Friday, September 28, 2007

apa2 jelah




salam...

2 hari lepas staff Perpustakaan Negara Malaysia(PNM) hantar 2 kotak buku ke library. aku apatah lagi terus saja menyerang n menyelongkar kotak2 itu yang aku ketahui ada buku2 baru untuk diletakkan di library. gaya aku tu macamlah buku2 tu dikhaskan untuk aku sorang aje. hmmmm...ini yang bestnya kerja kat library. banyak buku. hihihi bosan kerja capai buku..
So, kerja aku sehari dua ni dok memproses buku2 itulah. sebelum naik ke rak mesti kena tampal poket n masukkan data dalam sistem dulu. haha..oklah tu. kalau dulu dekat library UPSI aku bahagian perkhidmatan pelanggan, tak ada peluang buat kerja belakang tabir ni tapi sekarang aku boleh menambah pengalaman.

bercakap tentang kerja ni aku teringat ex-boss aku. dia selalu pesan kalau kerja yang selalu berhadapan dengan pelanggan kena manis2 muka. kena senyum selalu walaupun adakalanya rasa macam nak baling buku pada pelanggan. kerja di fontliner ni membawa imej jabatan. walau cemerlang mana unit katalog, unit perolehan, unit sistem maklumat tapi kalau service hampeh, tetap orang pandang buruk. dan kami pula bila orang penting belakang tabir ni buat silap, muka2 kami yang tak berapa nak ceria inilah yang terpaksa berdepan dengan pelanggan. So, bila jadi benda yang sepatutnya terjadilah adegan menunding jari pada orang lain. hihiihi..biasalah manusia. silap sendiri tak pernah nampak.

ada setengah orang memang suka kerja yang deal dengan manusia ni. aku pulak ikut mood. tapi selalunya mood aku lebih terarah pada kerja sendiri. Aku jenis tak kisah kalau seharian terpaksa mengadap pc atau proses buku. hihihi...buku2 tak pandai buat aku cepat naik darah. buku2 tu tak kisah kalau aku tengah bad mood. dia tak akan kutuk aku kalau muka aku muncung 14 inci selama 8 jam sehari.

hihihi..satu lagi kelemahan yang perlu aku hadapi tentang diri sendiri. communication skill aku memang hampeh.


p/s : kalaulah senyuman aku macam si minah alias ni...hmmmmmm...

Wednesday, September 26, 2007

cuti2 malaysia

isalam...
2 hari bercuti aku balik kampung di Bt. Mertajam dan terus ke umah kakak sulung aku di Alor Setar. seronok pi AS, teman akak aku beli baju raya utuk anak dia. 2 hari tu memang pulun abis berjalan. sekarang ni barulah aku merasa akibatnya sampai sahur pun terjaga pukul 5.20pagi. kelam kabut kita orang bangun. nak buat apa memang tak sempat. last2 kakak aku panaskan bubur lambuk n aku makan 2 biji pisang. dahlah asalkan dapat pahala sahur ya tak?hihiihih. hmmm nak hilangkan ngantuk terpaksalah mendengar2 lagu raya sambil membuat kerja...baru semangat sket.
p/s aku semalam sempat sambar dvd korea my girl....hahaha...citer jang geum pun tak abis lagi...

Saturday, September 22, 2007

belajar bahasa korea


Salam

Sekarang ni aku tengah tengok cerita ni jewel in the palace. jenuh nak menghabiskan 50 kpg cd. walaupun citer nih aku dah tengok melalui tv namun baru ari tu aku berjaya mendapatkan vcd nya...bukan apa...mahal...nak tunggu harga turun...macam tuh jugak.... aku ni start giler citer korea ni sejak Winter sonata lah..pastu memang tak boleh tinggal. namun segila2 aku tak adalah aku segila fanatik lain yang sanggup membeli segala cerita korea ni...aku jenis kena tengok dulu kalau puas hati baru aku beli...citer2 ni jugak menyebabkan aku teringin sekali nak menjejakkan kaki ke bumi korea ni..bila...entahlah...tapi aku nak sampai jugak...Insyaallah...so..kat bawah ni beberapa perkataan korea yang boleh dipelajari...

yeh
Yes.


kwen-chah-nah-yo
It's okay. That's alright.

ahn-nyong-ha-se-yo
How are you? How do you do? [also in reply]

kahm-sa-hahm-ni-da
Thank you. [formal]

koh-mahp-soom-ni-da
Thank you. [less formal]

che-sohng-hahm-ni-da
I am sorry. [intense]

mi-ahn-hahm-ni-da
I am sorry. [less intense]

oh-nool
today

neh-il
tomorrow

chu-mah-reh
on the weekend

issuh-yo
Is there ...? Is ... there? Do you have ...? Have you got ...?

up-suh-yo
Is there not ...? Is ... not there? Do you not have ...?

hahn-jahn
a glass; a cup

hahn-byung
a bottle

chu-se-yo
Give me ...

mah-shil-gah-yo
Shall we drink ... ?

hah-shih-geh-suh-yo
Would you like to do/eat/drink ....?

kwen-chah-nah-yo
It's okay. (More likely, 'I am okay. No, thanks.')

cho-ah-yo
Okay. Good.

mohm-mah-shuh-yo
I cannot drink.

ahn-mah-shuh-yo
I don't drink.

example of making a question
ne-il shee-gahn issuh-yodo
Do you have time tomorrow?

