Thursday, July 29, 2010

My Heroes & I

Salam....

Baru semalam saya menyambung manuskrip yang tertangguh 3 hari. aduh...saya kena kejar banyak page kalau mahu siap dalam masa 3 bulan ini...Hmmm..Lynn...kita ni mmg fail dengan MOU lah...hahahahah...seperti biasa, semalam saya mula menaip.....baru dapat 2 page saya diganggu lagi. Keadaan sama macam sebelum-sebelum ini. Kali ini lebih teruk lagi. Bukannya seorang tetapi 4 orang. Walaupun penuh dengan rasa cuak, saya melemparkan senyuman buat mereka. Walaupun terasa diganggu..saya akui, saya sedikit rindu kepada mereka. Salah seorang dari mereka menarik laptop saya dan cuba menjengah apa yang sedang saya tulis. Saya tempis tangannya....apa yang sedang saya tulis ini masih rahsia. Mana boleh mereka datang dan mengacau saya sesuka hati mereka. Saya cuba tidak endahkan mereka..pura-pura mereka tiada namun suara mereka semakin menusuk ke dalam telinga..kepala dan jiwanya. Saya tahu mereka sedang tidak berpuas hati tentang sesuatu dan mereka cuba berbalah tentangnya..dengan suara yang agak kuat.
Saya tahu...saya tidak boleh mendiamkan diri lagi. Saya berpaling dan memandang mereka seorang demi seorang.
" Ok...apa yang tak kena ni? Apahal nak gaduh-gaduh kat sini? Apa yang tak puas hati lagi ni?" soalnya saya tiba2 sahaja rasa pening kepala.

" Dhiya, Answer me one question, am i still ur favourite hero?" Izz bertanya sambil mata helangnya berterusan memandang ke arah saya. suaranya begitu tegas seolah-olah mencabar saya untuk mengatakan sebaliknya. mendengar soalannya itu, Rif ketawa. ketawa besar sambil disambut oleh Fik dan Jad Imran.

" Aku boleh tolong jawabkan...sorry ya Izz..takhta kau dah dirampas...siapa?..akulah tu.." balas Rif masih dengan ketawa. Saya merenung Rif sekilas..saya tahu dia berasa bangga dengan populariti yang dikecapinya baru-baru ini.

" Huh...kau jangan nak perasan Rif, Aku hero pertama dhiya...apa pun aku tetap hero pertama dan favourite dia...." Adnan Taufik pula tidak mahu mengaku kalah. Dia memandang saya dan bibirnya mengukir senyuman. meleret-leret...aduhai Fik....

Saya menoleh ke arah Jad yang masih mendiamkan diri. Kening saya terangkat memandangnya dan melontar pertanyaan yang tidak terluah. Adakah dia tidak mahu turut serta dalam perbualan kami? Jad hanya menggeleng perlahan. Tangannya diletakkan atas bahu saya dan menepuk-nepuk perlahan.

" Saya tahu...dhiya sukakan kami semua..dhiya tak pilih kasih. Dhiya buat apa yang terbaik. Walaupun ada yang tak puas hati sebab saya sudah beristeri, tapi saya tak menyesal...saya tak menyesal mengahwini Suraya...saya buat apa yang saya fikir betul....dan Dhiya...terima kasih untuk Amie..." Balasnya jujur. Aduhai Jad...ya..antara mereka Jad yang paling lembut hati...Dia terlalu memikirkan kebahagian insan lain sehinggakan dirinya sendiri terabai..

Saya pandang kesemua mereka...apa yang perlu saya ucapkan untuk menenangkan hati mereka. mereka semua tetap hero pujaan saya...tidak lebih dan tidak kurang...
Saya pandang wajah Fik dan Jad. Kemudian saya pandang wajah Izz dan Rif. Mana boleh hendak saya samakan mereka. Karekter meraka masing2 berbeza. Jad seorang pensyarah...Fik pula seorang ahli perniagaan..kalau hendak dibandingkan dengan Izz yang ex-convict itu dan Rif, komando mmglah tidak terlawan. Tak perlu melihat secara nyata...secara kasarnya kita sendiri boleh bayangkan bagaimana perbezaan mereka sebenarnya....

Tapi yang pasti hero-hero saya ini..bukan mudah perjalanan hidup mereka. Masing-masing ada kisah silam yang memeritkan...esp Izz...namun syukurlah....keadaan semakin berubah...mereka bahagia dengan hidup masing-masing....sedang saya meladeni rasa pilu..cewah..tiba2 muncul lagi seorang...keempat-empat hero saya itu terbeliak biji mata. Saya pon sama apabila melihat MR.S menjengukkan muka. Dia hanya tersenyum. sedikit malu kerana mungkin menyedari dia seperti menganggu kami.

" Dhiya...saya dah sedia untuk beraksi..." tuturnya sambil melabuhkan punggung di hadapan saya.  Senyum saya semakin lebar...

Wednesday, July 28, 2010

Saya & Gua Hira'




Hentian sebelum turun ke Gua...lihatlah pemandangan sekeliling...angin masa ni bertiup kuat...nyaman

Pintu masuk ke Gua hira' memang sempit

Kambing si mata biru...takut saya dengan dia ni...macam nak sondol kamera saya je...


Salam...

