Saturday, February 07, 2015

UMRAH : YANG ANDA TAHU..... ATAUPUN TIDAK?


Salam


Ok..marilah kita sambung entri sebelum ni yang dah berkurun lama dah sampai naik basi. Saya malas nak bercerita banyak tapi saya akan cerita beberapa perkara yang mungkin sesetengah daripada kita tidak dimaklumkan atau diberitahu oleh mutawif semasa kita di Makkah. 

Saya pun maklumat ini dapat pun masa umrah kali ke dua dan saya rasa perkara ini perlu diketahui oleh semua. 

Kepada anda yang sudah tahu dan mahu berkongsi ilmu, silakan. Bagi yang belum tahu harap2 sedikit maklumat ini mampu membantu anda apabila tiba di sana nanti.

Apa perkara itu? 

Jom kita tengok


    Ini yang diberitahu oleh mutawif kami. Its an open secret sebenarnya. Ada yang tahu dan ada yang masih tidak tahu. Pihak kerajaan Saudi tidak mahu mengembar-gemburkan perkara ini takut pula kejadian-kejadian yang tidak sepatutnya dilakukan oleh jemaah-jemaah yang agak taksub dengan benda ni semua. 

    Oh jangan fikir tak ada jemaah yang tidak melampaui batas. Kadang-kadang naik seram bulu roma melihat kelakuan masing-masing. Lebih-lebih lagi jika kita sedang berada di Raudhah Masjid Nabawi.  

    Mutawif siap berpesan kepada kami, 'jika saya beritahu sesuatu... anda lihat tolong jangan bising-bising dan jangan kelihatan 'excited' kerana tidak mahu jemaah yang lain berasa curiga. Kami pun memang mengangguk sahajalah. Takkan nak cakap...tak mau tak mau..kami nak excited jugak...

    hahahhahaa...tak lawak kan....

    Ok..lihat gambar di atas. Jangan tengok saya dengan my FIL n Enche Keri (Nak tengok pun ok juga..hehehe)...tiang di sebelah kiri kami (kanan belah anda)..ada tulis arab kan?

    Ok...antara banyak-banyak tiang di Masjidil Haram ini, hanya inilah satu-satunya tiang yang ada tulisan. 
    Jika anda masuk di pintu King Abdul Aziz... anda bergerak ke bahagian kiri dan cari pintu no 62 ( macam dalam gambar juga).
    Kalau anda nak tahu, Di sinilah tiang yang selalu digunakan oleh Rasulullah SAW untuk mengikat unta Baginda pada setiap kali Baginda mahu menunaikan umrah dan Haji.

    Gambar ke dua tu lebih jelas no pintu nya.. BAB UMRAH ( PINTU UMRAH) itu klu dia..dan memang jelas pun klu dia kan?

    Ok...gambar seterusnya...Di bahagian yang sama cuma tempatnya ini di bahagian solat wanita. Jika anda berada di tiang itu tadi.. Berjalan terus ke arah kiri sehingga berjumpa ruang solat wanita yang berada do dalam pagar rendah. 

    Nampak objek seperti kelopak bunga yang belum mengembang tu? fyi.. di sinilah berlakunya peristiwa Israk dan Mikraj. Di sinilah Buraq turun dan membawa Rasullullah SAW dari Makkah ke Baitul Maqdis. 





    Ni gambar yang lebih jelas


    Gambar ni boleh dilihat ketika kita sedang tawaf kaabah atau mengelilingi kawasan dataran kaabah itu

    Ok yang seterusnya pula...

    Ada apa yang di kedua bangunan ini? Bangunan yang terletak di depan pintu masuk King Abd Aziz dan gambar di bawah di sebelah kiri bangunan ini. (Tak ingat pintu apa)

    Ok...untuk gambar pertama, anda perhatikan tulisan arab neon berwarna hijau itu. Nampak tak? Sapa tak nampak tandanya dia nak mam...(heheheheh..jangan maraaa aaa..gurau je)..tandanya kena pi check mata lah ya

    Ok nampak kan? 

    sekarang kita lihat gambar ke dua pula...sila lihat bulatan bewarna merah yang saya buat khas untuk anda ( rajin tak saya)..heheheh..

    Ok..apa kaitan kedua2nya...

    Menurut kata mutawif.. kedua2 ruang yang bertanda itu turut digunakan untuk bersolat sekiranya Masjidil Haram penuh especially bila tiba solat Jumaat. Walaupun bersolat di dalam bangunan lain namun kerajaan Saudi dan para ulamak di sana menyatakan solat itu sah. Allah hu a'lam 

    Yang lampu neon hijau tu dikhaskan untuk VVIP la...