Friday, September 21, 2007

buku n cinta


Salam

Aku pernah terbaca satu petikan dalam buku( tajuk tak ingat) yang menyatakan untuk mencari/memilih cinta ni seperti membaca buku.

1. Ada yang melihat covernya sahaja. bila cantik terus capai dan bayar. tapi bila dibelek2 isinya tidaklah secantik cover di luar.

2. Ada yang Cover cantik dan isi pun memang menarik. beruntunglah kepada siapa yang membeli.

3. Ada yang cover sedang2 sahaja malah menakutkan sampai nak beli pun ragu2 tapi bila mula membaca, kita tidak boleh letak. kita sentiasa ingin tahu. dan selalunya ayat begini akan keluar " tak sangka ya......."

4. dan Yang paling haru cover tak cantik dan isinya pun hampeh...hmmm.....


Untuk mengenali seseorang juga seperti membaca buku, cuma bagaimana caranya anda membaca.

-Ada yang baca dari muka depan sampai habis. tidak skip walau satu muka surat. setelah habis baru buat kesimpulan sama ada cerita itu best atau sebaliknya.

-Ada yang membaca dari awal namun sampai satu detik,dia merasa bosan kerana cerita itu tidak seperti yang diharapkan lalu memilih buku yang lain.

-Ada yang bermula dari tengah dan belakang dan menyatakan " mungkin cerita ini best..." lalu dia akan bermula dari awal.

*Apa pun buku yang paling best ialah buku yang bila kita baca kita tidak mampu untuk meletaknya. dan apabila sudah habis dibaca kita akan merasa kepuasan yang amat sangat.....hiihihi

Tuesday, September 18, 2007

personaliti ikut kalendar Islam

Muharram
Bersifat pendiam, sihat fikirannya. Mungkin akan menjadi bodoh jika tidak mendapat didikan yang sempurna, walaupun begitu, jika dididik dengan baik, dia boleh menjadi cerdik kerana bakat fikiran yang pintar cerdas ada padanya. Dia mempunyai keinginan yang baik dan selalu berada dalam selamat.

Safar
Tabiatnya buruk. Dia tidak suka mengakui kesalahannya. lbubapanya perlu mendidiknya bagi menghilangkan tabiat buruk itu, jika tidak, kehidupannya akan menjadi susah di kemudian hari. Walaupun begitu, sekiranya dia melakukan sesuatu untuk kepentingan dirinya, selalunya ianya akan mendatangkan hasil.

Rabiul Awal
Perwatakannya baik. Mungkin dia akan mendapat pangkat besar, menjadi orang berpengaruh atau kaya tanpa diduga. Dalam pekerjaan ramai yang suka. Sifat negatif dirinya termasuklah kurang sabar, hatinya keras dan mudah marah.


Rabiul Akhir
Perwatakannya jahat. Hatinya tidak tetap. Fikiran dan kemahuannya lemah, buruk nafsunya, kasar wataknya, mudah mengangkat tangannya. Kehidupannya menjadi sukar kerana tabiat buruknya itu. Ibubapa menempuh kesukaran dalam mendidiknya.
Jamadil Awal
Dia mempunyai tingkat keyakinan yang tinggi. Dia berani dan nekad, kadangkala melakukan sesuatu yang bodoh atau bahaya. Walaupun begitu, keberanian dan tekadnya itu akan menunjukkan hasil usahanya, yang menemui kegagalan juga.

Jamadil Akhir
Wataknya berani, dia hormatkan orang lain. Berbagai kepandaian ada padanya. Apabila dia tahu bahawa dia salah atau keliru maka dia mudah mengakuinya, tapi bila dia tahu dia benar, pendiriannnya keras dan tidak mahu mengalah. Semasa kecilnya, ibubapanya perlu mendidiknya dengan baik agar terserlah sifat-sifatnya yang baik itu, kerana jika betul didikannya, masa dewasa ia akan menyenangkan kedua orang tuanya.