Kali ni saya nak menyambung n3 saya di Mekah pula. Kali ini saya mahu menceritakan pengalaman saya menaiki Jabal Nur / Gua Hira' di mana RASULLULLAH SAW yang tercinta menerima wahyu pertamanya. Lawatan ke Gua Hira ini tidak termasuk di dalam pakej lawatan yang percuma. Untuk ke sana, saya dan kawan-kawan perlu membayar 20 Riyal seorang.
Sepatutnya kami pergi pada hari ahad 12 Julai, namun entah macam mana sebab World Cup Final malam tu, jadi kurang mendapat sambutan. Hmmmm....saya tak tahulah adakah itu penyebabnya, namun mungkin itu antara penyebabnya...Allahualam...
Jadi pada malam Isnin...saya mulanya berasa ragu-ragu. Hendak pergi atau tidak..hendak pergi atau tidak. Ika dan Kak Nor dah bersiap2 dah nak pergi..saya masih terbaring atas katil. Hmmm...masa tu timbul keraguan dari diri saya sama ada mampukah saya nak memanjat selama sejam itu untuk sampai ke Gua Hira'. Sudahlah saya ni sudah begitu lama tak bersenam, jadi tenaga tu memanglah kurang....
Dan saya pon tidak tahu kenapa saya tiba-tiba rasa tak nak pergi, walaupun sebelum itu saya memang teruja sangat. Mungkin mengingatkan keesokkan harinya saya akan meninggalkan Kota Makkah, menjadikan saya kehilangan mood untuk melakukan apa sahaja.
Bila Ika dah mengajak...saya bangun juga...Mandi sepantas kilat...Kat sini memang kerap mandi..hahah..boleh dikatakan setiap waktu  nak mandi....Malam tu kami bertolak dalam pukul 8 malam. Hanya 8 orang yang turut serta dan kesemua kami perempuan dan ditemani oleh seorang mutawif.
Hmmm...sebelum sampai, berasa berjalan di sekitar Makkah ini. tercegang jugaklah mengenangkan besar juga kotanya...Maklumlah sepanjang masa hanya berjalan dari hotel ke Masjidil Haram...tempat lain mmg tak berpeluang untuk pergi...tak terfikir hendak pergi pun...
Kami pergi menaiki van, melalui kawasan perumahan yang sempit dan berbukit. Ala ala macam scene dalam movie kt europe...muat2 hanya satu keta yang lalu...Nasib baik malam..memang terasa sikit gayatlah..dengan pemanduan drivernya yang membunyikan hon sesuka hatinya saja. Bila sampai di kaki bukit, van berhenti dalam keadaan menyenget. Aduh...kami kat salam van tu dah beristighfar dalam hati. Saya yang duduk di tepi sekali berderau rasa darah sebab saya rasa bila2 saja van tu boleh terbalik. Sudahlah kedudukan kami memang di jalan yang berbukit. Bila mahu membuka pintu, pintu van itu jammed pulak. Dalam hati mmg dah semakin kecut tapi masa tu hanya mampu mengucap dan istighfar banyak2...Akhirnya dapat buka juga pintu van,,,meluru kami keluar...takut punya pasal...
Dekat situ ada kedai runcit. Mutawif mencadangkan kami membeli tongkat untuk membantu pendakian kami. So,,masing2 menghulurlah 4 riyal seorang untuk membeli tongkat. dan dengan lafaz Bismillah..kami memulakan pendakian, di malam gelap.
Antara 8 orang itu, saya, ika, kak nor n kak ros satu kumpulan...dan 4 orang lagi tu, mereka kumpulan lain...oleh sebab matlamat yang sama mahu ke gua Hira...kami pergilah bersama2...Jadi bila mendaki itu, 4 orang remaja itu memang teruja..maklumlah..umur muda..tenaga pun banyak lagi...adeh...rasa macam orang tua pula saya ni...so..mereka mendaki dengan pantas...
Kumpulan saya pula...jalan setapak...bergambar...jalan setapak bergambar...dan lepas tu saya rasa penat...hahahahahha...asik2 berhenti berehat. untuk makluman, ini bukan sebarang bukit ya...tangga yang disediakan itu pun hanya dibuat ala kadar.....tak sama saiz...kejap tinggi..sampai nak melangkah pon payah...kejapnya pendek2....dalam keadaan menjunan...
Siapa yang berasa penat naik bukit tonggek kt Uitm tu...itu bukan apa-apa ok...hahahaha...saya dah rasa macam nak give up...tak nak teruskan..tapi tak boleh...sebab mutawif yang ikut hanya seorang....bahaya kalau hendak biarkan saya menunggu dibawah seorang2....Ya ALLAH...memang saya rasa payah sangat...bila panjang bawah...sayup2 je nampak.....sudahlah gelap..bila pandang atas...jauhnya lagi...Ika, kak nor n kak ros tak habis2 beri saya peransang..support saya...tak nak tinggalkan saya...saya dah beberapa kali dah cakap tak nak naik dah...tapi kak nor cakap..tak apa..langkah satu satu pon tak apa..akak tak akan tinggal dhiya...
Ya...atas dorongan tak putus-putus itu, saya naik juga...mujurlah kumpulan saya ini gemar bergambar..jadi masa berehat utk saya lebih lama....hahahhahah...sebelum naik, kak nor sudah berpesan; masa naik selalunya kita akan berjumpa dengan 3 binatang...kucing, kambing dan monyet...kalau jumpa monyet; dengar kata tak berapa baik..kalau jumpa yang dua ekor lagi tu...tak ada apa2lah...
So..kami memang bertembung dengan kucing dan kambing. hmmm..mata biru lagi kambing tu..dah rasa cuak dah bila dia datang dekat...kot dia karate saya kang, mmg tercampak kat bawahlah jawabnya...heheheh...kat sini ambil gambar mmg mencabar je...kat skrin hitam legam...tak nampak apa2 langsung objek yg nak ditangkap tu...mmg gamble..so..mmg banyak foto yg kepala hilang...badan separuh...hahahhah...
Akhirnya...sampai juga saya....angin malam tu bertiup kuat..nyaman betul rasa..suasana cukup hening...dari atas..melihat cahay2 di Kota Makkah...kita rasa...Ya ALLAH....bagaimanalah keadaan Rasulullah dahulu...
Kami terpaksa menunggu sebentar kerana ada kumpulan lain berada di dalam Gua..tempat terlalu kecil jadi memang kena bergilir-gilir....Untuk sampai ke gua itu, kena turun tangga yang agak curam dan tinggi...bagi orang2 yang berkaki pendek seperti saya dan ika..memang satu cabaranlah sikit...
nasib baik ada rail dan tongkat warrant..hehehe..silap..tongkat saja...heheheh..sebenarnya tangga ni hanya setahun lebih baru siap...bayangkan sebelum ni...mcm mana agaknya orang turun naik Jabal Nur ni..ish..gayat....bila puak turki ( kalau tak salah)..beredar, kami pun masuk. Aduh sempitnya...yang kurus senanglah...hahahaha..ada kena panjat2 sikit..kena kona baring sikit sebab nak lepas batu yang besar...silap2 haribulan ada yang tak lepas ni...hmmmmm.....
Bila dah tiba di Gua Hira itu, masing2 ambil peluang sembahyang sunat...kecil sahaja ruangnya. hanya untuk 2 orang sahaja...seorang solat didepan, sorang dibelakang....
Sya beryukur kerana sampai juga ke atas...saya beryukur...ada teman2 yang banyak mendorong dan menaikkan semangat saya masa saya tengah give up...tetapi saya kesal kerana Gua Hira' ini tidak terjaga...Samalah keadaan di Arafah...tempat kita berwukuf itu, keadaan kotor..penuh sampah...padahal kalau hendak diikutkan...tempat2 seperti inilah yang perlu dijaga dengan rapi....
Perjalanan turun lebih mudah..tetapi sukar untuk ika, sebab dia pulak gayat dengan tangga..hahhaah...apa pun kami selamat tiba...pergi pukul 8 sampai di hotel pukul 12 tengah malam...beg tak kemas lagi...esok dah nak balik msia dah....saya rasa nak pitam masa turun van sebab lapar sangat. last makan masa lunch pastu mendaki pula..mmg sahaj cari penyakit..hahahaha...
Sebelum turun, kami bertembung dengan jemaah lain yang baru hendak mula mendaki...semua bertanya...jauh lagi tak..jaug lagi tak..nak dekat sampai je..hahahha..panjang je jawapan lami..jauuuuuuuuuhhhhhhhh...tapi InsyaALLAH ..kalau ada semangat dan keazaman..boleh sampai ke atas...
Walaupun sukar dan penat, tapi saya suka suasana si situ..sunyi..hening...mendamaikan...susah nak cakap..patutlah Rasullullah..memilih untuk berdiam di sana...ALLAHHU AKBAR...