    Ok...untuk sampai ke bangunan ini, kami terpaksa menapak agak jauh juga. Namun masih di dalam kawasan masjid cumanya bahagian ini masih di dalam pembinaan. Memang kiri kanan penuh dengan barang2 dan pekerja yang melakukan tugas untuk membesarkan kawasan masjid. 

    Masa ni memang terik betul..tapi semua tu dah macam takde hal bila kita berada di sana. Mutawif sebenarnya membawa kami ke sini pada waktu malam. Saja kami datang semula keesokkan harinya. 

    Ok..bangunan ini merupakan perpustakaan. Yang pada masa itu merupakan bekas rumah di mana Rasulullah SAW kesayangan kita dilahirkan. Boleh bayangkan tak? Tempat di mana Siti Aminah melahirkan manusia Agung itu? Subhanallah. 

    Tapi rasanya perpustakaan ni macam off limits je sebab mungkin dikhaskan untuk orang2 tertentu. Jadi kami memang tak ada peluang untuk menjengah ke dalam. 


    Dan jika anda lihat di sebelah kanan perpustakaan tersebut ada macam jaring besi kat atas tu kan...
    Di situ sumber air zam-zam untuk penduduk yang menetap di Makkah. Mereka boleh datang ambil air tersebut bila-bila masa sahaja dan percuma. 


    OK...gambar seterusnya tempat enche Keri dan mutawif kami dan jemaah2 yang lain berdiri ini merupakan tapak rumah isteri kesayangan Rasul iaitu Siti Khadijah RA. Kalau nak kira jarak antara rumah Siti Khadijah ini begitu hampir dengan rumah Rasullulah SAW dilahirkan. Sempat menunaikan solat sunat di sini.

    Jika anda ingin ke kedua tempat ini, boleh gunakan laluan untuk ke tempat untuk Saie. Naik escalator dan apabila sampai di pintu keluar, anda ambil jalan ke kiri. Jika terus kita akan ke pergi ke pintu untuk memulakan saie ataupun laluan lain untuk keluar.

    Tapi ini laluan yang saya guna setahun lebih dahulu. Laluan mungkin berubah memandang pembinaan yang mungkin sudah siap atau sebaliknya. Tapi boleh cuba pergi kalau masih tidak berubah. 



    Ok.. ini maklumat tambahan...Jika anda ke Arafah selalunya memang jemaah memang berebut-rebut nak memanjat Jabal Rahmah untuk berdoa apatah lagi Nabi Adam dan Siti Hawa bertemu di situ setelah lama terpisah. 
    Yang sebenarnya tempat yang paling paling paling (Walaupun berdoa di mana-mana bahagian Arafah itu sememangnya memang mustajab) mustajab berdoa adalah ditempat yang kami berdiri ini. 
    Tempat di mana Rasulullah SAW menyampaikan wahyunya yang terakhir. 
    Anda lihat papan tanda yang besar tu sebelah kiri, itu klunya. bila sampai di sana nanti, berdoalah di sini dahulu. Jika ada masa, barulah memanjat Jabal Rahmah itu. 


    OK..bagi yang tertanya-tanya buat apa kami di sini. Inilah adalah taman di mana jenazah Rasullullah SAW tercinta dimandikan. Ini di Madinah ya incase ada yang terkeliru sebab semua gambar di atas adalah di Makkah. 
    Saya tidak ingat nama kawasan ini tetapi amat berdekatan dengan Hotel Madinah Movenpick. Saya duduk di hotel lain jadi kami kena berjalan jauh sedikit (takdelah jauh sangat) untuk tiba di tempat ini. 
    Juga antara tempat yang mustajab doa. 


    Jika anda ke sana..menunaikan umrah dan mutawif anda tidak menunjukkan tempat ini, jangan salahkan dia. Semua agensi tidak sama. mutawif juga perangainya berbeza-beza. Alhamdulillah rezeki kami mendapat mutawif yang amat baik seperti ini. 
    Anda jangan risau... jika mereka tidak bawa...rasanya boleh cari sendiri. Pandai2 cari ruang dan masa ya...

    Sekian...

    Semoga maklumat yang sedikit ini mampu membantu anda. 


    P/S Inilah mutawif yang membimbing umrah kami sepanjang masa di Madinah dan Makkah. Ust. Zulfahmi dan Ust Hafiz.. ustaz muda yang penuh ilmunya tapi cukup lembut dan humble. Jika rezeki saya ada untuk ke sana lagi, saya tetap ingin menggunakan khidmat mereka ini sebagai mutawif.