Rejab
Semasa kecilnya dia degil dan nakal. lbu bapanya patut mendidiknya dengan baik agar dia dapat menerapkan nilai-nilai yang baik. Ketika sudah dewasa, dia suka bersikap merendah diri dan bersikap tidak tahu menahu. Ini agak berlainan dari sikapnya semasa kecil. Walaubagaimanapun hidupnya selamat dan sentosa.

Sya'aban
Perwatakannya baik. Hidupnya selamat dan rezekinya tidak putus-putus. Sewaktu kecilnya dia mudah mengalah semasa bermain dengan kawan- kawan. Kelakuannya baik, berbudi bahasa hingga semua orang sayang padanya. Masa dewasanya dia akan berjaya dalam segala kerjayanya dan mudah mendapat rezeki.

Ramadhan
Dia baik, pendiam, suka merendah diri. Dia tidak angkuh kepada teman yang dikenalinya. Dia tidak suka menonjolkan diriya. Kehidupannya selalu
selamat.

Syawal
Perwatakannya keras. Hatinya keras. Dia tidak suka dikalahkan oleh orang lain. Hal ini membahayakan hidupnya, oleh itu ibu bapanya perlulah mendidiknya dengan betul bagimenghilangkan tabiat buruknya itu. Jika tidak kehidupannya menjadi susah kerana perangai keras hatinya, dan dia selalu bergaduh terutamanya dalam hal mencari rezeki.

Zulkaedah
Perwatakannya pendiam. Banyak perkara baik pada dirinya berubah menjadi buruk. Dia banyak berfikir, kerana sifat ini, satu hari nanti dia akan mendapat hasil yang baik dalam kehidupannya. Tetapi oleh kerana banyak berfikir, perbuatannya kadang kala menjadi keliru. Dia seharusnyabertindak tanpa terlalu banyak berfikir untuk mendapat hasil yang yang memuaskan.

Zulhijjah
Jika dia jahat dia terlalu jahat, jika baik terlalu baik pula. Dia sering mendapat padah dari perbuatannya sendiri. Dia sukar mengawal perasaannya, kadangkala terlalu berlebih-lebihan atau sebaliknya. 0leh kerana dia tidak dapat memberikan garis pemisah, dia sukar
mempertimbangkan baik buruk perbuatannya. Dia seringkali menyesal kerana kurang hati-hati dan kurang pertimbangan

Wallahua'alam.

Thursday, September 13, 2007

Rindu...

salam...
Semalam aku bersama adik menempuh solat terawih pertama. Kami pergi awal kerana biasanya malam pertama surau akan membuak-buak dengan manusia yang begitu teruja dengan kedatangan Ramadhan. Tiba di sana aku lihat wajah-wajah yang aku kenali. Kawan-kawan emak. kawan-kawan ayah. Mengenangkan ayah...aku jadi pilu tiba-tiba. malam ini tidak sama seperti tahun-tahun lepas. malam ini aku sembahyang terawih tanpa ayah. tanpa dapat melihat kelibat ayah di balik tirai yang sedikit jarang. tidak lagi mampu mendengar suara ayah bergema mengalunkan ayat-ayat suci Al-Quran ketika mengimamkan solat isyak dan Terawih. aku sedaya upaya menahan air mata. ternyata aku gagal. Ingatan terhadap ayah begitu kuat ketika itu. Aku jadi rindu tiba-tiba. aku terlalu ingin mendengar suara ayah. terlalu ingin melihat wajah ayah walaupun untuk seketika. Aku tahu itu mustahil. aku harus menerima kenyataan yang aku tidak akan melihat wajah ayah lagi. aku tak dapat mendengar suaranya lagi.
Aku berpaling ke belakang melihat adik. dia juga berperasaan seperti aku. dia juga merasai apa yang aku rasa. aku menggeleng perlahan, memujuknya supaya bersabar. " Adik ingatkan ayah." itu saja jawapannya sebelum aku melarikan wajah. Bagaimana aku hendak memujuknya sedangkan hati aku sendiri tidak terpujuk.
Ah...Alangkah payahnya menghadapi Ramadhan tanpa ayah.

Wednesday, September 12, 2007

Kehadiran yang dinanti-nantikan


Semoga Kita menjadi lebih tabah dalam menyucikan segala kesilapan dan kealpaan yang pernah kita lakukan...Rebutlah peluang ini dengan sebaiknya kerana mungkin inilah ramadan terakhir kita..

Sunday, September 09, 2007

kemaafan

salam...

