Wednesday, February 04, 2009

cuti2 malaysia - Cameron Highland













Salam...
Minggu lepas aku bersama keluarga bercuti ke Cameron. Niat aku hendak membawa emak ke sana. iyalah emak ni kira hantu bunga. so...bila kami adik beradik bercadang nak bawak dia ke sana...emak dah tersenyum sampai ke telinga.
Aku dan emak belum pernah sampai ke sini. Dan harapan aku semasa dalam perjalanan hanyalah yang indah2 sahaja. Aku mengharapkan pemandangan yang indah2 dan tenang seperti yang aku pernah lihat di tv dan baca di dalam buku. Namun sebaik sahaja tiba di Kampung Raja( aku ikut Simpang pulai), tringkap, terla, dan brinchang, harapan yang menggunung jatuh merudum. hampir sejam lebih kami terperangkap dalam kesesakan lalu lintas sedangkan aku tahu jarak perjalanan satu tempat ke satu tempat yang lain tidaklah jauh mana.
Emak sampai mengadu suruh patah balik sahaja. namun aku kata dah alang2 sampai mesti teruskan.(heheheh mak memang pantang berjalan dalam keadaan jem). sampai kat apartment di tanah rata dalam pukul 11 lebih. mujur senang nak cari. kami mengambil kesempatan untuk berehat sebelum memulakan perjalanan selepas solat zohor.
Perjalanan pertama kami mencari tempat bunga. senyum mak semakin mekar. masa ni hujan turun dengan lebatnya. namun memikirkan kami ni orang taiping, jadi hujan tidaklah menjadi masalah yang besar. selepas itu kamu bergerak ke kea farm pula. emak kata...emak boleh bangkrap kalau datang ke cameron ni. semua pokok bunga emak hendak beli. aku ikutkan saja asal mak gembira.
Apa yang kekal dalam ingatan aku ialah pengalaman memandu ke sini. setiap seminit aku bagaikan diserang sakit jantung dengan ragam pemandu-pemandu yang tidak memikirkan keselamatan pemandu lain. sudahnya semasa perjalanan balik, adik lelaki aku pula yang mengambil alih. memandu memasuki ladang teh Boh juga satu dugaan. huhuhu...jantung aku rasa nak putus setiap kali kereta bertembung dengan kenderaan lain. dan mujurlah bukan aku yang duduk di kerusi pemandu.
Apa-apa pun, aku seronok kerana hajat nak membawa emak berjalan tercapai juga.

No comments:

OFFER HATI BERGETAR RINDU

OFFER RM20 (sm)/ RM 25(ss)  termasuk pos throwback 🔙  novel ke 5 yang terbit pada Mac 2011. Terbit selepas hanya 7 bula...