Hati tertinggal di SANA....




Salam,

Saya mahu mencoretkan sedikit perjalanan saya menunaikan umrah 2 minggu lalu. Mungkin ceritanya sudah basi tetapi perjalanan saya ke Madinah dan Makkah tak akan pernah saya lupakan....Sehingga kini, hati saya masih tertinggal di sana....Alangkah indahnya kalau saya masih di sana....menyerah diri dan segala-galanya kepada YANG ESA dan tak perlu fikirkan apa-apa pun. Hanya beribadat semata-mata.

3 Julai 2010

Saya bersama 33 jemaah lain bertolak ke Madinah...Flight pukul 10.30 pagi. Hmmm...saya ingatkan saya boleh cool masa bersalaman dan memeluk emak, namun keluar juga air mata ni. Tiba-tiba rasa syahdu. Manalah tahu kan...kata orang, perjalanan ke Tanah Suci ni banyak ujian....
Dan saya menerima ujian pertama saya.....
Hampir 8 jam lepas tu, kami tiba di Bahrain...transit selama 4 jam. Elok2 masuk waktu zohor ( masa Bahrain), kami semua bergilir2 mahu bersolat. Tetapi sebelum tu saya ke tandas dahulu dan sesuatu berlaku yang membuatkan saya cukup hampa dan sedih....Saya period.
Keluar dari tandas, saya mmg dah nak menangis dah...Saya rasa tertampar dengan ujian yang ALLAH berikan... Dalam hati saya berkata, Ya ALLAH, Engkau sudah menjemput aku ke sini, maka permudahkanlah urusan saya. 
 mood saya merudum. Sayu saja rasa hati melihat teman2 yang lain berpusu2 pergi solat sedangkan saya ditugaskan menjaga beg semua jemaah....Aduhai...dalam hati tak henti2 saya berzikir. Saya beristighfar agar ALLAH ampunkan kesalahan saya yang saya tidak nampak....
Lepas 4 jam, jemaah menuju ke Jeddah...perjalanan selama 2 jam lebih. Dalam pada itu, macam-macamlah nasihat yang ketua rombongan berikan...bagaimana menangani orang2 Kastam Jeddah yang merumitkan...
Sampai di Jeddah,, Alhamdulillah, urusan kami semua dipermudahkan. Lepas saja mengambil beg, kami keluar menuju ke bas...Mutawif sudah sedia menunggu. Kami akan memulakan perjalanan selama 7 jam ke Madinah. Namun sebelum tu kami singgah di satu tempat untuk menunaikan solat jamak isyak n maghrib dulu. Seperti biasa saya menunggu di bas.
7 jam perjalanan...saya sekejap jaga sekejap tidur...penerangan mutawif ttg sejarah Madinah...benar2 membuatkan saya sedih..lebih2 lagi mengenangkan nanti saya mungkin tidak berpeluang menjengah Masjid Rasulullah SAW, masjid Nabawi.
Bila masuk ke kota Madinah, Mutawif memberitahu bahawa, ziarah ke masjid Nabawi akan bermula pukul 6.30 pagi. Jam ketika itu sudahpun 3 pagi....sepanjang perjalanan ke hotel saya menangis dan berdoa...meminta period saya dihentikan....sepanjang masa...hati saya berbicara...lebih2 lagi melihat sinar gemilangnya masjid Nabawi itu...Ya ALLAH...MAHA BESAR....
Roomate saya yang seramai 3 orang lagi bergegas mandi untuk mengambil peluang solat subuh berjemaah. Saya...hanya mampu memandang....Hanya ALLAH sahaja yang tahu apa yang saya rasa ketika itu....Bila ditinggalkan sendirian, saya membersihkan diri. Dan ....Kuasa ALLAH...saya bersih dari period saya...saya segera mandi dan menunaikan solat syukur di bilik. Nak menyertai solat subuh memang sudah tidak sempat, jadi saya hanay bersolat di bilik.
Dan pukul 6.30 itu, dengan dada yang lapang, jiwa yang penuh kesayuan...saya melihat Masjid Nabawi sebenar-sebenarnya di depan mata saya buat pertama kali....


p/s - bersambung nanti...hmmm..menulis n3 inipun air mata mengalir lagi...

Comments

Maryam Kamal said…
wah!
best bangettttt...

Alhamdulillah kak..
Dengan travel company manakah?
Sbb cuti bulan 3 dulu Maryam transit di Bahrain.. tapi bermalam. :)

Seronok baca n3 ni.. kuasa Allah, ada di mana2.. :)

Hati Maryam pun tak balik2 lagi.. Tertinggal kat Masjidil Haram..

Mekah.. lagi best... ohh! :)
dhiya zafira said…
salam Maryam...

Akak pergi dengan Andalusia...
MmG...kat sana mmg kita akan melihat kebesaran Allah di mana2...kita akan jadi lebih redha..lebh sabar...lebih segala-galanya..pendek kata sikap kita berubah juga bila di sana...

Ya...akak masih rindukan mekah n madinah...

Popular posts from this blog

PRE ORDER ~ JAUH KAU PERGI

SAYA RASA NAK BAKAR PEJABAT POS Kamunting

mutiara kata sasterawan negara