Wednesday, August 29, 2007

book fair MERDEKA

JANGAN LEPASKAN PELUANG MENEMUI BARISAN
PENULIS ALAF 21 DI PWTC


SEMPENA menyambut 50 tahun merdeka, Alaf 21 turut mengambil bahagian dalam jualan buku di PWTC pada 30 Ogos - 2 September 2007. Untuk kali ini, Alaf 21 dengan bangganya membawa barisan penulis yang akan menemui para peminat mereka di sana.Jadi, untuk memeriahkan gerai Alaf 21 nanti, apa kata anda beli buku atau bawa buku yang sedia ada dan kamera untuk mengabadikan kenangan bersama mereka. Minta tandatangan pada buku masing-masing... pastinya akan berasa seronok. Berbual mesralah dengan mereka. Untuk menemui mereka, sila lihat jadual di bawah.Oh, ya... pastikan anda mendapatkan buku-buku Alaf 21 yang terkini. Semua buku yang dijual akan diberi diskaun yang berpatutan. Gerai kami akan dibuka dari jam 10.00 pagi - 10.00 malam. Jumpa anda di sana!

JUMAAT
Anis Ayuni, Lily Haslina Nasir

SABTU
Lily Haslina Nasir, Maria Alina, Dhiya Zafira, Ilani Mysara

AHAD
Ramlee Awang Murshid, Dhiya Zafira, Haiza Najwa, Lily Haslina Nasir, Sharifah Abu Salem, Ilani Mysara

Saturday, August 25, 2007

Komen

" Karya sulung Dhiya Zafira. kira bagus la sebab macam orang yg dah biasa buat novel jer.
tak macam karya pertama. sesetengah tu kita baca hasil karya kedua, ketiga, belum tentu sebaik ini. Tahniah buat Dhiya Zafira.. errr tengah buat 2nd novel ke? :)
Bagi saya citer ni cukup ramuan utk menjadikan sesuatu novel menarik.Ada cinta, ada chemistry antara watak utama (especially hero ngn heroin la), ada cemburu, ada konflik, ada misteri masa lampau, ada perselisihan dan isu utama pergolakan citer ni agak stereotype la dgnkisah2 lain iaitu salah faham, miscommunication. the key word is *loudwhisper* CAAAKAAAAP.. hehe..
tapi kalau cakap, nanti tak jadi citerla pulak ek? Bila alia nak citer taufik tak nak dengar. bila taufiknak dengar alia pulak tak nak citer.. nak kena luku alia ngan taufik ni.
cara penceritaan masa mula tu yg membiarkan pembaca tertanya tanya kedudukan cerita tu memang baik kerana itu akan menjadi kan pembaca curious dan akan terus membaca hingga satu persatu persoalan terjawab.serba sedikit tentang kisah ini, tentang suka duka perjalanan cinta Alia dan Taufik kerana cinta diorang terhalang....."
* Ini merupakan antara komen yang diberikan oleh seorang pembaca yang begitu aktif sekali mengulas novel-novel yang telah dibacanya. Kepada Rinn, TERIMA KASIH kerana anda sudi mengulas novel KDB ini. Insyaallah, saya akan cuba menghasilkan karya yang lebih baik di masa akan datang.

Wednesday, August 22, 2007


Salam...
Minggu ni minggu cuti sekolah. bebudak sekolah termasuk emak bapak dan cik2 yang mengajar bebudak ni mesti seronok punya kan...Iyalah...boleh bangun lewat...boleh berjaga sampai lewat malam tgk tv yang dulunya masa waktu sekolah tak ada peluang langsung nak tengok. Aku...hihihi aku bukan cikgu so cuti ke tak cuti ke tetap sama bagi aku. 2 hari lepas kakak aku datang umah. so..dengan 4 orang budak kecil yang nakal dan aktifnya umpama baru lepas minum red bull, bayangkan keadaan rumah aku yang sebenarnya tak berapa nak kemas tuh...hahhahaa....

Perjalanan manuskrip ke 2 agak slow. itulah padahnya kalau lama berenti menulis. enjin tak mau panas-panas. laptop yang rosak dah ok semula, sepatutnya tak ada masalah tapi bila bukak aku lebih banyak merenung skrin dan berangan dari menaip...PARAH...aku takut dateline oktober nih pun aku langar jugak...tak boleh jadi...apa2 pun mesti siap.

Sekarang ni pun, aku asyik penat jer...penat badan, penat otak...yerlah...asyik berulang alik ke ipoh sebab ada latihan kawad. semalam baru balik...aku masa tengah kawad terus keluar barisan...hahah kaki aku cramp. dah 3 kali dah...dulu ok jer...hmmm..time nak dekat merdeka time tulah dia buat perangai.


