Thursday, August 06, 2009

cerita semalam

Salam...

Semalam aku cuti temankan adik hadiri temuduga untuk posting tempat mengajar. Waktu temuduga jam 8 pagi di Pusat kegiatan guru Sk Manjoi 2 Ipoh. Jadi pukul 6.15 kami dah keluar rumah. Perjalanan lancar tapi bila masuk ke area pusat bandaraya Ipoh..kenderaan bergerak macam semut. Masa tinggal 20 minit je lagi sebelum pukul 8. Aku bersyukur sangat2 sebab sebelum tu aku dah survey dulu di mana letaknya PKG sekolah tu. Almaklumlah..aku pernah sesat di Ipoh dan terlewat sampai untuk interview aku sendiri dan aku tak naklah pulak kejadian yang sama berulang kepada adik aku. Tak dapat aku nak bayangkan kalau masa tinggal 20 minit lagi dan aku tersesat menjadi tempat. Memang nayalah jawabnya.
Lepas turunkan adik dan kawannya, aku cari kedai makan. Lepas perkena roti canai n teh aku kembali balik ke sekolah. Aku cadangnya nak menunggu saja di situ. Malas nak bergerak ke mana2. lagipun waktu masih terlalu awal..kedai pun banyak yang belum bukak lagi. Tengah leka baca paper adik aku mesej kata dia baru selesai ujian bertulis iNSAK. Lepas tu baru temuduga akan diadakan.
Aku siap bawak laptop in case kalau aku bosan,boleh layan cd..tapi cahaya terang sangat...skrin tak nampak apa..buat potong stim aje..dahlah...wifi baik punya kat sekolah tu tapi apa pun tak boleh buat. Lepas tu Sarah mesej lagi kata dia nombor ke 23. dan interview baru bermula...masa tu dah jam 11 pagi. Aku dah separuh masak dalam kereta. Tgk mak ayah budak2 lain pun sama je macam keadaan aku. berkipas sana sini. Masing2 punyalah sabar menunggu hingga anak2 selesai.
Bila dah tak tahan sangat, aku mesej sarah kata aku nak jenjalan dulu. atleast boleh pergi Ipoh Parade ke..jaya jusco ke. Mana2 sajalah asalkan tempat beraircond. OTW..aku jumpa Ipoh parade dulu so aku lepak sana. tapi tempat ni tak sebest kat macam Jaya jusco. tak banyak kedai menjadi pilihan. Lepak kat popular..konon2nya nak tgk buku sendiri hampeh takde buku aku (buku lama le).
Tengah jenjalan tu kat bahagian foyer ada promosi thai massage. Aku berminat jugak nak cuba tapi malu sebab dia buat dalam keadaan terbuka...tapi bila tgk dia buat dekat sorang pompuan melayu tu aku tanpa buang masa terus join..hahha..promosi untuk urutan kaki atau tangan, leher dan kepala setengah jam rm 25. whole body sejam rm35. Aku ambil whole body sebab dah alang2 kan..
Bila time dia urut kaki tu bestnya...nak terlelap je aku...tapi malu2 jugak sebab bila pengunjung melayu tgk aku selamba je mengurut, depa akan berhenti dan melihat sekejap. Yelah..kebanyakkan customer dia banyak chinese. Ala..lagipun aku tetap berpakaian lengkap...pakai tudung lagi..(pandai2lah orang tu nak mengurut ek..)...bukannya macam mengurut kat spa tu yang kena tanggal segala. hahahahah...
Yang penting...urutan dia memang syiok...rasa ringan je badan lepas tu..Last2 Sarah call dalam pukul 3 kata dia dah sudah. fuh...dekat 8 jam aku menunggu dia...dahlah masa nak pergi ke sekolah tu aku sesat balik. berpusing2 aku mencari jalan..nasib baik aku jumpa. Masa drive nak balik tu..sarah dah terbongkang dalam kereta. nak qada tido dia yang selama ni tak nyenyak sebab risaukan temuduga ni. dia siap tanya aku lagi ngantuk ke tidak...abis aku nak jawab apa? cakaplah tak...kalau aku jawab ya karang dia nak memandu ke...?nanti aku pulak yang takleh tido...ahahhaha

p/s - masa kat sekolah tu ramai mak ayah yang menunggu anak2 depa. Aku teringat dulu masa arwah ayah dan mak yang begitu setia menunggu aku setiap kali aku menghadiri temuduga. Kadang2 mak bawak bekal lagi bila tiba time lunch.walaupun menunggu berjam2, ayah dan mak tak pernah mengeluh walau sekali pun. Kalau ayah masih ada...aku yakin ayah juga yang akan menunggu Sarah kali ini, namun aku yang mengambil tanggungjawab itu sekarang.

No comments:

OFFER HATI BERGETAR RINDU

OFFER RM20 (sm)/ RM 25(ss)  termasuk pos throwback 🔙  novel ke 5 yang terbit pada Mac 2011. Terbit selepas hanya 7 bula...