Friday, April 29, 2011

Kita bertemu di FB

Salam...

Tahun ini tahun ke 5 saya bergelumang dalam dunia penulisan. Ya..5 Tahun yang ada cukup panjang untuk saya menyelami susah senangnya hidup bergelar seorang penulis. Hidup yang seperti mesin jangka hayat yang ada naik dan turunnya. Ada masanya terasa seperti mahu putus asa sahaja...namun ada juga masanya saya ditemani dengan tekad yang cukup ampuh.
Dalam masa lima tahun ini saya bertemu dengan sahabat saya sekarang..sahabat yang berkongsi suka duka dunia penulisan..sahabat yang berkongsi kecintaan yang sama. Ya...Anugerah bidang penulisan yang tiada galang gantinya. Saya bertemu Lynn, Laila, hezzy, Kak Eka, Aleya, Kak Lina, Shanika, Bikash...(sekadar menyebut beberapa nama). Ya perjalanan hidup kami berbeza. Keutamaan kami juga berbeza namun yang indahnya, kami berkongsi minat yang sama...Ya..mereka ini sememangnya anugerah dalam dunia penulisan saya.
Dan selain dari mereka ini, dunia saya juga indah dikelilingi mereka yang membaca hasil karya saya. Dan entri kali ini juga ditujukan buat mereka. Ya...saya terpaksa akui..ternyata fb telah menemukan saya dengan insan-insan istimewa ini. Sebelum saya mengenali dunia fb ini, corak komunikasi saya dengan pembaca adalah melalui emel semata-mata. Langsung tidak pernah berinteraksi secara nyata. Namun...fb mengubah segalanya.
Di dunia FB, saya mengenali jahn(ya..anda tentu dah kenal siapa dia ini kan)...saya kena noor shahira, izan, kak intan, Iman, rukia, shaliza, nana, maya, erien, nithia, kak suzana, kak Afzia, kak nik dan banyak lagi mereka yang saya kenali...mereka inilah pembaca paling kerap berinteraksi dengan saya..dan ada di antara mereka yang telah saya jumpa secara nyata. Syukur kerana saya mengenali mereka ini. Kerana tanpa mereka dan pembaca semua..karya saya tidak ke mana. Tidak akan sampai ke tahap dia berada ketika ini.
Dan saya sungguh-sungguh terharu dengan kata-kata Noor shahira bila dia menulis entri ini di blognya....

saya pastekan apa yang ditulisnya ya..dan anda boleh membaca versi asal dengan klik namanya di atas...


ni semua adalah karya2 Dhiya Zafira yang gempak dan meletup. setakat ini beliau telah menulis 5 buah novel tapi hanya 4 novelnya yang aku ada. novel pertama beliau, Ku Damba Bahagia masih belum ku miliki (sape nak belanja..hehe). Beliau menulis novel bergenre romance-thriller.percubaan pertama Dhiya Zafira dalam genre ini bermula dengan menerbitkan Rindu Belum Berhenti (RBB), novel yang kedua. novel ni berjaya mengumpul peminatnya yang tersendiri.

cinta pertama aku dengan karya beliau bermula dengan Rindu Untuk Dia,novel yang ketiga. mula2 aku ingat ni kisah cinta semata-mata.kalau tengok sinopsisnya agak menarik.tengok sinopsis dah buat aku tertanya-tanya. tapi bila dah mula baca tu baru tahu,novel thriller rupanya. aku tak amik masa yang lama untuk menghabiskan novel ni sebab rasa nak tau kan.plot ceritanya agak lain dari yang lain.bukan cerita cinta je tapi aksi jugak.

salah satu sebab aku suka novel Dhiya ni sebab hero2nya teramatlah macho. hero yang kuat dari segi fizikal. tinggi,hensem tu dah konpem la kan.siapa nak baca novel yang heronya hodoh.hehe..seorang tu mafia,ada tentera,polis..( boleh bayang tak machonye mereka itu..huhu). kesemua heronya sanggup berjuang, bergadai nyawa demi melindungi insan tercinta. yang pastinya tiada adegan salah faham suami isteri,fitnah orang yang dengki ataupun gangguan orang ketiga. tak ada kes paksa kahwin (yang aku dah muak nak baca). semuanya tentang perjuangan untuk hidup, berjuang melindungi yang tersayang disamping berperang dengan konflik diri. heroinnya juga walaupun tak kuat dari segi fizikal tapi punya semangat dan kekuatan diri yang tinggi.sesuatu yang boleh diambil pengajaran,yang hidup ni perlukan kita untuk berjuang dan tak harus mengalah dengan musibah dan ujian.



