Posts

Showing posts from October, 2006
Hari ini sudah hari ke 26 kita berpuasa. tinggal tak berapa hari lagi kita akan menyambut kedatangan Syawal. buat masa ni kaum ibulah yang paling sibuk di dapur. memenuhkan mana-mana kotak biskut yang masih kosong. maklumlah, bila anak-anak balik nanti, mesti hendak dibekalkan setin dua. paling tidak pun, satu tupperware penuh mensti menjadi bekal. Aku tak tahu sama ada masih ramai lagi kaum ibu atau wanita yang masih rajin ke dapur membuatkan biskut sendiri. mungkin ada namun aku yakin bilangannya tidak banyak seperti dahulu. kebanyakkan lebih suka kepada kuih tunjuk2. aku akui, aku tergolong dalam golongan ini. bukan apa, nak memasak memang tak pandai. nak harapkan mak....mak pun tak berapa nak larat. ditambah lagi sepupu aku memang berniaga biskut raya. jadi setiap tahun mak akan menempah pada dia. kami anak-anak ni sediakan duit jerlah....hihihi. baru2 ni aku ngan parent pergi ke umah akak aku kat alor setar. masa balik tu singgah sekejap kak umah sepupu aku tu. namanya manja. ni 1…

lama menyepi???

Beberapa ari ini aku selalu mendapat sms dari kawan-kawan aku. 1st question yang selalunya depa dok tanya ialah kenapa aku menyepikan diri. bila seorang yang bertanya mungkin aku boleh mengata tidak namun bila beberapa orang, aku jadi termangu sendiri. agaknya memang betul kut aku menyepikan diri. walaupun aku tidak berniat untuk berbuat demikian tetapi kadang kala keadaan tidak membenarkan aku bertanya kabar walaupun untuk seketika dan walaupun hati ini begitu meronta-ronta. Semenjak bekerja di tempat baru ni, memang aku agak menyepi. dunia aku di tempat kerja dan umah aku sendiri. aku tidak ke mana-mana. kalau keluar pun aku pergi beli kuih muih di pasar ramadhan. itupun dalam taman perumahan aku jugak. bertambah pula buat masa ni kat ofis tak ada internet connection, so aku memang terasa jauh. kalau ak berhubung dengan kekawan pun kena tunggu aku balik keje. sometimes tension jugak dengan keadaan aku ni. kalau dulu 8 jam bekerja selama 8 jamlah aku boleh online. biasalah kerja aku m…

citer lawak lagi

Cikgu Disiplin

Kelas yang tadi bercempera tiada guru, kini menjadi senyap sunyi. Ini adalah kerana guru yang paling digeruni telah masuk ke dalam kelas.Wajahnya garang seperti Jin yang tidak ada Shamsudin. Kalau hendak tahu ikutilah pelajaran cikgu ini. Nama cikgu ialah ?

Murid-murid: Selamat pagi, cikgu.
Cikgu: (Menengking) Mengapa selamat pagi sahaja?Petang dan malam awak doakan saya tak selamat?
Murid-murid: Selamat pagi,petang dan malam cikgu!
Cikgu: Panjang sangat! Tak pernah dibuat oleh orang! Kata selamatsejahtera! Senang dan penuh bermakna. Lagipun ucapan ini meliputi semuamasa dan keadaan.
Murid-murid: Selamat sejahtera cikgu!
Cikgu: Sama-sama, duduk! Dengar sini baik-baik . Hari ini cikgu nak ujikamu semua tenteng perkataan berlawan. Bila cikgu sebutkan perkataannya,kamu semua mesti menjawad dengan cepat, lawan bagi perkataan-perkataan itu,faham?
Murid-murid: Faham, cikgu!
Cikgu: Saya tak mahu ada apa-apa gangguan.
Murid-murid: (senyap)
Cikgu: Pandai!
Murid-murid: Bodoh!
Cikgu: Tinggi!
Mu…

Dah dapat...dah dapat....

