Tuesday, June 28, 2011

Acheh I

Salam...

Entri tertangguh lagi..Kali ini saya mahu bercerita tentang pengalaman saya ke Acheh. Saya pergi bersama emak dan Mak Teh ( kawan baik emak). Plan asalnya saya memang tidak mahu pergi kerana adik bongsu saya yang akan menemani emak tapi saat2 akhir, adik saya tidak mau pergi kerana semester barunya dah dekat sangat masa pulang nanti. Tapi saya tahu alasan utamanya kerana tidak mahu ikut adalah kerana tidak seronok jalan dengan orang tua..prtttfff....itu sebabnya. Saya sebelum itu sudah beritahu dia, kalau dia tidak mahu pergi, saya yang akan pergi, kerana saya tak gamak nak biarkan emak saya ke negara luar tanpa ada salah seorang dari kami yang menemani. Walaupun, di sini emak da mak teh kemana2 saja berdua, tapi bila ke Indonesia dan Acheh pula itu, tidak dapat tidak saya memang berasa bimbang. Jadi..semasa menempah tiket, saya belikan untuk saya sekali. Esoknya kelam labut mengisi borang cuti dan borong keluar negeri. Aduhai..selalunya tempoh permohonan sebulan, tetapi ini seminggu nak pergi baru saya isi semuanya. Nak pergi tanpa isi borang boleh je..tapi takut jadi apa2 pulak kat sana, jadi pasrah ajelah..nasib baik lepas. legaaa...
Kami naik firefly kt Penang. Ist time saya naik FF ini.Pertama kali saya melihat secara bersemuka dengan kapal ini, saya dah rasa gemuruh semacam. Ya ALLAH..saya tak sangka FF ini 3 kali ganda lebih kecil dari kapal boeing biasa. Saya pandang mak teh dengan perasaan cuak..mak teh hanya tersenyum " Daus mmg cakap macam naik bas je"...FYI, Daus itu anak mak teh yang menuntut di U Acheh. Niat kami ke sana untuk melawat dialah sebenarnya. dan tidak, ya...Daus itu bukan tunang saya..kalau ada yang bertanya.
Bila naik..yup...mmg macam bas. Aduhai..cuak jugak bila tgk kipas mcm kipas biasa je. hmmm..walaupun takut..saya doa yang baik2 sahaja. semoga kami selamat sampai ke sana. Perjalanan memakan masa 1 jam setengah sahaja. Beza masa antara Acheh dg Msia adalah sejam sahaja. Sampai di Airport Acheh, Daus dah sedia menunggu. Maklumlah flight kami delayed lebih kurang 2 jam setengah. mmg hampeh betul.
Mak Teh & Mak..still boleh senyum walau dah lama menunggu

Kan kecik betul plane ni kan..kalau dua lelaki berdiri dah sama dah ketinggian dgn plane ini
Dalam plane yang memang macam bas..hehehe
Perkara pertama yang kami buat lepas sampai tu..tukar duit dulu. hehehe..saya kelakar ajelah memegang duit beberapa juta rupiah itu. Kepala mmg blur je nak calculate dalam otak berapa sebenarnya yang kami spend. Untuk permulaan kami bertiga hanya tukar 500 ringgit seorang sahaja. Dapatlah sorang RP1.5 JUTA. Oleh sebab sampai dah petang, kami terus pergi makan dan check in hotel dulu...dan lepas tu zzzzzzz..penat...iyalah kan jalan dengan emak2 yang kurang sihat ni mestilah kena lebih tenang dan pastikan mereka mendapat rehat yang cukup kan....hhehehe...

Lunch di sini..makan ayam tangkap..mmg popular di acheh tp ntah
mengapa saya tak dpt masukkan pic makanan itu pula




HAHH..sekali makan sampai 265k..

Tempat kami menginap selama 5 hari 4 malam

Stop kat sini dulu..sambung nanti ya....

Saturday, June 25, 2011

Mini Karnival di Kedah


Salam...