malas nak cerita panjang lebar, pergi cari ler sendiri novel tu kat kedai.bukan mahal pun. kalau aku mampu, mengapa korang tidak? (ayat ni poyo...abaikan je).



entry ni saja dibuat untuk menghargai penulis novel yang aku sayang ni. aku suka cara penulisannya. nak ulas panjang2 pun aku bukan teror. SPM dulu BM fail.hehe..kalau entry yang sebelum2 ni aku ada cerita tentang Ramlee Awang Murshid (RAM), kali ni aku cerita pulak pasal sorang lagi novelis yang aku suka dan kagum. tabiklah kak dhiya sebab dia suka tanya pendapat orang lain kalau nak buat novel tu dan dia menghargai peminat2. kalau RAM aku dah dapat jumpa dengan dia dan ada gambar dengan dia, dengan kak Dhiya ni tak ada can lagi. contact kat FB je pun. dan sebab selalu menempelkan diri dan menyelitkan diri kat blog dan FB kak Dhiya, aku kenal kawan2 baru jugak.semuanya peminat2 beliau.Jan, Kak Izan,Kak Intan.



nak bagi tau ni.siapa yang pernah baca Jauh Kau Pergi, salah satu watak dalam novel tu, Mejar Najmi Hariri aka Jimmy dijadikan hero dalam next novel, Tercipta Buat Kita. novel tu on the way..tapi adalah ceritanya sikit yang boleh dibaca kat blog kak dhiya. tak sabar nak tunggu aksi si Jimmy yang nakal dan cute tu.hehe..



ni blog kak dhiya http://violet-azure.blogspot.com/



kat sini boleh baca Jimmy's Story tu. Tercipta Buat Kita  (pembetulan sket - TERTULIS BUAT KITA)



satu lagi,kepada siapa yang pernah baca novel2 kak dhiya,ada seseorang ni yang cuba buat cerpen yang menggunakan watak2 novel kak dhiya dan novel yang die buat sendiri. yang tak pernah baca boleh je nak baca cerita pendek tu. boleh baca kat blog die. dia ni peminat setia kak dhiya, Fauzan Abas yang namanya dipinjamkan untuk watak Inspektor Fauzan dalam HBR. tengok lah kat sini ek The Curious Case of Whatever



p/s: ku terharu dengan kata-kata mu


p/s - thank u noor for the lovely words...ya..saya sungguh beruntung mengenali anda semua....

Tuesday, April 26, 2011

corat coret KLBF



Salam...