Image

Kenangan mengusik jiwa

Hari ni 12 Ramadhan. Hari ini bermakna telah 7 kali Ramadhan Arwah Tok wan meninggalkan kami sekeluarga. Tokwan pergi setelah mengalami demam dan sakit selama 2 minggu. apa yang aku amat kesali ialah pemergian tok wan ini aku ketahui hanya setelah seminggu jenazah tok wan dikuburkan. ketika itu aku berada di semester 3 Uitm Shah alam. sebelum inipun tok wan kerap kali demam. malah semasa aku bercuti semester, aku dengan keluarga kerap balik menjenguk tok wan. kadang-kadang berselang sehari kami balik kampung. mujurlah kampung di bukit mertajam. hanya 1 jam sahaja dari taiping. aku tidak menyangka demam tok wan ini merupakan petanda dia akan dijemput Illahi. Walaupun mati itu pasti, aku tidak menduga bahawa nafas yang tok wan hela di dunia ini tidak lama. akibat terlalu kerap balik, menimbulkan satu perasaan yang tidak patut aku rasai. entah mengapa aku bosan dengan karenah tok wan. sampai aku pernah berfikir yang tok wan sengaja buat begitu kerana mahu ayah sentiasa balik menjenguknya…

Satu Ingatan untuk anak-anak

HAPPY1STBIRTHDAY!!! IZZ ZAYYAD HAQEEMI....AND MOHAMMAD DAIFULLAH AND HEPI6THBIRTHDAY!!! NURINZUHAYRA.... SELAMAT HARI JADI UNTUK ANAK-ANAK SAUDARA AKU. WALAUPUN UNTUK NURIN DAH BELATED, NAMUN AKU TETAP NAK UCAP JUGAK KAT CNI...SEMOGA KALIAN MENJADI INSAN YANG CEMERLANG DALAM HIDUP YANG PENUH PANCAROBA INI. SUKSES SELALU OK... salam sayang... anjang

A Good Story to Share

Too many times, we face challengers at work, at home and at all other occasions. Maybe we can learn from this story:


A group of alumni, highly established in their careers, got together to visit their old university professor. Conversation soon turned intocomplaints about stress in work and life.


Offering his guests coffee, the professor went to the kitchen and returned with a large pot of coffee and an assortment of cups:porcelain, plastic, glass, crystal, some plain looking, some expensive,some exquisite - telling them to help themselves to hot coffee.


When all the students had a cup of coffee in hand, the professor said:"If you noticed, all the nice looking expensive cups were taken up,leaving behind the plain and cheap ones. While it is but normal for youto want only the best for yourselves, that is the source of your problems and stress.


What all of you really wanted was coffee, not the cup, but you consciously went for the best cups and were eyeing each other's cups.Now if …

hari baru

Assalamualaikum, Semasa aku menulis n3 ini aku sudah berada di TAIPING. dan hari ini merupakan hari pertama aku memulakan tugas di tempat baru. tempat baru dan semuanya baru. pc pun tak connect dengan internet lagi. wah...wa....wa...bab tu yang tak best nyer. nasib baik kat umah aku ada line...bolehlah aku merayap ke mana-mana. Aku pun terpaksa menunggu balik dari kerja untuk nak post apa-apa. dalam masa sehari aku dapat buat conclusion (ceh wah) tentang kebaikan keje di tempat baru dan di upsi. tapi aku tak nak ceritalah kat korang. biar aku sorang jer yang tahu. tapi yang pastinya, disebalik kekurangan kecil ini, aku tidak menyesal bertukar tempat kerja. memang tidak dapat dinafikan, bekerja di perpustakaan UPSI, gah bunyinya Senang. nak buat kerja segala macam sumber yang diperlukan memang senang nak dapat. yerla...organisasi besar, bajet pun besar. pelanggannya pun besar. bermacam karenah terpaksa dihadapi. baik studentnya. baik staffnya. memang memerlukan kesabaran yang tinggi. su…