suaminya sendiri, saya jadi
semakin ngeri. Tapi tak apa, tetap menarik untuk dibaca sementelah
pulak saya gemar membaca action yang tidak terlalu memberatkan kepala.
Maklumlah dah tua-tua ni. dengan bebanan kerja yang tak sudah2,
membaca novel sekali sekala memang dapat membantu mengurangkan stress.
saya ingin cadangkan puan menulis juga tentang cerita-cerita berkaitan
gangguan sihir yang banyak di kalangan masyarakat kita.  ada kalanya
gangguan sihir boleh menyebabkan kematian, memusnahkan rumahtangga dan
memutuskan ikatan persahabatan. Harap puan dapat menulis untuk tatapan
peminat2 penulisan puan.

Akhir sekali,
TAHNIAH atas terbitnya novel terbaru puan. semoga puan terus berkarya
dan berkarya tanpa jemu. Moga puan tidak lupa menyelitkan  sedikit
unsur-unsur nasihat, keimanan dan ketakwaan kepada  ALLAH agar pembaca
tidak terus -terusan lalai. Memang benar sekarang pembaca suka
karya-karya tentang kahwin paksa, tiba-tiba terkawin, benci jadi suka
bila dah kahwin--- tapi tidak semua suka karya begitu. remaja tak
cukup umur, mungkin la suka. itu hak mereka biarlah......selera dan
pendapat sudah tentu tidak sama. Untuk remaja dah nak purba macam saya
ni, novel seperti novel puan adalah pilihan utama. Harap puan terus
sukses.    Asalammualaikum..................bye


OFFER HATI BERGETAR RINDU

OFFER RM20 (sm)/ RM 25(ss)  termasuk pos throwback 🔙  novel ke 5 yang terbit pada Mac 2011. Terbit selepas hanya 7 bula...