Showing posts with label info. Show all posts
Showing posts with label info. Show all posts

Thursday, July 19, 2012

Jalan2 cari makan

SALAM...

Selesai urusan di SMK KJ, saya dan MR K bertolak ke Shah Alam. Singgah sebentar ke Karangkraf mengambil stok buku JIWA KACAU dan JAUH KAU PERGI yang sudah kehabisan stok. Berjumpa dengan Ima, staff yang menguruskan pembelian buku saya ini. Rupa-rupanya Ima ini orang Perak juga. Siap dia cakap ..." Kak..lain kali akak tulis macam ni tau...sambil merujuk buku JKP dan HBR. Ima suka baca..best sangat." Er..saya yang sedikit keletihan rasa terubat saja jiwa bila mendengar pembaca yang menyukai karya2 saya. Alhamdulillah. Selepas keluar dari seksyen 15 tu, saya terus bertolak ke Seksyen 19, untuk check in di hotel DePalma. Iya..Iya..saja kami berpusing mencari tempat..padahal senang saja nak sampainya..lagipun bila sampai boleh pula saya cakap pada suami " Eh..dah pernah sampai sini dulu. Ada meeting dengan Alaf..hmmmm macam mana boleh saya tak ingat..hehehe...
Kami berehat dulu melepaskan penat. Lepas solat maghrib, kami bertolak ke Seksyen 13, Laman Seri untuk mencari RESTOREN ini..Yang dimiliki oleh Chef Zubir ( salah seorang juri masterchef malaysia), Tempatnya tak susah nak cari cuma restoren dia agak ke belakang sikit. 

  memang ramai yang datang ke sini untuk makan..meja tak adanya yang kosong..

  Mr K punya pilihan - Hmmmmmmmmmm
Pilihan saya untuk malam itu..hmmmmmmmmm


So..apa kesimpulannya makan di sini; saya rumuskan bahawa ; jeng jeng jeng...

Total harga makanan untuk 2 orang = RM 107.65 ( ada mushroom soup, lupa nak snap pic)
Service =  Agak lembab malam itu sebab pramusaji (ewah) mengatakan mereka ada kekangan staf malam itu ( Menunggu menu dan bil saja pun sahaja sudah beberapa minit)
Environment / Restoren = menarik apatahlagi bahagian depan dia mcm ada ala-ala taman sikit..tengah makan angin bertiup nyaman..so dari segi tu mmg best.
Food =  MR K makan ( tak ingat nama menu dia..resit pun dah letak ke mana ntah)..tapi secara total, kami berdua tidak suka dengan makanan yang kami pilih. Kambing berbau agak kuat ( Mr K terer masak kambing ya..dan dia suka daging kambing..dan bila dia cakapn tak sedap tu..so..mmglah tak sedap...~ infact bau kambing tu melekat sampai ke tengah malam. Saya cakap dengan Mr K..." malam ni saya jalan mmg dengan K ( kambing) hahahahaha...
Saya pula makan ikan salmon dengan kupang...pun rasa ikan dia agak kering. 1ST impression...memang nampak cantik dan indah belaka tapi rasanya no no no...( sedap lagi makan ikan kat secret recipe)...
Kepada yang nak mencuba makan di sana, kalau korang nak cuba..go aheadlah..sebab before saya ke sana pun saya baca review dari banyak blogger yang pernah makan di sana. dan Semua komen mereka positif. Mungkin selera kita tak sama mungkin...
Saya kata dengan MR K..untuk makanan semahal itu dengan rasa yang biasa2 saja rasa amatlah tak berbaloi. Bila saya asik merungut, MR K cakap.."Dah kata nak rasa kan..dah rasa..dan kita dah tahu rasanya macam mana tak apalah...dah masuk perut dah..tak baik merungut"..huhuhu..baik enche...

Esoknya, bila makan kami mencari nasi. Makan kat ASIARI, SACC Mall..murah saja. Tak sampai RM 60 ( Lemongrass squid lupa nak snap foto) tapi berkali2 ganda lebih memenuhi selera..





Sebenarnya, nak ke Laman Seri tu jugak saya nak singgah di Coffee Planet yang terletak berhadapan dengan Laman Grill ini. Saya mahu mencuba Pavlova buatan rakan saya Nowwa yang mana Pavlovanya di jual di Coffee Planet tersebut. Saya beli dua slice saja...dan rasanya memang enak dan sedap...sesedap gambarnya yang memang terasa meleleh air liur bila melihatnya. Even Mr K yang tak suka makan kek tu pun cakap sedap...Hmmm...alamak ai...air liur dah meleleh balik ni...mana nak cari kat taiping ni..huwaaaa...


