Thursday, January 04, 2007

azam tahun baru

Azam baru aku tahun ni

1. Menjadi lebih disiplin dalam menguruskan masa. Tuhan bagi 24 jam sehari, tolak tidur 8 jam. tolak kerja 8 jam, bakinya 8 jam lagi. aku peruntukan 2 jam untuk membuat kerja rumah setiap hari. tinggal 6 jam untuk menguruskan hal-hal peribadi aku. tetapi 6 jam itu sentiasa tiada untuk aku. ke mana menghilangnya aku tak tahu. Kalau aku benar2 menggunakan masa dengan bijak, aku pasti hidup aku lebih terurus dan berjaya sekali. ini tidak, aku memang terer dalam membazirkan masa.
2. Memastikan novel aku berjaya diterbitkan dalam tahun ini. melihat beberapa orang teman memegang naskah novel sendiri benar2 membakar semangat aku. dan ini membuatkan aku menyedari yang aku tidak boleh begantung kepada orang lain. aku perlu bijak membuat keputusan. aku akan memberi masa 4 bulan pertama, kalau tidak aku akan memulakan langkah lain. langkah yang tidak pernah aku fikirkan sebelum ini.
3. Memastikan manuskrip kedua aku siap dalam bulan Feb.
4. Aku perlu menulis setiap hari. biarpun tiada idea, biarpun aku terlalu penat. at least 2 ms perlu dapat.
5. Boleh memandu kereta dengan cekap. tidak lagi terhegeh2 macam sekarang ni.hihihihi
6. Memastikan azam aku dari 1 - 5 dapat dipenuhi.
Yang lain? aku akan fikirkan nanti. kalau banyak sangat azam, takut tak mampu nak buat kesemuanya.

No comments:

OFFER HATI BERGETAR RINDU

OFFER RM20 (sm)/ RM 25(ss)  termasuk pos throwback 🔙  novel ke 5 yang terbit pada Mac 2011. Terbit selepas hanya 7 bula...