jauh di mata

Salam....

Cerita Hari raya aku biasa-biasa sahaja. Zaman kanak2 aku yang gemar bertandang ke rumah jiran atas tiket untuk mendapatkan duit raya telah lama berakhir. Sejujurnya hari raya, aku akan pulang ke kampung menjenguk tok dan saudara mara di kampung. Tahun ni rumah aku agak meriah dengan kehadiran jiran dan sahabat handai ahli keluarga aku yang lain.
Kali ini juga aku bertemu semula dengan rakan sekelas aku semasa bersekolah di Sarawak dahulu. Kali terakhir kami berjumpa pada tahun 1995, apabila dia datang ke rumah aku di Negeri 9.
Terima kasih kepada facebook yang berjaya menemukan kami semula setelah lebih 14 tahun berpisah. Semasa di Sarawak, dia adalah salah seorang teman aku yang paling rapat. Di dorm kalau tidak katil kami bersebelah, dia akan duduk di katil atas kalau kami mendapat katil double decker.
Kami rapat juga mungkin kerana kami hanyalah beberapa kelompok kecil pelajar dari semenanjung. Mungkin juga kerana kami tinggal di tempat yang sama, iaitu di Kem Penrissen, Kuching kerana kedua ayah kami tentera. Antara 6 atau 7 orang pelajar semenanjung di seluruh tingkatan kami, aku hanya dapat menjejaki dia seorang sahaja. Antara kami, aku orang keempat yang berpindah ke semenanjung dahulu sebelum temanku ini.
Aku dahulu rajin juga menulis surat atau telefon kepada kawan Sarawak aku yang lain, tetapi selalunya bila aku sahaja yang bersungguh untuk menelefon..lama kelamaan kebiasan yang sering aku lakukan terhenti begitu sahaja. Kadang2 aku rasa sedih juga sebab zaman aku dahulu tiada telefon bimbit digunakan. emel jauh sekali, malah hendak guna komputer pun masih tidak tahu butang on nya di mana. Cara perhubungan yang popular digunakan pada masa itu adalah dengan menulis surat. Tetapi sudah tersurat, aku mendapat kawan yang memang semuanya tidak suka menulis surat. Lalu hubungan yang selama 3 tahun itu terputus juga.
Masa kat Uitm aku berjumpa dengan seorang rakan sekelas aku. Kami bertembung di bus stop depan menara. Kalau di Sarawak dahulu dia adalah antara kawan lelaki aku yang paling rapat ( di Sarawak..aku lebih selesa berkawan rapat dengan student lelaki), tapi hari itu kami seolah-oleh baru kenal. Kalau dulu aku boleh bertepuk tampar dengan dia...tapi hari itu kami bercakap dengan nada yang sopan dan malu-malu. Entahlah...mungkin seperti kawan aku pernah berkata...aku sudah mula menjadi perempuan...( kalau dulu aku memang kasar...dlm erti kata lain tomboy)...mungkinkah aku berubah?
Di Taiping ini, aku tidak mempunyai kawan. Kawan2 aku adalah kawan sekerja aku. Selain dari mereka aku memang tidak mempunyai kawan yang lain. Aku bersekolah dari darjah 1 hingga drjah 5 dan kemudiannya aku berpindah ke Sarawak. Di Sarawak aku bertemu teman yang baru. 3 tahun selepas itu aku menetap di Negeri 9 Sehingga aku tingkatan 6. Aku turut mendapat teman yang baru. Aku kembali semula ke Taiping sebelum ke Uitm Shah Alam. Bertemu juga teman yang baru. Aku menjalani Praktikal di MPSP...Dapat lagi teman. Bekerja sementara di Watson Puchong..sebelum ke Library UPSI. Hmmm...kalau diikutkan jumlah kawan yang aku ada memang ramai tapi yang kekal sehingga sekarang hanya beberapa orang sahaja. Di mana silapnya? Keadaan yang menjadikan begitu atau sememangnya aku tidak pandai berkawan sebenarnya? Memang sedih bila difikirkan balik apa yang berlaku, tapi apa yang boleh aku lakukan.....
p/s - Aku mencari teman2 yang bernama FARIDAH ABD RAZAK( terakhir duduk di Taman Lela taiping tapi ayahnya askar..jadi tidak dapat dikesan), ZAINIAH AINI MOHD ( selepas Sarawak, dia bersekolah di SMKA TUANKU AMPUAN AFZAN, PAHANG, duduk di Kl), MOHD SHAH ARFIZAN MOHD YUSOF ( dia masih di Sarawak bila aku pindah, tetapi kampungnya di Kg. Kelemak Melaka), SITI MARIAM BT MOKHTAR ( SHAH ALAM), LOH GEE WAN ( PD) Nita Edama, Julia Joni, Absah Jelani( Abby) - Kawan di Sarawak. Sesiapa yg kenal mereka...tolong ya...

Comments

Eny Yusof said…
Salam.

Mardhiyah ye. Saya ni Zainiah Aini. Saje-saje type nama sendiri sekali terjumpa blog ni.

This is my emel; enyyusof78@gmail.com. Rajin-rajinlah hantar emel ye.

Wah tak sangka boleh jumpa kan.
dhiya zafira said…
Salam....

dah berbual pun kita ya...seronok bersembang dengan kawan2 lama ni...apa pun insyaallah nanti kita jumpa tau...

Popular posts from this blog

PRE ORDER ~ JAUH KAU PERGI

SAYA RASA NAK BAKAR PEJABAT POS Kamunting

mutiara kata sasterawan negara