Thursday, July 12, 2012

I've got ur number




Salam....

Dah baca buku ni? Jika anda peminat tegar Sophie Kinsella, sudah pasti anda sudahpun khatam naskah terbaharunya ini. Saya semasa tahu mengenai kemunculan buku ini kalau tak silap saya bulan Feb atau Mac lalu. Bila nampak aje terus excited nak beli tapi hanya hanya large versionnya sahaja. Yang paperback biasa masih belum keluar. Harganya pun jadi dua kali ganda. Mengenangkan itu, saya tahankan dulu nafsu nak membeli dengan niat masa tu, tak boleh membaca lagi kerana Jimmy masih belum siap. Sebenarnya nak sedapkan hati sendiri. Almaklumlah dengan harga itu, boleh dapat 2 buku Inggeris dan 3 buku melayu. 
Namun, tangan saya ni gatal suka sangat langgan online..bila masuk MPH punya website..ada potongan 20%...kira dapat dalam rm50 lebih le...hmmm..tanpa banyak soal, saya pun beli le...dengan niat memang tak sabar2 nak baca buku makcik ni....Al maklumlah buku sebelumya REMEMBER ME ni tak berjaya puaskan hati saya sangat...mungkin kali ini lebih baik..tapi Hampeh....berbulan2 semenjak MPH pos kat saya..buku tu hanya terdampar saja di rak...mood membaca tak datang...sudahnya paperback yg biasa keluar..saya masih tak baca lagi..hahahah...itulah..siapa suruh tak menyempat-yempat tak sabar...
Namun akhirnya khatam juga buku ini....personally, bagi saya IGYN ni better than RM...tapi still tak boleh lawan Can you keep a secret...citer tu mmg beshhhhh...

Wednesday, July 11, 2012

SUJEO

Salam...




Saya cukup suka dengan sudu korea ni. Dah lama saya mengindam nak makan guna sudu ni semenjak melihat Yujin makan dalam drama WINTER SONATA 10 tahun lepas. Mak aiii..lamanya saya mengidamkan...Belum ada kesempatan makan di mana2 restoren Korea di Malaysia ini yang saya rasa sudah tentu menggunakan sudu yang panjang ini. Rasanya ramai yang dah tahu sudu korea ini lebih panjang dari sudu yang biasa.  Sudu ( sutgarak) dan chopstiks ( jeotgarak) atau digabungkan menjadi sujeo ( korean utensil). Ramai yang suka kot dengan sudu panjang macam ni? rasanya tak payah tanya orang lain...my siblings semua giler baban setiap kali ada scene makan-makan masa tgk drama korea. makanan yang tak sedap pun boleh jadi sangattt sedap dengan cara depa makan....
Tadi ada google kat yahoo..kenapa korean punya sujeo ni panjang2...macam-macam jawapan yang diberikan...antaranya;
Adab makan korean ni tak boleh mengangkat mangkuk nasi ( mcm jepun dan cina) jadi mereka memerlukan sudu yang panjang utk mencapai makanan..
ada komen lain yang mengatakan nak setarakan panjang sudu dengan chopsticks dengan other utensils...iyalahkan..kalau chopticks tu mmg panjang tetiba sudu pendek..alahai...mesti nampak tak cantikkan..? hahahaha..betul ke tidak..ALLAHUALLAM..nanti saya cuba dapatkan jawapan ya....
Saya tak tahu sama ada sujeo ini ada dijual di Malaysia ataupun tidak...kalau ada pun mungkin harganya lebih mahal kot dari korea sendiri. Hmmmm.... Tak sabarnya nak mendapatkan Sujeo ni nanti...

Thursday, July 05, 2012

Karnival ILMU


SALAM...

Saya akan berada di sini. Kepada semua warga Tg Malim amnya dan warga UPSI dan SMK KHIR JOHARI khususnya...kita jumpa nanti ya...

Tuesday, June 05, 2012

Kita baca dulu




Tahun ini saya kurang membeli buku. Semua ini gara-gara tension dengan Jimmy. Saya rasa malas hendak membaca kerana rasa bersalah yang cukup tinggi. Tidak patut rasanya saya menghabiskan masa dengan membaca sedangkan masa itu harus saya peruntukkan dengan menulis Jimmy. Sungguhpun begitu, saya curi-curi juga membeli buku. Buku2 di atas ( ada sebuah lagi sedang dibaca adik), adalah hasil tangkapan saya dipesta buku antarabangsa tempoh hari. Sikit saja buku yang saya beli kali ni jika hendak dibandingkan tahun-tahun sebelumnya. dan dalam 8 buah tu, saya baru khatam 2 buah. Sudahlah menulis semakin slow..membaca pun semakin slow skrang ni..apa kenalah dengan saya ni...Niat hati mahu maraton kesemua buku-buku ni sebelum saya memulakan manuskrip yang baharu. Hmmm...berjaya ke tidak?.yang pasti sekarang ni saya marathon kembali Grey's Anatomy yang saya tak pernah jemu-jemu itu.