Apa pun...aku taubat dah...tahun depan aku nak bersara dari kawad. dah 4 tahun dah...arghh..tak kuasa lagi aku...

Thursday, August 16, 2007

kejo yeop kejo...


salam...
Hari ini aku mahu menyahut cabaran yang dilemparkan oleh Lynn Dayana setiap kali dia menelefon aku. Iyalah...setiap kali telefon atau text...mesti dia cakap berapa page dia dapat buat hari ini...
aku yang mendengar berasap telinga ajelah. Dahlah laptop buat hal...aku pulak tak suka menulis sebab akhirnya aku sendiri tak akan faham apa yang aku tulis. al maklumlah tulisan aku tersangat cantiknya. lagipun semenjak 2 menjak ni aku bz jer dengan keja. dahlah kena latihan kawad 2x seminggu. balik rumah manuskrip tengok aku...aku pulak pejam mata. tak boleh jadi nih.
sekarang ni aku dalam proses menghabiskan manuskrip ke dua. hahhah...aku target bulan Feb siap tapi kantoi. kali ini aku akan siapkan sebelum bulan oktober....Lynn...tengoklah...aku akan kejo ko...

Saturday, August 11, 2007

cantik pada mata yg memandang

Usah terkejut kalau ada orang melahirkan rasa hatinya pada anda, sedangkan anda merasakan tiada apa-apa istimewanya anda. Begitulah hebat dan misterinya kehidupan. Ukuran manusia tentang kecantikan dan ketampanan memang tidak pernah sama.
Ada orang mabuk dengan seseorang sedangkan menurut pandangan orang lain, wajah semacam itu tidak patut dimabuk-mabukkan. Misterinya suara hati memang sukar dibaca. Tidak ada sebarang alat untuk mengukur makna cantik atau tampan pada seseorang.
Ukuran cantik atau tampan ini sentiasa berlainan antara seseorang dengan seorang yang lain. Maka itu, usah hairan jika seseorang wanita dinobatkan sebagai ratu dunia, padahal ramai lagi wanita di pejabat kita yang kita rasakan mengatasi kecantikan ratu itu.
Begitu juga, mungkin ada wanita di kampung kita, kita rasakan lebih cantik daripada para model yang popular. Sebab apa? Sebab persepsi kecantikan tidak pernah sama antara manusia. Ada orang anggap hidung yang sedikit mancung sebagai cantik, ada orang tidak.
Ada orang rambut yang mengurai sebagai cantik, ada orang menganggap rambut yang ditutup sebagai kecantikan yang mengatasi. Ada orang menganggap putih melepak itu sebagai cantik ada orang suka yang hitam. Ada orang mentafsirkan kecantikan itu mata yang bundar tetapi ada orang merasakan yang sepet seperti Jepun atau Cina itu yang lebih menawan.
Ada orang menganggap bibir yang nipis itu cantik tetapi ada juga orang yang mengatakan bibir tebal lebih mengancam. Di sebuah kawasan terpencil di utara Thailand, terdapat sekelompok manusia yang mentafsirkan cantik itu leher yang jinjang.
Maka, para wanita memakai besi lilit di leher untuk memanjangkan leher masing-masing. Alangkah seksanya untuk menjadi cantik menurut penilaian masyarakat ini.
Begitu juga di sebuah penempatan di Afrika, cantik ditafsirkan mulut yang lebar. Semakin lebar mulut semakin cantiklah mengikut ukuran kelompok ini. Maka para lelaki dan para wanitanya memakai piring besi berbentuk bulat di mulut. Piring ini ditukar kepada yang lebih besar dari semasa ke semasa.
Begitulah misteri dan luasnya makna cantik dan tampan. Jadi, usah terlalu susah hati jika anda merasakan anda tidak begitu menarik. Anda tetap cantik di mata orang yang mentafsirkan kecantikan itu bukan sekadar wajah tetapi mungkin keseluruhan anda.
Ini termasuklah gaya jalan anda, cara nada bertutur, pendirian serta sikap anda terhadap sesuatu perkara. Jika anda belum mendapat teman bukan cantik masalahnya, cuma anda belum bertemu dengan orang yang mentafsirkan cantik itu menurut apa-apa kelebihan yang ada pada diri anda.
Sebenarnya tiada manusia yang buruk, lantaran setiap daripada kita ini dicipta oleh Tuhan yang Maha Bijaksana. Masakan ciptaan Tuhan itu tidak cantik, malah dalam islam kecantikan bukan terletak pada wajah atau keturunan tetapi apa yang ada di dalam hati.
Baik sang hati baiklah seluruh badan, jahat sang hati jahatlah seluruh badan. Agama menilai kecantikan itu iman yang teguh, kukuh dan padu. Siapa kita untuk mempertikaikan ciptaan-ciptaan TUHAN.
Sudah tentu kita tidak layak. Tetapi ramai orang mempertikai TUHAN setiap kali menghadap cermin. Berkacalah tatkala bercermin sebab dengan berkaca cermin akan memberitahu anda apakah anda yang berdiri di situ atau perasaan dan keegoan anda yang menampani.
Siapa anda, anda sendiri yang menentukan. Pandangan manusia semuanya tidak sama. Sejuta yang mengatakan anda tidak indah, sepuluh juta mungkin mengatakan yang sebaliknya. Hanya anda belum bertemu muka dengan yang sepuluh juta itu. Itu saja yang membezakan.

