Friday, March 28, 2008

jangan bilang tidak - Rafii Ahmad + Ayushita

Ku pernah punya cinta namun
kini ku sedang suka kamu
Cintaku dulu tlah kubuang jauh
kini ku ingin kamu
Ku pernah menyendiri di sini ku akan terasa sepi
Walaupun bibir penuh gelak tawa namun hatiku sepi

Jangan bilang tidak bila kita belum mencoba
Siapa yang tahu akan sama hatimu dan juga hatiku
Lamanya bercinta bertahun tahun putus juga
Kuharapkan dengan dirimu
walaupun singkat pendekatan
Cinta kita kan abadi

Ku pernah punya cinta namun
kini ku sedang suka kamu
Cintaku dulu tlah kubuang jauh
kini ku ingin kamu

Jangan bilang tidak bila kita belum mencoba
Siapa yang tahu akan sama hatimu dan juga hatiku
Lamanya bercinta bertahun tahun putus juga
Kuharapkan dengan dirimu
walaupun singkat pendekatan
Cinta kita kan abadi
Jangan bilang tidak waktu dicium aku bingung
Namun dada ini bergetar pipipun semu
Namun aku mohon jangan bilang tidak
p/s- aku tak pernah mendengar lagu ini sehingga semalam dan aku terjatuh hati dengan lagu ini. paling suka dengan ayat ' jangan bilang tidak jika kita belum mencoba'. iya...jangan sesekali kita berputus asa sekiranya kita menginginkan sesuatu. jangan biarkan perkara yang remeh menjadi halangan sedangkan masih ada jalan untuk kita berusaha dan mencoba...

Thursday, March 27, 2008

SETAHUN TANPA DIA

Salam,
Hari ini, tarikh ini 27 Mac 2008, bermakna sudah genap setahun Arwah ayah meninggalkan kami sekeluarga. Genap setahun ayah pergi tanpa kembali lagi. pejam celik, pejam celik begitu pantas masa berlalu. Aku masih tidak percaya bagaimana aku dan keluarga dapat meniti hari demi hari tanpa ayah di sisi.
Banyak yang boleh aku ceritakan tentang ayah sebenarnya. sehingga kini kenangan bersama ayah masih terpahat kukuh dalam memori. ayah seorang lelaki, seorang suami, seorang bapa, seorang mentor, seorang pendengar, seorang penasihat yang baik. ayah adalah segala-galanya dalam hidup aku.
Aku bersyukur walaupun hayat ayah bersama aku dan keluarga cukup pendek, tetapi impaknya cukup besar. Aku bersyukur kerana mempunyai ayah sehebatnya.
Bekerja sebagai pegawai tentera, membawa ayah ke sana ke mari. Kadang-kadang 6 bulan, kadang2 setahun aku tidak berjumpa ayah. waktu kanak-kanak dan awal remaja, emak yang memainkan peranan yang besar membesarkan kami kerana tuntutan tugas ayah. Masa kecil aku dan adik beradik cukup takut dengan ayah. Sesuai dengan tugasnya, ayah cukup berdisiplin, tegas dalam mendidik kami. pukul 9 bagi ayah bermakna pukul 8.30 kena siap segala-galanya.
kadang2 istilah kami yang paling ayah pantang dengar ialah perkataan 'sat' ( tunggu kejap). dia sudah biasa memberi arahan, dan bila anak2 sendiri sukar dibentuk, aku dapat merasa kekecewaannya.
Aku dan adik2 mula rapat dengan ayah apabila dia mula menetap bersama kami. tidak lagi balik dihujung minggu. dulu masa kami duduk di taiping, dia bekerja di KL ataupun alor Setar. memang jarang2 bersua muka. Emak pula memang malas hendak berpindah randah. Jadi ke mana-mana hanya ayah sahaja yang pergi, kecuali kami sekelurga berpindah ke Sabah,Sarawak & N. Sembilan.
Entahlah, ayah menggunakan peluang yang ada dengan merapatkan jurang antara kami. Ayah sudah pandai bergurau, ayah sanggup berjaga hingga pukul 3 4 pagi semata-mata hendak mendengar cerita kami. ayah yang sanggup menjahit beg untuk projek kemahiran hidup aku semasa ditingkatan 3. ayah yang sanggup menunggu di stesen ketapi sejam lebih awal semata-mata tidak mahu kami menunggu lama. ayah yang sentiasa membawa aku pergi dan menunggu bersama semasa aku menghadiri berpuluh-puluh temuduga.
ayah yang membawa aku ke library apabila aku memberitahu ada assigment yang perlu aku siapkan. malah dia turut sama duduk berbincang memberikan pendapatnya. ayah yang sanggup berpatah balik ke Alor setar walaupun tidak sampai sejam tiba dari alor setar apabila mendengar cucunya demam panas. ayah yang sanggup berulang alik dalam jarak yang agak jauh membawa anaknya pergi dan balik kerja kerana belum mempunyai kenderaan lagi.
Aku masih ingat kata-kata yang selalu ayah tuturkan apabila dia bergurau bersama kami. katanya " Ayah saja gurau dengan hangpa. manatau esok2 ayah mati, inilah yang buat hangpa ingat kat ayah." kalau dulu mendengar ayah cakap begini, aku tak ambil endah kerana tak mahu memikirkan soal kematian, tetapi memang betul semua kata2nya.
Argh...aku tidak mahu bersedih. aku mahu tabah. aku mahu kuat. aku yakin ayah lebih bahagia di sana. ayah ada anak-anak dan isteri yang tetap tidak melupakannya. ayah ada doa dari kami yang dititipkan saban hari. Al-fatihah buat ayah.
p/s- Al -Fatihah juga buat ayah Lynn Dayana yang turut sama genap setahun pemergiannya minggu depan.