Wednesday, May 30, 2012

ANTALOGI JIWA KACAU




Salam...

Nah! Saya kenalkan projek terbaharu saya bersama 4 rakan penulis yang akan menjengah pasaran InsyaALLAH, minggu depan. Kepada peminat tegar kisah-kisah misteri. Thriller dan aksi, boleh dapatkan naskah ini di pasaran....

Wednesday, March 28, 2012

Pesta buku Sinar Bestari




Salam....

Kepada yang berada di kawasan berhampiran, bolehlah menjenguk-jenguk Pesta Buku ini...

Tuesday, March 27, 2012

Siakap Stim Limau





Salam...

Kepada yang mengenali saya rasanya tahu yang saya ni tidaklah pandai memasak. Saya hanya pandai makan sahaja. Hari ini saya cuti kerana menjaga emak yang kurang sihat. Dalam pukul sepuluh pula Mr K sms kata dia nak balik sebab tak sihat badan. Lalu, bila emak tidak sihat ni, tugas memasak jatuh pada bahu saya sepenuhnya. Aikk..jangan ada yang cakap saya ni dah kahwin pun masih harapkan emak memasak lagi...eerr..ada masanya benar juga bila saya tidak sempat ke dapur. hahhaa...Tapi kalau dulu memanglah saya boleh mengelat, tetapi semenjak bergelar isteri ni, kenalah laksanakan tanggungjawab yang satu ni walaupun kebolehan memasak saya cukup terhad. Balik-balik itu sahaja. Mujurlah Mr K tahu yang isterinya ini tidak pandai memasak.
Jadi, bila Mr K memberitahu dia mahu pulang awal, saya terpaksa masuk ke dapur juga. Bukak peti ais, hanya ada ikan siakap.

Saya bercadang mahu memasak sweet sour sahaja kerana resepinya boleh ditanyakan kepada emak. Namun sedang dalam berbincang nak memasak, tiba-tiba sahaja saya teringin makan Siakap stim limau. Memang kalau makan berjemaah ramai2 dengan family, saya pasti akan memesan masakan ini sebagai menu utama. Malangnya saya, nak memasak stim limau ini pun saya terpaksa mengoogle menu di dalam internet. Mak aiii..sonang rupanya nak buat dia. Tak adalah sesusah mana pun.
Jadi, saya katakan dengan Mr K, apa plan saya untuk hari ini. Mr K yang sedang demam itupun jadi excited. Terus masuk dapur sekali dengan saya. Hahahaha...Tugas utama dia, tentulah siang ikan Siakap yang besar gedabak tu. sementara saya siapakan bahannya. dan emak pula berehat di depan sambil tengok tv.hahahah...
Tengah memasak, biasa ayat yang keluar dari mulut saya dan suami.." eh betul ke kita buat ni..." HAHAHA...hentam sajalah labu...akhirnya berjaya juga Siakap stim limau saya. Cuma ada terlebih masin sahaja. untuk cover masin, saya tambah kuahnya sedikit. Sebab itulah kalau tgk, kuah siakap ni dah hampir kategori banjir dah. Walaupun nampak ' bersepah' sikit dengan segala mak nenak bahan dia, tapi rasanya enak-enak sahaja. wah...kagum sekejap dengan diri sendiri...hahahaha...

Thursday, November 10, 2011

quick update

Salam.....


Sesungguhnya saya masih ada tetapi kenapa blog ini seperti kehilangan tuannya? tak pernahnya saya begini..dahulu paling malas pun dalam sebulan adalah 6-7 entri yang saya tulis ( memang pemalas). Kini, sebulan satu n3 sahaja. Dashyat sungguh mood saya ini ya. Permintaan sahabat saya untuk menyambung kisah Acheh juga tidak tertunai dan banyak sekali cerita yang tersimpan...tunggulah ya..sampai saya mempunyai masa untuk bercerita...sehingga itu doakan saya berjaya menamatkan Jimmy sebelum akhir tahun ini ya...

dan juga...Saya akan menamatkan zaman bujang saya ahad ini...minta doakan kebahagian untuk saya juga ya....(^_^)

Friday, August 26, 2011

Salam Aidilfitri

Salam....

