dekat di hati

Salam....
Raya kedua aku bawa emak ke Pahang. Sebenarnya tak terlintas langsung untuk aku sana..Pahang bagi aku negeri yang sangat jauh dan meletihkan. Kali terakhir aku ke Pahang adalah 5 tahun lepas...itu pun sebab adik aku berkahwin dengan orang Jerantut. Walaupun aku tahu..Pahang itu tidaklah sejauh mana dan dalam semenanjung juga namun apabila kampung aku hanya 45 minit sahaja dr rumah wpon di Bukit Mertajam (berlainan negeri)....jadi untuk melawat saudara mara di Pahang memanglah bukan satu 'aktiviti' yang menyeronokkan. Apatahlagi dengan perjalanan yang tidak pernah dirancang ini.
Emak mempunyai kakak ipar di Pahang dan seorang abangnya di Johor. Arwah abang emak meninggal di Pahang setelah beberapa tahun tidak bertemu emak. Masa arwah abah ( gelaran pak ngah aku) meninggal..itulah pertama kali aku menjejakkan kaki ke Pahang...sekitar usia aku 16 tahun.
Tapi untuk hari itu...aku membawa juga emak ke Pahang. Anak saudara emak yg juga sepupu aku, terkena serangan jantung dan dimasukkan ke icu. Walaupun jarak yang jauh tetapi emak tetap rapat dengan kakak ipar dan anak2 saudaranya. Aku juga rapat dengan sepupu2 aku di belah Pahang ini. Walaupun jauh di mata...tidak semestinya mereka ini jauh di hati. Mujurlah masing2 bekerja di Shah Alam dan Kuala lumpur..jadi selalu jugalah kami berjumpa walaupun tidak menjengah negeri Pahang.
Kali terakhir pergi..aku duduk di belakang. Arwah ayah yang memandu. Kali ini aku yang menjadi pemandu. Melilau jugak mencari Pusat bandar jengka..Nasib baik ada signboard...aku memang betul2 mengharapkan tanda arah jalan. Masa pergi aku ikut batang kali..8 jam perjalanan sebelum aku sampai di rumah mak ngah. Elok lepas bersalam dengan semua orang, aku cari bantal...kepala aku mcm nak pecah...pening n panas...dapat tidur beberapa jam barulah kepala aku ringan sikit.
Esoknya aku ke Temerloh. Sepupu aku dimasukkan ke Hospital sana. Sudahlah hanya 2 orang sahaja dibenarkan masuk...dengan ahli keluarga yang ramai, kami terpaksa bergilir2...kesempatan untuk menziarah sepupu dengan lebih lama pun dicemburu masa dan keadaan. Syukur Alhamdulillah..masa kami sampai tu...dia sudah dikeluarkan dari unit icu dan diletakkan di bahagian ccu.
Seperti biasa...masuk hospital ini menyebabkan ingatan pada ayah aku semakin kuat...bertambah lagi dengan mesin2 yang berselirat dengan wayar penuh di dada sepupu aku tu. Tapi mujur aku dapat tahan..
Lepas 2 hari di sana, aku balik semula ke Taiping. Kalau semasa pergi aku mengambil masa kira2 8 jam..masa balik ni pula aku berjaya singkatkan pada 6 jam...fuh...tiba2 aku terfikir..tak adalah jauh sangat Pahang ni...
Balik tu..aku berbincang dengan adik beradik yang lain..hujung tahun ni masa cuti sekolah...aku nak bawak emak ke Johor pula...Kalau pak lang tak berapa sihat untuk berjalan jauh...biarlah kami yang muda2 ni melawat dia di sana pula...Kesian juga dengan emak...Dari 9 adik beradik..hanya ada 2 abangnya sahaja yang tinggal....mudah-mudahan ALLAH mempermudahkan rancangan kami ini...Aminnn...
p/s - Kawan2 yang aku jejaki berjaya aku temui...Walaupun tidak kesemuanya, namun aku cukup berpuas hati...Memang aku seronok tak terkata....

Comments

Selamat Datang Ke Pahang :) ...mmg rasa jauh tapi klau sentiasa dtg mesti dekat je dhiya ...
dhiya zafira said…
eya...

masa pergi tu memang rasa jauh..tapi la ni dah ok dah...dah rasa biasa2 je...heheheh.sebab dah merasa drive sendiri kan...

Popular posts from this blog

SAYA RASA NAK BAKAR PEJABAT POS Kamunting

Pre Order DIBUKA SEKARANG - HAQ II

mutiara kata sasterawan negara