Friday, March 21, 2008

Only For You....

Sometimes when you love someone very much,
you have to go through every tear,
every heartache and every pain. Because in the end, it’s not how you love but how much you hold on

Real true love is having all the things go wrong
but still having a special way to love despite of
all the wrong things that had happened.
Learn to forgive and love again.

Listen’ contains the same letters as ‘silent.’
Listen to the silence of the heart, hear what it says
so you’ll know what will make you happy.


Life is a series of steps.
Each step leads to joyful surprises
and some with happy conclusions.
Let the love in your heart be your guide
as you step to your full potential

Everyone must learn to be patient with loneliness.
Happiness begins from within.


If we can’t tolerate
being alone, it’s more likely that we haven’t found
happiness yet.

Sometimes, things change, plans fail, joy fades and excitements go.
You begin to ask why. But when you look above, all worries depart. God is always there for you.


Maybe sometimes love just ain’t enough.

Tuesday, March 18, 2008

KUIZ HAK CINTA TERPELIHARA - LYNN DAYANA




Salam

Novelis LYNN DAYANA akan mengadakan kuiz untuk pembaca-pembaca novelnya. Hadiah yang menarik disediakan kepada para pemenang, jadi kepada pengemar2 dan sesiapa yang suka menjawab Kuiz, inilah masa anda membuktikan kebolehan dalam merebut hadiah yang disediakan. dengan syarat, anda pernah membaca HCT kerana semua soalan akan berkisar kepada novel ini. untuk maklumat lanjut sila ke blog Lynn Dayana
Soalannya
1. Dimanakah lokasi cover HCT diambil?
2. Kemanakah Ain menghilangkan diri dan mengapa?
3. Berapa lamakah Eric sudah memeluk agama Islam dan mengapakah dia menukar kepercayaannya?
4. Mengapakah Hajah Fatimah membenci Qartini?
5. Berikan nama anak Yus bersama Kamal?
6. Apakah gambar2 yang Eric MMSkan kepada Qartini?
7. Apakah penyakit yang dihidapi oleh Sarah?
8. Peristiwa apakah yang menjadi punca untuk Yus mengubah penampilannya?
9. Siapakah nama kanak-kanak kecil yang ditemui oleh suami Neesa di Pulau Tioman?
10. Sambungkan ayat berikut, tidak melebihi 20 patah perkataan. " Membaca HCT membuatkan saya....."
* Jawab jangan tak jawab

