Monday, February 14, 2011

Jika masih ada...

Salam...


Saya tidak pernah menyambut valentine. Dan sepanjang hidup ini pun tidak pernah terfikir untuk menyambut perayaan yang sememangnya diharamkan untuk disambut ini. Tetapi tarikh 14 Februari ini sememangnya saya tunggu saban tahun kerana hari ini adalah hari lahir arwah ayah saya. Tahun ini kira sudah tahun ke 4, saya dan keluarga tidak pernah lagi merayakan hari ini. Tuan yang hendak diraikan juga sudah tidak ada di dunia ini. Kalau ayah masih ada...tahun ini usia ayah akan menginjak 60 tahun. 60 tahun...pasti rambut ayah sudah memutih dengan uban..mata ayah mungkin menjadi semakin rabun namun saya tahu minat membaca ayah tetap tidak akan pudar. Minat yang diturunkan kepada kami adik beradik.
Pagi tadi..saya dan emak ke pusara ayah. Kalau dulu kami menyambut hari lahir ini dengan memberi hadiah kepada ayah..kalau tidak pun sekurang-kurangnya kami akan membawa ayah makan di luar, namun kini...semenjak 4 tahun yang lalu...kami hanya mampu menghadiahkan doa dan rasa rindu yang tidak terkira kepada ayah. Ya..saat-saat begini...segalanya menjadi tidak penting...selain dari doa yang dititipkan tanda ingatan kami tidak pernah mati terhadap ayah.
Bagaikan rutin...saya pasti akan berkata kepada emak.." Mak...hari ni birthday ayah..." Mak hanya mengiakan sahaja. Saya tahu emak tidak akan lupa..tiada siapa pun antara kami yang lupa...namun tetap juga mahu menyebut kepada sesama sendiri. Hari ini ingatan terhadap ayah begitu kuat sekali...
Banyak yang hendak dikongsikan dengan ayah namun saya tahu..saya dan keluarga sudah tidak mendapat peluang itu lagi..Al-Fatihah...Moga Ayah tenang di sana...

2 comments:

athirah said...

al-fatihah ...

dhiya zafira said...

Terima kasih kerana sudi mendoakan

OFFER HATI BERGETAR RINDU

OFFER RM20 (sm)/ RM 25(ss)  termasuk pos throwback 🔙  novel ke 5 yang terbit pada Mac 2011. Terbit selepas hanya 7 bula...