bacalah....





If you're mad with someone, and nobody's thereto fix the situation... You fix it.

Maybe today, that person still wants to be your friend . And if u don't,tomorrow can be too late.

If you're in love with somebody , but that person doesn't know... tell her/him.
Maybe today,that person is also in love with you .
And if you don't say it, tomorrow can be too late.
If you still love a person that you think hasforgetten you... tell her/him.
Maybe thatperson have always loved you. And if you don't tell her/him today ,tomorrow can be too late.

If you need a hug of a friend... ask her/him for it.
Maybe they need it more than you do. And if you don't ask for it today, tomorrow can be too late.

If you really have friends who you appreciate... tell them.
Maybe they appreciate you as well.That if you don't and they leave or go far awaytoday , tomorrow can be too late.

If you love your parents, and never had the chance to show them... do it.
Maybe you have them there to show them how you feel.That if you don't andthey leave today , then tomorrow can be too late.

Saturday, August 04, 2007

Stupid Q. clever Answer

BOY : May I hold your hand?
GIRL : No thanks, it isn't heavy.

GIRL : Say you love me! Say you love me!
BOY : You love me...

GIRL : If we become engaged will you give me a ring??
BOY : Sure, what's your phone number??

GIRL : I think the poorest people are the happiest.
BOY : Then marry me and we'll be the happiest couple

GIRL : Darling, I want to dance like this forever.
BOY : Don't you ever want to improve??

BOY : I love you and I could die for you!
GIRL : How soon??

BOY : I would go to the end of the world for you!
GIRL : Yes, but would you stay there??

SHARON : Have you ever had a hot passionate, burning kiss??
TRACY : I did once. He'd forgotten to take the cigarette out of His mouth.

MAN : You remind me of the sea.
WOMAN : Because I'm wild, romantic and exciting?
MAN : NO, because you make me sick.

WIFE : You tell a man something, it goes in one ear and come s out Of the other.
HUSBAND : You tell a woman something: It goes in both ears and Comes out of
the mouth.

MARY : John says I'm pretty. Andy says I'm ugly.What do u think, Peter?
PETER : A bit of both. I think you're pretty ugly.

Girlfriend : "...And are you sure you love me and no one else ?"
Boyfriend : "Dead Sure! I checked the whole list again yesterday".

Teacher : "Which is more important to us, the sun or the moon?"
Pupil : "The moon".
Teacher : "Why?"
Pupil : "The moon gives us light at night when we need it but the sun givesus light only in the day time when we don't need it".

Teacher : "What do you call a person who keeps on talking when people are no longer interested?"
Pupil : "A teacher".

Waiter : "Would you like your coffee black?"
Customer : "What other colors do you have?"

Teacher : "Sam, you talk a lot !"
Sam : "It's a family tradition".
Teacher : "What do you mean?"
Sam : "Sir, my grandpa was a street hawker, my father is a teacher".
Teacher : "What about your mother?"
Sam : "She's a woman".

Teacher : "Now, children, if I saw a man beating a donkey and Stopped him, what virtue would I be showing?"
Student : "Brotherly love".

Teacher : "Now, Sam, tell me frankly do you say prayers before eating?"
Sam : "No sir, I don't have to, my mom is a good cook".

Patient : "What are the chances of my recovering doctor?"
Doctor : "One hundred percent. Medical records show that nine out of ten people die of the disease you have. Yours is the tenth case I've treated. The others all died".

Teacher : " Can anybody give an exam ple of COINCIDENCE?"
One Student : "Sir, my Mother and Father got married on the same day and at the same time."