cerita seminggu


Antara Ahli2 yang menyertai lawatan. posing sakan di Karangkraf


Laila Kamilia bersama tahi lalatnya yang bakal popular...hihiihiih


Salam...
Fuh! Agak lama rasanya aku tidak menulis apa-apa n3 sehingga aku sendiri rasa blog aku ni pon ah hampir2 nak bersarang.hmmm...kenapa agaknya? entahlah. semenjak dua menjak ni mood nak memblogging dan mencoret sesuatu agak pudar saja rasanya. Mungkin kerana bulan ni bulan yang agak emosional lagi aku. mungkin juga kerana tidak bersemangatnya aku adalah kerana penulisan yang sudah terhenti agak lama. manuskrip ke 3, masih lembab mengalahkan siput berjalan.
minggu lepas aku bersama Laila turut menyertai lawatan Alaf FC ke Karangkraf dan premis Alaf 21. Kalau hendak dikutkan sudah berkali2 aku pernah sampai ke sana namun atas dasar sokongan terhadap kelab, aku turuti juga. Maklumlah, kalau tiada pembaca, siapalah kami ni kan? hiihihi..Kali ni aku rasa lebih best kerana jumlah penyertaan dari ahli agak memberangsangkan. kira2 55 orang peserta. iyalah kalau hendak dibandingkan dahulu, hanya beberapa kerat sahaja yang muncul. Bukan itu sahaja, Rose Harissa, Hezzy Azra dan Damya Hanna juga menyertai lawatan di premis alaf. (hihihi..kena datang jugak korang)
Lepas lawatan berakhir, aku and the geng berjumpa dengan Lynn di pizza hut seksyen 20. melepak sampai tak sedar diri memandangkan aku kena balik ke tg. malim dan bertolak ke Taiping ari itu juga.
Masa kat Pizzz hut aku rasa tak sedap badan. tubuh menggigil dan aku rasa nak lelapkan mata barang sejam dua. makanan yang membuak2 atas meja aku pandang saja. cuit itu tak lalu, cuit ini tak berselera. kaedahnya, si Hezzy jugak yang begitu berselera..hahahhaha.
Aku sampai ke tg. Malim pukul 8.30 dengan hujan yang begitu lebat. Aku tak berapa berani nak drive jarak jauh dengan hujan yang begitu, jadi aku hanya bertolak ke Taiping pukul 6.30 pagi.hahahah..berkejar aku ke ofis. nasib baik dah maklum awal2. fuh...

Friday, March 07, 2008

Rindu di hati


Salam...

Semalam kakak aku call dari Tg. Malim bertanya adakah aku ada menonton program( Aku tak ingat namanya - tapi di saluran astro) .


program ini sebuah program temu bual mengenai pengalaman para jemaah Haji dan Hajah kita sepanjang berada di Kota Mekah. Ada seorang pemanggil yang menceritakan bagaimana dia ternampak wajah seseorang yang begitu mirip ibunya yang telah meninggal dunia ketika dia sedang bersolat di Masjid Nabawi.

wanita ini mungkin amat-amat rindukan arwah ibunya dan berharap sangat agar dapat dipertemukan kembali dengan arwah ibunya. dengan Kuasa dan Kebesaran ALLAH SWT, doakan wanita ini termakbul. walaupun hanya sekejap namun dia dapat melepaskan rindu dendamnya. Seperti yang kita tahu, doa kita di sana Insyaallah akan diperkenankanNYA.


Aku nak bercerita dengan lebih lanjut pun tidak boleh kerana aku sendiri tidak menontonnya tetapi seperti wanita ini aku amat memahami perasaannya. Aku juga kehilangan seorang insan bergelar ayah. Bila kita kehilangan seseorang, kita akan sentiasa berharap kita diberi peluang untuk bertemu mereka kembali. biarpun sedetik atau sesaat, yang penting kita dapat menghilangkan perasaan yang terpendam itu.