Saya akan bercuti dari esok sehingga 5 September. Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT AIDILFITRI kepada seluruh umat Islam. Maaf Zahir dan batin sekiranya terlanjur kata dan perbuatan disepanjang perkenalan kita. Semoga ramadan yang bakal berakhir ini bukanlah ramadan yang terakhir untuk kita. Semoga hari yang gembira ini dapat memperkukuhkan lagi ukhwah sesama kita.


Friday, August 12, 2011

10 ciri....?

10 Ciri-Ciri Isteri Yang Solehah


Mari hayati pesanan isteri ‘Auf bin Muhlim Ashaibani kepada puterinya ketika hendak bernikah dengan al Haris bin Amr, raja negeri Kandah. Sewaktu utusan diraja hendak membawa pengantin untuk disampaikan kepada raja, ibunya berwasiat kepada anak perempuannya:

“Wahai anakku! Kalaulah wasiat ini untuk kesempurnaan adabmu, aku percaya kau telah mewarisi segala-galanya, tetapi ia sebagai peringatan untuk yang lalai dan pedoman kepada yang berakal.

Andai kata wanita tidak memerlukan suami kerana berasa cukup dengan kedua ibu bapanya, tentu ibumu adalah orang yang paling berasa cukup tanpa suami. Tetapi wanita diciptakan untuk lelaki dan lelaki diciptakan untuk mereka.

Wahai puteriku, Sesungguhnya engkau akan meninggalkan rumah tempat kamu dilahirkan dan kehidupan yang telah membesarkanmu untuk berpindah kepada seorang lelaki yang belum kamu kenal dan teman hidup yang baru. Kerana itu, jadilah ‘budak’ wanita baginya, tentu dia juga akan menjadi ‘budak’ bagimu serta menjadi pendampingmu yang setia.

Peliharalah sepuluh sifat ini terhadapnya, tentu ia akan menjadi perbendaharaan yang baik untukmu.

Pertama dan kedua, berkhidmat dengan rasa puas serta taat dengan baik kepadanya.

Ketiga dan keempat, memerhatikan tempat pandangan matanya dan bau yang diciumnya. Jangan sampai matanya memandang yang buruk daripadamu dan jangan sampai dia mencium kecuali yang harum daripadamu.

Kelima dan keenam, memerhatikan waktu tidur dan waktu makannya, kerana lapar yang berlarutan dan tidur yang terganggu dapat menimbulkan rasa marah.

Ketujuh dan kelapan, menjaga hartanya dan memelihara kehormatan serta keluarganya. Perkara pokok dalam masalah harta adalah membuat anggaran dan perkara pokok dalam keluarga adalah pengurusan yang baik.

Kesembilan dan kesepuluh, jangan membangkang perintahnya dan jangan membuka rahsianya. Apabila kamu tidak mentaati perintahnya, bererti kamu melukai hatinya. Apabila kamu membuka rahsianya kamu tidak akan aman daripada pengkhianatannya.

Kemudian janganlah kamu bergembira di hadapannya ketika dia bersedih atau bersedih di hadapannya ketika dia bergembira. Jadilah kamu orang yang sangat menghormatinya, tentu dia akan sangat memuliakanmu.

Jadilah kamu orang yang selalu sepakat dengannya, tentu dia akan sangat belas kasihan dan sayang kepadamu.

Ketahuilah, sesungguhnya kamu tidak akan dapat apa yang kamu inginkan sehingga kamu mendahulukan keredaannya daripada keredaanmu, dan mendahulukan kesenangannya daripada kesenanganmu, baik dalam hal yang kamu sukai atau yang kamu benci dan Allah akan memberkatimu.”


p/s - Sekadar paparkan nasihat yang cukup baik untuk kita aplikasikan dalam kehidupan harian bagi mereka yang telah dan bakal bergelar isteri...hmmm..jangan ada yang fikir bukan2 ya bila saya meletak n3 ini..hehhehe

Thursday, August 04, 2011

Belajar untuk redha


Salam
 Saya terjumpa artikel ini semasa sedang menggoogle sesuatu. Jadi...atas niat mahu berkongsi sesuatu yang cukup baik untuk kita semua, saya paparkan artikel ini. Mudah-mudahan kita memperolehi ilmu daripadanya...




Walaupun sedih, mari belajar untuk redha. Belajar untuk menerima

Hidup ini ada kalanya agak susah juga memujuk hati, kan? Memang. Sebab antara kehendak hati dan akal saling bergelutan. Tidak cukup dengan itu, antara kehendak hati dan takdir ALLAh yang cukup baik itu juga hebat bersaing. Dan akhirnya, yang menang adalah ketetapan takdir ALLAh yang sudah tertulis di Lauh Mahfuz sana.

Apabila kehendak diri dan takdir bergelutan, sangat sakit bukan.

