Kroni???

Minggu lepas jabatan aku kehilangan 2 orang staff. seorang dari unit pentadbiran dan seorang lagi dari customer service, unit aku. mereka ini merupakan kakitangan sambilan yang mana duit gaji mereka dibayar oleh pihak UPSI sendiri. walaupun sambilan mereka telah berkhidmat selama lebih 4 tahun di UPSI. pengalaman tok usah cakap lah, Tapi kenapa mereka dilepaskan juga. aku memang kecewa dengan keadaan yang berlaku di UPSI sekarang ni. terasa jurang antara pekerja sambilan dan tetap terasa begitu jauh. kerjanya sama banyak. malah lebih hebat lagi dari siapa yang tetap. mereka ini tidak mampu untuk buat kerja sambil lewa. kalau prestasi tidak elok, khidmat tidak akan disambung. sebab itu, nampak yang sambilan lebih hebat dari yang tetap. biasalah...dah dapt tetap dengan gomen ni memang payah nak diberentikan. kalau prestasi tak elok pun paling busuk pun kena tukar jabatan.
entah mengapa kes membuang pekerja semakin menjadi-jadi di sini. atas alasan apa, aku sendiri tidak pasti. boleh dikatakan sudah berpuluh-puluh support staff sambilan telah diberhentikan. banyak yang menuduh orang atasan membawa kroni2 mereka masuk. yelah...anak saudara, anak kawan, anak jiran kat kampung. sejauh mana kebenarannya aku tidak pasti namun, bukti memang jelas nampak. tapi, biasalah...dh kita orang yang menurut perintah, terpaksalah menerima apa yang berlaku. walau tidak berpuas hati tapi kepada siapa kami nak mengadu?
aku tak kisah kalau seseorang itu ditamatkan perkhidmatan atas alasan tidak memberi komitmen yang baik. sememangnya insan2 ini memang patut dinyahkan. tapi mereka yang aku kenal ini memang boleh membuat kerja. kalau tidak masakan kontrak disambung dari tahun ke tahun? dah tu pulah dah memang sah2 kami kekurangan staff. beban kerja semakin bertambah.
Pelik...memang pelik. mereka 'orang atasan' ini memberhentikan pekerja yang sudah bertahun2 bekerja, dan once pekerja ini diberhentikan mereka membuka iklan baru pulak. bukankah karut dan membazir dan menyusahkan. yang tinggal ini lah yang terpaksa mengajar insan2 yang tak tahu apa-apa itu membuat kerja. dan kalau boleh diajar tak mengapa jugak. inilah lebih baik tak ada dari ada.
kesian..memang kesian kepada mereka yang sambilan itu. kerajaan selalu menuduh graduan memilih kerja, tapi dekat upsi ni banyak contoh graduan yang hanya menjadi support staff sahaja. bertambah pulak sambilan lagi. mereka ini golongan yang tidak berkira tenaga. hanya mahu mencari rezeki membayar loan2 yang tak pernah nak habis. mereka ini hanya mahu membantu keluarga walaupun ada setengah itu gaji pencen bapanya 3x lebih tinggi dari gaji dia sendiri. mereka ini tidak berkira, tetapi kenapa nasib tidak menyebelahi mereka. mereka ini bukan mengharapkan pingat jasa atau pujian. cuma sedikit pembelaan dan harapan dari insan yang mengerti kesusahan mereka.
tersilap rupanya...ingat bekerja sambilan itu bermakna sudah masuk sebelah kaki.ingatkan senanglah diserap ke tetap sebab sudah berpengalaman. tetapi, rupanya sebelah kaki itu dicantas dengan kejam...dan tinggalkan mereka ini terkontang-kontag mengisi borang kerja dan menagih pada siapa yang simpati...

Comments

Popular posts from this blog

SAYA RASA NAK BAKAR PEJABAT POS Kamunting

PRE ORDER ~ JAUH KAU PERGI

mutiara kata sasterawan negara