Dalam program itu juga dinyatakan 6 cara Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, menyuruh kita lakukan sebagai satu cara untuk berbakti kepada ibu bapa yang telah tiada. Cara2 tersebut adalah:


1) Beristighfar banyak2 bagi pihak mereka

2)Banyakkan bersedekah dan niatkan pahala untuk mereka

3)Membaca Al-Quran untuk mereka

4)Eratkan silatuhrahim dengan kawan2 mereka

5)Bayarkan hutang2 mereka, tidak kira sesama manusia ataupun berhutang dengan ALLAH dan

6)Melawat kubur mereka selalu.


Alhamdulillah, kesemua cara itu memang menjadi amalan aku dan adik beradik seharian. kalau tidak setiap hari pun, Insyaallah amalan ini akan sentiasa berterusan.

Aku dan adik beradik akan cuba menjengah kubur arwah ayah seminggu sekali. kalau tidak pun kami akan ke sana 2 minggu sekali. yang pasti, melawat ke kubur ayah merupakan agenda wajib kami setiap minggu.
Pernah satu ketika apabila kami selesai membaca tahlil di pusara, ada seorang pakcik ( yang juga sahabat arwah) menasihati aku dan adik beradik supaya sentiasa datang menziarahi pusara arwah ayah.
"Jangan lupa kat dia," Pesan pakcik tu lagi.
Insyaallah, selagi aku hidup di muka bumi ni, aku tak akan melupakan ayah. ingatan terhadap ayah sentiasa kemas dalam hati dan sanubari aku. Ayah tetap terpahat kukuh dalam jiwa ini.
Al-Fatihah untuk ayah.

Wednesday, March 05, 2008

Fabulous Award



salam
Terharu sebenarnya apabila noushy bagi award fabulous blog ni pada aku. hahahha...kalau hendak dibandingkan dengan blog noushy rasanya memang tak terbanding. namun seperti kata noushy...kindly accept it. so noushy, I accept it and I thank you...hihihihi.

CITER LAWAK HILANGKAN TENSION


SAM: Kenapa kamu cakap minum susu segar boleh bawa maut?
DOL: Sebab semalam semasa aku tengah minum,lembu tu terajang aku. Nasib baik tak mati.


SAM: Apasal ko marah kat tokey kedai 2 Ringgit tu?
DOL: Sebab dia tipu. Aku beli 3 barang dia mintak 6 ringgit. Kata kedai 2 Ringgit


SAM: Kau kata binatang peliharaan kau mati lemas? Mana kau tau dia mati lemas?
DOL: Sebab aku bela ikan emas. aku jumpa ia mati dalam air!


SAM: Semalam aku nampak hantu!
DOL: Uih! kau terkejut tak?
SAM: Taklah.... hantu tu yang terkejur tengok aku.
DOL: Mana kau tahu?
SAM: Aku tengok muka dia pucat semacam jer....


SAM: Apasal kopi yang kau buat ni rasa masin?
DOL: Gula dah habis!
SAM: Yang kau pergi campur garam apasal?
DOL: Kan aku kata, sebab gula dah habislah

SAM: Aku tengok kau beberapa hari ini "candle light dinner" dengan bini kau, mesti dia suka.
DOL: Dia marahlah. Aku lupa nak bayar bil elektrik, api rumah aku dah kena potong!

SAM: Aku ada AIDS? mana ada...
DOL: Aku baca 1 dari 10 orang kat Negara ni ada aids. Aku dah tanya 9 orang, semua tak ada aids, kau orang ke 10, tak payah tanya, aku dah tahu...


SAM:Dol, aku dengar bunyi batuk kau makin teruk!
DOL: Iya ke? kalau macamni aku kena banyak berlatih agar dapat batuk
dengan lebih baik lagi.


SAM: Dah dua kali perompak yang sama datang merompak kedai kita.
DOL: Tu lah aku dah cakap kat kau, jangan pasang signboard "SILA DATANG LAGI"

Tuesday, March 04, 2008

birthday wish


happy birthday to LAILA KAMILIA.



A birthday is just the first day of another 365-day journey around the sun. Enjoy the trip!