Dan sebab itu juga, ramai yang tertunduk dan duduk terkulai. Tidak mampu untuk berdiri. Sebabnya, tidak dapat menundukkan kehendak diri dengan akal yang waras mengenai apa yang terjadi. Dan perbuatan sedemikian tidak lain tidak bukan, hanya merugikan diri sendiri. Orang Islam, tidak akan selamanya tertunduk lemah dengan sebahagian permainan dunia yang mengusik kehidupan yang adakalanya usikan itu sangat radikal dan mampu membuat hati mati bagi empunya diri yang tidak dapat mengawal hati dan perasaan dan diseimbangkan dengan fikiran yang berlandaskan iman.

Persoalannya, bagaimana untuk redha dengan percaturan Ilahi?


Saya hendak belajar mengenainya.

Duduk Sebentar Berfikir

Satu hari, seorang kawan bertanya, bagaimana untuk pasrah atas dugaan yang menimpa?

Ada sesetengah orang sekejap aja dapat memujuk hati yang sedang berduka terhadap ujian ALLAh. Ada setengahnya pula, akal ingin meredhakan, namun hati membantah sekerasnya. Mereka ini sebenarnya keliru. Antara ego dan kasih-sayang ALLAh.

Sekali lagi saya suka petik kata-kata salah seorang guru saya,

“Orang yang beriman, tiada istilah masalah dalam hidupnya. Yang ada, hanya cubaan. Dan cubaan dari ALLAh itu bukanlah untuk dianggap masalah melainkan untuk mencari jalan penyelesaiannya. Hidup ini, jangan mengusutkan otak kamu yang sudah memang ALLAh jadikan sedikit serabut tu. Usaha dan usaha lagi..”

Besar makna kata-kata beliau.

Sahabat, mari sini.

Apabila ujian datang menyapa kehidupan, cuba duduk sebentar bertafakkur dan jangan cepat melatah. Mengucap banyak-banyak. Luahkan segalanya pada ALLAh SWT. Pohon keredhaan pada-Nya jika apa yang berlaku itu adalah yang terbaik buat diri sendiri dan keluarga.

Kadang-kadang, ALLAh menegur melalui ujian yang sedang dihadapi.

Jika terasa ingin menangis, maka biarkanlah airmata itu merembes membasahi pipi. Airmata itu ALLAh cipta bukan sia-sia, kadang kala melepaskan yang terkurung dijiwa melalui airmata boleh meredakan hati yang sedang berduka. MashaALLAh, ALLAh memang Maha Hebat! Tiada satu ciptaan-Nya pun yang sia-sia.

Dalam masa duduk itu, mari sama-sama koreksi diri. Bertanya apakah sebenarnya yang telah kita pernah lakukan sehingga ALLAh ingin menegur? Dalam keadaan begini, banyak-banyakkan untuk memujuk hati agar bersangka baik sangat-sangat pada ALLAh.

Jangan biar syaitan menguasai hati anda yang sedang suram.

Banyakkan Berdoa, Jangan Berdiam Diri

“Saya dah pasrah. Dah redha dan terima semuanya..”

Dialog di atas ini tiada maknanya terlafaz di bibir andainya anda tidak mengisi sesuatu dengan ilmu ALLAh. Tidak cukup dengan mengatakan anda pasrah tanpa mendekatkan diri kepada-Nya. Jika anda mengungkapkan seperti ini dan keadaan anda seperti ini, maka saya turut bersedih. Anda sebenarnya telah berputus asa dengan ALLAh.

Islam ini sangat cantik!

ALLAh menguji manusia, namun ALLAh siapkan segala-galanya. Ibarat, ALLAh melepaskan kita dengan bekalan, dan ALLAh akan menguji kita. Dan ALLAh hendak tengok, apakah kita pandai menggunakan bekalan yang ALLAh telah beri itu atau tidak.

Apa bekalan tu? Nasikah? Bukan. Bekalan ilmu.

Lihat ya sahabat, jika kita sering membaca al-Quran dan sentiasa berdamping dengannya, inshaALLAh anda akan perasaan terlalu banyak doa-doa yang mahsyur didalamnya. Doa para Nabi dan Rasul serta orang-orang soleh terdahulu, dimana doa itu menjadi panduan untuk kita memohon kepada ALLAh.

Anda sedang bersedih? Nah, hayati ayat ini, dan boleh amalkannya, inshaALLAh.

