Wednesday, July 28, 2010

Saya & Gua Hira'




Hentian sebelum turun ke Gua...lihatlah pemandangan sekeliling...angin masa ni bertiup kuat...nyaman

Pintu masuk ke Gua hira' memang sempit

Kambing si mata biru...takut saya dengan dia ni...macam nak sondol kamera saya je...


Salam...

Kali ni saya nak menyambung n3 saya di Mekah pula. Kali ini saya mahu menceritakan pengalaman saya menaiki Jabal Nur / Gua Hira' di mana RASULLULLAH SAW yang tercinta menerima wahyu pertamanya. Lawatan ke Gua Hira ini tidak termasuk di dalam pakej lawatan yang percuma. Untuk ke sana, saya dan kawan-kawan perlu membayar 20 Riyal seorang.
Sepatutnya kami pergi pada hari ahad 12 Julai, namun entah macam mana sebab World Cup Final malam tu, jadi kurang mendapat sambutan. Hmmmm....saya tak tahulah adakah itu penyebabnya, namun mungkin itu antara penyebabnya...Allahualam...
Jadi pada malam Isnin...saya mulanya berasa ragu-ragu. Hendak pergi atau tidak..hendak pergi atau tidak. Ika dan Kak Nor dah bersiap2 dah nak pergi..saya masih terbaring atas katil. Hmmm...masa tu timbul keraguan dari diri saya sama ada mampukah saya nak memanjat selama sejam itu untuk sampai ke Gua Hira'. Sudahlah saya ni sudah begitu lama tak bersenam, jadi tenaga tu memanglah kurang....
Dan saya pon tidak tahu kenapa saya tiba-tiba rasa tak nak pergi, walaupun sebelum itu saya memang teruja sangat. Mungkin mengingatkan keesokkan harinya saya akan meninggalkan Kota Makkah, menjadikan saya kehilangan mood untuk melakukan apa sahaja.
Bila Ika dah mengajak...saya bangun juga...Mandi sepantas kilat...Kat sini memang kerap mandi..hahah..boleh dikatakan setiap waktu  nak mandi....Malam tu kami bertolak dalam pukul 8 malam. Hanya 8 orang yang turut serta dan kesemua kami perempuan dan ditemani oleh seorang mutawif.
Hmmm...sebelum sampai, berasa berjalan di sekitar Makkah ini. tercegang jugaklah mengenangkan besar juga kotanya...Maklumlah sepanjang masa hanya berjalan dari hotel ke Masjidil Haram...tempat lain mmg tak berpeluang untuk pergi...tak terfikir hendak pergi pun...
Kami pergi menaiki van, melalui kawasan perumahan yang sempit dan berbukit. Ala ala macam scene dalam movie kt europe...muat2 hanya satu keta yang lalu...Nasib baik malam..memang terasa sikit gayatlah..dengan pemanduan drivernya yang membunyikan hon sesuka hatinya saja. Bila sampai di kaki bukit, van berhenti dalam keadaan menyenget. Aduh...kami kat salam van tu dah beristighfar dalam hati. Saya yang duduk di tepi sekali berderau rasa darah sebab saya rasa bila2 saja van tu boleh terbalik. Sudahlah kedudukan kami memang di jalan yang berbukit. Bila mahu membuka pintu, pintu van itu jammed pulak. Dalam hati mmg dah semakin kecut tapi masa tu hanya mampu mengucap dan istighfar banyak2...Akhirnya dapat buka juga pintu van,,,meluru kami keluar...takut punya pasal...
Dekat situ ada kedai runcit. Mutawif mencadangkan kami membeli tongkat untuk membantu pendakian kami. So,,masing2 menghulurlah 4 riyal seorang untuk membeli tongkat. dan dengan lafaz Bismillah..kami memulakan pendakian, di malam gelap.
Antara 8 orang itu, saya, ika, kak nor n kak ros satu kumpulan...dan 4 orang lagi tu, mereka kumpulan lain...oleh sebab matlamat yang sama mahu ke gua Hira...kami pergilah bersama2...Jadi bila mendaki itu, 4 orang remaja itu memang teruja..maklumlah..umur muda..tenaga pun banyak lagi...adeh...rasa macam orang tua pula saya ni...so..mereka mendaki dengan pantas...
Kumpulan saya pula...jalan setapak...bergambar...jalan setapak bergambar...dan lepas tu saya rasa penat...hahahahahha...asik2 berhenti berehat. untuk makluman, ini bukan sebarang bukit ya...tangga yang disediakan itu pun hanya dibuat ala kadar.....tak sama saiz...kejap tinggi..sampai nak melangkah pon payah...kejapnya pendek2....dalam keadaan menjunan...