Semasa saya menulis n3 ini, KLBF masih lagi berlangsung dengan rancaknya..Aduhai...cemburunya saya kerana tidak dapat menjengah bangunan PWTC itu lagi. Bolehlah pergi kalau mahu sebenarnya..namun 7 Mei ini sekali lagi saya terpaksa turun ke Shah Alam pula...Kalau setiap minggu drive ke KL...hahahha..pokai saya jadinya...inipun tengah dok mengira duit tabung ni..hahahahah....
Untuk pesta kali ni..saya tidak mempunyai kesempatan untuk berjalan-jalan...menjengah2 kesemua booth yang ada...Saya hanya menuju beberapa booth sahaja..booth yang termasuk dalam senarai mesti beli saya...Pagi2..saya dan lynn tiba di Pwtc...Walaupun waktu bertugas kami jam 1, namun saya sengaja datang awal kerana mahu berebut buku..hahhaha..keji sungguh perangai saya..buku2 punyalah banyak..masih mahu berebut juga..tempat pertama yang saya singgah booth JS. Sampai2 je kat sana, Kak su terus tanya..siapa ya yang suruh kak Su simpankan buku? Saya terus angkat tangan...hehehe..bayangkan...sebelum saya turun, saya siap pm kak su punya fb suruh simpankan buku untuk saya..lepas tu saya text pula staf JS meminta perkara yang sama...lepas tu text juga kawan suruh sampaikan pesan pada Kak Su..takut kalau2 kak Su lupa...wah..begitu beria2 saya nak dapatkan buku...hahahah...
Masa di JS, terjumpa dengan rinn dan Su..jadi apalagi tangan kami macam sotong je mencapai mana2 buku yang berkenan...siap dapatkan tanda tangan kak su yang manis dan Imaen, enche hubbynya itu..Selain dari RAM...saya memang meminati hasil tulisan Imaen.(Kategori penulis lelaki). Selepas itu bergerak ke booth PTS yang sesak gila...rasanya tempat PTS kali ni semakin kecil dari tahun lepas...Nak berjalan pon susah...q untuk membayar pon panjang...saya sudah separuh tertonggeng ke belakang membawa hasil tangkapan di booth JS. Asal berjalan..saya langgar orang...Asal jalan..orang langgar saya pula..bila dah sesak...saya capai saja buku yg saya nak..tak boleh nak menelek2...lepak lama2..capai buku terus bayar n minta tandatangan daripada Pak Latip.
Lepas bayar, saya terus bergerak ke Dewan yang menempatkan Grup karangkaf. Ada lagi setengah jam sebelum saya mula bertugas...lepak jap bersembang dengan hani Fazuha dan Kak Norzailina Nordin...dan sambil mata menjeling buku sendiri. hahahha...
Pukul 1..giliran saya dan lynn bertugas. Selain kami ada kak Aisya Sofea dan Emma Maizura. Saya menunggu penuh debar kedatangan rakan2 fb yang juga pembaca novel2 saya yang berjanji mahu berjumpa dengan saya. Al-maklumlah ini 1st time mahu bersua muka dengan mereka semua..Selama ini hanya rancak bersembang thru fb aje kan....dan paling saya nanti2kan..tentulah kedatangan adik saya, Jahn itu.
Bertugas dari pukul 1-6...suppose pukul 7 tapi keluar awal sebab mahu bersolat..tak puas sebenarnya....masa terlalu suntuk...n saya juga tak ada kesempatan mahu berjalan2 melihat booth lain...malam itu balik terus...Kalau tahun lepas dan sebelumnya...saya menginap di hotel berdekatan PWTC, jadi memang puaslah dapat berjalan2 cari buku..kali ini kesempatan itu tiada..huwaaaa...sedihnya saya...Tapi tak apalah...kalau makin lama saya di sana..makin kempis poket saya... saja nak menyedapkan hati sendiri, saya boleh beri secara online..lagi mudah..buku terus sampai ke rumah..hahahha...
Di kesempatan ini..saya ingin mengucapkan berbanyak2 terima kasih kepada pembaca yang sudi mendapatkan buku2 saya...Malah ada yang sanggup membawa buku saya dari rumah untuk mendapatkan tandatangan saya yang amat tak menarik itu...hehehhe..Malah ada yang juga datang semata2 mahu berjumpa saya..ooohhh..terharunya saya....
Terima kasih kepada Jahn, Kak Nik Fauziah, Kak Suzana, Kak Afzia Hanim, Erien Eriena, Norhidayu, Syazree, Shai, Rinn, Aishah dan beberapa nama lain lagi. Panjang umur..kita berjumpa lagi ya....:)

The curious case of whatever

Salam....