“..Ya Tuhanku, berilah aku petunjuk agar aku dapat mensyukuri nikmatMu yang telah Engkau limpahkan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku, dan agar aku dapat berbuat kebajikan yang Engkau redhai, dan berilah aku kebaikan yang akan mengalir sampai kepada anak cucuku. Sungguh, aku bertaubat kepada Engkau, dan sungguh, aku termasuk orang Muslim.” – al Ahqaf : 15

Dan, bukankah sepatutnya kita siap-siap untuk menerima ujian dengan hati yang terbuka? Kerana, ALLAh telah berjanji didalam al-Quran, bahawa setiap kesusahan itu pasti ada kesenangan.

“Bukankah Kami telah melapangkan dadamu? Dan kami pun telah menurunkan beban darimu. Yang memberatkan punggungmu. Dan kami tinggikan sebutan (nama)mu bagimu. Maka sesungguhnya bersama kesulitan itu pasti ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Maka apabila engkau telah selesai (dari suatu urusan), tetaplah bekerja keras (untuk urusan yang lain. Dan hanya kepada Tuhanmulah Engkau berharap.” – al Insyirah : 1-5

Nah, mengapa patut rasa diri dianiaya? Bukankah dunia ini sementara dan ujian itu sementara? Perlukah untuk berputus asa? Tidak! Yang penting anda kekal berusaha, maka bantuan dari langit akan tiba.

Senyumlah. Percayalah. Tolong saya ukir senyuman dibibir sesama kita.

Ujian ALLAh Datangkan Hendak Membersihkan Manusia


Sebenarnya, ALLAh bersama anda setiap masa dan ketika. Ketika anda lapang dan ketika ditimpa ujian yang ALLAh datangkan. Dan ujian itu tidak sepatutnya kita lihat sebagai hanya ‘seksaan’ semata-mata dari ALLAh. Hal ini kerana, ujian itu sebenarnya adalah kasih sayang dari-Nya.

Dalam pada masa diuji itu, ALLAh cuba memberi kebaikan atau pun point pahala kepada kita. Habis tu? Kenapa ALLAh uji kalau nak bagi pahala?

Jawapan saya, kerana ALLAh sayang pada anda!

Saya beriman dengan hadis Rasulullah ini,

Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi SAW bersabda : “Siapa yang ALLAh kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya ALLAh mengujinya.” – HR. Bukhari

Anda lihat? Subhanallah. Ujian yang disertai kasih-sayang dan kebaikan. Dan ALLAh bukan hanya ingin memberi kebaikan kepada manusia, malah ingin menghapuskan dosa-dosa yang pernah kita lakukan selama ini. InshaALLAh, jika kita belajar untuk menerima seadanya ujian ALLAh itu. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW.


Daripada Abu Said al-Khudri r.a. dan Abu Hurairah r.a., Nabi SAW bersabda : “Tidak menimpa seorang mukmin suatu penyakit yang berpanjangan, kepayahan, sebarang jenis kesakitan, dan kesedihan malahan kedukacitaan, melainkan dihapuskan sebahagian dosa-dosanya.” – HR. Bukhari & Muslim

Subhanallah! Subhanallah! Subhanallah!


Hati anda tidak berbunga-bungakah jika ALLAh ingin menghapuskan dosa-dosa anda?


Mencari Hikmah Disebalik Ujian ALLAh


Hikmah disebalik ujian? InshaAllah, anda sendiri akan merasainya. Sama ada anda menyedari, insaf, makin dekat kepada ALLah, maka anda bersoal jawab dengan diri sendiri didalam pengawasan ALLAh.


Ada ujian yang menginsafkan kita dan menjadikan kita seorang hamba dan seorang manusia yang lebih baik jika kita berfikir. Dan ada ujian yang membuatkan manusia semakin jauh dan menjadi seorang manusia yang hilang arah tuju, jika manusia itu sendiri tidak mahu membuka minda dan hati.


Makanya, hati ini, dada ini, perlu dibuka seluas-luasnya apabila bersoal jawab dengan ALLAh.

Kerana, cahaya itu tidak akan masuk melalui tingkap yang tertutup rapat.

Hei sahabat, boleh saya genggam tangan kamu? Saya hendak cakap sesuatu ni..

“Ujian yang hebat dan dahsyat hanya untuk orang-orang yang hebat dipandangan ALLAh!”

Anda mahu hebat pada pandangan ALLAh? Maka, jom menjadi seorang hamba ALLAh yang sentiasa kuat, kuat, kuat dalam keimanan. Orang Islam tidak pernah mengalah! Tidak pernah! Mari, mari menjadi kuat! Semoga ALLAh merahmati.


Tuesday, August 02, 2011

Ramadan Al-Mubarak

Salam....