Monday, July 26, 2010

Lagi komen JKP

Salam Kak Dhiya (waaaaaaa……….. lembutnya panggil akak gitu) terpengaruh ngan nvl ke? Huhu. Kak, best gilerz la novel akak. Tak sabar nak habiskan... Tapi kena baca pelan-pelan sebab saya menggunakan pendekatan mengalami-menghayati. Akak, tepat kol 2.13 pg td, saya telah mengkhatamkan novel keempat akak.



Secara keseluruhannya, saya amat teruja untuk membaca novel akak setelah membaca komen-komen di blog akak. Memang tak sabar nak dapatkan. Jumaat aritu, saya cari di popular, macam frust sebab depa tak pamerkan di “new arrival”. Hampir putus asa, sebab ingat tk dipasarkan lagi. Tapi, saya bijak(hehehe..) puji diri sendiri nampaknya. Saya tanya, dan ada... yey dapat!!!!!!!



Wah........... saya suke sangat citer akak yang ni... len kali wat ctr macam ni lagi tau kak... Ape ek perasaaan saya? Rasa macam nak cari boyfriend komando plak lepas ni...kihkihkih... Pandai akak gambarkan Haiyan Rifqi. Jatuh cinta dibuatnya dengan karisma yang ditunjukkan. Sangat kuat dan pandai.. huhuhu...



Saya pun suke jea ngan Afiqah Najwa.. akak menggambarkannya dengan berkesan. Tapi dia cengeng... kalo akak sambung, citer Najmi Hariri, bagitau perkembangan dia tau... Akak bayangkan siapa ek masa tulis watak dia?? Saya dapat merasakan pergolakkan jiwa yang berlaku terhadap Afi.



Apa ye yang akak nak tau lagi.... ok, saya dapat tau pasal tugas-tugas seorang anggota komando. Saya, suke jea ngan persahabatan yang ditunjukkan oleh Eddie, Luqman, dan lain-lain. Sangat memahami dan tahu ape yang perlu dilakukan walaupun dengan bahasa mata.




Kritikan yang akak tak nak dengar ialah... jangan kecik hati tau... contohnya penggunaan kata sendi nama ‘di’. Kalo diikuti dengan tempat, ditulis sebagai ‘di hati’. Kena jarak... kan? Saya dah tanya GC Bahasa. Ada beberapa kesalahan yang sama dilihat dalam novel akak ni.



Yang kedua, ejaan untuk ‘baru’. Kalo untuk yang ‘new’ ejaannya ‘baharu’. Kalo ‘baru’ yang membawa maksud ‘just’ ejaannya baru. itu yang saya belajar semasa di IPGMBM. Dan saya telah semak kamus. Akak, cuba lah tanya orang yang lebih pakar.

( Tu dia...cikgu BM dah tegur dah...Terima kasih atas teguran...akak akan cuba memperbaiki penulisan akak...)


Hah... lagi satu, saya tak suke lah watak mariya tue.saya baik tau. Bukan suka mengambil kesempatan macam JKP tu. Geram jea. Dah lah bersuami. Saya single-mingle lagi tau. Akak ikut dan aje ek. Letak yang elok2 ckit. Len kali bagi watak heroin tau. Kahkah...( Amboi..demand watak heroin tu...dulu kata apa pun tak apa...hahahhhaa)

 

Secara tuntasnya, ceh..ceh..ceh macam dalam karangan, saya sangat suke ngan novel akak yang ini, masih terbayang-bayang di ingatan. Rasa macam nak kahwin jea...



Tp, boyfriend pun takdak lagi.( Rif dah tak available..najmi pun sama...)

Ada apa dengan RUD?

Salam....

Aduhai..seronoknya bercuti hari ni...Jangan jeles ya...saya memang bercuti setiap ahad dan Isnin...Jadi....pagi-pagi ni saya nak sambung balik pasal novel ke 3 saya iaitu RINDU UNTUK DIA....



Inilah rupanya novel RUD ini. Cantik cover dia...setiap kali saya melihat cover ini, serta merta ingatan saya jatuh pada Alhambra..pada kenangan saya di sana. Kalau sesiapa yang mahu tahu, apa yang berlaku kepada Amie semasa di Alhambra itu sebenarnya berlaku kepada saya. Tetapi Rsaya tidaklah berjumpa dengan Jad...hahahaha....kalau jumpa Jad di sana, memang saya bawak balik dia..hahahah

RUD ini diterbitkan pada tahun 2009, bulan 8. Nasibnya juga  bertambah baik...ianya hanya mengambil masa selama 5 bulan untuk diterbitkan. Saya ingat lagi saya dengan kelam kabutnya menghantar pada editor setelah melanggar entah berapa banyak dateline yang diberikan.

Ramai pembaca yang membandingkan RUD dengan RBB. kisah RUD ini kisah romantis-thriller ke 2 saya. Tentu saja ada perbandingan antara kedua buah buku itu. Dan yang pasti heronya juga menjadi perbandingan yang hebat. Ada yang kata Jad tak mampu bersaing dengan Izz...ada yang sukakan Jad. Macam2 pendapat yang saya terima. Tapi yang pasti, pembaca tak gemarkan Jad yang sudah berkahwin...aduh...( jgn rasa teragak2 ya dengan kenyataan Jad yang sudah berkahwin---anda akan tahu sebab apa dia bertindak sedemikian rupa)...

Kalau ada yang pernah membaca RUD ini, pasti anda tahu kisah apa yang sebenarnya saya cuba coretkan. Saya suka meneroka subjek POST TRAUMATIC STRESS DISORDER. Jadi...buku RUD dan kisah AMIE ini adalah berkenaan dengan kesan psikologi itu. Ada juga penulis yang mengolah plot yang serupa...(heroin diperkosa), namun serasa saya tiada lagi yang menulis apa kesannya sebenarnya menjadi salah seorang mangsa rogol ini. Justeru, saya rasa terpanggil untuk mencuba meneroka kemelut jiwa Amie Najla'. Memang payah. Entah berapa banyak bahan bacaan dan rujukan yang saya terpaksa buat hanya untuk mendalami jiwa Amie...dan saya juga mengambil risiko menulis RUD ini..Dengan heronya yang sudah berkahwin, heroinnya diperkosa..hahahah..memang rumit rasanya kan....Tapi...usaha saya serasa berbaloi apabila ada pembaca yang menghargai usaha saya itu..hahahahha....
Kepada sesiapa yang belum membaca RUD...mungkin anda boleh cuba membacanya selepas ini...

Saturday, July 24, 2010

Ada apa dengan RBB?

Salam....

Jangan hairan ya kenapa saya mahu bercerita tentang kesemua novel-novel saya. hehehehe...Almaklumlah...novel makin bertambah ( baru 4 dah kecoh), tapi rasa macam saya mengabaikan pula buah hati saya yang terdahulu ini..Jadi..kali ini saya sambung pula dengan RINDU BELUM BERHENTI.


