kemaafan

salam...

Kata Dr. Fadzillah Kamsah, setiap malam sebelum tidur, kita mesti berdoa dan memaafkan semua insan yang bersalah terhadap kita. Tak kira walau betapa besar sekalipun kesalahan itu, kita harus memaafkan. Berapa orang dari kita yang berbuat begini setiap malam? Berapa ramai dari anda yang boleh memaafkan seseorang walaupun kadang kala kesalahannya memang tidak masuk akal dan tidak boleh diterima? berapa ramai yang benar-benar ikhlas. Ya 'aku maafkan kau'. memang mudah sangat untuk dilafazkan tetapi adakah anda benar2 maksudkannya?
Maaf antara perkataan paling sukar untuk diluahkan. begitu juga dengan aku sayang padamu dan aku memerlukan bantuanmu. Ya, 3 perkataan ini merupakan antara ayat yang paling sukar diluahkan. Adakah anda setuju? mungkin ada yang menyatakan apa yang payahnya untuk mengucapkan kata-kata di atas. memang tidak dapat dinafikan cakap memang senang. pokok pangkalnya berbalik kepada perkara di atas, adakah anda benar-benar maksudkannya?
Aku ada berbuat salah pada seorang rakan 2 tahun dulu. Kesalahan apa aku sendiri tidak pasti kerana satu hari dia tiba-tiba berhenti bercakap dengan aku. kami masih keluar minum dan makan tengah hari bersama. masih pergi sembahyang bersama tetapi kami tidak bercakap. Aku yang kenal sangat dengan perangainya hanya buat tidak tahu kerana aku anggap itu perkara biasa.
perangainya agak pelik bagi pendapat aku. bila dia tidak menyukai seseorang, bila dia marah dengan seseorang dia tidak akan bercakap dengan orang itu. Bagi kami yang kenal perangainya cuba tidak menaikkan darahnya selalu. aku n kawan2 lain menjadi begitu berhati agar dia tidak marah. kadang kdang perangainya memang melelahkan tetapi mengenangkan dia kawan...aku hanya bersabar. secara realitinya dia sudah tidak bertegur sapa dengan abangnya sendiri. hampir 12 tahun tidak bercakap walaupun serumah. Dia tidak bercakap dengan ayahnya kecuali benr-benar perlu sahaja. dia berhenti bercakap dengan 2 orang kawan yang amat rapat dengannya hanya kerana mereka tersalah gurau. peristiwa berlaku tahun 2003 dan sehingga sekrang dia masih tidak bertegur sapa.
kuat benar dendam insan ini. Aku sendiri tidak tahu kenapa begitu keras hatinya. Bila dia berhenti bercakap dengan aku...aku jadi marah. aku tak puas hati. apa yang menyebabkan dia buat begini pada aku. aku bersemuka dengan dia. aku tanya apa salah aku. dia dengan muka selamba diam sahaja. dia singkirkan aku macam tu saja. bertahun kawan just like that...sekelip mata....Aku paksa dia cakap juga apa salah aku n at last dia cakap. dia kecil hati dengan sesuatu yang aku cakap. ok..aku akui mulut aku ni kadang kala memang suka mendatangkan masalah pada tuannya tapi....entahlah. Aku minta maaf. tapi dia diam. aku tanya tak akan nak terus macam ni? kau tak cakap dengan aku sampai bila2? dia cebik bibir. hahha..aku pun ada ego sendiri. dah minta maaf tapi orang tak nak maafkan...lantaklah..
Aku cerita dengan kakak aku...dia pun sama terkejut. iyalah dia tahu aku berkawan rapat dengan insan ini. secara automatik dia backing aku...dia kata kalau dengan family dia pun dia boleh buat, apatah lagi dengan aku ni.
pergaduhan kami turut memberi kesan pada kawan2. pergi kerja pun dah tak seronok lagi. masing2 serba salah mcm mana nak pulihkan keadaan. aku pernah cakap...kau tak cakap dengan aku ok..tak kawan dengan aku ok..tapi bab kerja kau jangan main2. aku dengan dia satu unit so..bayangkan betapa sukarnya kena berdepan dengan dia setiap hari...
beberapa bulan tu aku memang marah. Aku rasa aku tak berhak diperlakukan begini. aku rasa betul2 tak adil. aku rasa tak tenang. tiba-tiba masa aku dengar ceramah Dr. Fazilah ni aku macam tersentap sikit. kata-kata dia memang menusuk. aku macam baru tersedar. kenapa aku perlu kisahkan dia lagi. kenapa ku perlu nak marah2. kalau aku tak maafkan dia, sampai bila2 pun fikiran aku tak akan tenang. sampai bila2 pun aku akan teringat. Jadi, malam itu, atas katil, sebelum tidur aku kata..."...., aku maafkan kau. aku benar2 maafkan apa yang kau dah buat apa aku." Malam itu aku tidur lena.
Sehingga kini aku dengan dia masih tidak bercakap tetapi aku jadi tenang. Aku boleh bercakap tentang dia tanpa rasa marah. Aku boleh pandang dia tanpa rasa benci. Aku boleh segala-galanya kerana aku dah maafkan dia. aku maafkan dia dengan sepenuh hati aku.

Comments

Popular posts from this blog

SAYA RASA NAK BAKAR PEJABAT POS Kamunting

PRE ORDER ~ JAUH KAU PERGI

mutiara kata sasterawan negara