Saturday, January 26, 2013

Ulasan JKP n TBK


Salam..

Ini merupakan komen yang saya terima melalui fb yang datangnya daripada Lina Abd Majid..muchas gracias, chica...


salam Dhiya Zafira,
ingat nak add friend tapi dah tak boleh...tak pelah...
saya baru habis baca Jauh Kau Pergi. Dah beberapa ketika jugak beli tapi baru ada masa nak baca. Jujurnya, saya suka sangat! Tak sangka ada penulis wanita yg mampu meruntun semangat saspens saya! sekali baca, ada iras2 tulisan saudara Ramlee Awang Murshid - yelah, ala2 thriller gitu. tapi pada saya perlukisan emosi dan konflik perasaan yg digarapkan dlm novel ni lebih hidup dan menyentuh jiwa saya.
saya tau mengenai novel ini setelah tertarik membaca satu review oleh seorang rakan fb. bagus review dia tapi saya tak pandai nak buat review jugak. cuma nak bagitau perasaan saya selepas baca novel ini saja.
pada mulanya saya sangka ini novel perang. Tergambar dlm fikiran saya kisah cinta zaman perang macam perang jepun tu...heheh. rupa2nya ini kisah zaman moden yg tersulam dgn unsur saspens yg sgt mendebarkan hingga membuatkan saya rasa tak nak berhenti langsung membaca sebab tak sabar nak tahu kesudahannya, lebih2 lagi apa rahsia si Rif yg dia duk sorok sangat drp Afi sampai dia tak yakin dpt jadi suami Afi yg baik.
Selain itu, saya rasa sweet sangat apabila seorang perempuan yg manja, childish dijaga dan dilindungi oleh 4 org lelaki yg gagah dan ganteng walaupun pada masa yg sama dia kena buli jugak...suka!
Keseluruhannya saya berpuas hati. sekurang2nya lari sikit daripada tema cinta dan kahwin paksa yg melambak di pasaran sekarang. Tahniah!



Dhiya,
Saya baru tamat tbk. Emmm..............tak tau nak kata camana. Rasa tak reti nak gambarkan betapa saya sgt enjoy dan suka dgn cerita ni. Sebagaimana Jauh kau pergi menghiburkan saya, macam tu jugaklah dgn TBK ini. Malah dua kali ganda kot sebab dah kenal dan mesra (heheh) dgn sebahagian besar watak2nya esp jimmy, rif n the gang n afi...

Mainan emosi digarapkan dgn bagus sebab saya pun turut dapat merasakan yg cemas, yg happy n of course yg sedih. Kesian sungguh bila jimmy dan auni terpisah-sama2 menderita akibat cinta dan rindu tapi dicemari oleh salah faham dan ego yg tinggi...
Yg paling tak tahan, penat je saya nangis masa afi kat tepi tebing tu...rupa2nya dia tengah syok makan ayam goreng! Jimmy tau pulak tu...adeh! Hahaha
Selain watak2 utama tu, saya paling menyenangi Eddie. Dia cool dan matang. Di saat semua rakan tengah hot dgn auni, dia tampil menyejukkan emosi dgn pandangannya yg bernas dan jauh. Ehem...Dhiya tak nak kembangkan watak dia pulak ke? Bagi la dia seorang gadis yg baik jugak hehehe
Saya memang respek dgn pengetahuan dhiya tentang tentera dan komando itu. Kalau saja2 nak baca memang tak la kot. Mcmana dhiya tau byk tentang ni? Haa...kahwin dgn komando ek? Hahaha
Anyway, tahniah dhiya zafira untuk kisah yg sgt hebat ini. Semoga karya yg akan dtg lebih meletop lagi.

3 comments:

Anonymous said...

memg best giler novel ni...sooo sweet...sya s0kong 100% kalau kak dhiya boleh kmbgkan watak eddie tu...sya suka sgt watak tu..

Anonymous said...

novel ni mmg best..sy bce dr novel jkp..tgh cr novel tu..tp x jumpe...blh tlg x..sy nak buat koleksi..tbk dah ada..dlm dakapan..

Unknown said...

sya ska gilerr novel jkp n tbk.. sgt truja ngan citenyer.. hrap wtak eddie pn d buat novel.. msti gmpakkn.. hope u will make it..

OFFER HATI BERGETAR RINDU

OFFER RM20 (sm)/ RM 25(ss)  termasuk pos throwback 🔙  novel ke 5 yang terbit pada Mac 2011. Terbit selepas hanya 7 bula...