menjengah kembali....

Assalamualaikum,

Hari ni berlalu agak slow sikit bagi aku. ntah mengapa tiba-tiba sakit kepala aku datang menjengah. selalunya bila sakit aku telan pil and restkan mata sekejap. tapi bila dah posa ni...aku hanya lelap seketika untuk mengurangkan kesakitan. dah lebih 2 minggu aku tak sakit kepala. adakah mungkin panggilan dari seseorang yang aku terima pagi tadi menyebabkan sakit kepalaku datang? hmmm...boleh jadi juga. aku tak nak cerita tentang perkara ini. alamat bertambah nak meletuplah kepala ku.

aku nak kembali kepada memori lama. cewah...biasalah bila bulan posa n nak dekat raya ni selalunya memang melankolik sket.sebelum aku duduk di taiping, aku pernah menetap di sarawak dan negeri sembilan. masa di sarawak selama 3 tahun memang kami tak pernah balik. yang balik cuma ayah seorang. aku duduk di kem penrissen, so bila hari raya je memang meriah. selalunya komuniti dari semenanjung akan berkumpul. masing2 akan buat rumah terbuka. rumah aku memang setiap tahun buat rumah terbuka. anak buah ayah aku akan datang dengan family masing-masing. memang rumah kami akan penuh dengan member2 ayah n mak. seronok memang seronok. di samping dapat kawan, aku juga dapat kumpul duit raya.

di sarawak, apa yang aku perasan, mereka tidak banyak menyediakan juadah berbentuk biskut raya tetapi lebih banyak kepada kek. terutamanya kek lapis. fuh...dalam menaip ni meleleh air liur aku mengenangkan kesedapan kek lapis sarawak ni. aku pernah beraya umah kawan aku yang maknya pandai membuat kek lapis ni. sampai licin aku n adik beradik aku makan. kuih lain memang tak pandang. dok asyik capai kek lapis je...heheh...agaknya mak kawan aku pun takut nak hidang banyak2.

Bila aku tinggal di N9 pula selalunya kami akan bertolak selepas berbuka. ayah lebih suka berjalan waktu malam. lebih sejuk katanya. memng betul pun. jarak antara n9 dan p.pinang bukannya dekat. selalunya bila time nak balik raya, 2 orang kakak aku terpaksa menaiki bas. 9 orang memang tak cukup satu kereta. tapi bas yang mereka naik disediakan oleh pihak tentera. so, tiada masalah.
selalunya akulah yang akan menemani ayah bersembang waktu malam. adik2 aku yang lain selalunya akan terbongkang. aku akan bergilir2 dengan mak melayan ayah bercakap untuk hilangkan rasa ngantuk. yang aku sellau ingat pukul 3 atau 4 pagi kami akan tiba di changkat jering. selalunya kami akan singgah di kedai makan untuk bersahur. hehe itulah peluang aku n adik2 nak pau ayah. selalunya ayah kalau drive ke mana-mana dia memang tidak suka singgah. straight je. kalau mak tak minta berhenti menang tak akan berhenti. tapi sekarang ni makin senang nak pau ayah. tak minta berenti pun dia boleh ajak makan kat mana-mana. tu yang best tu.

walaupun banyak perkara yang berubah, tapi perasaan menanti hari raya itu memang sama. rasa tak sabar. rasa seronok memanti saat takbir bergema. menunaikan sembahyang terakwih dan raya bersama2 keluarga. lebih bermakna lagi kalau ayah aku yang mengimamkan sembahyang. rasa bangga usah dicakap. hhihihi...aku dah janji dengan adik bongsu, kalau boleh nak cukupkan solat terawih dengan dia. moga-moga tercapai....




Comments

Popular posts from this blog

SAYA RASA NAK BAKAR PEJABAT POS Kamunting

Pre Order DIBUKA SEKARANG - HAQ II

mutiara kata sasterawan negara