Friday, December 19, 2008

lagi emel pembaca

Assalamualaikum Dhiya,
I wish to congratulate you on your 1st novel! You have your own style in writing. Something new...different and unique,that i find lacking in some new writers.You have the potential of a good writer.I have just finished reading your novel and i find it very interesting and touching....
Its been a long time since i read a Malay novel that i do not want to stop reading.(rase nya macam dah bertahun) Mostly i read english novel.Reading your novel reminded me again how much i loved to read malay novels. Anyway,thank you so much for the wonderful novel...and for the wonderful time ive enjoyed with Taufik and Alia..Hopefully you will write more. Will be looking forward for your next book!!All the best to you!
Wassalam,
shahariah
p/s - Ya ALLAH pinjamkan aku sedikit kekuatan untuk menyudahkan manuskrip terbaru ini. Oh Tidak!!!!!

Wednesday, December 17, 2008

emel pembaca

Salam...

Aku terima emel ini sepuluh minit yang lalu.

Assalamualaikum...

Pertamanya tahniah sebab telah menghasilkan 2 buah novel yang sangat menarik dan seronok dibaca. Saya selesai membaca novel yang pertama KUDAMBA BAHAGIA. Penat saya menangis. sedih dan sendu... Saya bagi 5 stars untuk novel ini. Mulanya saya tidak pelik sangat kalau novel ini best, sebab kebanyakan novel pertama yang dihasilkan oleh penulis baru memang best...idea banyak lagi, mencurah-curah.

Saya baca pula novel kedua RINDU BELUM BERHENTI. Ada kelainan berbanding dengan novel yang pertama. Sangat bagus jalan ceritanya. Happy ending...Bukan nak memuji tapi betullah tu... Jangan terlebih sengih pulak... Novel inipun saya bagi 5 stars.

Kini saya menanti novel yang seterusnya... bila agaknya? Harap ada lagi kelainan dalam berkarya...

From:
SALBINA BINTI MOHAMAD@AWANG
p/s - Alahai Salbina, saya sudah senyum sampai ke telinga malah berlebih2 lagi. Inilah yang membuatkan azam saya semakin kuat. heheheh..terima kasih ya.

Tuesday, December 16, 2008

corat coret

Segala macam maklumat yang aku kumpul untuk menulis RINDU BELUM BERHENTI.


Aku teringin untuk menulis watak hero yang pandai bertukang.(kiri) tetapi sehingga sekarang masih belum ada. tetapi gambarnya juga sudah aku simpan. hahahah

Inilah lelaki yang kerap kali aku lihat apabila menulis watak Izz Karami@ Zack dalam RBB. Aku tidak kenal siapa dia. Aku menyimpan gambar ini dari tahun 2000 melalui kalender yang aku dapat semasa membeli t shirt. Gambar ini aku simpan rapi kerana aku memang berniat untuk menulis tentang watak hero yg pandai bermain senjata. kebetulan lelaki ini juga sedang memegang senjata. apamacam? hehehhe
Salam....
Semalam aku diserang rasa mengantuk yang keterlaluan. pukul 10 aku dah naik atas katil namun puas aku memejamkan mata namun mata ni tetap tidak mahu lelap. Hati memandang sahaja laptop tapi keinginan untuk menulis malam itu zero. Alahai nampak gaya kalau begini hasrat hati nak sudahkan mss dalam bulan Disember ni jugak tidak kesampaian. huhuhuu...

