Monday, June 12, 2006

Terengganu

Assalamualaikum,
dah 2 hari aku tak update umah aku ni......al maklumlah weekend ari tu aku mengikuti rombongan tempat keje aku ke Terengganu. lebih tepat lagi kami melawat KUSTEM. kami bertolak malam Jumaat. aku memang excited. seumur idup aku yang ceria ni......hihihi, inilah pertama-tama kalinya aku ke sana. sekarang ni tinggal Kelantan aje aku tak sampai lagi....kalau ada peluang sampai kelantan, bermakna semua negeri di Malaysia ni aku dah sampai......harap2 aku berkesempatan menjejakkan kaki ke sana.....
Perjalanan ke Terengganu malam tu, kesian pun ada...kelakar pun ada dengan karenah office mate aku.
Kak Idah...otai bahagian aku kejang kaki pasai dok lama sgt dalam bus....so, dia taruklah minyak kuda...konon2 nak kurangkan sakit. tapi...apa yang dia tak tahu....Pak Itam....another otai ni tak tahan dengan bau2 minyak....so....nak dijadikan citer...pak itam pun raplah dalam bus.....(muntah)....rap pak itam memang power. tak payah pakai speaker, hailer.....etc. memang kuat. sampai satu bus dengar.....lepas tu...sorang2 berjangkit rap dalam bus....kah..kah...aku kesian dengan member aku yang kena tapi keadaan masa tu memang kelakar.....masa singgah kat Petronas...aku tengok muka masing2 pucat tak berdarah....lembik siut. em...nasib baik aku tak terjangkit sama.
kami singgah sembahyang subuh kat surau di Kuala Abang dalam kurang pukul 6.15. so...saat tu secara rasmi kakiku dah memijak bumi Terengganu. yes..yes...
Tapi....agak kesal jugak dengan keadaan tandas surau tersebut yang agak kureng dari segi kebersihannya. bagi aku kalau dah nama Surau/Masjid/rumah ALLAH, soal kebersihan bukan satu masalah lagi. wajib bersih.....tapi...aku tak biarkan perkara tu mematahkan mood aku. nampak je laut disepanjang laut cukup menyegarkan jiwa aku. ntah kenapa...aku bila tgk laut jadi sentimental sikit. mulalah nak termenung sana sini. fikir apa aku pun tak tahu....hihihihi...
kalau area pantai barat lautnya lebih kepada warna hijau...berdasarkan tempat yg aku pergi la....tapi kat trengganu...lautnya biru....cantik....kuasa Tuhan....kita boleh menjadi semakin kerdil dengan kebesaran KuasaNya.
aku berpeluang menaiki bot penambang dari jeti pasar payang...?(aku tak sure nama dia)..ke seberang takir. aku memang teringin nak naik. saja pengalaman. bila aku ajak member semua takut. macam2 depa kata. nanti tak balik la....karam tengah lautla....ehm...aku tak peduli...aku cuma nak rasa naik bot penambang tu walaupun jelas dengan keadaan bot yang agak uzur. aku tengok penumpang/rakyat trengganu selamba badak je...tak takut. last2 aku n sorang member je yang naik. tambang murah...pergi balik hanya 1.60. aku tak singgah di seberang takir cuma dapatlah merasa angin yang bertiup. tengok kapal.....macam orang jakun. aku cukup tenang dengan suasana macam ni....bunyi ombak mengalahkan semua bunyi yang indah dalam dunia ni...cuma..masa aku mintak nak pakai life jacket, pokcik yang jaga tu tersegih je....apa...salah ke aku fikirkan keselamatan diri? kita hanya beringat2...betul tak. lagipun aku tengok life jacket tu terperosok kat atas bumbung bos...sampai dah bersawang. bagi aku itu tak patut. walaupun tak ada apa-apa yang berlaku....aspek keselamatan kena jaga. buatlah sesuatu berlaku....bayangkan...dalam kelam kabut tu ..nak berpaut lagi....nak pakai life jacket...dan mana nak pegang anak lagi.....fikirkan....kalau itu yang berlaku.....nauzubillah...
banyak sebenarnya aku nak citer...tapi, aku penatlah....nantilah...aku cuma nak kata....terengganu punya pantai memang ada class. Aku harap2 dapat sampai Redang nanti. teringin nak scuba dan snorkeling kat sana.....
ciao...

No comments:

OFFER HATI BERGETAR RINDU

OFFER RM20 (sm)/ RM 25(ss)  termasuk pos throwback 🔙  novel ke 5 yang terbit pada Mac 2011. Terbit selepas hanya 7 bula...