Friday, September 24, 2010

PC & I

Salam...

Salah satu kegemaran saya ialah melihat kecekapan seseorang itu menaip. lebih-lebih lagi yang mampu menaip tanpa melihat keypad yang ditekan dan menggunakan sistem dan kaedah yang betul. lihat foto di bawah. Walaupun saya bekerja menggunakan komputer, dan kerja sampingan saya juga memerlukan saya menggunakan pc, namun saya tidak pandai menaip menggunakan langkah yang betul.
Saya tidak pernah belajar komputer semasa tamat SPM, walaupun itulah kursus yang menajadi pilihan semua teman-teman sekolah sementara menunggu result. Walaupun saya juga teringin untuk belajar, tetapi hajat itu tidak pernah kesampaian. Semasa saya menunggu result STPM, saya bekerja sebagai cashier di kedai kek. Penyelia saya tinggal dibahagian atas, sementara kedainya di bawah. Mereka sekeluarga ni memang hantu mengumpul komputer. Saya pernah naik ke rumahnya dan melihat satu bilik yang penuh dengan komputer. Hmmm...sebijik macam counter-terrorist unit je gayanya. hahaha..takdelah sampai banyak mcm tu. Tapi banyaklah bagi saya yang pada masa itu tidak mempunyai komputer langsung di rumah.
Satu hari, mereka membawa turun satu pc ke kedai. Mudah anak dia menonton cd, main games..yada..yada yada...dengan pc tu. So takdelah boring sangat bila customer tak ada. Saya semasa melihat pc tu mmg rasa excited sangat sebab...saya ketika itu sedang giat menulis cerpen. Ya..dengan menggunakan tangan. Oleh kerana tulisan tangan saya very the hazabedah, saya berniat mahu menaip menggunakan pc itulah kononnya. hmmmm...saya pandang je benda kotak mcam tv depan saya. dan pandang kotak tinggi sebelah kotak bentuk tv itu...( masa ni tak tahu ya apanya monitor n cpu itu...aduhai..teruk betul saya ni..)...macam mana nak on? melilau saya cari...oh...tekan benda hijau ni. ok dah on....lepas ni nak buat apa lagi? saya pandang skrin depan mata. saya gerak2kan mouse..sampai terangkat2 tangan sebab tak nak gerak arah yang saya hala....duhh...saya blur lagi. Nak menaip di mana? Tengah saya dok merenung pc depan mata tu, penyelia saya datang..berdesup saya offkan pc..(utk makluman, saya guna pc dia tanpa izin..hahahah)..lepas tu saya pura2 buat kerja...selamba je mcm tak ada apa yang berlaku...mana saya tahu...kena shut down properly dan bukannya main tekan button kt cpu tu...hahahha
Dan dek kerana tak pandainya saya menggunakan komputer ini, alangkah terkejutnya saya apabila saya ditawarkan Pengurusan sistem Maklumat di UITM. ER..ER...er..apa menatang sistem tu? sahih2 kena pandai guna pc kan? infact, mujur bukan saya seorang sahaja yang buta IT ni..masa kursus orientasi kt Fakulti..saya antara orang blur2 yg tanya senior sejauh mana kena pandai menggunakan pc ni...
Assignment pertama saya ialah utk subjek World of knowlegde, kalau tak silap saya. Saya buat di lab. pergi dengan kawan baik saya yang senior satu sem dari saya. noory...nak padam mcm mana? nak turun bawah macam mana...? eh...apasal jadi mcm ni? mana pergi yang aku taip ni...? wei..mehlah tolong aku.." Saya rasa noory mesti nak hempuk saya dengan pc kt lab tu malam tu. Ya ALLAH..memang azab cara saya menaip. satu satu...mata melilau mencari huruf..saya sendiri naik pening. sampai ada abang senior yang tengah buat kerja sebelah saya berhenti dan tegur..dik...tak belajar ke sebelum ni? hampagas sungguh abang itu.
Tapi betullah orang kata, practise make perfect...alah bisa tegal biasa..lama-kelamaan, saya sudah boleh menaip dengan baik. Saya masih ingat komen salah satu staf kepada saya masa saya di UPSI dulu. Saya sedang bercakap dengan dia, dan dalam masa yang sama, saya menaip. semasa menaip saya memandang muka dia..n tiba2 sham cakap " Fuyoo kak Mar, hebat...taip tak tengok depan pun..." Saya sengih je...tak rasa bangga pun sebab lepas dia keluar tu..saya terpaksa backspace balik sebab banyak ayat yg salah eja..hahahahhahhaa....Sehingga kini, saya masih menaip menggunakan cara yang saya selesa. Tak ada certain2 jari untuk certain2 huruf. Mana yang jari saya sampai, saya guna saja. Tapi yang saya pasti, jari kiri saya guna jari telunjuk dan kanan saya guna jari hantu dan bertukar2 dengan telunjuk. senangkan guna  2atau 3 jari saja..hahahhaha....
Hmmm..tak apalah tak ada kaedah yang betul pun...kerja saya jadi juga. Manuskrip saya siap jugakan....?

No comments:

OFFER HATI BERGETAR RINDU

OFFER RM20 (sm)/ RM 25(ss)  termasuk pos throwback 🔙  novel ke 5 yang terbit pada Mac 2011. Terbit selepas hanya 7 bula...