Baru dua hari ramadan menjengukkan wajah namun saya sudah mendapat rezeki yang tidak disangka-sangka. ALHAMDULILLAH....apa yang membuatkan saya sedikit berasa duka beberapa bulan dahulu berakhir dengan berita gembira. Apakah ya berita gembira itu...yang akrab dengan saya pasti sudah tahu..tidak pun yang membaca status saya di fb juga tahu. Yang sebenarnya buku ke 3 saya iaitu RINDU UNTUK DIA sudahpun diulang cetak. Bagi sesetengah penulis yang bukunya sentiasa diulang cetak mungkin sudah menjadi perkara biasa, namun bagi saya ia tetap berita yang membahagiakan. Bukan sebab royalti yang bakal saya terima yang menyebabkan saya teruja...tetapi cukuplah apa yang saya mahukan hanya buku2 saya berada di pasaran dan dibaca oleh pembaca. Sebenarnya semenjak dari hujung tahun lepas ketiadaan RUD dimana-mana kedai buku menyebabkan saya runsing. Malah stok RUD di Karangkraf juga tiada. Saya sudah tidak tahu mahu memberi jawapan setiap kali pembaca mahu memberi RUD daripada saya. Malah ada yang sudah bank in kan wang namun bukunya tiada pada saya.
Langsung usaha saya, membeli RUD di MPH secara online. Dapatlah 10 buah dan 10 buah itu turut habis tidak sampai dua minggu. Di pesta buku PWTC dan Mini Karnival karangkraf di Sg Petani juga ramai yang bertanyakan RUD. Ada yang mengatakan kesemua buku2 saya sudah dibaca kecuali RUD. Aduhai..kalau anda duduk ditempat saya ketika itu, pasti anda tahu apa yang saya rasa. Sedih..sudah tentu. Hampa...apa tidaknya. Dan keadaan ini juga mempengaruhi emosi saya untuk terus menulis. Ya..ada rasa patah semangat dan putus ada pun ada...namun setelah beberapa lama bermuram durja, saya redha. Saya tawakal. Rezeki saya...ALLAH yang putuskan. Saya malas mahu pening2 kepala. Perjalanan hidup saya tetap tiada perubahan kalau saya yang tidak mahu mengubahnya. Saya tidak mahu episod RUD mematahkan semangat saya dan saya kembali berjuang semula meneruskan kecintaan saya. Dan minggu lepas saya mendapat berita yang tidak disangka-sangka. Benarlah ALLAH itu MAHA KUASA. DIA yang menunjukkan jalannya. Ayat " Iya RUD sudah diulang cetak" benar-benar melontarkan saya ke lembah bahagia. Syukur ALHAMDULILLAH. Rezeki Ramadan saya. Jadi kepada anda yang ingin mendapatkan RUD bolehlah melanggan di GRUB BUKU KARANGKRAF ya kerana saya masih belum berkesempatan untuk mendapatkan naskah dari sana....

Tuesday, July 26, 2011

quick update

Salam....

Hanya nak khabarkan yang blog ini masih wujud. Tuannya masih ada cuma kebelakangan ini tuan punya blog super super busy dengan kerja yang entah apa-apa. Terima kasih kepada yang masih sudi singgah. InsyaALLAH akan cuba update atau sambung pasai trip ke Aceh yang dah basi itu...till then...adios....

Wednesday, June 22, 2011

Y???

Salam...


Adakah blog saya sedang begong? Kenapa tak dapat upload gambar? Huwaaaaaaa

Sunday, May 22, 2011

Jiwa Kacau???

Salam....


Ada juga orang yang concern dengan saya pasal JIWA KACAU ini ya. Mula kakak saya telefon bertanyakan apa masalah saya, kerana dia membaca di blog dan fb status saya mengenai JIWA KACAU INI...kemudian, adik saya telefon bertanya hal yang sama. Saya tak harapkan kawan2 bertanya kenapa saya sedang mengalami JK ini, kerana hampir kesemua kawan saya juga sedang kacau jiwanya. hehehhehe..sebab itulah apabila saya mahu menangguhkan penulisan novel ke 6 saya, ramai yang menghalang. Minggu ni saya memang menumpukan sepenuh perhatian terhadap JK ini, Dateline semakin dekat. Esok sampai Jumaat, saya ke Aceh pula. 5 hari cuti menulis. Aduhai...Jiwa Kacau sungguh...

Tuesday, April 26, 2011

The curious case of whatever

Salam....

