3 Disember 2011


Antara rakan penulis yang hadir, Kak Norzailina Nordin, Rinn ( review novel),
Lynn Dayana. lain2 penulis, Shanika latisya, Laila Kamilia, Eka Fahara, Nazihatul Hanan

Kak Intan Zuhaidah dan Family yang sanggup datang dari Terengganu



Bersama kak Zainy Harun dan Family darI Kuala Perlis






Majlis kenduri di rumah pengantin perempuan; sayalah tu. Jumaat petang itu saya masih lagi keluar bersama Sarah dan Hubby dengan sepupunya ke butik untuk mengambil baju. Kami rancang untuk terus berjumpa di sana sahaja. Hendak jadi hal, Butik tu tengah takde elektrik so final fitting tak boleh nak buat sebab memerlukan eletrik nak jahit baju tu. Saya dah sedikit panik. esoknya waktu kendurinya sedangkan baju masih ada yang perlu dibetulkan. Memikirkan elektrik akan ada lewat kemudian, saya mengambil keputusan untuk ke Salon terlebih dahulu untuk buat facial. Buat pertama kalinya En. K pun kena facial sekali. Sebelum ni jenuh juga nak yakinkan dia untuk pergi facial ni. Kalau ikutkan dia..bedak pun dia tak nak pakai. Jadi, bila saya pujuk cakap facial ni sudah termasuk dalam pakej, nak tak nak dia ikutkan jugalah..heheheh....
Sementara itu dekar rumah, lepas solat Jumaat, kaum lelaki datang memasang khemah. Di sini, dibahagikan dengan dua kumpulan. Satu kumpulan memasang khemah, satu lagi membuat persedian masak di surau. Sementara kaum-kaum hawa tugasnya hanya memotong bawang, kentang, halia dan etc. Di kawasan perumahan saya ini, urusan masak memasak semuanya diserahkan kepada Hj Mat kalau masih mahu bergotong royong. Kalau hendak ambil catering, silakan sahaja. tidak mengapa. Untuk majlis saya, pada mulanya emak mahu gunakan katering sahaja memikirkan kesian masih mahu mengharapkan orang-orang surau yang kebanyakkan sudah berusia. Bayangkan yang menguruskan gotong royong perkahwinan kakak sulung saya pada tahun 1999 pun masih lagi orang yang sama. Dan kenduri saya yang 12 tahun selepas itupun masih mengharapkan mereka.
Namun, semasa emak ke surau mahu meletakkan tarikh kenduri saya, semuanya yang ada di situ pakat mahu bergotong-royong. Emak pun terima sajalah. Dan saya pun ok saja sebab saya lebih suka kenduri kalau ada yang bergotong royong ini. Nampak lebih meriah.
Sementara makcik2 merewang kat rumah sebelah, saya dan adik-beradik yang lain memproses bunga telur sajalah. Itu memang kerja rutin kami setiap kali ada kenduri. Oleh kerana saya yang jadi pengantin, saya boleh mengelat. hehehheeh....Berbulu aje adik beradik dengan saya yang suka mengambil kesempatan mengelat buat kerja. Tapi dalam mengelat pun, tugas membersih rumah banyak saya yang buat.
Hari majlis, pagi-pagi lagi saya dan Sarah ke salon untuk mekap. Pukul 10.30 pagi akan ada marhaban di rumah. Oleh kerana saya bernikah di hari yang lain, maka semasa kenduri tidaklah kelam kabut mahu berkejar ke sana ke mari. Mekap pun berlangsung dengan tenangnya...pukul 11.30 dah sampai ke rumah. Lynn Dayana, Sue dan Rinn antara teman terawal yang hadir., Itupun tersesat sampai ke baru kurau. Mana tidaknya, time kenduri itulah ada JKr buat kerja di depan simpang rumah. Jadi ramai tetamu yang miss simpang rumah saya. 
Elok sahaja mereka sampai, rombongan pengantin lelaki pun tiba. Alhamdulillah majlis berlansung dengan tenang. Cuaca elok. makanan pun cukup. namun sedikit ralat kerana tidak dapat melayan teman yang hadir dengan lebih sempurna. Saya cukup terharu apabila ada pembaca / peminat ( cewah) yang saya jemput menghadirkan diri walaupun jauh tinggalnya. Ada yang datang dari Terengganu, Perlis, Pahang dan KL. Saya sebenarnya tak menjangka mereka akan hadir tapi, bila terpandang wajah yang familiar di fb, saya benar-benar tersentuh. Terima kasih buat kak Intan & Keluarga, Kak Zainy & Keluarga, Noraini sekeluarga, kak Jas & Keluarga, Noory & keluarga (yang datang sehari lebih awal), Marhani dan keluarga, staf2 library, kak Norzailina Nordin, Laila Kamilia sekeluarga, Shanika Latisya, Lynn Dayana, Sue, Rinn, Hani Fazuha ( yg tidak dapat hadir tapi mengirim hadiah), Nazihatul hanan dan suami, nama-nama yang tidak disebut di dalam ini. terima kasih saya Ucapkan.

Comments

fnaMaya said…
tahniah :)

Popular posts from this blog

PRE ORDER ~ JAUH KAU PERGI

SAYA RASA NAK BAKAR PEJABAT POS Kamunting

mutiara kata sasterawan negara