Teacher : " George Washington not only chopped down his father's Cherry tree, but also admitted doing it. Now do you know why his father didn't punish him ?"
One Student: " Because George still had the axe in is hand."

Friday, August 03, 2007

lazatnya





Ish...sedapnya...bayangkan anda sedang menikmatinya.....Aku pula semasa menaip n3 ni sudah merasa kecur air liur

Thursday, August 02, 2007

comel budak nih...




Ni anak saudara aku...3 hari lepas genap 2 tahun...walupun masih terlalu muda tapi dia merupakan big boss kat rumah. segala apa yang dia nak kena bagi n turutkan. Masih pelat bercakap. Aku ni dipanggil ajan (Mak jang). Takut gelap. takut kena tinggal. asal aku n emak @ adik pakai tudung...dia siap tunggu depan pintu. Sebelum ke mana-mana kena bawak dia ronda dulu...hihihi..macam perangai aku masa kecil2 dulu je....rumah aku setiap hari seperti dilanggar garuda. dalam kes ini, dialah garuda tu. Senakal-nakal dia, tapi aku tak dapat membayangkan hidup tanpa dia....

apa ada pada nama

Salam...
Violet & Dhiya. Itulah nama aku sekarang....Violet tu nama yang aku gunakan sejak setahun yang lalu...iyalah semasa aku mula-mula belajar blogging membloging ni...(ish...betul ke ayat nih?) Secara jujurnya aku pun tak tahu kenapalah aku terfikir nak menamakan diri aku ni Violet. tak kena langsung dan tak menggambarkan diri aku yang sebenarnya. Hingga sekarang aku masih ketawa memikirkan nama yang satu ni. hai...kenapalah tergamak aku guna nama yang berbunga itu. Entahlah yang pasti nama itu sebagai satu cubaan sahaja untuk aku menghasilkan blog. Aku ingatkan bila sudah siap nanti aku akan edit dan menggunakan nama lain. tup tup tak dapat...@ aku yang tak reti? Apa pun nama violet kekallah sehingga sekarang.
" hang ni nampak brutal napa pilih nama bunga2 tuh?" Tulah soalan yang sering membuatkan aku terkedu. kadang kala naik malu jugak bila memberitahu add blog aku... hahah..aku tahulah..dulu gelaran aku kat universiti, The Rock sebab aku minat tengok wrestling tapi...hiihi manusia boleh berubahkan....kan....kan....
Sekarang ni...aku ada nama baru..Dhiya Zafira. hahaha...bila sebut nama tu aku terbayangkan kelembutan, kesantunan, dan manja...hahahah semua ciri yang langsung tak ada pada aku....masa novel aku keluar ramai member tanya...mana datangnya dhiya zafira tuh...kenapa aku pilih nama tuh? hmmm...jenuh jugaklah aku nak menjawab...tapi ok jugak pa...sekurang-kurangnya aku kena belajar menjadi lembut seperti nama baru aku tu...hmmmm...boleh ke? macam bakal gagal jer...
Seperti penulis lain, add blog mereka sama dengan nama. Berbeza dengan aku yang masih menggunakan add violet. Entahlah...aku malas nak buat blog baru...yang ada ni pun tak terjaga...kalau ada dua, alamat satu bersarang...satu roboh sebelum diduduki lagi...
Mana-manalah...sekarang ni sama ada violet ke...dhiya ke...mar ke...mardhiyah ke...aku adalah orang yang sama. seperti kata Shakespeare;
"What's in a name? That which we call a rose By any other name would smell as sweet." hahahaha.

Quotes: Friendship

"A friend is someone who will walk the long way when you don't want to hop the fence."
"No distance of place or lapse of time can lessen the friendship of those who are thoroughly persuaded of each other's worth."
"I loved him like no other man; I did not love his laugh. I did not love his smile. I did not need his touch. But, the one thing I needed from him was for him to always be there."
"If I was blind, you would make me see. If I was deaf, you would make me hear; and if I was dumb, a word would come out of the boundaries of my lips."
"Though miles may lie between us, we're never far apart, for friendship doesn't count the miles, it's measured by the heart."
People come into our lives and walk with us a mile, and then because of circumstance they only stay a while. They serve a need within the days that move so quickly by, and then are gone beyond our reach, we often wonder why. God only knows the reason that we meet and share a smile, why people come into our lives and walk with us a mile."
"A simple pause of silence between friends, even if merely for one beautiful second, is a chance for their souls to mingle and truly appreciate the intricacies of each other."
"Friendship will get you through times of no money; money will get you through times of no love, but love can get you through anything."
You were there in the beginning, and I know you'll wait in the end, but most importantly in between you've been my best friend."