Entri ini khas untuk adik saya, JAHN yang ala2 brutal tapi comey dan cute...Jahn ini saya kenal lebih kurang 2 , 3 tahun kebelakangan ini. Dari hanya bermesej di chatbox sekali sekala, kini terus menjadi rutin apabila saya dan dia aktif dalam fb. Pagi tadi chat dalam fb dengan Jahn, saya tanya dia macam mana dia boleh terlintas mahu membaca buku saya. ( Buku pertama yang dia baca adalah RINDU BELUM BERHENTI). Saya ingat lagi saya sedang berkursus di Heritage Hotel, Ipoh. Sambil kursus, saya layan internet...hehehe..tup2 ada mesej dichatbox blog saya yang mengatakan 'dia minat sungguh dengan RBB..minat sungguh dengan Izz dan Dinie.." Saya yang mmg ala2 mengantuk tu terus jadi segar bugar dengan komen tu...Almaklumlah pembaca lelaki lagi pulak..kira mcam rasa terharu dan banggalah buku saya itu lelaki sanggup baca...
Iyalah..masa tu saya dalam arena penulisan ini pun baharu sangat lagi...pembaca pon tak kenal..hahahah..infact dah 5 buku ni pon ala2 ada jugak yg tak kenal..apatah lagi hanya 2 buku kan...pasrah sajalah..heheheh
Jahn cakap..macam suratan pula bila dia membaca buku saya...Cover RBB berwarna hijau (warna kesukaan dia...- saya baru tau hari ni)...dan masa tu duit dia pon ala2 tak berapa cukup..tapi sanggup berhabis kerana RBB...n the rest is history la....sampai sekarang ni...Sebenarnya...saya suka dan ternanti2 komen / review yang dibuat oleh jahn terhadap buku2 saya...( er jahn..akak tau jahn baca ni.....jahn masih hutang 2 review lagi ya...)...bukan sebab dia memuji..tapi ulasannya tak macam pembaca lain...panjangnya satu hal..tapi saya suka pada kesungguhan dia mengulas itu...mmg tak macam pembaca lain...kalau sesiapa yang tidak pernah membaca ulasan jahn..boleh ke sini dan sini.
Sesiapa yang mengenali Jahn, (walaupun secara alam maya) tahu bahawa dia agak obses dengan Izz dan Dinie..Hahah..walaupun Rif hero saya yang paling popular..dan Sid hero saya yang paling latest..tapi Izz tetap No. Wahid dalam list hero Jahn...hehehe.Cuma dalam 2 minggu lepas tak silap saya..Izz bakal dicurangi apabila Jimmy bakal mengambil tempat...Aduhai...tinggalkan Jimmy kejap...nanti akan ada pula yang bertanya..bila Jimmy nak siap...huhuhuh...
Sebenarnya saya nak cerita pasal projek terbaharu Jahn..tapi dah melalut panjang..tak apalah..sekali sekala saya bercerita tentang dia...lagipun dalam blog dia banyak apa nama saya..( cewah...perasan sekejap...)..Projek ini sebelum dia lakukan dia minta izin dulu daripada saya...Pada yang mengikuti..anda semua pasti tahu apakah ia..pada yang belum...inilah masanya anda mengenali adik saya yang amat berbakat ini....Jahn sedang menulis cerpan ( bukan cerpen ya..sebab cerita ni agak panjang tapi tak sepanjang novel) dengan memasukkan kesemua watak dalam novel2 saya dan juga watak utama dalam novel Jahn sendiri, yang ketika ini juga masih dalam penulisan...Cerita ini 100% rekaan dan idea Jahn. Saya tidak terlibat secara langsung ataupun tidak melainkan memberi keizinan kepada Jahn untuk mengggunakan nama watak2 saya sahaja. Kepada yang tidak pernah membaca karya2 saya..mungkin inilah masanya anda berbuat demikian kalau ingin mengetahui lebih lanjut pasal TCCOW ni...heheheh..tapi kalau tak baca sekalipun, anda tetap akan faham.jangan risau..hehehhe
Jadi,...sila klik pada link yang saya berikan di bawah ini..dan kenalilah Fauzan Abas yang namanya saya abadikan dalam salah seorang watak di dalam HBR ini....


Dengan bangganya....saya mempersembahkan THE CURIOUS CASE OF WHATEVER...hehehehhehe....


Ini semua lukisan Jahn mengambarkan kesemua watak hero n heroin
dalam kelima2 buah buku saya

Monday, April 25, 2011

Ehem...ehem...

Salam...

Ingat cerita yang saya mahu ceritakan tapi agak keberatan mahu cerita? Huh..macam saspen je..tapi sebenarnya tak ada apa-apa pun...Kalau dulu kejadian ini hanya 'kita-kita' sahaja yang tahu, namun makin lama..makin terbongkar...jadi yang rahsia bukan menjadi rahsia lagi...hahaha...walaupun sebenarnya kejadian ini bolehlah dirahsiakan sebenarnya....hahahah...apa bendalah tu ya..takpelah..tak payah berteka teki lagi..just nak share gambar di bawah...faham2 sajalah ya...

                                                             Tarikh : 16 April 2011
                                                              Event : Saya dapat cincin...