Entri yang tertangguh setelah sekian lama. Dan kalau hendak diikutkan, sememangnya banyak cerita yang masih belum saya ceritakan...malas adalah penyumbang sebab yang utama. Saya mahu berkongsi satu cerita...projek JIWA KACAU saja lepas untuk set pertama. Walaupun masih ada sedikit pembetulan dan penambahan yang perlu dibuat, namun saya sudah mendapat greenlite untuk meneruskan ke set ke 2 pula. Dan jika, segalanya berjalan lancar, saya mahu berhenti di set ke 3 sebelum kembali mengadap Jimmy's Story. Saya sudah mendapat banyak sekali pertanyaan supaya menyambung kisah jimmy ini dan ramai juga yang bertanyakan bilalah jimmy akan terbit di pasaran. Aduhai...berat saya mahu menjawab kerana Jimmy sememangnya belum bertemu titik noktahnya lagi. Dan saya tidak tergesa-gesa mahu menyudahkan kerana saya tahu, apa-apa pun Jimmy akan diterbitkan utnuk tahun hadapan...InsyaALLAH...Jadi..untuk masa terdekat, saya tumpukan dahulu pada jiwa kacau ini.
Alahai...cerita yang berlainan dari gambar ya..Tak apalah..kita sambung lagi perihal Mini karnival ini yang julung-julung kali diadakan oleh pihak Karangkraf yang luar dari negeri..hehehe..Kalau dahulu seringkali diadakan di Shah Alam atau KL sahaja. Kali ini Sg.Petani menjadi pilihan. Lalu, saya dan beberapa teman penulis dari utara ( Taiping - penang - kedah - perlis) dijemput untuk memeriahkan karnival ini. Aleya Aneesa pula diimport khas de KL, kerana antara kami semua, novelnya memang sedang hot di pasaran. Saya suka je bila Aleya ada..ada teman untuk hu ha hu ha sikit. Bukan tidak berkawan dengan lain-lain penulis, cuma antara saya dan Aleya sudah rapat...jadi faham-faham sajalah ya...hhehehe..
Di sana, saya bertemu dengan beberapa rakan FB yang sudah berjanji mahu bertemu. Malah ada di antara mereka yang begitu rajin membawa kesemua buku2 saya untuk ditandatangani. Waduh...terharu gue...Iyalah kan..saya dulu pun sebelum menjadi penulis rasa excited je kalau dapat berjumpa dengan penulis yang saya minati..jadi sekarang ini..saya melalui pengalaman yang sama...dan kali ini, saya pembaca yang menyukai karya2 saya. saya menemui Lieza Eija, Shakila, kak Suzana,  Iliana dan adiknya Atikah..(antara beberapa nama yg saya ingat kerana FB). Dan sungguh saya rasa terharu(berapa kali nak ulang ni)...bila Illiana dan Atikah, begitu beria-ia menyakinkan saya bahawa mereka memang sukakan buku2 saya terutamanya JKP..ALHAMDULILLAH...saya memang bersyukur sangat-sangat seandainya pembaca dapat menerima penulisan saya...dan setiap kali saya menurunkan tandatangan, soalan yang sama kedengaran..." Jimmy bila nak siap?" Aduh...jiwa kacau..jiwa kacau..huwaaaaa.....




Thursday, June 23, 2011

Wordless Wednesday? hhmmmmm...Not

Salam...

Aduhai mood saya menulis di dalam blog semakin kuranglah. Oleh kerana dah terlalu lama blog saya ini menyepi, jadi malam ini, saya gagahkan juga untuk bercerita. Suppose hari ni hari wordless wednesday kan? Tapi peduli apa saya..nak cerita juga..heheh Untuk pengetahuan semua, phase pertama saya dalam jiwa kacau sudah berakhir. Dalam berjiwa yang agak keliru dan bingung, akhirnya berjaya juga saya menyiapkan apa yang diminta walaupun melanggar dateline yang saya sendiri janjikan. Seminggu ini saya memang langsung tidak menulis. Saja mahu rehatkan otak sebelum menumpukan semula ke fasa ke 2 Jiwa kacau. Dan hanya selepas itu, barulah saya akan kembali kepada Jimmy's Story.
SEBELUM
Masih ingat pada cerita saya yang ini, semenjak dari n3 saya pada tahun lepas itu, saya masih menulis menggunakan kerusi karat itu..hehehe...nampaknya tak siapa yang sudi membelikan saya kerusi baharu, jadi terpaksalah saya membeli sendiri. Hmmm...Saya pun tidak tahu apa gilanya saya hari itu, bukan sahaja kerusi, tetapi saya terus membeli pc, meja dan kerusi baharu. Aduhai...manusia ini bila sedang jiwa kacau, mmg boleh jadi gila. Saya sebenarnya mahu membeli pc. Malas mahu menaip di laptop sudah. Tetapi saya tahu kalau membeli desktop, saya tak suka wayar yang brsepah dan bersambung ke CPU. Jadi, saya bercadang mahu membeli All in one desktop saja. lebih mudah dan tidak memakan banyak ruang. Selebihnya saya mahu menulis di skrin yang besar. Nak membeli I MAC...tersedak saya tgk harganya..Jadi..alternatif lain beli sahaja desktop yang mempunyai keluasan yang sama tetapi lebih murah. Mahu membeli I pad atau galaxy tab pula seperti tiada kepentingan untuk saya. Saya mahu sesuatu yang membuatkan saya kembali bersemangat untuk menulis..jadi satu petang...saya just pergi beli ALL in one desktop tu...Selesai membeli, saya ke kedai perabot mahu mencari meja komputer baharu. Tapi akhirnya bukan meja pc yg saya beli..tetapi meja lain...sebab meja pc biasa tak akan muat dengan skrin saya..lepas meja, saya usha kerusi pula..Aduhai..sehari 3k melayang...hmmm..nak meraung rasanya...tapi tak apalah..mudah mudahan selepas ini saya kembali aktif menulis...eh yeke? macam makin malas je rasa...heheh...nak tngok tak apa yg saya beli??..ini dia..jeng..jeng..jeng...(Minus the printer ya)



SELEPAS


Wednesday, June 22, 2011

Y???

Salam...


Adakah blog saya sedang begong? Kenapa tak dapat upload gambar? Huwaaaaaaa

Wednesday, June 08, 2011

Wednesday, June 01, 2011

Pantai Lambu'uk, Aceh




HambaMU

video


Mood masih lagi berjiwa kacau. Nak cerita pasal Aceh pon belum ada mood. Tetapi saya suka mendengar lagu di atas sepanjang menulis untuk projek JIWA KACAU ini. Rasa semangat memuncak tinggi pula...jadi silakan dengar dan semoga korang pun sukakan lagu ini.... lagu yang juga menjadi lagu tema untuk program Imam Muda.