tentang ayah

Salam...
Sehari dua ni aku rasa runsing dan bimbang. buat kali ke 4 dalam masa beberapa bulan, ayah masuk hospital lagi. Aku tak tahu sama ada penyakit lama ayah berulang tetapi hendak tak hendak aku tak dapat nafikan kemungkinan itu yang berlaku. setelah genap 2 bulan selepas operation, ayah masih lemah. kadang2 ayah bangun menyapu laman. kadang2 ayah subuh di surau seperti mana yang dilakukan sebelum sakit dulu. dalam sekelip mata ayah sihat dan dalam sekelip mata juga ayah terbaring di tilam. pertama kali ayah pergi surau, kami adik beradik memanjat kesyukuran. hari ke 2 ayah dah terima surat perlantikan kembali sebagai imam. ayah kata masakan dia mampu memimpin jemaah untuk solat dengan keadaannya yang lemah. setakat 2 rakaat dia masih mampu berjemaah. selebihnya ayah buat dirumah. lagipun, ayah kata dia tidak boleh jadi imam selagi sembahyang yang tertinggal sepanjang masa sakit dulu tidak habis diganti.
Hati aku sebak masa pertama kali ayah dapat solat dengan sempurna. ayah menangis. mungkin kerana bersyukur. mungkin kerana insaf dengan keadaan diri. mungkin kerana masih dapat peluang sujud padaNYA.
Dan buat kesekian kalinya kami adik beradik berumahtangga di hospital. bergilir datang menjaga ayah. Doktor pernah kata, kanser tetap kekal dalam badan ayah. ayah terlalu lemah untuk dibedah lagi. terlalu lemah untuk menjalani chemo dan radioterapi. doktor pernah cakap, biarlah ayah hidup dengan happy. jangan bagi ayah susah hati. hmmmmmmmm....
Mati itu kenyataan. Mati itu pasti. tiada seorang pun dapat melarikan diri. tetapi sakit bukan jaminan hayat seseorang itu tidak lama. sihat bukan bermakna akan sihat selamanya. Aku yakin, ajal maut ditangan ALLAH. doktor boleh kata ayah tak akan sembuh. doktor boleh kata apa-apa sahaja tetapi aku yakin dengan KETENTUANNYA...aku redha.

Comments

karl Firdaus said…
Tawakal, Una doakan kesejahteraan buat ayah Violet .......panjatkan doa banyak2 ... kata orang kita merancang DIA yang menentukan . Una kagum yang Violet bersikap positif , itulah sebaik baiknya .
Betul kata doktor , bukan saja sakit cancer, sakit lain juga harus happy happy . Janganlah susahkan hatinya .

Violet jangan susah hati sangat tau ..........nanti dah tak manis lagi...
©Nur Raina said…
Berdoalah. Doktor hanya manusia. Sains adalah ilmu ciptaan Allah. Perihal hidup mati seorang manusia terletak di tanganNya. Jangan bersedih kerana memang itu lumrah hidup. Bahagiakan ayahanda selagi kudrat masih ada. Akak akan turut mendoakan ayahandamu, Violet. Amin.
violet said…
Una...dan opah de,
itulah yang saya cuba lakukan. agar semangat dan ketabahan ini tak akan goyah...
terima kasih kerana sudi mendoakan kesihatan ayah...sememangnya saat ini kami sekeluarga amat2 memerlukannya....

Popular posts from this blog

SAYA RASA NAK BAKAR PEJABAT POS Kamunting

mutiara kata sasterawan negara

PRE ORDER ~ JAUH KAU PERGI