Siapa yang berasa penat naik bukit tonggek kt Uitm tu...itu bukan apa-apa ok...hahahaha...saya dah rasa macam nak give up...tak nak teruskan..tapi tak boleh...sebab mutawif yang ikut hanya seorang....bahaya kalau hendak biarkan saya menunggu dibawah seorang2....Ya ALLAH...memang saya rasa payah sangat...bila panjang bawah...sayup2 je nampak.....sudahlah gelap..bila pandang atas...jauhnya lagi...Ika, kak nor n kak ros tak habis2 beri saya peransang..support saya...tak nak tinggalkan saya...saya dah beberapa kali dah cakap tak nak naik dah...tapi kak nor cakap..tak apa..langkah satu satu pon tak apa..akak tak akan tinggal dhiya...
Ya...atas dorongan tak putus-putus itu, saya naik juga...mujurlah kumpulan saya ini gemar bergambar..jadi masa berehat utk saya lebih lama....hahahhahah...sebelum naik, kak nor sudah berpesan; masa naik selalunya kita akan berjumpa dengan 3 binatang...kucing, kambing dan monyet...kalau jumpa monyet; dengar kata tak berapa baik..kalau jumpa yang dua ekor lagi tu...tak ada apa2lah...
So..kami memang bertembung dengan kucing dan kambing. hmmm..mata biru lagi kambing tu..dah rasa cuak dah bila dia datang dekat...kot dia karate saya kang, mmg tercampak kat bawahlah jawabnya...heheheh...kat sini ambil gambar mmg mencabar je...kat skrin hitam legam...tak nampak apa2 langsung objek yg nak ditangkap tu...mmg gamble..so..mmg banyak foto yg kepala hilang...badan separuh...hahahhah...
Akhirnya...sampai juga saya....angin malam tu bertiup kuat..nyaman betul rasa..suasana cukup hening...dari atas..melihat cahay2 di Kota Makkah...kita rasa...Ya ALLAH....bagaimanalah keadaan Rasulullah dahulu...
Kami terpaksa menunggu sebentar kerana ada kumpulan lain berada di dalam Gua..tempat terlalu kecil jadi memang kena bergilir-gilir....Untuk sampai ke gua itu, kena turun tangga yang agak curam dan tinggi...bagi orang2 yang berkaki pendek seperti saya dan ika..memang satu cabaranlah sikit...
nasib baik ada rail dan tongkat warrant..hehehe..silap..tongkat saja...heheheh..sebenarnya tangga ni hanya setahun lebih baru siap...bayangkan sebelum ni...mcm mana agaknya orang turun naik Jabal Nur ni..ish..gayat....bila puak turki ( kalau tak salah)..beredar, kami pun masuk. Aduh sempitnya...yang kurus senanglah...hahahaha..ada kena panjat2 sikit..kena kona baring sikit sebab nak lepas batu yang besar...silap2 haribulan ada yang tak lepas ni...hmmmmm.....
Bila dah tiba di Gua Hira itu, masing2 ambil peluang sembahyang sunat...kecil sahaja ruangnya. hanya untuk 2 orang sahaja...seorang solat didepan, sorang dibelakang....
Sya beryukur kerana sampai juga ke atas...saya beryukur...ada teman2 yang banyak mendorong dan menaikkan semangat saya masa saya tengah give up...tetapi saya kesal kerana Gua Hira' ini tidak terjaga...Samalah keadaan di Arafah...tempat kita berwukuf itu, keadaan kotor..penuh sampah...padahal kalau hendak diikutkan...tempat2 seperti inilah yang perlu dijaga dengan rapi....
Perjalanan turun lebih mudah..tetapi sukar untuk ika, sebab dia pulak gayat dengan tangga..hahhaah...apa pun kami selamat tiba...pergi pukul 8 sampai di hotel pukul 12 tengah malam...beg tak kemas lagi...esok dah nak balik msia dah....saya rasa nak pitam masa turun van sebab lapar sangat. last makan masa lunch pastu mendaki pula..mmg sahaj cari penyakit..hahahaha...
Sebelum turun, kami bertembung dengan jemaah lain yang baru hendak mula mendaki...semua bertanya...jauh lagi tak..jaug lagi tak..nak dekat sampai je..hahahha..panjang je jawapan lami..jauuuuuuuuuhhhhhhhh...tapi InsyaALLAH ..kalau ada semangat dan keazaman..boleh sampai ke atas...
Walaupun sukar dan penat, tapi saya suka suasana si situ..sunyi..hening...mendamaikan...susah nak cakap..patutlah Rasullullah..memilih untuk berdiam di sana...ALLAHHU AKBAR...

No comments:

OFFER HATI BERGETAR RINDU

OFFER RM20 (sm)/ RM 25(ss)  termasuk pos throwback 🔙  novel ke 5 yang terbit pada Mac 2011. Terbit selepas hanya 7 bula...