Thursday, April 21, 2011

Jimmy & I

" Kenapa sampai jadi macam ni?" saya menegur dia yang sedang duduk menompang dagu. Wajahnya memang kelihatan suram dan mendung. Saya rasa sudah terlalu lama dia berkeadaan seperti itu. Bukan tidak ditegur dan dinasihatkan, namun reaksi yang diberikan tetap sama. Dia lebih senang mendiamkan diri dari berdepan dengan masalah yang melanda. Saya duduk di hadapannya. Ah..tiba-tiba sahaja saya seperti seorang pakar psikatri saja lagaknya. Dan seperti biasa, dia melarikan wajah. Mungkin malu..mungkin segan..atau mungkin juga seluruh pelosok hati dan jiwanya terbeban dengan rasa bersalah yang cukup tinggi. Saya tahu..saya tidak boleh membiarkan dia terseksa lebih lama begini.
" Jimmy...sampai bila? Sudah-sudahlah. Sampai bila nak terus salahkan diri sendiri? Pulanglah..semua orang tunggu awak kembali," pujuk saya separuh merayu. Mendengar kata-kata itu, saya lihat dia tersenyum sedikit. Senyuman yang tidak langsung terpancar di matanya.
" Rif...Afi...semua orang terluka dengan saya. Macam mana saya boleh balik? Nak pandang muka mereka pun saya tak sanggup." luahnya dengan penuh perasaan. Penuh derita. Saya hanya mampu mengeluh melihat dia yang tiba-tiba sahaja berubah menjadi manusia pesimis. Ini bukan Mejar Najmi Hariri yang saya kenali. Ini bukan juga lelaki yang saya tahu sanggup mempertahankan prinsipnya. Ya..semenjak kejadian itu, Jimmy berubah. Benar-benar berubah menjadi seorang lelaki yang lain. Lelaki yang tidak pernah saya kenali.
" Jimmy...percayalah...mereka semua sayangkan awak. Afi..Rif..Eddie, Luqman dan Helmi...tok dan tokwan...semuanya sayangkan awak..Ya...mereka juga terluka...bukan kerana apa yang telah awak lakukan tapi mereka terluka kerana mereka tidak mampu menolong awak. Mereka tidak mampu membawa awak keluar dari segala rasa yang awak alami sekarang. Jimmy...awak jangan lupa...kalau awak rasa derita di sini...mereka juga rasa perasaan yang sama. Mereka juga menderita. Jadi..awak jangan jadi manusia yang pentingkan diri sendiri. Jadilah lelaki sejati dan bertanggungjawab atas apa yang berlaku. Awak kena betulkan kembali apa yang awak rosakkan." Nah..suara saya juga sudah semakin tinggi. Niat hati mahu berlembut dengannya nampaknya sudah tidak jalan lagi.
" Tapi..." Jimmy masih kelihatan serba salah.
" Awak sayangkan Afi?" Mendengar nama Afi untuk kesekian kalinya, saya lihat dia memejamkan mata. Dan dengan perlahan dia mengangguk.
" Cuba bayangkan kalau Afi ditempat awak sekarang? Awak rasa apa yang awak akan buat?" Matanya kembali terbuka dan wajahnya sedikit panik membayangkan keadaan itu. Dan saya hanya menahan senyum apabila dia bangun tiba-tiba. Ya...perangkap saya mengena umpannya. Senang sahaja mahu memujuk Jimmy dengan Rif rupanya. Sebut sahaja nama Afi..keduanya akan lembut seperti jeli. Sebelum melangkah keluar, Jimmy menoleh ke arah saya semula...
" Awak sengaja nak seksa saya, Dhiya. Awak buat pembaca akan bencikan saya sebab buat Afi dan Rif macam ni." Saya menggeleng. Saya tahu...pembaca akan tetap sukakan Jimmy seperti mana mereka sukakan Rif. Dan pembaca akan lebih sukakan Jimmy, sebaik sahaja Auni muncul.
" Auni..." Jimmy menyebut nama itu perlahan. Sekali lagi dia menggeleng.
" Dalam banyak-banyak konflik, kenapa perkara itu juga yang awak lemparkan pada saya?" soalnya dengan penuh kesal.
" Macam mana saya nak beritahu Auni yang saya...." kata-katanya mati di situ...Saya hanya tersenyum...Biarlah Jimmy berasa bimbang buat seketika. Saya ini pun bukannya kejam sangat orangnya...Walaupun derita..sungguhpun merana..yang pasti bahagia tetap milik mereka...dan Bahagia itu sudah Tertulis buat mereka...


p/s - Hahahahha..jangan tertipu ya..ini bukan n3 baru Jimmy sebenarnya...Seperti biasa...saya ni suka merepek meraban macam ini. Seronok pula menulis perbualan saya dengan hero-hero saya ini. Sebelum ini saya pernah menulis ini dan ini..harap-harap anda semua terhibur ya...Doakan saya semoga kisah Jimmy ini berjaya tiba ke noktahnya...

