corat coret

Segala macam maklumat yang aku kumpul untuk menulis RINDU BELUM BERHENTI.


Aku teringin untuk menulis watak hero yang pandai bertukang.(kiri) tetapi sehingga sekarang masih belum ada. tetapi gambarnya juga sudah aku simpan. hahahah

Inilah lelaki yang kerap kali aku lihat apabila menulis watak Izz Karami@ Zack dalam RBB. Aku tidak kenal siapa dia. Aku menyimpan gambar ini dari tahun 2000 melalui kalender yang aku dapat semasa membeli t shirt. Gambar ini aku simpan rapi kerana aku memang berniat untuk menulis tentang watak hero yg pandai bermain senjata. kebetulan lelaki ini juga sedang memegang senjata. apamacam? hehehhe
Salam....
Semalam aku diserang rasa mengantuk yang keterlaluan. pukul 10 aku dah naik atas katil namun puas aku memejamkan mata namun mata ni tetap tidak mahu lelap. Hati memandang sahaja laptop tapi keinginan untuk menulis malam itu zero. Alahai nampak gaya kalau begini hasrat hati nak sudahkan mss dalam bulan Disember ni jugak tidak kesampaian. huhuhuu...

Oleh kerana mata tak mahu lelap aku mengambil keputusan membelek-belek segala khazanah yang aku simpan sepanjang aku menulis RINDU BELUM BERHENTI. oh dah berabuk kotak biru aku tu. iyalah tersimpan bawah katil. fail-fail n maklumat KUDAMBA BAHAGIA dan RBB memang aku simpan sebagai kenang-kenangan. Ialah macam semalam semasa membelek2, terkenang zaman kepayahan membuat kajian mengenai cerita dan yang penting sekali watak. heheheh...subjek favourite aku tu.
Setengah penulis suka mengambarkan karakter hero n heroinnya seperti bintang filem. Aku tidak suka dengan pendekatan itu sebenarnya. Sebab jika sesuatu karekter itu mengambarkan wajah pelakon yang aku kureng gemari jadi minat untuk membaca akan hilang. jadi kalau boleh aku akan elakkan cara ini. namun aku tidak menghalang jikalau ada mana-mana penulis menggemari cara ini. ya...masing-masing punya pendapat dan prinsip tersendiri. Apabila disuruh memandang keluar ada yang melihat langit. ada yang melihat tanah dan ada juga yang tidak nampak apa-apa. jadi masakan boleh aku merasa tidak puas hati sekiranya insan lain tidak melihat apa yang aku lihat kan...
Sebenarnya aku juga menggunakan pelakon2 kegemaran aku sebagai rujukan untuk watak dan perwatakan. cuma aku tidak nyatakan secara direct di dalam novel. Dalam KUDAMBA BAHAGIA aku mengambarkan Julia Ormond yang melakonkan watak Susannah Fincannon Ludlow dalam cerita LEGENDS OF THE FALL semasa menulis watak Alia. ( Aku bukan gambarkan bentuk wajah ya, aku cuma gambarkan karekter, cara lakonan, cara tangisan dan cara dia bercakap). Kalau anda turun meminati pelakon ini, anda akan tahu apa yang aku maksudkan.
Watak Adni dalam RBB pula aku aku tulis apabila melihat lakonan Julia Roberts dalam Erin Brokovich dan Jennifer Garner sebagai Sidney Bristow dalam siri ALIAS. walaupun Adni tak seganas dan selincah sidney namun aku pinjam sedikit ketegasan, tekad dan keazaman dua watak ini.
Untuk novel seterusnya, siapa agaknya watak aku ya...hmmmm....

Comments

Popular posts from this blog

SAYA RASA NAK BAKAR PEJABAT POS Kamunting

mutiara kata sasterawan negara

PRE ORDER ~ JAUH KAU PERGI