Kata Dr. Fadzillah Kamsah, setiap malam sebelum tidur, kita mesti berdoa dan memaafkan semua insan yang bersalah terhadap kita. Tak kira walau betapa besar sekalipun kesalahan itu, kita harus memaafkan. Berapa orang dari kita yang berbuat begini setiap malam? Berapa ramai dari anda yang boleh memaafkan seseorang walaupun kadang kala kesalahannya memang tidak masuk akal dan tidak boleh diterima? berapa ramai yang benar-benar ikhlas. Ya 'aku maafkan kau'. memang mudah sangat untuk dilafazkan tetapi adakah anda benar2 maksudkannya?
Maaf antara perkataan paling sukar untuk diluahkan. begitu juga dengan aku sayang padamu dan aku memerlukan bantuanmu. Ya, 3 perkataan ini merupakan antara ayat yang paling sukar diluahkan. Adakah anda setuju? mungkin ada yang menyatakan apa yang payahnya untuk mengucapkan kata-kata di atas. memang tidak dapat dinafikan cakap memang senang. pokok pangkalnya berbalik kepada perkara di atas, adakah anda benar-benar maksudkannya?
Aku ada berbuat salah pada seorang rakan 2 tahun dulu. Kesalahan apa aku sendiri tidak pasti kerana satu hari dia tiba-tiba berhenti bercakap dengan aku. kami masih keluar minum dan makan tengah hari bersama. masih pergi sembahyang bersama tetapi kami tidak bercakap. Aku yang kenal sangat dengan perangainya hanya buat tidak tahu kerana aku anggap itu perkara biasa.
perangainya agak pelik bagi pendapat aku. bila dia tidak menyukai seseorang, bila dia marah dengan seseorang dia tidak akan bercakap dengan orang itu. Bagi kami yang kenal perangainya cuba tidak menaikkan darahnya selalu. aku n kawan2 lain menjadi begitu berhati agar dia tidak marah. kadang kdang perangainya memang melelahkan tetapi mengenangkan dia kawan...aku hanya bersabar. secara realitinya dia sudah tidak bertegur sapa dengan abangnya sendiri. hampir 12 tahun tidak bercakap walaupun serumah. Dia tidak bercakap dengan ayahnya kecuali benr-benar perlu sahaja. dia berhenti bercakap dengan 2 orang kawan yang amat rapat dengannya hanya kerana mereka tersalah gurau. peristiwa berlaku tahun 2003 dan sehingga sekrang dia masih tidak bertegur sapa.
kuat benar dendam insan ini. Aku sendiri tidak tahu kenapa begitu keras hatinya. Bila dia berhenti bercakap dengan aku...aku jadi marah. aku tak puas hati. apa yang menyebabkan dia buat begini pada aku. aku bersemuka dengan dia. aku tanya apa salah aku. dia dengan muka selamba diam sahaja. dia singkirkan aku macam tu saja. bertahun kawan just like that...sekelip mata....Aku paksa dia cakap juga apa salah aku n at last dia cakap. dia kecil hati dengan sesuatu yang aku cakap. ok..aku akui mulut aku ni kadang kala memang suka mendatangkan masalah pada tuannya tapi....entahlah. Aku minta maaf. tapi dia diam. aku tanya tak akan nak terus macam ni? kau tak cakap dengan aku sampai bila2? dia cebik bibir. hahha..aku pun ada ego sendiri. dah minta maaf tapi orang tak nak maafkan...lantaklah..
Aku cerita dengan kakak aku...dia pun sama terkejut. iyalah dia tahu aku berkawan rapat dengan insan ini. secara automatik dia backing aku...dia kata kalau dengan family dia pun dia boleh buat, apatah lagi dengan aku ni.
pergaduhan kami turut memberi kesan pada kawan2. pergi kerja pun dah tak seronok lagi. masing2 serba salah mcm mana nak pulihkan keadaan. aku pernah cakap...kau tak cakap dengan aku ok..tak kawan dengan aku ok..tapi bab kerja kau jangan main2. aku dengan dia satu unit so..bayangkan betapa sukarnya kena berdepan dengan dia setiap hari...
beberapa bulan tu aku memang marah. Aku rasa aku tak berhak diperlakukan begini. aku rasa betul2 tak adil. aku rasa tak tenang. tiba-tiba masa aku dengar ceramah Dr. Fazilah ni aku macam tersentap sikit. kata-kata dia memang menusuk. aku macam baru tersedar. kenapa aku perlu kisahkan dia lagi. kenapa ku perlu nak marah2. kalau aku tak maafkan dia, sampai bila2 pun fikiran aku tak akan tenang. sampai bila2 pun aku akan teringat. Jadi, malam itu, atas katil, sebelum tidur aku kata..."...., aku maafkan kau. aku benar2 maafkan apa yang kau dah buat apa aku." Malam itu aku tidur lena.
Sehingga kini aku dengan dia masih tidak bercakap tetapi aku jadi tenang. Aku boleh bercakap tentang dia tanpa rasa marah. Aku boleh pandang dia tanpa rasa benci. Aku boleh segala-galanya kerana aku dah maafkan dia. aku maafkan dia dengan sepenuh hati aku.