Wednesday, April 20, 2011

Mari kita tengok siapa yang kena.....!



Salam...

Hai...agak-agaknya siapalah pembaca bertuah yang dapat hadiah daripada penulis2 ini ya...hehehheheh...dan agaknya siapa yang mendapat hadiah daripada saya..harap suka ya dengan apa yang diterima itu...

Monday, April 18, 2011

Datanglah beramai2...

Inilah jadual penulis ALAF 21 yang akan bertugas sepanjang PESTA BUKU ANTARABANGSA berlangsung...Jadi sila lihat jadual penulis kesayangan anda supaya anda tidak berasa ralat kalau masa anda hadir, penulis kegemaran anda bertugas pada hari lain pula....Saya hanya bertugas pada Hari SABTU 23 April dari Jam 1 hingga 7 pm...Jika saya tiada dalam masa yang ditentukan tu, sila tunggu sekejap kerana saya mungkin bersolat atau makan ya...Di sana, jangan segan2 menegur ya, kenalkan diri anda...dan bagi sesiapa yang belum lengkap mengumpul kesemua karya2 saya..silalah berbuat demikian ya..hehheeheh...InsyaALLAH...kita jumpa di sana....

REVIEW HBR lagi

Kali ini review dari Cik Ton. Terima kasih Cik Ton yang sudi membeli dan me review HBR...( Cik Ton, tak payahlah minta maaf sebab mengeluarkan beberapa petikan dari HBR tu..tak mengapa asalkan dinyatakan dari mana petikan itu, shud be ok je...(^_^)


Cik Ton kata,

Cik ton baru je menghabiskan kali ke3 membaca novel terbaru Dhiya Zafira HBR, pendapat cik ton novel memang sedap untuk dibaca..apa yang boleh dikatakan novel ini betul-betul buat jiwa cik ton rasa macam-macam yang sukar untuk dimengertikan....entah la mungkin sebab ASP Ziyad Sidqi..seorang polis yang betul-betul komited dengan kerjanya, seorang anak yang baik dengan ibu, seorang abang yang ambil berat tentang adiknya dan merupakan seorang suami yang benar-benar penyayang dan penyabar...

Membaca novel ini benar-benar membuat cik ton jatuh cinta pada semua watak hinggakan kepada pembunuh, turut sama rasa apa yang mereka rasa, dendam yang tak berkesudahan ,rasa sedih, gembira, rasa bersalah, cemburu, jauh hati, rasa cinta dan sayang, sayang orang ibu kepada anak dan rasa ibu yang memahami jiwa anak tak berkesudahan dan bermacam lagi rasa yang ada, yang pasti dalam sedih pandai Dhiya mencuit hati cik ton untuk ketawa juga.

Parahnya jiwa Afi, lebih parah jiwa Ari.

Orang Asing: "Bila orang kesayangan pergi, rasa macam separuh jiwa kita turut hilang, kan "

Sid: Ya...separuh jiwanya sudah pergi jauh meninggalkan dirinya

" Kalau Ari rasa apa yang saya rasa..saya yakin Ari akan faham perasaan saya..." " Kita kahwin, Ari?

Abang rindukan Ari tiga tahun ni. Rasa macam mimpi pula dapat tengok Ari depan mata abang,"


Abang cik ada benda nak cakap dengan ibu..Ibu ..abang cik dah kawin"

Sekarang ni...abang cik jumpa dia balik, ibu. Abang cik tak nak lepaskan dia pergi lagi"

Tak apa kalau Ari bencikan abang. Kasih dan sayang abang pada Ari cukup untuk kita berdua"

"Bila abang melamar Ari..abang sudah sedia atas segala-galanya. Segala buruk baik Ari, semua tanggungjawab abang. Ari, abang bukan lelaki sempurna. Abang juga ada kelemahannya. Tapi abang harap..segala kelebihan Ari dapat menutup semua kekurangan abang. Dan kelebihan abang juga dapat menutup semua kekurangan Ari."

