Kita bertemu di FB

Salam...

Tahun ini tahun ke 5 saya bergelumang dalam dunia penulisan. Ya..5 Tahun yang ada cukup panjang untuk saya menyelami susah senangnya hidup bergelar seorang penulis. Hidup yang seperti mesin jangka hayat yang ada naik dan turunnya. Ada masanya terasa seperti mahu putus asa sahaja...namun ada juga masanya saya ditemani dengan tekad yang cukup ampuh.
Dalam masa lima tahun ini saya bertemu dengan sahabat saya sekarang..sahabat yang berkongsi suka duka dunia penulisan..sahabat yang berkongsi kecintaan yang sama. Ya...Anugerah bidang penulisan yang tiada galang gantinya. Saya bertemu Lynn, Laila, hezzy, Kak Eka, Aleya, Kak Lina, Shanika, Bikash...(sekadar menyebut beberapa nama). Ya perjalanan hidup kami berbeza. Keutamaan kami juga berbeza namun yang indahnya, kami berkongsi minat yang sama...Ya..mereka ini sememangnya anugerah dalam dunia penulisan saya.
Dan selain dari mereka ini, dunia saya juga indah dikelilingi mereka yang membaca hasil karya saya. Dan entri kali ini juga ditujukan buat mereka. Ya...saya terpaksa akui..ternyata fb telah menemukan saya dengan insan-insan istimewa ini. Sebelum saya mengenali dunia fb ini, corak komunikasi saya dengan pembaca adalah melalui emel semata-mata. Langsung tidak pernah berinteraksi secara nyata. Namun...fb mengubah segalanya.
Di dunia FB, saya mengenali jahn(ya..anda tentu dah kenal siapa dia ini kan)...saya kena noor shahira, izan, kak intan, Iman, rukia, shaliza, nana, maya, erien, nithia, kak suzana, kak Afzia, kak nik dan banyak lagi mereka yang saya kenali...mereka inilah pembaca paling kerap berinteraksi dengan saya..dan ada di antara mereka yang telah saya jumpa secara nyata. Syukur kerana saya mengenali mereka ini. Kerana tanpa mereka dan pembaca semua..karya saya tidak ke mana. Tidak akan sampai ke tahap dia berada ketika ini.
Dan saya sungguh-sungguh terharu dengan kata-kata Noor shahira bila dia menulis entri ini di blognya....

saya pastekan apa yang ditulisnya ya..dan anda boleh membaca versi asal dengan klik namanya di atas...


ni semua adalah karya2 Dhiya Zafira yang gempak dan meletup. setakat ini beliau telah menulis 5 buah novel tapi hanya 4 novelnya yang aku ada. novel pertama beliau, Ku Damba Bahagia masih belum ku miliki (sape nak belanja..hehe). Beliau menulis novel bergenre romance-thriller.percubaan pertama Dhiya Zafira dalam genre ini bermula dengan menerbitkan Rindu Belum Berhenti (RBB), novel yang kedua. novel ni berjaya mengumpul peminatnya yang tersendiri.

cinta pertama aku dengan karya beliau bermula dengan Rindu Untuk Dia,novel yang ketiga. mula2 aku ingat ni kisah cinta semata-mata.kalau tengok sinopsisnya agak menarik.tengok sinopsis dah buat aku tertanya-tanya. tapi bila dah mula baca tu baru tahu,novel thriller rupanya. aku tak amik masa yang lama untuk menghabiskan novel ni sebab rasa nak tau kan.plot ceritanya agak lain dari yang lain.bukan cerita cinta je tapi aksi jugak.