Inilah rupanya novel kedua saya yang diterbitkan pada bulan Jun 2008. Dengan RBB, saya tidak perlu menunggu lama. Hanya 6 bulan setelah saya menyerahkan manuskrip kepada editor, ianya diterbitkan. Ya...saya lega RBB tidak menerima nasib seperti KDB.
Apa istimewanya RBB ini. Aduhai...terlalu banyak yang hendak saya senaraikan. Antaranya ialah...inilah karya pertama saya bergenrekan ROMANTIS-THRILLER. Ini adalah percubaan pertama saya. Jadi semasa menulis kisah ini, ianya seperti menulis novel pertama sahaja gayanya.
RBB lahir seiring KDB. Semasa KDB diterbitkan, RBB sudah pun 70% siap. Tajuk asal yang saya letak adalah AKU AKAN MENANTIMU...namun setelah sampai ke tangan editor saya menyenaraikan RBB sebagai pilihan kedua saya dan RBB diterima. Tajuk RBB serasa saya sangat menarik, bukan? hehehehe...
Istimewanya RBB kerana ada Izz Karami. hahahaha...saya tahu ada pembaca yang angau dengan Izz ini. Ramai pembaca yang jatuh cinta dengan Izz...Saya pula semasa menulis kisah ini, juga angau dengan Izz ini dan sehingga kini angaunya masih belum hilang. Aduh..teruk betul saya ni. Apabila Izz muncul, saya sukar menulis karekter hero yang kalau tidakpun melebihi, cukuplah setara dengan karekter Izz ini. Ramai yang kata Izz masih belum ditandingi. Dan ada pula yang kata, Rif, hero JKP mampu bersaing dengan Izz. Bagaimana dengan anda semua?
Ya...saya mengambil risiko dengan RBB. Feedback yang saya terima, memang banyak. Rata-rata menyenangi hasil penulisan saya ini. Saya lega...benar-benar lega kerana RBB diterima pembaca. Bukan senangnya seorang penulis wanita hendak memecahkan tanggapan bahawa penulis aksi dan thriller itu adalah penulis lelaki sahaja.
Saya bukan mahu melawan atau menyaingi. Saya hanya mahu memeriahkan/ menyemarakkan kelompok penulis-penulis Thriller yang amat sikit bilangannya di Malaysia ini. Saya meminati karya Abdul Rahim Awang dan Ramlee Awang Murshid. Saya harap, saya mampu menjadi seperti mereka. Saya berharap, karya-karya saya mampu menjadi sebutan seperti karya mereka berdua. Dan saya berharap jualan karya saya juga seperti RAM & ARAR yang seperti pisang panas itu...Aminnnnn....
Kepada pembaca yang masih takut membaca karya saya, cubalah baca dan nilaikan sendiri. Mungkin ada boleh mengubah tanggapan anda bahawa tak semua karya Thriller itu hanya serius, berat dan men-depressedkan anda apabila membacanya....
Saya tidak mempunyai masalah dengan pembaca yang sukakan thriller di dalam novel. Mereka dapat menerima RBB seadanya. Masalah saya ialah pembaca yang mahukan kisah cinta semata-mata. Kisah cinta seperti KDB. Bagaimana ya formula untuk menarik minat pembaca untuk membaca pelbagai genre? Hmmm....Susah sebenarnya ya....

Friday, July 23, 2010

Ada apa dengan KDB?

Salam...

Beberapa hari ini, apabila saya masuk ke fb ataupun forum, ada beberapa pembaca yang bertanya, tidakkah saya mahu mengarap kisah seperti novel pertama saya KUDAMBA BAHAGIA?
Ada yang berkata mereka lebih prefer KDB dari novel-novel saya yang kini berlainan genrenya. Dan mereka mahu saya menulis seperti itu semua. Jawapan saya? Hmmm....pertamanya saya diam tidak terkata. Kemudiannya saya memberikan reason kenapa saya rasa saya tidak mampu menulis seperti KDB lagi...


Inilah dia novel pertama saya. Buah hati yang saya tatang begitu lama berbanding adik2nya yang lain. Kalaupun nanti saya panjang usia dan dianugerahkan ALLAH ilham yang banyak, dan banyak sudah novel yang saya tulis, KDB tetap istimewa dalam hati saya. Dia yang PERTAMA. 3 tahun saya menulis. Dari 2002-2004. 3 tahun saya menunggu KBD diterbitkan. Tajuk asalnya SEHINGGA TERUKIR SENYUMANMU...(2004-2007).
Antara watak hero n heroin, saya paling lama dengan Fik & Alia. Aduhai apa yang boleh saya katakan dengan hero n heroin pertama saya ini. Sesungguhnya saya senang dengan kedua-duanya. Tetapi mungkin sudah tersurat, nasib KDB tak sebaik nasik adik-adiknya yang lain....ia terpaksa menanti dengan begitu lama. Sudah berapa kali saya terpaksa merombak dan membetulkan jalan cerita. Kalau dulu, saya hampir saja merajuk dan putus asa untuk terus menulis kerana menunggu terlalu lama. Saya sampai terfikir..apa buruk sangatkah STS ini sampai susah sekali hendak diterbitkan? Ya...Manuskrip saya berbolak balik antara saya dan editor. Saya sudah tidak tahu mahu menjawab apa apabila keluarga dan kawan-kawan bertanya. Malu pun ada..hahahhaha
Tahun 2005..Alaf memanggil saya berkursus. Di situ saya kenal Lynn Dayana, Laila Kamilia,Mariya Alina, Durrah Fatihah dan Ayu Emelda. Di sana, manuskrip kami masing2 dibedah editor. Banyak yang saya belajar selama 2 hari itu. dan yang paling banyak..saya kena belajar banyak bersabar.
Semasa saya menulis STS, tidak banyak sebenarnya novel yang berkisahkan masalah rumahtangga di pasaran. Namun dalam tempoh 3 tahun, kisah yang sama tumbuh bagaikan cendawan. Selepas 3 tahun menunggu, dan tepat 2 minggu selepas arwah ayah meninggal dunia ( arwah penyokong utama saya dalam penulisan ini), editor telefon menyatakan manuskrip saya akan diterbitkan.
Adakah saya berasa kesal kerana masa yang panjang? Dari satu segi, saya hanya berasa ralat kerana arwah ayah tak sempat langsung melihat hasil karya saya. Itu yang saya kesalkan sehingga ke hari ini. Namun, dari satu segi...saya bersyukur saya terpaksa menunggu kerana hasil KDB dalam bentuk buku adalah sangat berbeza dengan naskah asal yang saya tulis dahulu...dari segi garapan...penggunaaan bahasa..plot cerita..ya...dalam 3 tahun itu...saya berpeluang menggilap bakat saya yang tidak seberapa itu. Tulisan saya lebih matang. Bukan mahu memuji diri sendiri tapi kalau saya tgk balik draf tulisan KDB dulu..nak gelak pon ada..Ya...ALLAH...dengan bahasa skema...bahasa dialog pun skema...serba serbi kaku...
KDB sebuah kisah cinta...kisah keluarga...tiada langsung aksi di dalamnya. Ya...bagi sesiapa yang berminat dengan genre sebegini..KDB memang menjadi pilihan. Alia yang lembut...Fik yang romantis...tapi oleh kerana sedikit salah faham, mereka berdua menderita. Ini..kisah cinta biasa..tapi bagi saya tetap luar biasa sebab walaupun kisahnya seperti kisah yang ada di pasaran, namun KDB, Fik & Alia tetap ada keistimewaannya.
Mampukah saya mengulangi kisah cinta seperti mereka. Kalau ditanya sekarang, saya hanya menggeleng. Ya..saya tidak mampu. Saya tak pasti sama ada saya mampu untuk menulis seperti ini semula lantaran minat yang mendalam, dalam penulisan bercorak romantis-thriller.
Saya menulis untuk mencari kepuasan peribadi. Saya rasa bangga melihat hasil tulisan saya memenuhi rak-rak buku di kedai. hmmm...siapa yang tak bangga ek...? dan kepuasan peribadi itulah hasil tulisan saya yang bergenrekan romantis-thriller itu. Jangan kata saya tidak bangga dengan KDB....saya sangat bangga dengan kisah itu...biarlah orang kata saya syok sendiri..memuji novel sendiri tapi...dah memang best nak buat macam mana kan..hahahahahaaahahahahahahahahahaahahahah.......tapi buat masa ini..cukuplah KDB hanya sebuah itu sahaja....Mungkin satu hari nanti...saya mampu menulis seperti itu semula..sebuah kisah yang sweet..yang boleh membuatkan anda rasa berbunga dalam hati..yang buatkan anda tersengih2 seorang diri....InsyaALLAH....