Entri ini khas untuk adik saya, JAHN yang ala2 brutal tapi comey dan cute...Jahn ini saya kenal lebih kurang 2 , 3 tahun kebelakangan ini. Dari hanya bermesej di chatbox sekali sekala, kini terus menjadi rutin apabila saya dan dia aktif dalam fb. Pagi tadi chat dalam fb dengan Jahn, saya tanya dia macam mana dia boleh terlintas mahu membaca buku saya. ( Buku pertama yang dia baca adalah RINDU BELUM BERHENTI). Saya ingat lagi saya sedang berkursus di Heritage Hotel, Ipoh. Sambil kursus, saya layan internet...hehehe..tup2 ada mesej dichatbox blog saya yang mengatakan 'dia minat sungguh dengan RBB..minat sungguh dengan Izz dan Dinie.." Saya yang mmg ala2 mengantuk tu terus jadi segar bugar dengan komen tu...Almaklumlah pembaca lelaki lagi pulak..kira mcam rasa terharu dan banggalah buku saya itu lelaki sanggup baca...
Iyalah..masa tu saya dalam arena penulisan ini pun baharu sangat lagi...pembaca pon tak kenal..hahahah..infact dah 5 buku ni pon ala2 ada jugak yg tak kenal..apatah lagi hanya 2 buku kan...pasrah sajalah..heheheh
Jahn cakap..macam suratan pula bila dia membaca buku saya...Cover RBB berwarna hijau (warna kesukaan dia...- saya baru tau hari ni)...dan masa tu duit dia pon ala2 tak berapa cukup..tapi sanggup berhabis kerana RBB...n the rest is history la....sampai sekarang ni...Sebenarnya...saya suka dan ternanti2 komen / review yang dibuat oleh jahn terhadap buku2 saya...( er jahn..akak tau jahn baca ni.....jahn masih hutang 2 review lagi ya...)...bukan sebab dia memuji..tapi ulasannya tak macam pembaca lain...panjangnya satu hal..tapi saya suka pada kesungguhan dia mengulas itu...mmg tak macam pembaca lain...kalau sesiapa yang tidak pernah membaca ulasan jahn..boleh ke sini dan sini.
Sesiapa yang mengenali Jahn, (walaupun secara alam maya) tahu bahawa dia agak obses dengan Izz dan Dinie..Hahah..walaupun Rif hero saya yang paling popular..dan Sid hero saya yang paling latest..tapi Izz tetap No. Wahid dalam list hero Jahn...hehehe.Cuma dalam 2 minggu lepas tak silap saya..Izz bakal dicurangi apabila Jimmy bakal mengambil tempat...Aduhai...tinggalkan Jimmy kejap...nanti akan ada pula yang bertanya..bila Jimmy nak siap...huhuhuh...
Sebenarnya saya nak cerita pasal projek terbaharu Jahn..tapi dah melalut panjang..tak apalah..sekali sekala saya bercerita tentang dia...lagipun dalam blog dia banyak apa nama saya..( cewah...perasan sekejap...)..Projek ini sebelum dia lakukan dia minta izin dulu daripada saya...Pada yang mengikuti..anda semua pasti tahu apakah ia..pada yang belum...inilah masanya anda mengenali adik saya yang amat berbakat ini....Jahn sedang menulis cerpan ( bukan cerpen ya..sebab cerita ni agak panjang tapi tak sepanjang novel) dengan memasukkan kesemua watak dalam novel2 saya dan juga watak utama dalam novel Jahn sendiri, yang ketika ini juga masih dalam penulisan...Cerita ini 100% rekaan dan idea Jahn. Saya tidak terlibat secara langsung ataupun tidak melainkan memberi keizinan kepada Jahn untuk mengggunakan nama watak2 saya sahaja. Kepada yang tidak pernah membaca karya2 saya..mungkin inilah masanya anda berbuat demikian kalau ingin mengetahui lebih lanjut pasal TCCOW ni...heheheh..tapi kalau tak baca sekalipun, anda tetap akan faham.jangan risau..hehehhe
Jadi,...sila klik pada link yang saya berikan di bawah ini..dan kenalilah Fauzan Abas yang namanya saya abadikan dalam salah seorang watak di dalam HBR ini....


Dengan bangganya....saya mempersembahkan THE CURIOUS CASE OF WHATEVER...hehehehhehe....


Ini semua lukisan Jahn mengambarkan kesemua watak hero n heroin
dalam kelima2 buah buku saya

Wednesday, April 20, 2011

Mari kita tengok siapa yang kena.....!



Salam...

Hai...agak-agaknya siapalah pembaca bertuah yang dapat hadiah daripada penulis2 ini ya...hehehheheh...dan agaknya siapa yang mendapat hadiah daripada saya..harap suka ya dengan apa yang diterima itu...

OFFER HATI BERGETAR RINDU

OFFER RM20 (sm)/ RM 25(ss)  termasuk pos throwback 🔙  novel ke 5 yang terbit pada Mac 2011. Terbit selepas hanya 7 bula...