salah satu sebab aku suka novel Dhiya ni sebab hero2nya teramatlah macho. hero yang kuat dari segi fizikal. tinggi,hensem tu dah konpem la kan.siapa nak baca novel yang heronya hodoh.hehe..seorang tu mafia,ada tentera,polis..( boleh bayang tak machonye mereka itu..huhu). kesemua heronya sanggup berjuang, bergadai nyawa demi melindungi insan tercinta. yang pastinya tiada adegan salah faham suami isteri,fitnah orang yang dengki ataupun gangguan orang ketiga. tak ada kes paksa kahwin (yang aku dah muak nak baca). semuanya tentang perjuangan untuk hidup, berjuang melindungi yang tersayang disamping berperang dengan konflik diri. heroinnya juga walaupun tak kuat dari segi fizikal tapi punya semangat dan kekuatan diri yang tinggi.sesuatu yang boleh diambil pengajaran,yang hidup ni perlukan kita untuk berjuang dan tak harus mengalah dengan musibah dan ujian.



malas nak cerita panjang lebar, pergi cari ler sendiri novel tu kat kedai.bukan mahal pun. kalau aku mampu, mengapa korang tidak? (ayat ni poyo...abaikan je).



entry ni saja dibuat untuk menghargai penulis novel yang aku sayang ni. aku suka cara penulisannya. nak ulas panjang2 pun aku bukan teror. SPM dulu BM fail.hehe..kalau entry yang sebelum2 ni aku ada cerita tentang Ramlee Awang Murshid (RAM), kali ni aku cerita pulak pasal sorang lagi novelis yang aku suka dan kagum. tabiklah kak dhiya sebab dia suka tanya pendapat orang lain kalau nak buat novel tu dan dia menghargai peminat2. kalau RAM aku dah dapat jumpa dengan dia dan ada gambar dengan dia, dengan kak Dhiya ni tak ada can lagi. contact kat FB je pun. dan sebab selalu menempelkan diri dan menyelitkan diri kat blog dan FB kak Dhiya, aku kenal kawan2 baru jugak.semuanya peminat2 beliau.Jan, Kak Izan,Kak Intan.



nak bagi tau ni.siapa yang pernah baca Jauh Kau Pergi, salah satu watak dalam novel tu, Mejar Najmi Hariri aka Jimmy dijadikan hero dalam next novel, Tercipta Buat Kita. novel tu on the way..tapi adalah ceritanya sikit yang boleh dibaca kat blog kak dhiya. tak sabar nak tunggu aksi si Jimmy yang nakal dan cute tu.hehe..



ni blog kak dhiya http://violet-azure.blogspot.com/



kat sini boleh baca Jimmy's Story tu. Tercipta Buat Kita  (pembetulan sket - TERTULIS BUAT KITA)



satu lagi,kepada siapa yang pernah baca novel2 kak dhiya,ada seseorang ni yang cuba buat cerpen yang menggunakan watak2 novel kak dhiya dan novel yang die buat sendiri. yang tak pernah baca boleh je nak baca cerita pendek tu. boleh baca kat blog die. dia ni peminat setia kak dhiya, Fauzan Abas yang namanya dipinjamkan untuk watak Inspektor Fauzan dalam HBR. tengok lah kat sini ek The Curious Case of Whatever



p/s: ku terharu dengan kata-kata mu


p/s - thank u noor for the lovely words...ya..saya sungguh beruntung mengenali anda semua....

Comments

kak Dhiya...we have our own community dekat sini... akak tak fikir nak buat cam kelab ke? saya cadangkan nama ni...Baretta 92, okey kak?
Eera Shera said…
oh kak...ape semua ni...isy malunya..hihi...apa2 pun terima kasih ye sebab sudi melayan kerenah saya yang entah apa2 (dan suka mengarut jugak ni). hihi.. terharunye...isk...isk...isk...tak sangka pulak niat saya tulis hari tu untuk saja2 dibalas macam ni.oh...terima kasih kakakku... <3 hehe...em idea jan tu saya sokong 300%..jan jadi orang kuat la ek..
hahaha..kita start ngn page FB nak? fanclub...
dhiya zafira said…
heheheh...dah diwujudkan sudah fanpage ni..thanks to u all

Popular posts from this blog

SAYA RASA NAK BAKAR PEJABAT POS Kamunting

PRE ORDER ~ JAUH KAU PERGI

mutiara kata sasterawan negara