JKP di MPH



Salam...

Akhirnya JKP masuk carta MPH minggu lepas. Ditempat ke 13. Oklah ek..dari tak masuk list langsung..hahahaha...Actually...saya tak kisah pon ( er ye ke)..hahaha...kalau tak masuk dalm list, tapi biarlah buku saya sentiasa ada yang membacanya. Tak perlulah jadi bestseller pon kalau pembaca lain menghentam tak hengat. Aduhai...takut kiranya hasil tulisan saya ini tidak memenuhi selera pembaca. Yang sukakan genre Thriller, ya...Alhamdulillah mereka semua dapat menerima JKP dengan baik. Yang sukakan love story...ada mix review yang diterima. Ada kata ceritanya baik tetapi dia prefer KDB lagi. Ada yang kata...sesiapa yang sukakan citer aksi akan sukakan JKP...setiap komen saya terima seadanya. Saya mahu anda baca dan komen. Suka atau tidak..itu hak anda sebab anda sudah membacanya. Tapi janganlah pula mendengar dari mulut pembaca yang mengatakan cerita ini tidak bagus..tidak kena selera..bukan kisah cinta memadamkan minat anda untuk membeli JKP...pinta saya...bacalah dahulu....dan nilaikan sendiri....ok....

Thursday, July 22, 2010

RINDU



Suasana selepas Subuh...Dalam pukul 4 Pagi...Rindu saya masih di sana...Bilalah saya dijemput ke sana lagi....

Malang tak berbau

Salam....

Semalam jantung saya hampir terputus. Semalam saya tak pernah berasa gabra tahap maksima....buatlah apa pun, saya boleh kawal lagi perasaan takut dan gementar saya tapi semalam....Fuh....
Pagi-pagi lagi saya tidak masuk lib saya..saya pergi ke Selinsing dan Bukit Jana untuk melawat Lib2 bawah seliaan saya. tepat pukul satu saya keluar dr Bukit Jana...so...saya malas nak balik rumah untuk lunch sebab tahu emak saya pon keluar dengan kakak saya. Jadi, saya ke Taiping sentral utk beli lunch. On the way nak balik lib saya, ( saya ikut pej pos Kamunting), saya dengar bunyi dentuman masa saya nak masuk kiri. Saya ingat saya dah langgar tembok tepi jalan tu...tapi bila saya pandang belakang, jantung saya mmg terhenti saat tu bila melihat seorang budak lelaki tersembam ke jalan.
Saya tekan brek. Ya..ALLAH...mmg terkejut dah saya...saya mmg tak nampak dia langsung...saya tak tahu salah siapa..tetapi saya anggap saja ini salah saya sebab dia budak sekolah...hmmm...
Saya tgk dia boleh bangun..dengan kaki terjengket-jengket...saya terus pergi dekat dia...minta maaf..tanya keadaan dia....saya terus ajak dia pergi klinik. Nasib baik kawan dia ada kat situ. Kawan dia tolak motor dia n parking sementara kat sekolah All Saints dan dia naik kereta saya. Hmmm....waktu launch...hari tu pulak semua klinik tutup. Aduh...saya melilau cari klinik di seluruh kawasan kamunting tu. Last..saya tanya dia..nak pergi hospital tak...sebab kalau tgk keadaan dia pun mmg bukan dilayan di wad kecemasan pun..abis-abis kerana beratur ambil nombor jugak.
Dia kata, dia ok...hmmm..mmg banyak soalan saya tanya dia...nak pitam tak..pening tak? macam-macamlah saya tanya...( hmmmm tiba-tiba feeling saya ni mcm Afi tanya Rif mcm2 bila dia eksiden..hahahahhahaha)
lepas tu saya buat benda yang paling takut saya nak kena buat....jeng...jeng..jeng....telefon emak dia. saya dah memang rasa cuak dah...takut emak dia serang saya...tapi ALHAMDULILLAH..bila saya terangkan keadaan sebenar, emak dia tenang...tetap lembut...aduhai...saya pula rasa terharu.....
Saya parking kat klinik...so...saya dengan dia decide tunggu sampai klinik tu bukak pukul 2.30. Saya beli dia air n roti...isi perut dulu la kan...dah pukul berapa ni...kot2 budak tu pengsan..naya saya...
Hahaha...tgh2 dok gelabah tu...saya call emak suh dtg hantar duit...( Ya ALLAH...teruk betul saya ni)...maklumlah...gaji masuk hari ni...bru balik umrah pulak...baru lepas bayar bil telefon beratus2 yg kena block..lepas tu beli JKP kt Alaf beratus ringgit juga..so...saya mmg sengkek ketika itu. Emak yg mmg ada kt luar datanglah hulur duit kat saya...tq mak..nanti cheq ganti balik..hehehehhe....
Sementara menunggu tu parent budak tu datang...emaknya kerani di KEMTA...ayahnya cikgu..hmmmm..nampak bapak eh saya dah kecut balik..tapi sama pula mcm emaknya...tetap baik..cakap pun sopan saja...aduhai...baik2nya keluarga ni....
Masa jumpa doktor saya masuk sekali..hehehe..selamba badak je saya ni..macamlah ahli keluargakan?...dr tanya settle ke kes ni sebab kalau nak report polis dia tak nak terima...dia suh p hospital...dan emaknya kata...tak apalah doktor..settle kat sini saja..anak saya pun tak teruk sangat...Ya Allah...legaaaaaaaaaaa......
seperti biasa bila dah rasa bersalah ni...segala bil perubatan sayalah yang bayar...tak banyak mana pun.....bila saya offer nak repair motor dia, ayahnya kata tak apa...sikit je..siap tanya keta saya teruk tak...wah!......
Saya kata...jgn bimbanglah dengan keta saya tu...bengkok ke kemek ke..boleh di ketuk...kalau budak tu yg kemek..mahu saya depression sampai mati...aduhai....
Tadi..saya call emaknya tanya keadaan budak tu...emak dia kata ok...tak apa-apa...saya semakin lega...
Yang pasti...sekarang ni saya memandu mmg macam nenek tua sikit..heheheh....hmmmmm...nampak je motor saya fobia...aduhai.....