Oleh kerana mata tak mahu lelap aku mengambil keputusan membelek-belek segala khazanah yang aku simpan sepanjang aku menulis RINDU BELUM BERHENTI. oh dah berabuk kotak biru aku tu. iyalah tersimpan bawah katil. fail-fail n maklumat KUDAMBA BAHAGIA dan RBB memang aku simpan sebagai kenang-kenangan. Ialah macam semalam semasa membelek2, terkenang zaman kepayahan membuat kajian mengenai cerita dan yang penting sekali watak. heheheh...subjek favourite aku tu.
Setengah penulis suka mengambarkan karakter hero n heroinnya seperti bintang filem. Aku tidak suka dengan pendekatan itu sebenarnya. Sebab jika sesuatu karekter itu mengambarkan wajah pelakon yang aku kureng gemari jadi minat untuk membaca akan hilang. jadi kalau boleh aku akan elakkan cara ini. namun aku tidak menghalang jikalau ada mana-mana penulis menggemari cara ini. ya...masing-masing punya pendapat dan prinsip tersendiri. Apabila disuruh memandang keluar ada yang melihat langit. ada yang melihat tanah dan ada juga yang tidak nampak apa-apa. jadi masakan boleh aku merasa tidak puas hati sekiranya insan lain tidak melihat apa yang aku lihat kan...
Sebenarnya aku juga menggunakan pelakon2 kegemaran aku sebagai rujukan untuk watak dan perwatakan. cuma aku tidak nyatakan secara direct di dalam novel. Dalam KUDAMBA BAHAGIA aku mengambarkan Julia Ormond yang melakonkan watak Susannah Fincannon Ludlow dalam cerita LEGENDS OF THE FALL semasa menulis watak Alia. ( Aku bukan gambarkan bentuk wajah ya, aku cuma gambarkan karekter, cara lakonan, cara tangisan dan cara dia bercakap). Kalau anda turun meminati pelakon ini, anda akan tahu apa yang aku maksudkan.
Watak Adni dalam RBB pula aku aku tulis apabila melihat lakonan Julia Roberts dalam Erin Brokovich dan Jennifer Garner sebagai Sidney Bristow dalam siri ALIAS. walaupun Adni tak seganas dan selincah sidney namun aku pinjam sedikit ketegasan, tekad dan keazaman dua watak ini.
Untuk novel seterusnya, siapa agaknya watak aku ya...hmmmm....

Wednesday, December 10, 2008

oooo...i'm half way there....ooooo

Salam...
Sehari sebelum Hari raya Korban aku text editor aku untuk mengucapkan selamat hari Raya kat dia. Tup tup aku dapat soalan dari dia yang berbunyi " Novel terbaru ada tak?".
Tertelan air liur aku sekejap. Dengan konfidentnya aku reply ..." Tgh pulun ni. Insyaallah kalau siap hujung bulan ni akak antar. KALAU AJELAH ya....heheheheh..."
hmmm...seminggu diserang demam yang agak teruk menyebabkan seminggu itu jugalah mss aku tidak bersentuh. Cerita sudah aku tulis separuh dan tinggal separuh lagi untuk disiapkan. bermesej dengan lynn dan berym dengan laila selalunya bab inilah yang menjadi tajuk perbualan. seringkali aku cakap pd mereka yang kali ini mss aku hampir hendak siap n yet yang nak siap itulah terasa mcam banyak lagi yg hendak ditulis.
Disember sudah 10 hari berlalu. agak-agaknya sempat ke aku menghantar mss baru pada editor hujung bulan ni? hmmmmmmmm

Selamat Bertunang








Salam....

Sambutan Hari Raya korban tahun ini menyebabkan sesi rumah aku kelam kelibut dengan majlis pertunangan kakak aku. Walaupun tahun ini 6 ekor lembu dikorbankan di tempat tinggal aku namun kemeriahan untuk sama-sama terlibat dalam acara korban itu tidak dapat dirasai sepenuhnya lantaran kami sibuk dengan majlis ini.

Tarikh 8 Disember 2008 kakak aku selamat menjadi tunang orang. Emak pula kata, inilah hadiah hari jadi yang terbaik dalam hidupnya. (besday mak 7 Dis). Bagi aku dan adik beradik yang lain, kami hanya mampu menadah tangan memanjat kesyukuran kepada YANG MAHA ESA. Aku yakin setiap manusia berhak untuk berasa bahagia. Dan bahagia itu sendiri datang dalam pelbagai cara dan kejadian. dan bahagia kakak aku datang setelah banyak kali dikecewakan.

Kepada Metty & Mahazir, Tahniah.