Ari: Ari benci abang. sampai mati pun Ari akan benci abang"

"Ari tak pernah menangis sebelum ni. Tapi sejak Ari jumpa abang, Ari tak boleh berhenti menangis.

Ari sudah tidak sabar-sabar mahu melihat Kaabah. Matanya langsung tidak berkelip memandang nun disana..bangunan kotak empat segi berwarna hitam itu terlihat di pandangan mata.

"sebelum kita mulakan tawaf ni, Ari nak minta maaf daripada abang"

"Ari tak suka abang dengan Esya. Ari rasa sedih sangat"

"Ari rindukan abang!"

Selama ni, Ari fikir apa yang berlaku pada hidup Ari, semuanya balasan atas segala perbuatan Ari yag teruk dulu. Tapi...Ari yakin, Ari mesti lakukan sesuatu yang baik juga sebab Ari dapat abang. Ari dapat segala-galanya. Ari rasa sangat bertuah sebab Ari dapat abang ebagai suami. Jadi dalam tempoh hidup Ari selama 25 tahun ni, Ari mesti dah lakukan sesuatu yang baik".

Ibu: ...bawa lah dia pulang abang. Bawa menantu ibu pulang kesini

"Manusia mana yang tak lakukan kesilapan, abang. Ibu perempuan, Ari perempuan. Sedikit sebanyak ibu tahu apa yang Ari rasakan. Abang..jangan takut berjuang untuk mendapatkan hak kita. Jangan takut untuk mempertahankan insan yang kita sayang. Ibu tak ajar anak ibu mudah mengalah"

Zarin: Hatinya berbunga-bunga melihat Fauzan

Zarin: melihat abang cik merenung isterinya. Entah mengapa, sedih benar dia melihat wajah abang cik ketika itu.

"Abang cik.Tolong adik. Tolong Abang Jan. Lelaki itu tembak Abang Jan. Dia tikam Abang Jan.

Fauzan : "Berjuang sehabis daya mendapatkan apa yang menjadi milik kita pada awalnya , Sid. Kalau kau penat, kau berhenti sekejap. Kau berehat, tapi kau jangan berhenti terus. ALLAH pun tak mahu hamba-NYA mudah brputus asa"

Imad/Angel: Ayah, Imad dah tamatkan penderitaan ayah

Perempuan tu semua tak boleh dipercayai..mereka semua patut dibunuh

Fazil: "Jangan bimbang,Imad, Ayah akan jaga Imad, Biar apa-apa pun, kita akan hadapi bersama."

"Sebab kaulah Imad dah tak ada. Kerana isteri kaulah, anakk aku dibunuh

"Do you love me, Ari?"
"completely!"
"You want to be with me?"
"All the time."
"Janji jangan tinggalkan abang lagi?"
"Sayang abang sampai bila-bila?"
"Selama-lamanya".

"Kita berjuang mendapatkan kembali hak yang hilang. Kita takkan pernah berhenti berjuang mempertahankan insan yang tersayang. Perjuangan tidak akan berhenti selagi tidak beroleh kemenangan hakiki. Kita akan sentiasa berjuang kerana yang takut berjuang itu insan yang jiwanya telah mati."

*Cik ton minta maaf sebab salin banyak sangat kata-kata dari Novel Dhiya* ( Tak apa Cik Ton, hehehhe)

REVIEW HBR

Salam...

Ya sekali lagi lagi bersawang...ada cerita sebenarnya tapi saya tak pasti sama ada saya perlu bercerita di dalam blog ini..tengoklah nanti macam mana ya..Sambil-sambil layanlah komen dari Farhana ( Sorry Farhana, lambat sangat letak reviewnya..padahal dah lama dia komen ni. Maaf sekali lagi  ya...) Bagi yang belum mendapatkan HBR, sila dapatkan segera di pasaran...saya tak boleh copy n paste apa yang dia tulis, jadi kalau anda mahu baca, silalah ke blognya...just folllow this link...


Wednesday, April 13, 2011

KLIBF 2011




Bahang pesta buku semakin terasa. InsyaALLAH saya akan berada di sana pada hari SABTU, 23 April 2011 dari jam 1 - 7 PM. Jom pakat ramai-ramai singgah di dewan Tun Dr. Ismail PWTC di mana GRUP KUMPULAN KARANGKRAF berada. Harap2 dapat jumpa anda semua...(^_^)