Tuesday, July 20, 2010

Komen ke 2 JKP

Salam...

Sebenarnya saya sudah mendapat banyak feedback dari pembaca JKP...namun kalau komen dan review secara rasmi diblog dan emel hanya inilah...komen2 yang lain lebih banyak diutarakan di FB dan forum..hmmm..nanti mungkin saya akan kumpulkan sekali komen2 yang diberikan. Kali ini komen dari Kak Shalby yang sudi membeli dan membaca novel2 saya....kepada kak Shalby...terima kasih banyak2 ya...jangan jemu2 beli buku saya..heheheheh


Aku memang minat dengan penulis ni....aku akan beli semua hasil tangannya... Tamat saja baca novel yang terdahulu aku terus capai naskah yang terbaru ini untuk dibaca...tak sabar-sabar....




Komen aku:
Bestnya novel yang satu ni. Tahniah la untuk DHIYA ZAFIRA kerana menghasilkan novel yang sangat menarik untuk dibaca. Sangat baik dan berkesan penulis ini men'describe' hero utamanya, sehingga aku turut membayangkan macam mana la rupanya HAYYAN RIFQI ni. Namanya pun bukan main indah lagi. nasib baik la aku dah tak ada anak lagi...kalau ada mungkin aku boleh namakan dengan nama ni kot...Akupun jadi kagum dengan perangai dan sikapnya yang digambarkan pendiam, romantik dan melindungi. Hebatnya lelaki ini....Untuk novel ini aku bagi penuh 5 bintang. Bercahaya la......................

Monday, July 19, 2010

Komen Pertama JKP

Salam....

Komen yang saya terima dalam emel tadi...

Kali ini novel dhiya zafira memg menarik..gaya penulisan semakin matang dan tiada bab yg berjela2..apa yg menarik tentang novel dhiya ialah..dr awl penceritaan,dhiya membuatkan pembaca tertanya2 apa yg berlaku..terselit unsur2 suspen..menyebabkan rasa ingin tahu semakin memuncak..sehinggakan utk berhenti terasa syg! Jika anda peminat Izz Karami..dan sukakan karekternya..saya rasa watak utama kali ni , kapten Hayyan Rifqi @ Riff, dapat menandingi watak Izz..sebelum ini saya juga sukakan watak Izz, tetapi setelah membaca JKP, rasa suka tu dh berpindah kepada Riff dan juga Najmi..hehe..inilah kelebihan Dhiya..watak hero digambarkan dgn begitu baik sehingga ada yg gila bayang..:-)

 

Dhiya juga berani meneroka kehidupan seorang Komando..sblm ni saya tak pernah tahu dan terbayang bagaimana komando melaksanakan misinya..sekurang2nya..setelah membaca JKP, terbayang juga bgmana cara hidup atau bidang kerja seseorang komando..bagi saya Dhiya berjaya menggarap kisah komando dlm novel kali ini..tahniah..sesuai dgn topik komando, JKP penuh dgn aksi..terasa seperti menonton filem mat salleh pulak( spt ada pembaca kata mcm cerita rambo...hahaha)..hehe ..walau padat dgn aksi lasak, tetapi Dhiya pandai memainkan emosi pembaca..sekejap kita akan rasa sedih, sekejap ketawa, sekejap membuai rasa..



Watak antara Afi dan Riff, tidak pernah membosankan saya..walau Riff seorang komando, tp dia tetap manusia biasa..ada rasa keliru, sedih, terlalu berahsia..tewas dgn perasaan sendiri jika membabitkan insan yg disayangi..



Jika anda sukakn aksi dan romantik, bacalah JKP kerana anda tidak akan bosan..dan jika anda terbiasa baca novel yg melankolik,mendayu2, cubalah baca JKP..anda akan sukakannya..semua elemen; suka, sedih,ceria,cemas,aksi; diadun dgn baik oleh dhiya..dan jika anda peminat novel dhiya..belilah cepat JKP sbb gaya penceritaan dhiya semakin menarik dan matang..



Saya tak boleh nk huraikan byk ttg JKP sbb nnti tak surprise utk pembaca lain..Beli dulu,baca dan hayati..anda akan rasa berbaloi membelinya..



PSt:-kan bagus kalau dpt di buat drama ( Drama je? filem lg best kot..heheheh)?? mesti lagi seronok..



 
 
p/s - yg tulisan biru tu saya menyibuk...Terima kasih kepada teman yang sanggup membeli, membaca dan memberi komen ikhlasnya...Sesungguhnya membaca emel beliau membuatkan senyuman saya sampai ke telinga...
Bagi anda yang lain, bagaimana pula?

Raudhah

Salam...

Saya menyambung kembali kisah saya di bumi Rasullulah...

Pagi itu setelah siap bersarapan, semua jemaah dengan diketuai mutawif melangkah menuju Masjid Nabawi yang begitu dekat dengan hotel penginapan kami. Di perkarangan masjid, mutawif memberi penerangan dan membacakan doa...kami terpaksa dipisahkan antara lelaki dan perempuan. Yang sedihnya, kerana perempuan tidak dibenarkan melihat makam Rasulullah SAW.. Kami hanya boleh berdoa di Raudah yang kami tahu hendak berdoa di sana cukup payah....
Untuk memasuki Raudah, perempuan hanya boleh masuk ke situ; kalau tak silap saya..6-9 pagi, selepas zohor sampai pukul 2 dan malam 9-11. Ya...masa begitu singkat lebih2 lagi terpaksa bersaing dengan jemaah dari negara lain....
Masuk ke masjid, kita kena bersedia dicheck oleh pegawalnya...sebarang kamera, telefon berkamera tidak dibenarkan masuk. Kalau dulu dirampas tak dipulang..tapi kini kita boleh menyimpan di pejabat mereka...kecuali kamera..mmg tidak dibenarkan masuk...
Saya...walaupun tidak berniat untuk merakam gambar di dalam tetapi tetap juga membawa kamera dan handset kerana dalam perjalanan pulang, atau ke mana2...saya boleh merakam gambar mana yang saya mahu...tidak perlu berulang alik ke hotel semata2 mahu mengambil kamera...
Mana saya seludup? hahahahhha...pandai2 lah simpan, agar pengawal tu tak tahu...
Pertama sekali masuk, kami menunaikan solat tahiyatul masjid...dan solat sunat yang boleh kami buat....mujurlah saya dan ika ditemani oleh kak Nor, yang mempunyai pengalaman yang cukup banyak...dengan beliau, cukup mudah kami menuju peluang ke Raudah...
Ya....begitu ramainya orang mahu mengambil peluang memijak karpet hijau itu. Giliran terpaksa dibuat...manusia memang berebut2 mahu bersolat dan berdoa ditempat yang paling hampir dengan makam Rasulullah SAW.
Saya turu mengintai peluang...apabila grup kali dilepaskan untuk ke Raudah..keadaan menjadi kelam kabut....saya dan ika dan beberapa teman terpaksa mengawal diri sesama sendiri keana takut dirempuh dengan jemaah lain yang lebih kasar, taksub dan pelbagai lagi...
bila salah seorang dr kami bersolat...kami mengawal tempat...tapi cukup payah...jemaah belakang menolak2 sampai ika yang sedang bersembahyang pun hamoir tersungkur dengan tolakan yang keras...terus-terang saya katakan, jemaah Malaysia ini yang paling bersopan santun...dengar arahan...yang lain..nauzubillah...takut melihat mereka walaupun mereka juga perempuan seperti kami....
Saya berpeluang ke depan dan bersolat...selepas tu saya berdoa..memberi peluang kepada orang lain untuk bersolat juga...bila berdoa...saya tumpukan sepenuh perhatian...saya tidak peduli dengan tolakan..saya dalam dunia saya sendiri...saya cuba sampaikan doa untuk diri..keluarga dan teman-teman...air mata ketika itu tak usahlah dicakap...mmg sebak...selama ini hanya mendengar orang bercerita dan kini saya dapat merasainya...
sedang saya dalam kesedihan itu, tiba-tiba ada seorang jemaah memanggil saya untuk bersolat. Ya ALLAH...keadaan yang pada mulanya cukup payah itu menjadi mudah tiba-tiba. Saya tidak kenal siapa jemaah berbangsa arab itu namun, dia dengan rela hati memberikan ruang kepada saya untuk bersolat di barisan pertama...Ya Rabb....saya betul tak mampu untuk bercakap apa dah...saya terus bersolat dan berdoa...selagi peluang dan ruang yang diberikan itu ada, saya mengambilnya dengan penuh kesyukuran...ALHAMDULILLAH....ALLAH permudahkan saya di Raudhah....

Saturday, July 17, 2010

Hati tertinggal di SANA....




Salam,

Saya mahu mencoretkan sedikit perjalanan saya menunaikan umrah 2 minggu lalu. Mungkin ceritanya sudah basi tetapi perjalanan saya ke Madinah dan Makkah tak akan pernah saya lupakan....Sehingga kini, hati saya masih tertinggal di sana....Alangkah indahnya kalau saya masih di sana....menyerah diri dan segala-galanya kepada YANG ESA dan tak perlu fikirkan apa-apa pun. Hanya beribadat semata-mata.

3 Julai 2010

Saya bersama 33 jemaah lain bertolak ke Madinah...Flight pukul 10.30 pagi. Hmmm...saya ingatkan saya boleh cool masa bersalaman dan memeluk emak, namun keluar juga air mata ni. Tiba-tiba rasa syahdu. Manalah tahu kan...kata orang, perjalanan ke Tanah Suci ni banyak ujian....
Dan saya menerima ujian pertama saya.....
Hampir 8 jam lepas tu, kami tiba di Bahrain...transit selama 4 jam. Elok2 masuk waktu zohor ( masa Bahrain), kami semua bergilir2 mahu bersolat. Tetapi sebelum tu saya ke tandas dahulu dan sesuatu berlaku yang membuatkan saya cukup hampa dan sedih....Saya period.
Keluar dari tandas, saya mmg dah nak menangis dah...Saya rasa tertampar dengan ujian yang ALLAH berikan... Dalam hati saya berkata, Ya ALLAH, Engkau sudah menjemput aku ke sini, maka permudahkanlah urusan saya. 
 mood saya merudum. Sayu saja rasa hati melihat teman2 yang lain berpusu2 pergi solat sedangkan saya ditugaskan menjaga beg semua jemaah....Aduhai...dalam hati tak henti2 saya berzikir. Saya beristighfar agar ALLAH ampunkan kesalahan saya yang saya tidak nampak....
Lepas 4 jam, jemaah menuju ke Jeddah...perjalanan selama 2 jam lebih. Dalam pada itu, macam-macamlah nasihat yang ketua rombongan berikan...bagaimana menangani orang2 Kastam Jeddah yang merumitkan...
Sampai di Jeddah,, Alhamdulillah, urusan kami semua dipermudahkan. Lepas saja mengambil beg, kami keluar menuju ke bas...Mutawif sudah sedia menunggu. Kami akan memulakan perjalanan selama 7 jam ke Madinah. Namun sebelum tu kami singgah di satu tempat untuk menunaikan solat jamak isyak n maghrib dulu. Seperti biasa saya menunggu di bas.
7 jam perjalanan...saya sekejap jaga sekejap tidur...penerangan mutawif ttg sejarah Madinah...benar2 membuatkan saya sedih..lebih2 lagi mengenangkan nanti saya mungkin tidak berpeluang menjengah Masjid Rasulullah SAW, masjid Nabawi.
Bila masuk ke kota Madinah, Mutawif memberitahu bahawa, ziarah ke masjid Nabawi akan bermula pukul 6.30 pagi. Jam ketika itu sudahpun 3 pagi....sepanjang perjalanan ke hotel saya menangis dan berdoa...meminta period saya dihentikan....sepanjang masa...hati saya berbicara...lebih2 lagi melihat sinar gemilangnya masjid Nabawi itu...Ya ALLAH...MAHA BESAR....
Roomate saya yang seramai 3 orang lagi bergegas mandi untuk mengambil peluang solat subuh berjemaah. Saya...hanya mampu memandang....Hanya ALLAH sahaja yang tahu apa yang saya rasa ketika itu....Bila ditinggalkan sendirian, saya membersihkan diri. Dan ....Kuasa ALLAH...saya bersih dari period saya...saya segera mandi dan menunaikan solat syukur di bilik. Nak menyertai solat subuh memang sudah tidak sempat, jadi saya hanay bersolat di bilik.
Dan pukul 6.30 itu, dengan dada yang lapang, jiwa yang penuh kesayuan...saya melihat Masjid Nabawi sebenar-sebenarnya di depan mata saya buat pertama kali....


p/s - bersambung nanti...hmmm..menulis n3 inipun air mata mengalir lagi...

Friday, July 16, 2010

Berita baik untuk pembaca JAUH KAU PERGI (JKP)....



Salam...

Berita baik untuk pembaca JAUH KAU PERGI (JKP)....

Anda mahukan cenderahati di atas? Unta yang comel, gelang ataupun tasbih?

Mahu???...kalau ya...sila baca arahan yang seterusnya....

Oleh kerana cenderahati yang saya sediakan ini adalah BEGITU TERHAD, maka tidaklah senua pembaca yang akan dapat cenderahati berkenaan...namun...saya ulangi lagi..namun anda semua boleh melakukan sesuatu untuk mendapatkannya...dan ianya bergantung pada tindakan anda,

Jadi, apa yang perlu anda lakukan? jeng..jeng..jeng....Tak susah cuma...anda perlu;

1. Menjawab soalan di bawah

Soalan-soalannya ialah;

1. Kenapa Anda mahu membaca JKP?

2. Pendapat / komen anda mengenai JKP?

3. Apa yang anda suka dan tak suka mengenai JKP?

4. Bagaimana saya boleh memperbaiki corak penulisan saya?

5. Saya suka membaca karya DHIYA ZAFIRA kerana.......( tidak kurang dr 20 patah perkataan...hahahahhhaahaha)


Ok...itu adalah soalan2 yang perlu anda jawab untuk memungkinkan anda mendapat cenderahati itu. Oleh kerana jumlah yang terhad dan mungkin penyertaan yang banyak, jadi saya akan memilih komen dan jawapan yang terbaik sahaja (kalau ramai yang emel jawapanlah ya...)kalau tak, semua boleh dapat....hehehhehe....

Jadi...cepat-cepatlah emelkan pada saya ; dhiya_zafira@yahoo.com

Anda akan saya hubungi sekiranya anda bertuah untuk mendapat cenderahati di atas...Apa lagi...bacalah JKP dan bersaing merebut peluang yang ada.....

Thursday, July 15, 2010

beli JKP online

PERHATIAN!!!



Kepada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan JAUH KAU PERGI tetapi buku tersebut masih belum berada di kedai...atau malas nak pergi beli...jangan risau..saya ada penyelesaian kepada masalah anda...apa kata order saja secara online dari saya...dan saya akan terus menghantar JKP ke depan rumah anda...( bukan saya ya tapi posmen...)....


Bayaran boleh dibuat ke akaun:



Maybank/Maybank 2u email : dhiya_zafira@yahoo.com
No.akaun : 158305210032
Pemegang akaun : Mardhiyah Mohd Nor

Sila emel slip atau no rujukan pembayaran ke emel : dhiya_zafira@yahoo.com.

Penghantaran akan dibuat selepas bayaran di terima.



Bayaran utk pembelian:
Semenanjung Malaysia : RM19.90
Sabah & Sarawak : RM 22.90



Pilihan pengeposan:
i. Pos Biasa = Percuma
ii. Pos Laju ( 1 naskah) = RM5

iii. Pos laju lebih dr 1 buku = RM 3 dan seterusnya


Mohon dinyatakan juga;
Nama, alamat, emel anda dan no. Telefon anda (optional)

Terima kasih...

sudah sampai

Salam...

ALHAMDULILLAH...saya selesai kembali dari menunaikan umrah....ingin mencoret sesuatu di sini namun saya masih penat...lagipun JAUH KAU PERGI lebih menarik perhatian saya....saya ingin menelaah JKP dahulu...anda sudah membaca JKP? silalah komen....saya menanti komen anda semua.

Thursday, July 01, 2010

JAUH KAU PERGI DI PESTA BUKU SELANGOR, PKNS

Salam...


Berita yang membuatkan saya tersenyum sampai ke telinga. JKP sudah berada di pesta buku selangor...Jadi apa lagi....pakat-pakatlah beramai-ramai membeli naskah terbaru saya itu. Belilah 1, 2 , 3 hatta 10 sekalipun....saya tak kisah..jangan tak beli langsung ya....
Ya ALLAH...jelesnya saya..kalau diri ni boleh terbang...mmg dah sampai saya ke Shah Alam ketika ni. Tak apalah...Hezzy sudah berjanji akan mendapatkan satu untuk saya. Lusa, kak Eka akan membawakan JKP untuk saya di KLIA..hehhehe...dapat2 je nanti..tgk sekejap..kembang2 hidung...senyum2..lepas tu simpan dalam beg...ada buku lain yang lebih penting untuk saya baca....
Kepada pembaca sekalian....yang mahu membeli secara online dengan saya...tunggu ya saya kembali dalam masa dua minggu lagi....saya tidak sempat untuk membuat bookmark...hmmmm...tengoklah..kalau di sana nanti ada souvenir menarik untuk pembaca bertuah...

Ada apa dengan Izz? Ada apa dengan Rif?

Salam...

Sebelum saya terbang....saya mahu bercerita sebanyak mungkin tentang novel terbaru saya..AL-maklumlah saya akan bepergian selama dua minggu. Kalau saya tidak bercerita, sudah tentu JKP dah jadi basi bila saya pulang nanti.
 Semalam bersembang lagi dengan pembaca dalam fb. Soalannya berbunyi begini, " Adakah hero JKP ini boleh tandingi Izz Karami, hero RBB?
Hahahaha....saya tahu ramai yang sudah jatuh tangga sama itu Izz. Dalam banyak2 hero saya...ternyata Izz yang menjadi pilihan. Izz yang paling popular..Izz yang paling macho dan Izz adalah segala-galanya.
Jadi...apabila yang molek-molek itu menjadi milik Izz..tentulah sukar saya mahu mewujudkan karekter yang lebih baik, kalau tidak pun setara dengan Izz itu.
Bila saya katakan, saya rasa Rif, hero baru saya ini mampu menandingi Izz...terus kakak itu bertanya, adalah orangnya tinggi sasa dan bermata helang. Aduh! hebat sungguh penangan Izz sampai pembaca yang anak sulungnya itu berumur 19 tahun masih angau lagi. Siap dibayangkan Izz itu seperti kevin Costner lagi..hahahaha...
Saya katakan...manakan hendak sama...Izz dan Rif adalah individu yang berbeza. Kalau sudah aspek fizikal dan karekternya sama, tidak versatilelah saya...masakan saya hanya mahu sekadar menukar nama hero sedangkan segala-galanya sama.
Dari Taufik @ Fik, Izz, Jad dan Rif...semuanya berbeza wataknya...Ya..mungkin mereka tinggi. Itu persamaannya...sebab saya ini rendah...saya suka melukis karekternya tinggi-tinggi belaka. Begitu juga heroin...Alia, Adni..orangnya tinggi. Cuma Amie dan Afi sahaja orangnya kecil..kalau semua tinggi juga mcm heronya...hahahah..tak real pulak ya...
Berbalik kepada RIF...saya puas hati dengan watak dan karekter yang saya lukiskan. Saya harap pembaca juga puas hati dengan wataknya dalam JAUH KAU PERGI ini....sama ada dia mampu menandingi Izz ataupun tidak...saya serahkan kepada pembaca sendiri yang membuat penilaian...
Apa pun semoga anda semua berpuas hati dengan naskah JKP ini...